El Roman 31720 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ والبته به جای تحریف بهتره بگم تلفیق شده. در هرصورت هیچ فرهنگی نیست که با فرهنگ دیگری تعامل نداشته باشه. و اگر هم تعامل نداشته، یعنی پویا نبوده. تعاول با تجاوز فزق داره ها تعامل یعنی بده بستان چیزهای خوب و نشانه پویا بودن هست؛ تجاوز نشون دهنده بیماری فرهنگی هست که مورد تجاوز قرار گرفته یا فرهنگ متجاوز خیلی قدرتمندانه تجاوز کرده 9 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ تعاول با تجاوز فزق داره هاتعامل یعنی بده بستان چیزهای خوب و نشانه پویا بودن هست؛ تجاوز نشون دهنده بیماری فرهنگی هست که مورد تجاوز قرار گرفته یا فرهنگ متجاوز خیلی قدرتمندانه تجاوز کرده از نظر من تعامل معنی خنثی داره. حالا تو میتونی به چند دسته تقسیم بندی کنیش. البته این هم هست که این مراسم به صورت اجباری توسط پادشاهان صفوی وارد این مذهب شده. مثلا شاه عباس که عنوان مرشدکامل داشت یکی از وزیرهاشو میفرسته اروپا تا نحوه ی عزاداری اونها رو ببینه. (یه کتابی بود به نام آخوندنامه که این چیزا رو خیلی جالب و منطقی توضیح داده بود هرچی دارم فکر میکنم اسم نویسنده اش یادم نمیاد.) یا شمایل سازی های چهره امامها و کشیدن حوادث کربلاکه در ائین اسلام اصولا ممنوع است عینا از portraitسازیهای مسیحی اقتباس شده که این هم خودش زمینه بسیاری از تحریفات رو فراهم کرده. مثلا امام حسین که شهید شد فکر کنم 63 سال داشته (درسته؟) اما توی همه مینیاتور ها و تصاویری که کشیده میشه، خیلی جوون کشیده می شه آدم فکر میکنه جوون 25 ساله است. یا پرده های سیاه کلیساها تبدیل به پرده های سیاه تکیه ها و مسجدهاشد. حتی این قضیه هاله نوری ()که در نقاشیهای مذهبی شیعه بصورت هاله ای روی صورت پیامبر و امامان و اهل بیت انهاکشیده میشه بی کم و زیاد از هاله ای که نقاشان مسیحی برگرد صورت عیسی و مریم میکشیدندسرمشق گرفته شده. چون میدونید که ما در معماری مساجد چیزی به عنوان نقاشی نداریم و حرام هست کشیدن نقاشی در مسجد و این کشیدن پرتره امام ها میاد توی حسینیه ها و روحوضی ها و قهوه خونه ها قرار می گیره. و همین علم هم در واقع صلیب بزرگی بوده که در مراسم مذهبی کاتولیکها پیشاپیش عزاداران حرکت داده میشده و شکل صلیبی ان (بخصوص چلچراغ) کاملا حفظ شده . و البته همین نوحه های دسته جمعی که تو شیعه میبینیم در واقع تقلیدی اوازهای دسته جمعی کلیساهاست. 13 لینک به دیدگاه
lorena 10304 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ عزاداری کیلو چنده؟ هیچ کس عزا دار نیست همه فقط مثه سایر جاها جو گیر شدند!75%هم به خاطر شام و نهار مفت میرن! 8 لینک به دیدگاه
El Roman 31720 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ از نظر من تعامل معنی خنثی داره. حالا تو میتونی به چند دسته تقسیم بندی کنیش. البته این هم هست که این مراسم به صورت اجباری توسط پادشاهان صفوی وارد این مذهب شده. نه دیگه تعامل فرهنگی و تجاوز فرهنگی 2تا چیز مجزا هست که فکر کنم تو درس اجتماعی خوندیمش ولی در کل موافقم 6 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ نه دیگه تعامل فرهنگی و تجاوز فرهنگی 2تا چیز مجزا هست که فکر کنم تو درس اجتماعی خوندیمش ولی در کل موافقم ای بابا جوون من پیر شدم. این چیزا رو یادم رفته . 3 لینک به دیدگاه
