رفتن به مطلب

استفاده از پشه در درمان مالاریا و سایر بیماریهای عفونی


ارسال های توصیه شده

پژوهشگران اروپایی دریافتند که با آلوده کردن پشه ناقل بیماریهایی چون مالاریا، فیلاریازیس لنفاوی و سایر بیماریهای عفونی به باکتریهای انگل می توان به یک درمان جدید برای این بیماریها دست یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیماری فیلاریازیس لنفاوی (Lymphatic filariasis) نوعی بیماری است که توسط پشه به انسان منتقل می شود. انگل عامل بروز این بیماری نوعی نماتود است. در این بیماری که به بیش از 120 میلیون نفر از سراسر دنیا آسیب رسانده است، انگل در غدد لنفاوی بدن فرد آلوده ساکن شده و موجب تورم، بدشکلی و رشد ناجور اندامهای بدن می شود.

اکنون محققان دانشگاه آکسفورد با مطالعه بر روی Aedes aegypti، پشه عامل انتقال نماتود بیماری فیلاریازیس لنفاوی کشف کردند که با آلوده کردن این پشه به یک نوع خاص از این نماتود انگل تاحد چشمگیری توانایی انتقال این بیماری توسط پشه کاهش می یابد.این نمونه انگل خاص "Wolbachia" نام دارد که با عنوان "پاپ کورن" نیز شناخته می شود.براساس گزارش ساینس، این محققان دریافتند در پشه ای که به این گونه جهش یافته نماتود آلوده شده است احتمال انتقال "فیلاریازیس" کاهش می باید.

در حقیقت این انگل موجب فعالیت بیش از حد دستگاه ایمنی پشه Aedes aegypti می شود. این سیستم ایمنی به نماتود حمله کرده و مانع توسعه آن می شود. همچنین فعالیت زیاد این دستگاه ایمنی موجب می شود که متابولیسم ارگانیسم افزایش یافته و به این ترتیب طول زندگی پشه آلوده شده به شدت کاهش یابد. همچنین محققان لابراتوار بیولوژی مولکولی آلمان و موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه با مطالعه بر روی DNA پشه آنوفل (Anophe*** Gambia) که مسئول انتقال بیماری مالاریا است ژنی با عنوان TEP1 را کشف کردند که در دو نوع مختلف وجود دارد. این محققان با استفاده از تکنیکهای تداخل RNA و تکنیکهای توالی نویسی ژنوم دریافتند که تنها یک شکل از این ژن می تواند پشه را در مقابل آلوده شدن به انگل پلاسمودیو، عامل بیماری مالاریا ایمن کند.

بنابراین از نظر تئوری می توان با دستکاری ژنتیکی، نسلی از پشه های آنوفل ایمن در مقابل این انگل را ایجاد کرد. این پشه های ایمن می توانند به جای زندگی در کنار باکتری پلاسمودیو آن را نابود کرده و از انتقال این عامل بیماریزا به انسان جلوگیری کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...