رفتن به مطلب

یه سوال از مهندسای عمران


ارسال های توصیه شده

سلام

یه سوال داشتم از مهندسای عمران که امیدوارم زیادی ساده نباشه:icon_redface:

این نقشه برداری راهها وجاده ها واینکه مثلا مسیر جاده از اینور کوه باشه نه ازاونور کوه چجوری انجام میشه

میدونم به خیلی چیزا باید مربوط باشه ولی میخواستم اصول راهسازی ونقشه برداری راه رو برا من به زبون ساده توضیح بدین

ممنون

لینک به دیدگاه

منظورتو خوب نفهمیدم، ولی یه چیز کلی میگم شاید سوالت جواب داده بشده

ببین برای طراحی راه ها یه سری مقررات و آیین نامه وجود داره، فراگیرترین و معتبر ترین آیین نامه، آیین نامه آشتو هست.ایران هم آیین نامه داره برای طراحی راه ها، که اکثرا کپی برداری از آیین نامه های دیگه هست، و جز نشریات سازمان برنامه هست، نشریه 161

یکی از قوانین و ابتدایی ترین که باید تو طراحی راه ها انجام بشه، رعایت کردن شیب طولی مجاز هست، یعنی طول راه شیبش بیشتر از یه حدی نباشه، البته حداقل شیبی هم در نظر میگیرن که فک کنم 0.4 درصد باشه. مثلا تو راه کوهستانی حداکثر شیب رو معمولا 8 درصد میگیرن، بنابراین باید کوه رو دور زن تا بشه شیب مجاز رو رعایت کرد .

تعیین مسیر راه که بعد از انجام مطالعات راهسازی انجام میشه، با ترسیم واریانت انجام میشه، ترسیم واریانت یعنی تعیین مسیر راه تو نقشه توپوگرافی ، نقشه توپوگرافی هم نقشه ای هست که تراز ها یا ارتفاع های سطح زمین توش نشون داده میشه.

سعی کردم به ساده ترین زبان بگم، بازم بگم یا حل شد ؟ :ws3:

لینک به دیدگاه

ممنون بهرام جان خوب بود

حالا فک کنم نقطه کور اصلی رو پیدا کردم که بهتره یخورده اذیتت کنیم

این واریانت رو به همین سیاق میتونی توضیح بدی؟

لینک به دیدگاه
ممنون بهرام جان خوب بود

حالا فک کنم نقطه کور اصلی رو پیدا کردم که بهتره یخورده اذیتت کنیم

این واریانت رو به همین سیاق میتونی توضیح بدی؟

خواهش :a030:

 

lly03mfbew44dcyuyjef.jpg

 

 

خب ببین : این یک قسمت از یک نقشه توپوگرافیه، خطهای قرمز که یه عدد روشون نوشته شده، خطوط تراز اصلی هستند، خطوط سبز دارای عدد، خطوط تراز فرعی هستند ( مثل خطکش که هر سانتیمتر به واحدهای کوچکتر ینی میلیمتر تقسیم میشه) ، عددها هم تراز یا ارتفاع خطوط رو از یک تراز مبنا نشون میدن، تراز مبنا مثلا سطح دریا

حالا یه مثال ساده : فک کن میخوام از یه پله بریم بالا که هر پله از قبلیش 1 متر فاصله داره، خب اگه بخوایم از پله قبلی یه سطح شیبدار مستقیم وصل کنیم به پله بعدش ، یه شیب زیادی ایجاد میشه که نمیشه ازش بالا رفت. مجبوریم بریم دورتر و اطرافو دور بزنیم و مسیرمونو طولانی کنیم تا با شیب کمتری بتونیم به پله بعدی برسیم .

حالا همینو تعمیم میدیم به زمین واقعی، برای اینکه از یه تراز (ارتفاع) به تراز بالاتر یا پایینتر بریم باید دنبال مسیری بگردیم که شیبش کم باشه تا وسایل نقلیه بتونن روش حرکت کنن، به رسم این مسر روی نقشه توپوگرافی ترسیم واریانت گفته میشه و به اون خطوط آبی رسم شده روی شکل هم واریانت گفته میشه.

حالا تو این شکل طبق اون چیزی که گفتم واریانت شماره 2 قابل قبول نیست،چون شیب زیادی رو ایجاد میکنه، بنابراین مجبوریم با واریانت شماره 1 مسیرمون رو طولانی تر کنیم تا شیب کمتر شه :a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...