رفتن به مطلب

زرد شدن ناخن بیماران دیابتی نشان دهنده عفونت قارچی است


ارسال های توصیه شده

عضو انجمن دیابت آمریكا گفت: رمز كنترل دیابت فعال بودن، تغذیه سالم و استفاده از داروی مناسب است.

 

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» ایسنا منطقه خراسان، دكتر امید عطوفی در همایش روز جهانی دیابت كه در مجتمع مصلی نژاد مشهد برگزار شد، اظهارداشت: دیابت درمان ندارد و فقط كنترل می شود و مهم ترین نكته درباره دیابت این است كه خود فرد باید دیابت را كنترل و مدیریت كند.

 

این دیابولوژیست افزود: فرد دیابتی در طول روز باید ۳ وعده ۱۰ دقیقه ای پیاده روی كند، به جای آسانسور از پله استفاده نماید؛ یكی از ورزش های مناسب برای افراد دیابتی كه به بیماری آرتروز هم دچار هستند، شنا و ورزش در آب است.

 

عطوفی تصریح كرد: فایده فعال بودن و ورزش برای فرد دیابتی، كنترل قند است اما این تنها هدف نیست، ورزش باعث بالا رفتن كلسترول خوب می شود، افراد فعال انسولین كمتری مصرف می كنند، كاهش وزن پیدا می كنند، فعالیت باعث كاهش حملات قلبی می شود، افرادی كه فعال ترند استرس، اضطراب و افسردگی ندارند و دارای استخوان ها و ماهیچه های قوی هستند و دیرتر دچار آرتروز می شوند.

 

وی بیان كرد: مصرف میوه تازه برای افراد دیابتی خیلی خوب است اما میزان قند آن خیلی بالاست و فرد دیابتی باید یك واحد میوه (یعنی ۱۵ گرم) مصرف كند، از سبزیجاتی استفاده شود كه نشاسته ای نیستند مثل اسفناج، كلم بروكلی و لوبیا سبز، ۲ تا ۳ بار در هفته از ماهی استفاده شود، از میان حبوبات از لوبیا ها و عدس مفیدند، شیر و گوشت كم چرب مصرف شود.

 

عضو انجمن دیابت آمریكا اعلام كرد: بهترین نوشابه آب است و قند نوشابه و ماءالشعیرها به قدری بالاست كه حتی با انسولین هم نمی توان آن را كنترل كرد، چیپس، بستنی های پرچرب، كیك ها و شیرینی ها را به دلیل كالری بالا باید از برنامه غذایی كودكان و خانم های جوان حذف كرد.

 

وی خاطرنشان كرد: افراد دیابتی كه احساس نیاز شدیدی به شیرینی می كنند بهتر است از شكرهای مصنوعی كه در بازار است یا از شكلات های تیره كه قند پایین و حجم شكلات بالایی دارند، استفاده نمایند.

 

عطوفی تصریح كرد: دو نوع استرس داریم، استرس جسمی و استرس روحی، استرس جسمی زمانی است كه فرد دیابتی در اثر تب، بیماری عفونی، یك عمل جراحی و ... به آن دچار می شود و در این گونه مواقع بیمار باید سریع به پزشك مراجعه كند و دارویش را تنظیم نماید، شایع ترین علل اِغما در اطفال دیابتی، عفونت است و قطع انسولین بسیار خطرناك است.

 

وی ادامه داد: خود دیابت عامل استرس روحی است، راه های مبارزه با استرس های طولانی مدت این است كه فرد فعال باشد، دو دید نسبت به مشكلات وجود دارد، یك دید این است كه فرد معتقد است كه حتما راه حلی وجود دارد و دید دیگر این است كه فرد مشكل را خیلی حاد نمی داند و معتقد است كه این مشكل برای همه وجود دارد.

 

وی خاطرنشان كرد: یكی از مشكلات افراد دیابتی سوزش در اندام تحتانی در پاها و دست هاست و این یك بیماری اعصاب محیطی (نوروپاتی)است و در واقع فرد دچار عوارض عصبی دیابت می شود و بهترین راه كنترل آن فعال بودن، تغذیه سالم و داروی مناسب است.

 

دكتر عطوفی ابراز داشت: افراد دیابتی باید همیشه جوراب و كفش راحت بپوشند، تحت هیچ شرایطی نباید لای انگشتان پا را چرب نمایند، در طول روز پاها را بشویند و خوب خشك نمایند و از ترك خوردگی پوست جلوگیری كنند، در صورت مشاهده قرمزی، ترك خوردگی و پوسته پوسته شدن به پزشك مراجعه نمایند و همچنین زرد شدن ناخن نشان دهنده عفونت قارچی ناخن است كه باید درمان شود.

 

آفتاب

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...