p mehdi q 6226 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ واقعا همه چیمون شده نمایش .. من نمیخوام از کسی بد بگم .. اما امام حسین اقیانوس عظیم همه ی خوبی هاست .. من به خودم همیشه میگم .. مهدی اگر تو از همه ی علاقه به امام حسین تا آخر عمرت بتونی همین یه جمله ازش رو اجرا کنی .. همه ی پتانسیلت برای نشون دادن ارادت به ایشون رو به کار بستی .امام حسین(ع) هر كس اين پنج چيز را نداشته باشد از زندگی بهره ای نمی برد: عقل-دين-ادب-شرم -خوش خلقی میدونم خیلی کار سخیته .. چون این جمله همه چیزه ! 8 لینک به دیدگاه
Saman_88 8062 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ من در ایام نوجوانی خیلی جو گیر بودم ! تو دسته ها ! سینه زنی ! زنجیرزنی و... شرکت میکردم اما الان دیگه اینطور نیستم ! کیه که راه حسین رو ادامه بده ؟ ایرانیا فقط عزاداری کردنشو یاد گرفتن ! مشکی پوشیدنش رو یاد گرفتن ! ریش گذاشتنش رو یاد گرفتن ! 7 لینک به دیدگاه
shadmehrbaz 24772 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ من که محرم رو خیلی دوست دارم اگه بُعد عزاداری کلا" ازش حذف بشه عالی میشه 7 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ من که محرم رو خیلی دوست دارم اگه بُعد عزاداری کلا" ازش حذف بشه عالی میشه اینم نکته جالبیه که خیلی از جوونا رو میکشونه به هیئت ها. یه دوستی میگفت ببین این محرم چی داره که یه جوونایی با این تیپ میان هیئت و عزاداری میکنند و اشک تو چشماش جمع شده بود. 6 لینک به دیدگاه
shadmehrbaz 24772 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ اینم نکته جالبیه که خیلی از جوونا رو میکشونه به هیئت ها. یه دوستی میگفت ببین این محرم چی داره که یه جوونایی با این تیپ میان هیئت و عزاداری میکنند و اشک تو چشماش جمع شده بود. آخه یه عالمه عقده رو دل جوونا مونده محرم یه فرصت کوتاه 10 روزه س واسه خالی کردنشون که دیگه در طول سال تکرار نمیشه! 7 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ آخه یه عالمه عقده رو دل جوونا مونده محرم یه فرصت کوتاه 10 روزه س واسه خالی کردنشون که دیگه در طول سال تکرار نمیشه! خدائیش خیلی باحاله گشت ارشاد یه بار بیاد تو یکی از این هیئت ها 3 تا مینی بوس پر میکنه میره . مملکته داریم؟ 8 لینک به دیدگاه
El Roman 31720 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ مادرا به دختراشون میگن: دخترم این محرم رفتی رفتی ، نرفتی موند واسه سال بعد ها 7 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۰ من برام فقط یک سئوال پیش اومده تو این چند روزهامام حسین مظلوم بود؛ 72 نفر بودن دشمنش تعدادشون زیاد بود؛ زن و بچه داشتن اونیکی ها همه مرد بودن تشنه هم بودن آدمای خوبی هم بودن ولی ما برای چه گریه میکنیم؟ برای اینکه طرف اما حسین بوده؟ برای راه و هدفی که داشته؟ برای مظلوم بودنش و تشنه بودنش؟ آیا در طول تاریخ هیچکس به این مظلومی کشته نشده؟ یک لحظه تمامی قتل عام های تاریخ؛ تمام جنگ های تاریخ رو جلوی چشمتون بیارید؛ تمام افراد غیر نظامی و نظامیی که کشته شدند، خانواده هایی که جلوی چشم همدیگه تک تکشون رو کشنه اند، گور های دسته جمعی ، گرسنگان آفریقایی و ... آیا اینها مظلوم نبودند؟ پس چرا مراسم عزاداری خلاصه شده تو مظلومیت این 72 نفر و تشنه بودنشون؟ چرا به راهی که رفتن کمتر پرداخته میشه؟ برای امام حسین باید جشن گرفت نه ازاداری؛ چون قیام کرد علیه قدرت ظالم و فاسد، نترسید، آزاده مرد، این که میگن اهل سنت و پیروان سایر ادیان به امام حسین احترام میزارن دقیقا به خاطر همیه، باور کنید خیلی از این بچه هیاتی ها امامشون رو کمتر از اونا میشناسند. من به امام حسین احترام میزارم به خاطر اینکه نترسید؛ به سبزی فروش تونسی هم همین احترام رو قائل هستم عزاداری و گزیه زاری هم نمیکنم؛ اگه 1400 سال پیش تو میدان جنگ و جلوی طلم نمرده بود 1390 سال پیش تو بستر بیماری مرده بود ! عزاداری نداره که به جای عزاداری باید نشست فکر کرد منه نوعی چطوری میتونم مثل حسین نترسم و علیه ظلم بایستم؟ سوالات شما سوالات منم هست شما یا دیگر دوستان اگه کتابی در این مورد خوندین معرفی کنید/دوستانی که بجای عزاداری و شام میشینن خونه و فکر می کنن و کتاب می خونن مددی 4 لینک به دیدگاه
p mehdi q 6226 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۰ من برام فقط یک سئوال پیش اومده تو این چند روزهامام حسین مظلوم بود؛ 72 نفر بودن دشمنش تعدادشون زیاد بود؛ زن و بچه داشتن اونیکی ها همه مرد بودن تشنه هم بودن آدمای خوبی هم بودن ولی ما برای چه گریه میکنیم؟ برای اینکه طرف اما حسین بوده؟ برای راه و هدفی که داشته؟ برای مظلوم بودنش و تشنه بودنش؟ آیا در طول تاریخ هیچکس به این مظلومی کشته نشده؟ یک لحظه تمامی قتل عام های تاریخ؛ تمام جنگ های تاریخ رو جلوی چشمتون بیارید؛ تمام افراد غیر نظامی و نظامیی که کشته شدند، خانواده هایی که جلوی چشم همدیگه تک تکشون رو کشنه اند، گور های دسته جمعی ، گرسنگان آفریقایی و ... آیا اینها مظلوم نبودند؟ پس چرا مراسم عزاداری خلاصه شده تو مظلومیت این 72 نفر و تشنه بودنشون؟ چرا به راهی که رفتن کمتر پرداخته میشه؟ برای امام حسین باید جشن گرفت نه ازاداری؛ چون قیام کرد علیه قدرت ظالم و فاسد، نترسید، آزاده مرد، این که میگن اهل سنت و پیروان سایر ادیان به امام حسین احترام میزارن دقیقا به خاطر همیه، باور کنید خیلی از این بچه هیاتی ها امامشون رو کمتر از اونا میشناسند. من به امام حسین احترام میزارم به خاطر اینکه نترسید؛ به سبزی فروش تونسی هم همین احترام رو قائل هستم عزاداری و گزیه زاری هم نمیکنم؛ اگه 1400 سال پیش تو میدان جنگ و جلوی طلم نمرده بود 1390 سال پیش تو بستر بیماری مرده بود ! عزاداری نداره که به جای عزاداری باید نشست فکر کرد منه نوعی چطوری میتونم مثل حسین نترسم و علیه ظلم بایستم؟ اگر کسی با دقت همین سریال مختار رو دیده باشه .. میبینه که انسان در طول عمرش ممکنه چقدر تغییر بکنه ... کسایی که روزی بهترین مردم روزگار بودن به خاطر یک سری معضلات اخلاقی به زمین میخورن و میشن شقی ترین اونها امام حسین با قیامش یه گلوگاهی برای مردم عصرش ایجاد کرد که هر کس بدون پروا بیاد حقیقت خودشو نشون بده ... این اتفاق در تاریخ بی نظیره .. چون جنگ امام حسین با مردم عام زمانش نبود .. اتفاقا اون 30 هزار نفر که روبه روش قرار گرفته بودن از خواص و کله گنده های اون زمان محسوب میشدن .. خیلی ها کاملا به موضوع اشراف داشتن که حقیقت چیه ... اما هوس و شک و تردید باعث شد یا دیر تصمیم بگیرن یا اصلا تصمیم نگیرن ... امام حسین و اتفاقات قبل و بعدش یک کلاس زیر ذره بین قرار داده شده در طول تاریخه ... بله قبول دارم که در تاریخ شاید خیلی جنگ ها بوده که بشه مشابه سازی کرد از نوع