رفتن به مطلب

درياچه زريوار پناهگاه حيات وحش شد


ارسال های توصیه شده

توفيق رفيعي- همشهري:براساس تصميم كميسيون امور زيربنايي دولت، تالاب بين‌المللي زريوار مريوان پناهگاه حيات وحش شناخته شد. اين تالاب در ارتفاع ۱۲۸۵ متري از سطح دريا قرار دارد. حجم تقريبي آب تالاب حدود ۳۰ ميليون مترمكعب برآورد شده و سرريز آب درياچه از قسمت جنوبي با نام رودخانه مريوان خارج مي‌شود. زريوار مريوان بيست‌وسومين عضو تالاب كنوانسيون رامسر است.

خيرالله مرادي، مديركل اداره حفاظت محيط‌زيست كردستان مي‌گويد: در پي تعيين اين تالاب به‌عنوان پناهگاه حيات وحش، هرگونه تغيير كاربري و ساخت‌وساز در اطراف تالاب زريوار ممنوع است.

تالاب زريوار كه در زبان كردي و در افواه عمومي منطقه «زريبار» خوانده مي‌شود، از درياچه‌هاي كم نظير آب شيرين در جهان به شمار مي‌رود. آب درياچه، شيرين و از تعدادي چشمه‌هاي كف‌جوش و نزولات جوي تأمين مي‌شود. سطح آب درياچه بيشتر زمستان‌ها كاملاً يخ مي‌بندد.

زريوار در يك دره طولي وسيع قراردارد و از دوطرف غرب و شرق با كوه‌هاي پوشيده از جنگل احاطه شده است‌. پوشش غالب اراضي منطقه را جنگل و بيشه‌زارهاي نيمه‌انبوه تشكيل مي‌دهد كه گونه غالب جنگلي آن بلوط ايراني است، در حالي كه ساير گونه‌هاي جنگلي ديگر مانند گلابي وحشي، زالزالك و بادام به‌ويژه در شيب‌هاي آن ديده شده است.

به عقيده مديركل اداره حفاظت محيط‌زيست كردستان، اين تصميم دولت مي‌تواند به حفظ وضعيت زيست‌محيطي تالاب زريوار و گونه‌هاي گياهي و جانوري آن كمك شاياني كند. براساس اين تصميم دولت، 3 هزار و 290 هكتار از مساحت زريوار به‌عنوان پناهگاه حيات وحش اعلام شد‌ه كه به گفته او، بيش از 2 هزار هكتار آن آب و نيزار و بقيه اراضي حاشيه‌اي تالاب است.

50 درصد زريوار را نيزار‌هاي پيرامون درياچه تشكيل مي‌دهد. اطراف درياچه توسط نيزارهاي بلند احاطه شده كه بيشتر از دو گياه تيره غلات، مانند نوعي ني كرانه‌اي تشكيل شده است. همچنين در نقاط باتلاقي آن نيز يك نوع ماهي كوچك و جالب از تيره كوبيليداك مشاهده شده است.

اين درياچه داراي جوامع گياهي و جانوري و توليد بيولوژيك بالايي است و شرايط زيستي لازم را براي طيف بزرگي از زيست‌مندان فراهم مي‌كند كه از نظر رويشگاه طبيعي و زيستگاه جانوران به‌ويژه پرندگان آبزي در خور اهميت است.

تاكنون نزديك به97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده و 11 نوع ماهي در تالاب بين‌المللي زريوار مريوان شناسايي شده‌اند. طول درياچه زريوار حدود ۵ كيلومتر و عرض آن حدود 6/1 كيلومتر است. وسعت تالاب به‌دليل تغييرات حجم آبي در فصول مختلف متغير و حداقل عمق آن حدود 2 متر و حداكثر 6 متر گزارش شده است.

از پوشش‌هاي گياهي درياچه مي‌توان به گياهان شناوري چون سراتوفيليوم، سريوفيليوم و گونه‌هايي از گياهان خاردار و از گياهان حاشيه‌اي مي‌توان به‌گونه‌هاي ني، هزارني، بارهنگ آبي، نيلوفر آبي، علف هفت‌بند، پيچك‌ها، لويي، بزواش، جگن و نعناع اشاره كرد.

از ديگر سو، سياه‌ماهي خالدار، سياه‌ماهي معمولي، عروس‌ماهي و ماهي گامبوزيا از جمله گونه‌هاي بومي و ماهي آمور سفيد، كپور آيينه‌اي، كپور معمولي، كپور سرگنده (بيگ‌هد) و فيتوفاك از جمله گونه‌هاي غيربومي اين درياچه است.

براساس تحقيقات زيست شناسان، همچنين يك گونه مارماهي، 5 گونه فيتوپلانكتون و 17 گونه زئوپلانكتون در اين درياچه شناسايي شده ‌است. اردك سرحنايي و سرسبز، اگرت‌ها، بوتيمار بزرگ و كوچك، انواع چنگر، پرستوهاي دريايي، كشيم بزرگ و كشيم كوچك، كاكائي‌ها، حواصيل خاكستري، خوتكا، گيلار و پرندگان شكاري همچون سنقر تالابي و دليچه از جمله پرندگان با اهميت و ارزشمند بومي و غيربومي اين تالاب به شمار مي‌آيند.

در بخش پستانداران نيز سگ آبي، روباه، خوك وحشي، خرگوش، گراز و نوعي گربه وحشي مهم‌ترين گونه‌هاي پستاندار اين تالاب هستند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...