رفتن به مطلب

معرفی کتاب "ملاقات تمدن ها"


Neutron

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

کورباژ و تُد، یوسف و امانوئل (1389)، ملاقات تمدن ها، ترجمه ی مرتضی کُتُبی، تهران: نشر ثالث، 202 صفحه

ساموئل هانتینگتون، سیاست شناس آمریکایی و استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد، در تابستان 1372، نظریه ی "برخورد تمدن ها" را مطرح ساخت.

 

در این نظریه، وی از احتمال نزدیکی و یا اتحاد تمدن های اسلامی و کنفسیوسی و برخورد آنها با تمدن غرب سخن گفته و هشدار داده است.

کتاب "ملاقات تمدن ها" با استفاده از آمار و ارقام، نظری در مقابل نظر هانتینگتون می دهد. هدف این کتاب ارائه ی برداشتی متفاوت از جهان و تحول آن است. "برخورد تمدن ها" اتفاق نخواهد افتاد. بررسی شاخصه های بارز اجتماعی و تاریخی، برعکس، فکر "تفاهم میان تمدن ها" را تحمیل می کند.

امانوئل تُد، در سال 1330 در کشور فرانسه متولد شد. وی فارغ التحصیل مؤسسه ی مطالعات سیاسی پاریس است و مدرک دکتری خود را در رشته ی تاریخ از دانشگاه کمبریج اخذ کرده است. تُد، شیفته ی ریاضیات و آمار بود و از این رو به تاریخ کمّی روی آورد. خانواده، همچون قلبی در بدن تحقیقات او می تپد. پیش بینی زودهنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و پیش گویی سال 2002 وی مبنی بر سقوط ایالات متحده ی آمریکا و همچنین ادعای او در این کتاب، مبنی بر تفاهم و نه تقابل تمدن ها، وی را در میان نظریه پردازان بزرگ دنیا برتری بخشیده است.

او برای اثبات ادعای خود در این کتاب، ابزارهای تحلیل جمعیت شناختی را در طیفی گسترده به کار می گیرد. این ابزار ها نه تنها اختلاف الگو ها را آشکار نمی سازند، بلکه همخوانی دامنه دار و سریع آن ها را اثبات می کنند.

جهان اسلام به میدان انقلاب ِ جمعیتی، فرهنگی و ذهنی قدم گذاشته است. بهترین متغییر توجیهی ای که جمعیت شناسان توانسته اند شناسایی کنند، تولید سرانه ی ناخالص داخلی نیست، بلکه میزان باسوادی زنان در کنار باسوادی مردان است. ضریب همبستگی میان شاخص باروری و میزان باسوادی زنان پیوسته بسیار بالاست. تُد در این کتاب همچنین به نقش مهم دین در این جهش ها می پردازد و در کنار آنها به سنت های خانوادگی و دلایل اقتصادی-معیشتی نیز نظر می افکند.

با توجه به آخرین نظرات تُد در این کتاب، نفع برخی قدرت ها در این است که تصور برخوردی میان تمدن ها شکل بگیرد. جمعیت شناسی ما را از این پارانویای ابزاری شده رها کرده و به ما امکان می دهد دورتر را نگاه کنیم. ملت های جهان با تمدن ها و دین های مختلف در مسیر هم آوایی ای قرار گرفته اند که در آن تنوع سنت های فرهنگی دیگر به عنوان منبع فراگیر درگیری تلقی نخواهد شد، بلکه برعکس، غنای تاریخ بشریت را نوید خواهد داد.

فهرست مطالب:

سخن مترجم

مقدمه

فصل اول: کشور های مسلمان در جریان تاریخ

فصل دوم: بحران های گذار

فصل سوم: خانواده ی عرب و بحران گذار

فصل چهارم: دیگر زنان مسلمان؛ آسیای شرقی و آفریقای جنوب صحرایی

فصل پنجم: جهان عرب، در قلب اسلام

فصل ششم: خاورمیانه ی بزرگ غیرعربی

فصل هفتم: دوران بعد از کمونیسم

فصل هشتم: آسیای مادر مکان

فصل نهم: آفریقا در جنوب صحرا

نتیجه گیری

یادداشت ها

واژه نامه

نمایه ها

تلفن ناشر: 7-88325376

 

منبع: انسان شناسی و فرهنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...