کشت و کشتار .... اما این کلاس عالی ترین کلاسه همه چی توش وجود داره .. من هر مشکل اخلاقی در خودم میبینم سریع رجوع میکنم به دایره المعارف کربلا.. خودمو نگاه میکنم که این کارم به کدوم شخصیت نزدیک تر بود .. اونجا همه ی شخصیت ها وجود داره ... همین قسمت آخر مختار رو که ایشالا همه دیدید ... کسایی که با مختار در اون قلعه بودن جز زحمت کشان قیام بودن .. خیلی تلاش کرده بودن... اما لحظه ی آخر با اینکه میدونستن تنها گذاشتن مختار ظلمه و دست دادن با دشمن او ظلمی بیشتر .. اما در تصمیم گیری اشتباه کردن ... و این یک اشتباه فقط به اونها یک روز زندگی بیشتر هدیه داد در حالی که شاید عاقبتی برای اونها وجود نداشته باشه ... حداقلش اینه که در تاریخ همیشه با اکراه از اونها یاد میشه اینا همه درسه که تصمیم گیری و انتخاب در زندگی ممکنه خیلی فرصت کوتاهی داشته باشه .. به هر ترتیب برای من امام حسین (ع) همه ی دلیل اعتقاداتمه .. چون در کلاسش همه ی خوبی ها و بدی ها رو دیدم و دیگه چیزی برای شک باقی نمونده در ذهنم همه ی اینا رو گفتم که به این جمله برسم : گریه بر امام حسین گریه بر کشته شدن مظلومانه ی حضرت ابولفضل نیست گریه بر کشته شدن کودک شش ماهه نیست گریه بر نحوه ی بریده شدن سر مبارک امام حسین نیست ... این گریه ها برای این توصیه شده که وقتی داریم میشنویم شمر فلان کار رو کرد به فکر فرو بریم که چرا؟! مگه شمر نماز خون نبوده ؟! نکنه ما هم اینجوری بشیم .. اگر نکنه ما هم اینجوری بشیم نکنه ما هم اونجوری بشیم نیاد در ذهن هیچ سودی نداره گریه کردن اگر چرایی در ذهن ایجاد نشه .. هیچ گریه ای ارزشمند نیست ------------ ببخشید خیلی پر حرفی کردم 6 لینک به دیدگاه
El Roman 31720 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۰ من که ندیدم مختار رو ولی اگر گریه ها برای اینجور فکر کردنی بود که شما میگفتید؛ تو روضه خونی ها و مداحی ها باید روش مانور میدادن دیگه، خیلی عالیه که شخص شما چنین تفکری دارید ولی عام جامعه چنین تفکری ندارند ، کاملا مشخصه مداحا همش دارن از تشنه بودن علی اصغر و دست های بریده شده ابولفضل میگن، من که تا حالا نوحه ای نشنیدم بیاد بگه ابوسفیان حافظ قرآن بوده! کلا این حکومت روی 2 چیز خیلی مانور میده، یکی مظلوم و بینوا نشون دادن امام حسین اینا و نه آزاده بودنشون، و یکی مفهوم انتظار و بیان کردن شرایط آخرالزمان که به ملت چنین القا میکنه هرچقدر ظلم و بدبختی بیشتر بشه ظهور نزدیکتره پس نیازی برای اصلاح جامعه نیست. ولی در کل اینها ایئولوژی های شکست خورده ای هستند، من دیروز یک هیاتی رو دیدم که نسبت به چند سال قبل اندازش نصف شده بود، و این یعنی مردم دین زده شدند! 10 لینک به دیدگاه
p mehdi q 6226 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۰ من که ندیدم مختار رو ولیاگر گریه ها برای اینجور فکر کردنی بود که شما میگفتید؛ تو روضه خونی ها و مداحی ها باید روش مانور میدادن دیگه، خیلی عالیه که شخص شما چنین تفکری دارید ولی عام جامعه چنین تفکری ندارند ، کاملا مشخصه مداحا همش دارن از تشنه بودن علی اصغر و دست های بریده شده ابولفضل میگن، من که تا حالا نوحه ای نشنیدم بیاد بگه ابوسفیان حافظ قرآن بوده! کلا این حکومت روی 2 چیز خیلی مانور میده، یکی مظلوم و بینوا نشون دادن امام حسین اینا و نه آزاده بودنشون، و یکی مفهوم انتظار و بیان کردن شرایط