رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تصاویر سیب سرخ یک سوئیسی در انگلیس پس از 20 سال تحقیقات موفق شد بدون استفاده از تکنیکهای مهندسی اصلاح ژنتیکی سیبی را ایجاد کند که علاوه بر پوسته درون آن نیز کاملا سرخ است.

 

کد خبر : 05906 تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۹ sib1.jpg

 

در ظاهر به نظر می رسد که تنها یک سیب سرخ زیبا و اشتها آور باشد اما در حقیقت این سیب ویژه که Redlove نام دارد نه تنها دارای یک پوسته قرمز رنگ است بلکه درون آن نیز کاملا سرخ است.

 

به علاوه این سیب نسبت به سیبهای معمولی از آنتی اکسیدانها و مواد غذایی غنی تری برخوردار است. بنابراین برای تهیه کیک سیب با این میوه جدید می توان یک کیک سرخ رنگ را تصور کرد که به نظر می رسد با آب تمشک سیاه مخلوط شده باشد.

 

در تفاوت با سایر سیبها، Redlove حتی در مجاورت هوا نیز سیاه نمی شود و به این ترتیب برای تهیه سالاد بسیار مطلوب است.

 

این سیب ثمره 20 سال مطالعات یک پرورش دهنده گیاهان در انگلیس به نام "مارکوس کوبرت" است که این سیب کاملا سرخ را از پیوند گونه های متمایز میوه ها و کاملا طبیعی به دست آورده است. در این سیب از تکنیکهای اصلاح ژنتیکی استفاده نشده است.

 

بسیاری از تولیدکنندگان میوه در اروپا شروع به کاشت اولین نمونه های Redlove برای عرضه تجاری کرده اند و انتظار می رود که این میوه ظرف چند سال آینده وارد بازار شود.

 

sib2.jpg

 

براساس گزارش دیلی میل، یک شرکت انگلیسی به نام "ساتنز" حق فروش نهالهای این سیب را به قیمت دانه ای 95/24 پوند (30 یورو) دراختیار دارد و تاکنون هزار و 500 سفارش از کشاورزان محلی دریافت کرده است.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

در روستایی در 70 کیلومتری شاهرود گونه ای سیب وجود دارد که از گروه سیب های تابستانی و در اندازه سیب گلاب است. درون این سیب کاملا قرمز است و مزه ای ترش دارد و بیشتر برای تهیه خوراک از آن استفاده می شود.

 

556487_orig.jpg

556493_orig.jpg

556486_orig.jpg

556491_orig.jpg

556488_orig.jpg

556484_orig.jpg

556489_orig.jpg

556482_orig.jpg

556492_orig.jpg

لینک به دیدگاه
این سیب ثمره 20 سال مطالعات یک پرورش دهنده گیاهان در انگلیس به نام "مارکوس کوبرت" است که این سیب کاملا سرخ را از پیوند گونه های متمایز میوه ها و کاملا طبیعی به دست آورده است. در این سیب از تکنیکهای اصلاح ژنتیکی استفاده نشده است.

:banel_smiley_4:

در روستایی در 70 کیلومتری شاهرود گونه ای سیب وجود دارد که از گروه سیب های تابستانی و در اندازه سیب گلاب است. درون این سیب کاملا قرمز است و مزه ای ترش دارد و بیشتر برای تهیه خوراک از آن استفاده می شود.

:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

یک ضرب المثل می گوید: خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می کند. سیب یک میوه درختی سرد سیری است که انواع مختلفی داردمانند سیب گلاب، سیب سرخ ،سیب

سبز و سیب وحشی ،این میوه خوش عطر و طعم حاوی مقدار زیادی پتاسیم ، سدیم ، کلسیم و فسفر

و مقادیر زیادی ویتامین a و ویتامین b می باشد.

سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی مناسبت نیست که یک ضرب المثل می گوید :

خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می کند.

لینک به دیدگاه

موادی که در یک سیب متوسط وجود دارد به شرح زیر است : انرژی

258 کالری

پروتئین

1/2 گرم

چربی

1/6 گرم

مواد نشاسته ای

59/6گرم

کلسیم

24 میلی گرم

فسفر

10 میلی گرم

آهن

1/2 میلی گرم

ویتامین آ

360 واحد

ویتامین ب 1

15 میلی گرم

ویتامین ب 2

8 میلی گرم

ویتامین ب3

1 میلی گرم

ویتامین ث 18

میلی گرم

 

ناگفته نماند که ویتامین های موجود در سیب بیشتر در پوست سیب و زیر پوست آن قرار دارد .

لینک به دیدگاه

۱- سیبیک میوه قلیایی است و تمیز کننده بدن است و به علت دارا بودن پکتیم زیاد ،آب اضافی بدن را

خارج می کند.

۲- سیب را می توان برای بر طرف کردن اسهال حتی برای کودکان به کار برد . بدین منظور باید سیب را

رنده کرده استفاده کرد.

۳- خوردن سیب یبوست را برطرف می کند و برای خستگی مفرط مفید است.

۴-دم کرده درخت سیب ادرار اور است و در مان کننده التهاب کلیه و مثانه می باشد.

۵- نوشیدن آب سیب داروی موثری برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا و سرفه است.

۶- سیب مقوی کبدو اشتها اور است.

۷- سیب حرارت بدن را خارج می سازد.

۸- خوردن سیب حتی برای اتهایی که بیماری قند دارند مفید استچون قند خون را بالا نمی برد.

۱۰ - کسانی که می خواهند لاغر بشوند باید سیب را با پوست بخورند.

۱۱- سیب بهترین دارو برای درمان سو هاضمه است زیرا دارای مقدار زیادی پکتین می باشد.

۱۲- پوست سیب را مانند چائی دم کنید و بیاشامید ، این چائی بهترین دوست کله است.

