رفتن به مطلب

در هیچ کجای قانون، موضوع آلودگی صوتی بر عهده مدیریت شهری نیست


ارسال های توصیه شده

[h=4]مشاور محیط زیست شهردار تهران:

در هیچ کجای قانون، موضوع آلودگی صوتی بر عهده مدیریت شهری نیست

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبزپرس – گروه محیط شهری؛ سارا کیسه چی: وضعیت بحرانی آلودگی صوتی پایتخت این روزها سبب شده بسیاری از مسئولان شهری و محیط زیست نسبت به آن واکنش نشان دهند. این بار مشاور محیط زیست شهردار تهران ضمن بحرانی خواندن وضعیت آلودگی صوتی شهر تهران گفت: در هیچ کجای قانون جلوگیری ازآلودگی هوا، صراحتا موضوع رسیدگی به آلودگی صوتی بر عهده مدیریت شهری گذاشته نشده است.[/h] «محمد هادی حیدر زاده» در گفت و گو با سبزپرس ضمن انتقاد از اظهارات مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بر اساس آيين نامه اجرايي نحوه جلوگيري از آلودگي صوتي مربوط به ماده ۲۷ قانون مذکور در تاریخ 19 خرداد 1378 در ۱۴ماده و چندین تبصره به تصویب هیات وزیران رسیده است، وظیفه کنترل و نظارت بر تمام آلاینده ها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده و بر اساس این آیین نامه سازمان محیط زیست موکلف است حدود استانداردی را برای این آلاینده تعیین کند که طبق گفته های مدیر کل محترم محیط زیست استان تهران این اقدام صورت گرفته و حدود استاندارد تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه این حدود تعریف شده فقط برای محدوده های شهری و مراکز بهداشتی درمانی، مسکونی و آموزشی است گفت: درست است که محیط زیست بر تولیدات صنایع به لحاظ استاندارد صوتی نیز نظارت دارد و تست هایی هم گرفته می شود اما حد مجاز و استانداردی برای خودروهای در حال تردد تعیین نکرده که مدیریت شهری بداند در مراکز معاینه فنی بر اساس کدام استاندارد خودروها سنجیده شوند.

حیدرزاده با بیان این که شهرداری تهران در زمینه اجرا، آن هم در بخش پروژه های عمرانی و احداث دیوارهای صوتی مسئول است گفت: تعیین نقشه تراز صوتی شهر تهران، احداث ایستگاه های سنجش آلودگی صوتی و اندازه گیری روزانه این آلاینده از جمله اقداماتی است که از سوی شهرداری تهران در دست اجراست که این موارد نیز بر عهده محیط زیست است.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با اشاره به احداث دیوارهای صوتی در حاشیه بزرگراها گفت: تاکنون دو دیوار صوتی از جنس شفاف در شهر تهران نصب شده و احداث این دیوارها در حاشیه بزرگراه های مدرس، همت، کردستان و حکیم در اولویت برنامه های شهرداری تهران است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد اینکه شهرداری تهران اقدامات بسیار موثری در زمینه آلودگی صوتی انجام داده سبب شده مسئولان ذیربط تصور کنند رسیدگی به این مهم بر عهده مدیریت شهری است.

 

اقدامات مدیریت شهری سبب شده همگان باور کنند رسیدگی به آلودگی صوتی بر عهده شهرداری است

از سویی دیگر «یوسف رشیدی» مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با انتقاد از اظهارات مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: تمام وظایف اجرایی به عهده مدیریت شهری نیست چرا که مدیریت شهری هیچ نظارتی بر استاندارد خودروها و موتور سیکلت ها نداشته و حتی از نحوه اجرای استانداردها بی خبر است همچنین هیچ دستاویزی از قانون و مقررات مصوب شده وجود ندارد تا مدیریت شهری بتواند به آن متوسل شود.

رشیدی با اشاره به قانون جلوگیری از آلودگی هوا که آلودگی صوتی نیز در آن گنجانده شده تصریح کرد: سنجش آلاینده ها و تعیین حدود و استاندارد آنها بر عهده محیط زیست است و این مهم قانوناً بر عهده مدیریت شهری نیست این در حالی است که مدیریت شهری هم در بحث سنجش صدا و هم سنجش هوا وارد عمل شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 39 ایستگاه سنجش آلودگی صدا با پیشرفته ترین تجهیزات در سطح شهر تهران از سوی شهرداری راه اندازی شده است گفت: مدیریت شهری توانسته با استناد به اطلاعات این ایستگاه ها اطلاع رسانی مناسبی به شهروندان در زمینه آلودگی صوتی داشته باشد.

 

افزایش ایستگاه های سنجش صدا تا پایان سال 90

وی از افزایش شش ایستگاه سنجش آلودگی صوتی تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: با تکمیل شبکه سنجش آلودگی صدا تعداد ایستگاه های پایتخت به 45 ایستگاه با تجهیزات پیشرفته خواهد رسید که در کشور بی نظیر است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران از تدوین نقشه های تراز صوتی مناطق 22 گانه شهر تهران خبر داد و تصریح کرد: مناطق بحرانی آلودگی صوتی پایتخت تا پایان سال مشخص خواهند شد این در حالیست که این امر نیز از جمله وظایف شهرداری نیست و مدیریت شهری بنا به بضاعت خود وارد این عمل شده تا تعامل بیشتری با دستگاه های مختلف از جمله محیط زیست داشته باشد. اینکه با این اقدامات شهرداری دستگاه های ذی ربط تصور کنند تمام وظایف اجرایی بر عهده مدیریت شهری است صحیح نیست.

رشیدی با بیان اینکه تهران بسته به شرایط محلی بین 10 تا 25 دسی بل با استانداردهای بین المللی فاصله دارد، گفت: اکثر خیابان های شهر تهران دارای آلودگی صوتی بالاتر از 79 دسی بل است و این میزان برای منازل مسکونی و مراکز درمانی و آموزشی خارج از استاندارد است چرا که استاندارد تراز صوتی در روز 55 دسی بل در شب و 45 دسی بل است این درحالی است که در شهر تهران این میزان در روز 85 دسی بل و در شب 75 دسی بل ثبت شده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و 700 مرکز درمانی آموزشی در شرایط بحرانی آلودگی صدا قرار دارند گفت: 76 درصد مراکز درمانی و 32 درصد مراکز آموزشی شهر تهران در شرایط بحرانی و خارج از حد استاندارد آلودگی صوتی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این که برای کاهش آلودگی صوتی مراکز درمانی و آموزشی که جزو مناطق حساس هستند باید برنامه ریزی مناسب صورت گیرد گفت: کاهش آلودگی صوتی به منظور بالا بردن سطح کیفی زندگی و کم کردن اثرات این آلودگی بر سلامت شهروندان از اولویت های کاری مدیریت شهری محسوب می شود اما برای رفع این معضل نیازمند مشارکت و همکاری جدی سایر نهادها و دستگاه های ذیربط و مسئول هستیم.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه مناطق پرسرو‌صدای شهر تهران عبارتند از مناطق 6،10، 11، 12، 7، 13، 3، 19، 18 و 2 و این رتبه بندی بر اساس سرعت خودروها در منطقه، مقدار کیلومتر پیمایش خودروها و توزیع آنها در هر منطقه و میزان بزرگراه‌های موجود صورت گرفته است گفت: ما باید آلودگی صدا را از منبع تولید که سهم خودروها و موتور سیکلت ها در آن بیشتر است کنترل کنیم .

یوسف رشیدی معتقد است در شهری مانند تهران که حدود سه میلیون خودرو در آن تردد دارد و بیشترین میزان آلودگی صوتی را در دنیا داراست، نصب دیواره‌های صوتی از جمله مهمترین راهکارها در کنترل و کاهش آلودگی صوتی است زیرا با نصب این دیواره‌ها تا 75 درصد از آلودگی صوتی منازل اطراف کاسته می‌شود که این امر نیز در دستورکار شهرداری تهران است و ساخت چند دیوار صوتی شفاف در حاشیه بحرانی ترین بزرگراه ها در دست اجراست.

وی با اشاره به اینکه در شهر تهران تنها دو دیوار صوتی تاکنون نصب شده است گفت: حدود دو سال قبل با نصب نخستین دیواره صوتی شیشه‌ای کشور در بزرگراه شهید چمران، آلودگی صوتی اطراف این بزرگراه به حد استاندارد رسید. این دیواره صوتی به طول 700 متر و با ارتفاع 6.5 متر در حاشیه غربی بزرگراه شهید چمران نصب شد و جنس آن از شیشه نشکن دوجداره است. همچنین دومین دیوار نیز در پایانه شهید افشار در منطقه پارک وی نصب شده که آلودگی صوتی منطقه را 15 درصد کاهش داده است.

 

2.5 میلیون موتورسیکلت عامل 50 درصد آلودگی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه موتور سیکلت ها سهم قابل توجهی در تولید آلودگی صوتی دارند، گفت: حدود 2.5 میلیون موتور سیکلت در حال تردد در پایتخت بالغ بر 50 درصد آلودگی صوتی شهر تهران تاثیر گذارند.

رشیدی با بیان اینکه وسایط نقلیه و خودروها بیشترین سهم را در تولید آلودگی صوتی دارند گفت: بر اساس آخرین اندازه گیری ها، موتور سیکلت ها 49 درصد، خودروهای سواری 30 در صد، خودروهای سنگین 20 درصد و اتوبوس های شرکت واحد یک درصد در آلودگی صوتی نقش دارند.

وی در ادامه از تجهیز ایستگاه های سنجش آلودگی هوا به منظور سنجش آلاینده ذرات معلق با قطر 2.5 میکرون خبر داد و گفت: با تجهیز ایستگاه ها بر آنیم تا آلاینده های خاص از جمله آزبست را نیز به طور مدام بسنجیم و در این زمینه نیز اطلاع رسانی صورت گیرد.

رشیدی با اشاره به وضعیت مطلوب هوای تهران نسبت به سال گذشته یادآور شد: سال گذشته در آبان ماه با موجی از انباشت آلودگی مواجه بودیم به نحوی که شاخص آلودگی برای دو ماه فراتر از حد استاندارد قرار گرفت، این در حالی است که با توجه به بارش نزولات جوی روزهای پاک نیز به روزهای سالم برای شهروندان اضافه شد.

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...