رفتن به مطلب

استفاده از موريانه‌ها در توليد سوخت پاک?!


ارسال های توصیه شده

1261288077.jpg

 

 

جام جم آنلاين: محققان دانشگاه فلوريدا در تلاشند با استفاده از ژنهايي که در ساختار گوارشي موريانه ها کشف شده است به شيوه اي کم هزينه و آسان براي توليد سوخت پاک اتانول دست پيدا کنند.

 

قدرت مرموز موريانه ها در خوردن مقاوم ترين چوبها و تبديل بافت چوب به انرژي مورد نياز براي ادامه حيات خود از گذشته مورد مطالعه دانشمندان قرار داشته است. محققان در دانشگاه فلوريدا از جمله دانشمنداني هستند که در تلاشند با کشف رمز ويژگي موريانه ها به انرژي دست پيدا کنند و ساختارهاي گياهي را به سوخت اتانول ارزان قيمت تبديل کنند.

بر اساس گزارش وزارت نيروي آمريکا در صورتي که بتوان با کمک موريانه ها که سالانه دو ميليارد خسارت به اين کشور وارد مي کنند اتانول ارزان قيمت توليد کرد نيمي از مصرف گازوئيل اين کشور را مي توان با کمک اتانول جايگزين کرد.

فناوري هاي امروزي براي محقق شدن اين هدف از توانايي هاي لازم برخوردار نيستند و در نتيجه هزينه هاي اين فرايند را افزايش خواهند داد. محققان با بررسي ميکروسکوپي سيستم گوارشي موريانه ها تا کنون توانسته اند در حدود 6 هزار و 555 ژن مرتبط با گوارش و هاضمه را در بيش از دو هزار و 500 موريانه کشف کنند که با استفاده از اين ژنها دانشمندان قادر خواهند بود ژنهاي حياتي براي تبديل سلولز به قند را شناسايي کنند.

موريانه ها پس از جويدن چوب مواد جويده شده را در بخشهاي مختلف روده خود تحت تاثير نوعي آنزيم قوي، انواع مختلفي از باکتري ها و گونه اي تک سلولي که نوعي متفاوت از آنزيم را ترشح مي کند، قرار مي دهند. آنزيم آخر با کمک ديگر آنزيمها مي تواند قند را از ساختار چوب رها کرده و به انرژي تبديل کنند.

به گفته دانشمندان يکي از کليدي ترين مراحل اين فرايند را باکتري ها به عهده دارند. در واقع موريانه ها اين باکتري ها را در بدن خود سکني مي دهند و باکتري ها نيز با توليد مواد مورد نياز موريانه ها در واقع اجاره بهاي سکونت خود را پرداخت مي کنند.

به گفته دانشمندان هدف از مطالعه بر روي موريانه ها استفاده از اين حشرات براي توليد سوخت پاک نيست بلکه هدف نهايي کشف ساختار آنزيم هايي است که به واسطه آنها توليد مي شود، در اين صورت با توليد انبوه اين آنزيمها مي توان شيوه اي قابل اطمينان را براي توليد ارزان قيمت سوخت پاک ارائه کرد.

بر اساس گزارش اي بي سي، محققان در عين حال اميدوارند با تزريق ژنهايي که از موريانه ها به دست آمده به ميليونها ميليون ارگانيزم از قبيل قارچها يا باکتريها به کارخانه اي زيستي براي توليد اتانول کم هزينه دست پيدا کنند.:w16:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...