آخرالزمان که به ملت چنین القا میکنه هرچقدر ظلم و بدبختی بیشتر بشه ظهور نزدیکتره پس نیازی برای اصلاح جامعه نیست. ولی در کل اینها ایئولوژی های شکست خورده ای هستند، من دیروز یک هیاتی رو دیدم که نسبت به چند سال قبل اندازش نصف شده بود، و این یعنی مردم دین زده شدند! من برای شرکت در مراسم ها سعی میکنم جاهایی رو انتخاب کنم که با این افکار هماهنگ باشه .. یه جایی رفته بودم که سخنران میگفت : در فرهنگ امام حسین شجاعت یکی از پارامتر های خیلی مهمه .. چیزی که خیلی کم بهش پرداخته شده میگفت ما تو کتابای درسی کدوم درس در مورد شجاعت داریم؟ میگفت فرهنگ نترس بودن و همچنین برای دیگران فیلم بازی نکردن تا تایید شدن، یک از چیزاییه که خیلی کم بهش پرداخته شده میگفت وقتی ما میام از فداکاری صحبت میکنیم اما شجاعت رو کاری بهش نداریم مثل اینکه یه شیشه عسل در بسته رو گذاشتیم و به بقیه میگیم روش نون بکشید بخورید! و یک نکته ی خیلی جالب دیگه که گفتن این بود که در کربلا تعداد کم یاران امام حسین مورد تمسخر قرار میگرفتن .. کلا هر کس منتسب به امام حسین بود مورد تمسخر قرار میگرفت .. اما اونها اهمیتی برای تحقیر و تمسخر دشمن قائل نبودن .. چون به اعتقادشون مطمئن بودن ... لذا یکی از مولفه های شجاع بودن ..مورد تمسخر قرار گرفتن و از کنارش گذشتن به خاطر اعتماد به راهه میخوام بگم .. که این فرهنگ مربوط به میدون جنگ نمیشه .. اخلاق انسان باید با این فرهنگ متعالی بشه متاسفانه فرهنگ امام حسین و سایر ائمه هنوز هم بعد از 1400 سال خیلی غریبه .. اما من در اطراف خودم روند صعودی عمق پیدا کردن افکار رو میبینم .. ( گفتم اطراف خودم چون اشرافی به سایر طرفا ندارم) 9 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۰ البته استاد مطهری اعتقادی به داستان رقیه و علی اصغر نداشتن(در هیچ یکی از کتاب های تاریخی این موارد رو ندیدن) تمام صفات خوب و بد را بر اساس قوای چهارگانه(شهویه/غضبیه/وهمیه/عاقله) تعریف کرده ان/ فرد شجاع هم در مواقع هولناک قوه ی غضبیه خودش رو تحت اطاعت و انقیاد قوه عاقله در می آورد.. 4 لینک به دیدگاه
shahdokht.parsa 50877 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۰ منکه کلا برام هیچ فرقی نمیکنه همه جا یک رنگ و شکل میرم و هستم فقط تودانشگاه پوششم فرق میکنه اینقدر هم از این آدمهایی که هی زنگ موبایل و سی دی ماشینشونو عوض میکنند بخاطر مراسم بدم میاد:icon_razz: یا طرف همه عمرشو مشروب میخوره بعد ماه رمضون رو روزه میگیره و ده روز اول محرم و هم مشروب نمیخوره که چی واقعا:vahidrk: این مجالس هم که همش چرته رد میشی با نگاهشون و حرفهاشون میخورنت......بعضی ها خیلی عوضی هستند 4 لینک به دیدگاه
Avenger 19333 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۰ دیروز یکی از دوستان که هیت میرفت تعریف کرد که بانی هیئت بعد تموم شدن مراسم رفته پشت تریبون با شروع کرده به غرغر که از فردا اگه با موهای جوجه تیغی و فشن بیاد راش نمیدم اخه بابا مگه شما میرید عروسی که با این تیپ ها میرد بابا عروسی که نیست عزاست خوب 4 لینک به دیدگاه
goddess_s 16415 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۰ من هیچ وقت درک نکردم چرا امام حسین باید علی اصغرشو اونجوری بگیره بالا رو دستاش؟ ینی حدس نمی زده میکشنش؟ 7 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده