رفتن به مطلب

راه اندازی بلندپروازانه ترین تلسکوپ رادیویی


ارسال های توصیه شده

[table]

[tr]

[td=colspan: 2]راه اندازی بلندپروازانه ترین تلسکوپ رادیویی/ پردازش روزانه یک اگزابایت اطلاعات

[/td]

[/tr]

[tr]

[td=colspan: 2]"آرایه تلسکوپ یک کیلومتری" یا ska با هزینه تولید 1.3 میلیارد پوند یکی از بلندپروازانه ترین پروژه های علمی در دست اجرا است و می توان از آن به عنوان بزرگترین تلسکوپی نام برد که تا کنون ساخته شده است.

[/td]

[/tr]

[tr]

[td=colspan: 2] به گزارش خبرگزاری مهر، این آرایه تلسکوپ رادیویی از دیشهایی تشکیل شده که در وسعتی برابر یک کیلومتر مربع در جنوب آفریقا یا نیوزیلند نصب خواهند شد و با سرعتی 10هزار برابر تلسکوپهای موجود به اسکن آسمان خواهد پرداخت.

این تلسکوپ سیگنالهای دریافتی خود را از طریق فیبرهای نوری به ابررایانه ای مرکزی قدرتمندی ارسال خواهد کرد، میزان اطلاعاتی که به این ابررایانه ارسال می شوند از میزان اطلاعات که در حال حاضر در شبکه اینترنت وجود دارد، بیشتر خواهد بود اما شرکت ibm برای پردازش و هضم این هجم باورنکردنی از اطلاعات در حال ساخت فناوری ویژه ای است.

ska می تواند حجم اطلاعاتی تولید کند که هیچ ابررایانه ای بر روی زمین از پس پردازش روزانه اطلاعات آن بر نخواهد آمد، میزان اطلاعات روزانه این تلسکوپ یک اگزابایت خواهد بود، یعنی حجمی بالاتر از ترافیک روزانه اینترنت در سرتاسر جهان.

اخترشناسان و مهندسان از بیش از 70 موسسه و 20 کشور در حال طراحی ska هستند، تلسکوپی که 50 برابر حساستر از دیگر تلسکوپها بوده و با سرعتی 10 هزار برابر تلسکوپهای موجود به اکتشاف در میان آسمانها خواهد پرداخت. Ska می تواند نقشه هایی سه بعدی را از مغناطیس کهکشانها به ثبت برساند تا اخترشناسان بتوانند تاثیر آن را بر چگونگی تثبیت کهکشانها، شکل گیری ستاره ها و سیاره ها و تنظیم فعالیتهای سیاره های و ستاره ای درک کنند.

حجم اطلاعاتی که توسط دیشهای این تلسکوپ ذخیره خواهند شد به اندازه ای بالا است که تصور آن غیرممکن است، حجم این اطلاعات برای پر کردن گنجایش 15 میلیون آی-پاد با بالاترین حجم به صورت روزانه کافی خواهد بود. از این رو شرکت ibm در حال حاضر نرم افزاری را طراحی کرده است که می تواند تمامی این اطلاعات را به صورت روزانه پردازش کرده و یا به اصطلاح هضم کند.

ibm با همکاری محققان دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون موفق به ساخت نمونه آزمایشی نرم افزار iif شده است، نرم افزاری که تا کنون به گفته محققان چندین بار مورد آزمایش قرار گرفته است، این اولین تلاش ibm برای مهار کردن چالشی شدید در علم نجوم است.

بر اساس گزارش اسپیس، رادیو تلسکوپها می توانند سیگنالهای رادیویی را از فضا دریافت کنند، به این واسطه می توانند مناطقی از فضا که توسط غبارهای کیهانی از دید انسان پنهان شده اند را آشکار سازند. گفته می شود ska بزرگترین و سریعترین رادیو تلسکوپی است که ساخته خواهد شد.

[/td]

[/tr]

[/table]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...