رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[h=4]بار دیگر تعرض به حریم جنگل ها؛

کشت غیرمجاز و افزایش باغات موجب تخریب جنگل های دشت برم کازرون شد

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبز پرس – گروه منابع طبیعی؛ سارا کیسه چی: تعرض به حریم جنگل ها با توسعه غیرمجاز کشاورزی و احداث باغات انگور موجب تخریب جنگل های دشت برم شهرستان کازرون شده است.[/h] به گزارش سبزپرس، منطقه «دشت برم» در 20 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کازرون قرار دارد. این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از 1500 متر تا 2400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخش های متراکم جنگل های بلوط زاگرس را در خود جای داده است که عدم نظارت کافی در سال های اخیر موجب تعرض بیش از پیش به حریم جنگل ها شده و هم اکنون بر اساس آمار موجود بیش از چهار هزار و 500 هکتار از زمین های جنگلی به زیر کشت رفته است.

جمعیتی بین هفت تا هشت هزار نفر در قالب 14 روستا در این منطقه زندگی می کنند که از زمان های گذشته دولت به آنها اجازه داده بود تا روی کمتر از هزار و500 هکتار از زمین های جنگلی با رعایت الگوی کشت خاص «عدس» تولید کنند. عدس محصولی دیم است و نیاز به مصرف آب کمی دارد.

اما طی چهار سال گذشته بیش از سه هزار هکتار از اراضی این منطقه توسط کشاورزان زیر کشت غیر مجاز و هم اکنون بالغ بر چهار هزار و 500 هکتار از منطقه دشت بلم تبدیل به زمین کشاورزی شده و الگوی کشت نیز از عدس به گندم و جو -که به مراتب نیاز به مصرف آب بیشتری دارد- تغییر یافته است.

از سوی دیگر مجوزهایی از سوی جهاد کشاورزی برای احداث باغ در منطقه صادر شده و در یکی دو سال گذشته برخی از افراد در صدد تبدیل زمین های جنگلی به باغ هایی با گونه های درختی سازگار با آب و هوای منطقه مانند پسته و انگور بوده اند که این امر همواره با مخالفت گروه های فعال محیط زیست روبرو بوده است. ولی در یکی دو ماه اخیر موردی مشاهده شده که یکی از افراد محلی در زمینی به مساحت 1.7 هکتار که ظاهراً جزو مستثنیات بوده، اقدام به کاشت درختان انگور کرده است.

این موضوع باعث شده تا گروه های طرفدار محیط زیست کازرون از بیم آنکه این امر به الگویی برای دیگر افراد محلی تبدیل شود و زمینه را برای اقداماتی مشابه فراهم آورد، واکنش نشان دهند. این در حالیست که با توجه به خشکسالی های شدید سال های اخیر، جنگل های منطقه دچار ضعف و بیماری شده و نیاز به مراقبت جدی تری دارند.

 

«احداث جاده کازرون –شیراز» و «کشاورزی غیر مجاز» عامل تخریب

«پولادی» فعال محیط زیست در شهرستان کازرون در گفت و گو با سبزپرس با بیان اینکه دشت برم بخشی از «منطقه حفاظت شده ارژن – پریشان» است که ذخیره گاه زیستکره محسوب می شود گفت: متاسفانه طی پنج سال اخیر با احداث جاده جدید کازرون – شیراز از میان این منطقه، گردشگران زیادی به منطقه وارد می شوند که همین امر زمینه را برای آسیب های بیشتر به منطقه مهیا کرده و این جنگل ها به شدت دچار آسیب شده اند.

وی با بیان اینکه چهار سال پیش تنها به 250 تا 500 هکتار از این اراضی مجوز کشت عدس داده شده بود که طی چند سال به 1500 هکتار رسید. این در حالی است که هم اکنون کشاورزان در سه هزارهکتار دیگر از این اراضی کشت گندم و جو انجام می دهند.

وی با اشاره به متوسط بارندگی 300 تا400 میلی متر در سال در این منطقه افزود: از زمانی که کشاورزان کشت گندم و جو را به جای عدس انجام می دهند که نیاز بیشتری به آب دارد بسیاری از درختان جنگلی با کم آبی مواجهه شده و بیمار هستند.

به گفته پولادی قطع درختان جنگلی با شیوه های مختلف از جمله ریختن مواد شیمیایی ونفتی در پای آنها و کت زدن پوست درختان به منظور خشکاندن آنها و تسطیح زمین های جنگلی به زمین کشاورزی از دیگر موارد تهدید دشت برم است. از سوی دیگر نبود گاز لوله کشی در منطقه موجب شده تا چوب درختان به عنوان منبع اصلی تامین سوخت اهالی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای بوده و علاوه بر بلوط، گونه های جنگلی دیگری همچون «بادام کوهی»، «کیالک» و «ارژن» و «بنه» و «انجیر» را شامل می شود که نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور دارند گفت: این منطقه در گذشته محل اصلی زندگی «گوزن زرد ایرانی» و «شیر اصیل ایرانی» بوده و هم اکنون تعدادی از گوزن های زرد تحت شرایط حفاظت شده نگهداری می شوند که تخریب این منطقه جنگلی انقراض این گونه نادر را نیز در پی خواهد داشت.

 

تهیه طومار برای حمایت از دشت برم

پولادی تصریح کرد: گروه های فعال محیط زیست در کازرون در سال های اخیر همواره حامیان اصلی جنگل های دشت برم بوده اند و اعتقاد دارند این جنگل ها بخشی از سرمایه ملی ما محسوب شده و متعلق به همه ایرانیان و به خصوص نسل های آینده هستند. از این رو کارهای فرهنگی بسیار خوبی توسط این گروه ها صورت گرفته و مردم به نگهداری از جنگل ها تشویق شده اند. مثلاً در روزهای تعطیل با حضور در جمع گردشگران و پخش بروشورهای تبلیغاتی و پلاستیک های جمع آوری زباله، نقش مهمی در کاهش آلودگی و تخریب جنگل های دشت برم داشته اند.

به گفته وی، دیدارهای مداوم با مسئولان شهرستان از جمله فرماندار و نماینده مجلس و رؤسای ادارات منابع طبیعی و محیط زیست و ارائه راهکارها و پیشنهادهای عملی برای کاهش میزان آسیب و تخریب جنگل ها از دیگر اقدامات سال های اخیر فعالان محیط زیست بوده است.

پولادی ادامه داد: همچنین دوستداران محیط زیست در کازرون اخیراً با تهیه و امضای طوماری در اعتراض به تخریب ها و تعرضات روزافزون در حریم جنگل های دشت برم دست یاری و استمداد خود را به سوی مسئولان بلند پایه نظام بلند کرده و از آنان خواسته اند تا ضمن پیگیری موضوع با ژرف اندیشی و اتخاذ تصمیمات به موقع در جهت حفظ و احیا این سرمایه ملی اقدام کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...