۱۳- آب سیب را با ابمیوه گیری در منزل تهیه کنید و فورا ان را بنوشید زیرا در اثر ماندن ،آنزیم های خود را

از دست می دهد.

۱۴- آب سیب برای زیبایی پوست استفاده زیادی داردف به خصوص برای از بین بردن چین و چروک پوست

موثراست . بدین منظور اب سیب را صبح و شب روی پوست گردن و صورت بمالید و ماساژ بدهید.البته

همیشه از آب سیب تازه استفاده کنید.

لینک به دیدگاه

سیب را خوب بشویید:

سیب هایی که در بازار های داخل ایران یا آمریکا وکانادا به فروش می رسند روی آن داری یک لایه چربی

برای حفاظت آن می باشد ،بنابر این این سیب ها رو به دقت بشوییدآنهایی که دارای معده ضعیف

هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتین و ویتامین ها از بین نرود.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

  1. سیب کلسترول را کاهش می‌دهد. محققان با مطالعه بیماری قلبی و مواد مغزی در یافته‌اند که اگر روزانه سه عدد سیب به مدت سه ماه بخوریم، می‌توانیم مقدار کلسترول را 20 درجه کاهش دهیم. چطور این اتفاق می‌افتد؟ پکتین سیب (این منبع معجزه آسای فیبر طبیعی) کلسترول بد خون (LDL) را از سیستم بدن خارج می‌
  2. سیب روده ها را بهبود می‌بخشد. پکتین منبع فیبر و یا ماده مغزی می‌باشد که می‌توان به رژیم خود اضافه کنیم. اگرچه این ماده در مرکبات و آلوها وجود دارد، اما سیب ها بیشترین مقدار را در خود دارند. پکتین با افزایش میزان مدفوع و ادرار کمک به درمان یبوست و اسهال می‌کند و معمولا سلامت روده را بهبود می‌بخشد. محققان دریافته اند که پکتین موجود در سیب شیوع بیماری تومور روده بزرگ و سرطان روده ها را کاهش می‌دهد.
  3. کند. نه تنها پکتین بلکه کوارستین آنتی اکسیدانی نیز از انباشتگی کلسترول LDL در جریان خون جلوگیری می‌کند. از آنجا که سیب کلسترول خون را پایین می‌آورد می‌تواند به عنوان یک پیش غذا استفاده شود.
  4. سیب خطر سرطان را کاهش می‌دهد. سیب منحصر به جلو گیری از سرطان روده نمی‌شود. بلکه مقدار فراوان کوارستین، دیگر فلاونوییدهای موجود در این میوه سبب آزاد‌سازی فعالیت آنتی اکسیدانی قوی در افرادی می‌شود که این میوه را می‌خورند و ازفعالیت رادیکالهای آزاد جلوگیری می‌کند. علاوه براین phytochemical های موجود در سیب از سرطان جلوگیری می‌کنند. به این معنی که خوردن سیب از سرطان پروستات کلیه و دیگر اعضای بدن جلو گیری می‌کند.
  5. سیب فرآیند پیری را به تاخیر می‌اندازد. خیلی ا ز دانشمندان در جستجوی سرچشمه جوانی بودند که پی به وجود سیب بردند. Phytochemical های سیب که باعث رنگ روشن در این میوه می‌شوند در کنار دیگر مواد موجود در سیب باعث کاهش کلسترول و مقابله با سرطان می‌شوند، همچنین از فشار خون بالا ،دیابت، بیماری قلبی و دیگر شرایطی که باعث ناتوانی در سنین بالا می‌شوند جلوگیری می‌کنند.
  6. سیب از ریزش مو جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید موهای بادوام تری داشته باشید سیب میل کنید. سیب در لیست میوه جاتی است که کمک می‌کنند تا خون بهتر به پیازچه مو برسد.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

سیب ( دقیقا" یک میوه شفتدار) میوه درختی ازطبقه Malus است که عضوی از خانواده گل سرخیان بوده ( روزاسیا) و در طول تاریخ کشت می شده است . بیشتر گروه سیبها به گونه M. domesticaیا پیوندیهای آن تعلق دارند.

اجداد وحشی سیبها احتمالا"

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به نام Malus sieversii ( که فاقد اسم همگانی است) بود که هنوز هم در قزاقستان یافت می شود.محققان در حال مطالعه روی M. sieversii که در برابر بسیاری از بیماریها و آفات مقاوم است می باشند تا بتوانند یک سیب مقاوم تر در برابرسرما بوجود آورند.

تاریخچـــــه

در کلیه مناطق آب و هوایی خنک ، سیب غذای بسیار مهمی بوده است . نسبت به سایرمیوه های درختی ( احتمالا" بجز مرکبات) سیب را می توان برای ماهها انبار نمود درحالیکه همچنان ارزش غذایی خود را حفظ می کند. سیبهای زمستانی که در اواخر پاییز چیده شده و در دمای بالای انجماد در سردخانه یا اتاق سیب نگهداری می کنند از سال 1800 غذای مهمی در اروپا و آمریکا به شمار می رفته است .

گونه های سیب

بیش از 7500 گونه سیب شناسایی شده است . این گونه ها در نقاط فراشمالگانی ، نیمه حاره و معتدل وجود دارند. چون درختان سیب به شرایط خنک کننده( chilling requirement) نیازدارند در آب و هوای استوایی گل نمی دهند.

در بین رایج ترین گونه های تجاری سیب می توان به این موارد اشاره کرد Braeburn( نیوزیلند) ، سیب نارنجی cox «بریتانیا – گونه قدیمی که امروزه محبوبیت گذشته را ندارد) ، فوجی ( آسیا، استرالیا) ، گالا( نیوزیلند) ، سیب طلائی( آمریکا ، اروپا) ، گرانی اسمیت ( استرالیا و کالیفرنیا) ، جونا گلد( آمریکا) ، جوناتــــان ( آمریکا) ، مکین تــاش ( کانــادا) ، سیب قرمـز( آمریکا) و نوعی سیب زمستانی ( آمریکا). تمامی این سیبها بجز نوع آخر شیرین و رنگین هستند. گرانی اسمیت ترش است و بعضی از مردم آنرا بصورت تازه می خورند در ضمن برای آشپزی هم مطلوب هستند. پوست آن سبز روشن خالدار است . این گونه سیب برای رشد کامل نیازمند آب و هوایی گرم بوده و فصل رشد طولانی مدتی دارد اگرچه میوه های نامرغوب تر در مناطق نامناسب رویش می کنند. ] تصویر معروفی از سیب گرانی اسمیت بر روی آرم Apple Records وجود دارد) یک شرکت سازنده ترانه که آهنگهای گروه Beatlesرا منتشر می کند .

طعم سیبهـــــــا

مزه سیبها برای اشخاص متفاوت است و در طول زمان تغییر می کند. مثلا" شهر واشنگتن ( آمریکا) به کشت سیب قرمز شهرت داشت اما در سالهای اخیرکشت گونه های دیگرنیز محبوبیت یافته است ؛ بعضی از مردم آمریکا سیب قرمز را بعنوان سیبی نا مرغوب با طعمی بسیار ملایم و ساختاری نرم به حساب می آورند. این افراد به سیبهای ترد مثل فوجی و گالا تمایل یافته اند.

معمولا" سیبهای جدید شیرین تر از انواع قدیمی هستند. بیشتر سیبهای آمریکای شمالی و اروپا طعمی شیرین و ملس دارند اما سیبهای ترش طرفداران بسیار اندکی دارند. سیبهای خیلی شیرین با طعم کم ترش در آسیا محبوبیت دارند. تمامی گونه سیبهای جدید نرم ولی ترد هستند. سایر موارد مورد نیاز در پرورش سیب عبارت است از پوست رنگین ، عدم وجود رنگ قهوه ای ، راحتی حمل ونقل ، امکان انبار، محصول فراوان ، مقاومت در برابر بیماریها، نمونه شکل سیب قرمز واشنگتن ، ساقه بلند( تا آفت کشها امکان نفوذ به تمامی قسمتهای میوه را داشته باشند) و طعمی قابل قبول برای میانگین افراد. گونه های قدیمی اغلب ترش ، دارای شکلهای نابهنجارو قهوه ای هستند و دارای رنگ وساختار گوناگون می باشند. امروزه تعداد بسیار کمی از گونه های قدیمی در سطح کلان تولید می شود اما بسیاری ازاین گونه ها توسط باغداران خانگی و کشاورزانی که مستقیما" محصولشان را در بازارهای محلی عرضه می کنند به عمل می آیند.بسیاری از گونه های خارق العاده و از نظربومی مهم ، با طعم و ظاهر منحصر به فردشان برای کشف وجود دارند ؛ مبارزاتی برای حفظ سیب در سراسر جهان آغاز شده تا ازانقراض چنین میراث بومی جلوگیری شود.

گونه هایی از سیب را بخصوص برای تولید آب سیب کشت می کنند . سیبهای آب گیری قطعا" برای خوردن بسیار ترش وزننده هستند اما با آنها یک نوشیدنی خوش طعمی تولید می شود که با سیبهای خوراکی معمولی نمی توان تهیه نمود

تركيبات شيميايي:

سيب داراي ويتامين و مواد مغذي زيادي است و بي مناسبت نيست كه يك ضرب المثل انگليسي مي گويد كه خوردن يك سيب در روز شما را از رفتن نزد دكتر بي نياز مي كند.

موادي كه در يك سيب متوسط وجود دارد بشرح زير است :

انرژي 258 كالري

پروتئين 1/2 گرم

چربي 1/6 گرم

مواد نشاسته اي 59/6 گرم

كلسيم 24 ميلي گرم

فسفر 10 ميلي گرم

آهن 1/2 ميلي گرم

ويتامين آ 360 واحد

ويتامين ب 1 0/15 ميلي گرم

ويتامين ب 2 0/08 ميلي گرم

ويتامين ب 3 0/1 ميلي گرم

ويتامين ث 18 ميلي گرم

ناگفته نماند كه ويتامين هاي وجود در سيب بيشتر در پوست سيب وزير پوست آن قرار درد بنابراين آنهايي كه مي توانند پوست سيب را هضم كنند بهتر است كه آنرا با پوست ميل كنيد و اگر مي خواهيد پوست آنرا بكنيد بهتر است كه سيب را خيلي نازك پوست كنبد

خواص داروئي

1)سيب يك ميوه قليايي است و تميز كننده بدن است و بعلت درا بودن پكتين زياد آب اضافي بدن را خارج مي سازد

2)سيب را مي توان براي برطرف كردن اسهال حتي براي كودكان بكار برد . بدين منظور سيب را بايد رنده كرد و استفاده نمود .سيب را مي توان پخت و براي آنهايي كه روده تنبل دارند آن را روي آتش ملايمي بپزيد البته حتما ازظرف لعابي يا تفلان استفاده كنيد زيرا به اين طريق پكتين و ويتامين هاي آن حفظ مي شود.

3)شربت سيب بهترين دارو براي درمان سرفه و گرفتگي صدا مي باشد .براي تهيه شربت سيب يك كيلو سيب راشسته و با پوست قطعه قطعه كنيد و در يك ليتر آب بپزيد سپس آنرا با پارچه نازكي صاف كنيد و چند تكه قند به آن اضافه كنيد و دوباره روي آتش ملايم قرار دهيد تا قوام بيايد و آن را از روي آتش برداريد روزي سه تا چهار فنجان از اين شربت بنوشيد.

4)سيب داراي مقدر زيادي كلسيم است و كلسيم سيب به بدن كمك مي كند كه كلسيم غذاهاي ديگر را نيز جذب كند.

5)خوردن سيب يبوست را برطرف مي كند و براي خستگي مفرط مفيد است

6)دم كرده برگ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ادرار آور است و درمان كننده التهاب كليه و مثانه ميباشد.

7)نوشيدن آب سيب داروي موثري براي درمان سرمخوردگي و گرفتگي صدا و سرفه است.

8)سيب مقوي كبد و اشتها آور است.

9)سيب براي درمان تنگي نفس بسيار مفيد است حتي بوئيدن سيب نيز اين خاصيت را درد

10)سيب پخته تقويت كننده معده و كبد و دفع كننده سودا و سموم بدن است .

11)سيب حرارت را از بدن خارج مي سازد .

12)سيب را رنده كنيد و در دستمال بپيچيد و روي چشم بگذاريد درد چشم را برطرف مي كند.

13)خوردن سيب حتي براي آنهايي كه بيماري قند دارند مفيد است چون قند خون را بالا نمي برد.

14)كسانيكه مي خواهند لاغر شوند حتما بايد سيب را با پوست بخورند .

15)دم كرده گل سيب داروي سرفه و تورم مجراي تنفسي است

16)سيب داروي خوبي براي درمان زخم ها مي باشد

17)سيب بهترين دارو براي سوء هاضمه است زيرا داراي مقدر زيادي پكتين مي باشد

18)آب سيب را حتي مي توان براي تنقيه استفاده كرد . اين تنقيه براي بيماريهاي روده بسيار موثر است.

19)پوست سيب را مانند چائي دم كنيد و بياشاميد اين اچئي بهترين دوست كليه است .

20)آب سيب را با ابميوه گيري در منزل تهيه كنيد و فورا آنرا بنوشيد زيرا در اثر ماندن آنزيم اي خود را از دست مي دهد .

21)آب سيب براي زيبايي پوست استفاده زيادي درد بخصوص براي از بين بردن چين و چروك پوست موثر است بدين منظور آب سيب را صبح و شب روي پوست گردن و صورت بماليد و ماساژ دهيد البته هميشه آب سيب تازه استفاده كنيد.

استفاده ديگر از سيب براي لطافت پوست سيب پخته است سيب رابپزيد و سپس له كنيد و با شير مخلوط كنيد و اين مخلوط را بصورت نيم گرم روي پوست بگذاريد و پس از چند دقيقه آنرا برداريد .

خواص سيب ترش

1-سيب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگي را از بين مي برد.

2-سيب ترش را بپزيد درمان اسهال خوني است

3-آب سيب ترش مخلوط با انار براي تقويت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگي بكار مي رود

4-رب سيب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است

5-مرباي شكوفه سيب براي ضعف معده و ازدياد نيروي جنسي مفيد است

6-سيب ترش براي آنهائيكه مزاج گرم دارند بسيار مفيد است بالعكس آنهائيكه مزاج سرد دارند بايد سيب شيرين بخورند

7-سيب در قديم معالج نقرس و بيماريهاي عصبي بوده است

مضرات :

همانطور كه قبلا گفته شد سعي كنيد هميشه سيب را با پوست بخوريد زيرا مقدر زيادي پكتين در پوست سيب وجود دارد سيب هايي كه در بازارهاي داخل ايران يا آمريكا و كانادا بفروش مي رسد روي آن داراي يك لايه چربي براي حفاظت آن مي باشد بنابراين حتما اين سيب ها را بدقت بشوئيد آنهائيكه دريا معده ضعيف هستند بايد سيب را بسيار نازك پوست بگيرند كه پكتين ها و ويتامين هاي آن از بين نرود .

پرورش سیب

سیبها مانند بیشتر گیاهان چند ساله معمولا" بصورت لقاح غیر جنسی واز طریق پیوند تکثیر می شوند. سیبهای بذری گاهی اوقات بطور اساسی با درخت مادرتفاوت دارند. بیشتر گونه های جدید سیب بصورت سرچشمه بذری دارند که یا شانسی رشد کرده اند ویا از طریق باروری عمدی گونه های پرآتیه پرورش یافته اند. اصطلاحات بذری ، دانه سیب و تخم که در نان گونه سیب وجود دارد بیانگر منشاء بذری سیب می باشد. همچنین سیبها می توانند جوانه هایی غیرعادی بوجود آورند( جهشهایی بر روی یک شاخه مجزا) . بعضی از جوانه های غیرعادی منجر به نسلهایی بهتر از گونه های مادریشان می شوند. بعضی از آنها به قدری از درخت مادر متفاوت می شوند که دیگر گونه هایی جدید به حساب می آیند.

بعضی از پرورش دهندگان سیبهای معمولی را با سیبچه یا سیبهای غیر عادی مقاوم در برابر سرما پیوند می زنند تا گونه های مقاوم تری بوجود آورند. مثلا" از دهه 40 مرکز آزمایشات Excelsior در دانشگاه مینه سوتا و ویسکانسین پیشرفت دائمی را در سیبهای مقاوم مهم که هم از نظر تجاری و هم باغداری خانگی رشد گسترده ای دارند در سراسر مینه سوتا و ویسکانسین ایجاد کرده اند . مهمترین ابداع آنها شامل Haralson فراوان ترین سیب کشت شده در مینه سوتا ، Wealthy،Honeygold و Honeycrisp می باشد. شیرینی و ساختار Honeycrisp به قدری مورد علاقه مصرف کنندگان است که باغداران مینه سوتا درختان پاگرفته و پربار خود را قطع می کنند تا برای این نوع سیب انبار احداث کنند – عملی که تاکنون انجام نشده بود.

شروع به احداث باغ

باغهای سیب را با کاشت درختان دو یا سه ساله احداث می کنند. این درختان کوچک معمولا" از گلخانه که در آنجا درختان را با روش پیوند جوانه تولید می کنند تهیه می شود. ابتدا با استفاده از کشت بافت یا خوابانیدن شاخه یک گیاه پیوندی بصورت بذری یا کلون شده بعمل می آورند که برای رشد آن ، یک سال وقت لازم است . سپس بخش کوچکی از شاخه یک درخت بالغ ( قلمه) از گونه مورد نظررا تهیه می کنند. ساقه بالایی و شاخه های گیاه پیوندی را بریده و به جای آن قلمه را قرار می دهند. دیر یا زود این دو قسمت با هم رشد کرده و درخت سالمی را بوجود می آورند.

گیاهان پیوندی دراندازه نهایی درخت تاثیر دارند . در حالیکه بسیاری برای پرورش دهندگان ،دارای گیاهان پیوندی زیادی هستند ، این گیاهان پیوندی به صاحبان خانه فروخته می شود که فقط به داشتن چند درخت از یک یا دو گونه مختلف تمایل دارند : گیاه پیوندی بذری معمولی که یک درخت کامل بوجود می آورد یا گیاه پیوندی نیمه کوتاه که درخت تاحدی کوچکتربه بار می آورد. گیاهان پیوندی کوتاه عموما" در برابر آسیبهای ناشی از سرما و باد آسیب پذیرترهستند. درختان کوتاه کامل اغلب بوسیله پایه و داربست تثبیت شده و در باغهای چگالی بالا کاشته می شوند این باغات برای کشت آسانتر بوده و و حاصلخیزی هر واحد از زمین را تا حد زیادی افزایش می دهد.

بعضی از درختان از طریق پیوند" بین ساقه ای" بین گیاه پیوندی راست ساقه و درخت که نتیجه رشد هر دو پیوند است بوجود می آیند.

پس از کاشت درخت کوچک درباغ ، باید قبل ازکسب توانایی تحمل مقدار زیادی غذا 3 تا 5 سال ( نیمه کوتاه) یا 4 تا 10 سال (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) بزرگتر شوند .در طول این مدت پرورش مناسب شاخه های بزرگ و چیدن جوانه هایی که رشد نا درست دارندازاهمیت زیادی برخوردار می باشد همچنین ساخت داربستی مناسب که در آینده سنگینی بار میوه را تحمل کند.

موقعیـت

درختان سیب نسبتا" به شرایط خاک بی تفاوت هستند و در دامنه گسترده ای ازمقادیر PH و سطوح حاصلخیزی رشد می کنند. آنها حتما" باید در مقابل باد مراقبت شده ونباید در مناطق پست که در معرض آخرین سرماهای بهاری می باشند کاشته شوند. برای این درختان زهکشی مناسب ضروری بوده و خاکهای سنگین یا زمین مسطح باید به گونه ای محکم شود تا از عدم قرار گرفتن سیستم ریشه ها درخاک اشباع شده با آب مطمئن شویم.

گرده افشانـــــــی

درختان سیب با خود آمیزش پذیر نیستند ونیازبه گرده افشانی بصورت دگرگشنی دارند. مدیریت گرده افشانی بخش مهمی از پرورش درخت سیب محسوب می شود. قبل از کاشت درخت مرتب کردن تولید کنندگان گرده بسیار مهم است ( گونه های سیب یا سیبچه که تامین کننده گرده هایی فراوان ، رستنی و آمیزش پذیر هستند). ممکن است باغهای میوه دارای ردیفهای یک در میان گونه های گشنی پذیریا درختان سیبچه متناوب ویا شاخه های پیوند خورده سیبچه باشند. بعضی گونه ها گرده های بسیارمعدود یا گرده های نابارورتولید می کنند بنابراین گرده افشانان خوبی به حساب نمی آیند. پرورشگاههای گل و گیاه خوب دارای لیست گشنی پذیری گرده افشانان هستند.

گاهی اوقات پرورش دهندگانی که دارای باغستانهای قدیمی با یک گونه درخت هستند برای گرده افشانی ، دسته هایی از گلهای سیبچه را درون بشکه یا سطلهایی فراهم می کنند. پرورش دهندگان خانگی که دارای یک درخت بوده و فاقد گونه های دیگر در همسایگی اشان هستند نیز می توانند از این روش البته در مقیاس کوچک تر استفاده کنند.

پرورش دهندگان درخت هر سال هنگام گل دادن معمولا" از گرده افشانهایی را برای جابجایی گرده تهیه می کنند. عموما"از کندو زنبور عسل استفاده می شود و انجام این کار توسط زنبوردارانی صورت می گیرد که در ازاء مزد به تهیه کندو مبادرت می ورزند. در باغات تجاری از زنبورهای کارگر باغی نیزبعنوان گرده افشانهــــــای مکمل استفاده می شود. چون آنها نیش نمی زنند احتمالا" پرورشدهندگان خانگی در مناطق حومه ازاین زنبورها استفاده می کنند. بعضی زنبورهای وحشی مثل زنبورهای درودگر و زنبورهای تک زی دیگر ممکن است به این امر کمک کنند. بعضی مواقع ملکه های زنبورهای درشت در باغات حضور دارند اما معمولا" تعدادشان به قدری نیست تا گرده افشانهای با اهمیتی به حساب آیند.

گرده افشانی ناکافی علائمی بسیارکم داشته و برای سیبها ناگوار است و موجب کندی رسیده شدن میوه می گردد. برای ارزیابی گرده افشانی باید دانه ها را شمرد. سیبهایی که به خوبی گرده افشانی شده اند دارای 7 تا 10 دانه بابهترین کیفیت می باشند. سیبهایی که کمتر از 3 دانه دارند معمولا" نمی رسند و در اوایل تابستان از روی درخت خواهند افتاد. گرده افشانی نا مناسب یا نتیجه کمبود گرده افشانها و یا کمبود گرده تولید شده ویا به سبب شرایط آب و هوایی نامناسب برای گرده افشانی در زمان گلدهی می باشد.

سرما هنگام گل دهی

یک مشکل کلی ، سرمای دیرهنگام است که موجب نابودی ساختارخارجی ظریف گل می شود. بهتر است برای ***** سازی هوا درختان درزمینهای شیبدارکاشته شوند اما شیب نباید رو به جنوب باشد ( در نیمکره شمالی) چون این کار موجب گل دادن زودرس درخت ودرنتیجه افزایش آسیب آن در برابرسرما خواهد شد. اگر سرما زیاد جدی نباشد می توان صبح قبل از تابش خورشید روی شکوفه ها روی درخت آب پاشید با این کار امکان نجات شکوفه ها وجود دارد. آسیبهای ناشی از سرما را می توان 24 ساعت پس از سرما تخمین زد. اگر مادگی گیاه به سمت عقب برگشته بود نشان دهنده ازبین رفتن گل و عدم تولید میوه خواهد بود.

وجود منبع آب در نزدیکی محل پرورش سیب موجب تاخیر گرمای بهار می شود که نتیجه این مزیت به تاخیرافتادن شکوفایی تا زمان به حد اقل رسیدن احتمال سرما می گردد. مناطقی از آمریکا مثل ساحل شرقی دریاچه میشیگان ، ساحل جنوبی دریاچه انتاریو و اطراف برخی دریاچه های کوچکتر که این تاثیر خنک کنندگی آب به همراه خاک مناسب و خوب زهکشی شده وجود دارد پرورش سیب را در این نواحی ممکن ساخته است .

پرورش دهندگان خانگی سیب احتمالاً امکان استفاده از منبع آب را ندارند اما آنها می توانند از شیبهای رو به شمال یا سایر ویژگیهای جغرافیایی برای تاخیراندازی شکوفایی در بهار استفاده کنند. درختان سیب ( یا هر میوه دیگر) که در آمریکا در شیبهای رو به جنوب کاشته شوند خیلی زود شکوفه داده و دربرابر سرمای بهار بسیار آسیب پذیر خواهند بود.

کاستن از بار درخت

درختان سیب هر دوسال مستعد باردهی است. اگر میوه را در مواقعیکه درخت محصول زیادی دارد ،بار آن را کم نکنند موجب کاهش گل دهی در سال بعد خواهد شد. کم کردن از بار درخت حتی خارج از زمان آن ، به برداشت محصول قابل توجه درهرسال کمک می کند.

آفــــــــــات

درختان سیب در مقابل تعداد از بیماریهای قلرچی و باکتریایی و آفات حشره ای آسیب پذیر هستند. تقریباً در تمامی باغات میوه برنامه های فعال سمپاشی برای حفظ کیفیت خوب میوه ها ، سلامتی درخت و محصول زیاد انجام می شود. یکی از جریانات در حال انجام در مدیریت باغها ، استفاده از IPM یا کنترل یکپارچه آفات است که سمپاشیهای غیر ضروری را هنگام عدو وجود آفت یا ( محتمل تر) هنگام کنترل طبیعی آنها کاهش می دهد.

سمپاشی برای آفات حشره ای نباید زمان شکوفه دهی انجام شود چون این امرموجب مرگ گرده افشانها می شود. و نیز در باغاتی که در آنها ازآفت کشها استفاده می شود نباید اجازه رشد گیاهانی که مورد توجه زنبورها هستند داده شود. شبدر سفید هلندی یکی از انواع فراوان علفها هستند که بسیاری از زنبورها در زمان تماس با گلهای آن در سطح باغات مسموم می شوند.

از بین بیشترین بیماریهـــــای خطرناک می توان به fireblight ( بیماری باکتریایــی )و دو بیماری قارچی به نامــــهای black spot وخال زدگی سیب ( cedar-apple rust ) اشاره کرد.

plum curlico جدی ترین آفت حشره ای محسوب می شود. سایر این آفات عبارتند از : کرم حشره و کرم سیب .

پرورش سیب بدون استفاده از مواد شیمیایی بسیار دشوار است اگرچه در تعداد معدودی باغ با استفاده از گونه های مقاوم در برابربیماری و کنترلهای پرورشی بسیارخوب این کاربصورت تجاری موفق ، انجام شده است. آخرین ابزاردر پرورش طبیعی ، اسپری کردن لایه نازکی ازخاک معدنی کائولین است که موجب تشکیل مانعی طبیعی در مقابل بعضی آفات شده و مانع آفتاب سوختی سیب می گردد.

بیماری سفیدک سیب وگلابی

 

عامل بیماری: Podosphaera leucotricha

علایم بیماری:

بیماری معمولا در بهار روی پا جوش و شاخه های یکساله به صورت لکه های خاکستری یا سفید در سطح تحتانی برگها ظاهر می شود وسپس برگها ناصاف و پیچیده می گردند. برگهای آلوده ترد وشکننده شده،زودتر از موعد خزان می کنند.

مبارزه:

سمپاشی پاجوش و سر شاخه های مبتلا به بیماری با استفاده از سموم بنومیل یا کارتان به نسبت 1 در هزار وهمچنین هرس آنها در کنترل بیماری موثراست.

بیماری لکه سیاه سیب و گلابی

 

عامل بیماری:inaequalis Venturia

علایم بیماری:

علایم بیماری ابتدا به صورت لکه های زیتونی در زیر کاسبرگ یا برگهای جوان ظاهر می شوند وسپس به رنگ خاکستری و سیاه در می آیند.لکه ها دربرگهای تازه روییده عموما در روی برگ ظاهر می گردند.در برگهای مسن لکه ها ابتدا در پشت پهنک برگ ظاهر می شوند.لکه ها ممکن است به طور انفرادی بمانند و گاهی به هم پیوسته بزرگ شوند. همچنین لکه ها ممکن است در روی میوه نیز

به وجود آیند که ابتدا به رنگ زیتونی هستند و سپس سیاه می شوند.کوتیکول میوه در قسمتهای آلوده چوب پنبه ای و سخت شده شکافمی خورند.

مبارزه:

استفاده ازواریته های مقاوم و یا سمپاشی درختان.سمپاشی درختان بهتر است در اوایل بهار موقع باز شدن شکوفه ها که در ابتدای حمله ی بیماری و موقع خروج آسکوسپورهاست صورت می گیرد.برای سمپاشی در این مرحله می توان از سموم دودین یا سیپرکس به نسبت یک ونیم در هزاراستفاده نمود . یا می توان با استفاده از سم کاپتوفول در مرحله ی سبزشدن نوک جوانه ها با این بیماری مبارزه کرد. علاوه بر سموم فوق قارچکشهای دیگری به نامهای بنومیل- توپسین- کاپتان- فربام- تیرام وغیره وجود دارند که می توان از آنها نیز در مبارزه با این بیماری استفاده نمود.

بیماری زنگ سیب و به

عامل بیماری: Gymnsporangium tuniperi virginianae

علایم بیماری:

در فصل بهار روی سطح فوقانی برگ لکه های نارنجی پوشیده از جوشهای سیاه رنگ پدیدار می شود.غالبا در اواسط خرداد تا اواخر مرداد در سطح تحتانی برگ و درست در زیر لکه ها بر آمدگیهای زگیل مانند تشکیل می شود.از محل این زگیل ها هزاران اسپور به صورت غبار قهوه ای آزاد می گردند. برگ آلوده در اثر آلودگی تغییر شکل می دهدو متورم می شود.

مبارزه:

به لحاظ این که بیماری دارای اهمیت اقتصادی نمی باشد مبارزه با آن الزامی به نظر نمی رسد.

چنانجه کنترل ضرورت پیدا کند می توان اقدام به حذف درختان سروکوهی مجاور باغها نمود.برای پیشگیری از شیوع بیماری می توان در ماههای فروردین وخرداد با استفاده از سموم زینب م یا پلانت واکس با غلظت 2 در هزار درختان را سمپاشی کرد.

برداشت

بیشتر درختان بالغ هر سال معمولاً 10-5 بوشل ( 200-100 کیلوگرم) محصول سیب دارند. سیبها را با استفاده از نردبانهای سه شاخه که بگونه ای طراحی شده اند تا بین شاخه ها ثابت شوند، برداشت می کنند. گونه های کمی که چیده نمی شوند ضمن رشد بسیار زیاد محصول فراوانی می دهند که تقریباً برداشت آن ممکن نیست. درختان کوتاه هر سال تقریبا" 5-3 بوشل ( 100-50 کیلوگرم) محصول ببار می آورند.

گونه های مختلف براساس محصولشان و اندازه نهایی درخت متفاوتند حتی اگرپیوند یکسانی داشته باشند.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
  • 1 سال بعد...

تجـــــــارت

 

45 میلیون تون ( سنجه وزن برابر 1000 کیلو) سیب در سال 2002 به ارزش تقریباً 10 بیلیون دلار آمریکا در جهان پرورش یافته است که تقریباً نیمی از آنرا چین تولید نموده است. آمریکا با تولید 10 درصد محصول جهان دومین تولید کننده عمده سیب می باشد. ترکیه هم یکی از تولید کنندگان بزرگ این محصول محسوب می شود. فرانسه ، ایتالیا ، آفریقای جنوبی و شیلی در بین صادر کنندگان عمده سیب قرار دارند .

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

§mm111:

§ازتلاقی نورسرن اسپای باmi 793حاصل شده است وجزءپایه های نیمه استانداردبوده ودرختان برروی آن90درصددرختان پیوندی روی پایه های بذری است این پایه مقاوم ترین پایه به خشکی محسوب می شود

پایهm7:بیشترازسایرپایه هادرتمام دنیاهم به صورت پایه وهم به صورت میانپایه کوتاه کننده مورداستفاده قرار می گیرداندازه درختان 35-25درصددرختان بذری می باشداین پایه به پوسیدگی طوقه مقاوم بوده ولی به آتشک باکتریایی وشته مومی سیب حساس است وپاجوش زیاد تولید می کند طول عمردرختان روی این پایه حداکثر20سال است

m26:

§این پایه ازتلاقی m9وm16 به وجودآمده است و50-40درصد درختان بذری می باشد خاصیت پاجوش دهی ندارد اما به بیماری پوسیدگی طوقه وآتشک حساس می باشد .

m27: §ازتلاقی m13وm9درسال1929 به وجود آمده است وجزءپایه های خیلی پاکوتاه کننده محسوب می شودخیلی زودبارده می باشد ونیاز به قیم داردازاین پایه به صورت تجاری استفاده نمی شودولی به عنوان میان پایه مورد استفاده قرار می گیرد.

§mm111:

§ازتلاقی نورسرن اسپای باmi 793حاصل شده است وجزءپایه های نیمه استانداردبوده ودرختان برروی آن90درصددرختان پیوندی روی پایه های بذری است این پایه مقاوم ترین پایه به خشکی محسوب می شود .

 

لینک به دیدگاه

پایه های ایست مالینگ (EM)

در موسسه تحقیقاتی ایست مالینگ انگستان مشخص و معرفی شده اند که با حروف EM همراه با اعداد مشخص و معرفی شدند . هر کدام از این پایه ها که به روش خوابانیدن افزوده می گردند ، رشد پیوندک را در حد معینی محدود می سازند بنابراین فاصله کاشت درختان پیوند شد. روی آن ها بر حسب نوع پایه متفاوت است. نخستین تلاش موفقیت آمیز برای آزمایش و ارزیابی پایه بر اساس یک روش منظم می باشند سریهای نخست از 9 پایه مختلف به وجود آمده بودند و هر کدام یک عدد رومی با پیشوند M داشتند . در مرحله بعدی 15 سری نیز به سری قبلی اضافه شد و در کل 24 سری به وجود آمدند و برای نام گذاری از اعداد عربی استفاده شد. یایه M25 در سال 1956 از برنامه اصلاحی پایه های مقاوم به شته ی موی سب به عنوان یک پایه نیمه پا کوتاه کننده و پربازده معرفی شد. پایه های M26 , M7 جدیدا از تلاقی M9 با پایه های دیگر به وجود آمد. و بعدا به سریعاً به قبلی اضافه شدند. بعدها اسامی و اعداد از روی به عربی تغییر یافت به عنوان مثال یک تیپ از این پایه ها ابتدا تیپ IX سپس به فرم MLX و اخیراً به صورت M9 نوشته می شود . بیش تر سریهای مالینگ آزمایش شده در انگلستان که به مقدار زیادی در دسترس بودند به طور وسیعی در ایستگاههای تحقیقاتی مناطق مهم تولید کنند . سیب در دنیا تحت آزمایش قرار گرفتند شروع ارزیابی پایه ها توسط پرورش دهندگان سیب به دهه 1930-1940 بر میگردد . ولی نکته قابل توجه این بود که در آن زمان میان باغداران برای استفاده از پایه های پا کوتاه کننده شک و تردید وجود داشت . برای اینکه ، آن ها شرط را براین گذاشتند که میوه را بر روی درختان بزرگ تولید کنند. علاقمندی برای استفاده از درختان کوچکتر عموماً در سه دهه ی اخیر ایجاد شد.

M2 : درختان روی پایه معمولا زود بارده و بربارده بوده و کمی بزرگتر از درختان روی پایه ی M7( 75% اندازه درختان بذری ) هستند . آزمایش های طولانی دراوهایو نشان می دهند که درختان پیوندی ( از نوع رقم دلشیس) بر روی پایه M2 به طور قابل توجهی بیش تر از پایه های M7,M1،M16 و بذری محصول تولید می کنند. متاسفانه پایه M2 قبل از معرفی نژادهای مختلف و دلیشس Spur- type از رده خارج شده است.

M1: قوی و به دلیل سیستم ریشه بذری عمیق مقاوم به خاکهای رسی و مرطوب است. پایه ی مناسبی برای خاکهای عمیق ولی برای خاکهای خشک پایه مناسبی نیست . این پایه به پوسیدگی یقه مقاوم بوده و با افکندن کپه ای و شیاری تکثیر می شود.

M4 : این پایه از نظر اندازه مشابه M2 است. اما محصول زود رس و زیادتری تولید می کند. یکی از مهمترین نقص این پایه این است که ریشه های آن عمدتاً در یک طرف ریشه ی اصلی تولید می شود و بنابراین در خاک استقرار خوبی ندارند . این پایه به پوسیدگی یقه مقاوم می باشد به همین خاطر و دلایل دیگر در برنامه های آزمایش ناحیه ای مجدداً وارد شده است . این پایه در خزانه برگهای دندانه دار ، پوست ساقه رنگ قهوه ای روشن و هم چنین مستعد به تولید اسپور با برگهای کوچک در قاعده دمبرگ دارد . به سرما مقاوم ولی نسبت به خشکی و کم آبی حساس است.

M5 : این پایه به آسانی قابل افزایش و جابه جایی است . مقاوم به شته ی مومی و درختان پیوند شده را به کمبود پتاس دچار می سازد . این پایه در ابتدا رشد قوی داشته و رفته رفته رشدش ضعیف می شود تا به تعادل برسد. این پایه آغاز رشد در بهار و خزان در پاییز را به تاخیر می اندازد.

M.7: ( این پایه درختانی با اندازه %55-65 درختان بذری سیب تولید می کند)

در ایالات متحده طی 50 سال اخیر معرفی پایه ها ، پشتیان صنعت میوه کاری بوده است پایه ی (M7 هنوز هم معمول ترین پایه مورد استفاده بوده و متحمل به اکثربیماری ها و سازگارترین پایه به انواع وسیعی از خاکها و اقلیم های باشد ) دارای ریشه قوی و عمیق از M9 بوده و درختی زود باره و در حالت زهکشی شده خاک درختی نیمه پا کوتاه تولید می کند. ولی در خاکهای سنگلاخی رشد شان محدود تر است . در دامنه ی گسترده ای از دمای خاک رشد می کند. در خاک استقرار خوبی ندارد در سالهای اول نیازمندیم است. در برابر سرمای زمستان مقاومت خوبی ندارد. M7 به رطوبت زیاد مقاوم بوده ولی به سرطان طوقه حساس می باشد . این پایه ها توسط افکندن کپه ای و قلمه ی برگدار زیر سیستم به مه افشانی تکثیر می شود. مهم ترین عیب این پایه به تمایل آن به تولید زیاد پا جوش می باشد. و در خزانه به سبب داشتن شاخه های دوکی با یک با پوست قهو ه ای روشن ، حاشیه ی برگهای موجی و فرورفتگی های عمیق با گوشوارک های کوچک و عدسکهای سفید رنگ قابل تشخیص است.

 

M8: ابتدا در ایستگاه ایست مالینگ به عنوان پارادیس فرانسوی جمع آوری در سریهای مالینگ به عنوان تیپ VIII نامگذاری شد.

پوست ساقه به رنگ قرمزمایل به نقره ای ، مختصر کرکدار بوده و برجستگی های کوچکی نیز در هر طرف گره های جوانه دیده می شود . برگها به شکل تخم مرغی کشیده ، ضخیم ، چرمی مانند و به رنگ تیره با سطح رویین براق می باشند.

M10:این پایه آغاز رشد در بهار به تاخیر می اندازد و جزء پایه های بسیار قوی محسوب می شود . این پایه استعداد تولید پاجوش زیادی را دارا است.

M11:پایه ای با سیستم ریشه بندی محکم و عمیق که رشد بسیار قوی به پسوندک القا می کند، پربار و سازگار با انواع خاکهاست.

M13:این پایه درختان بزرگی تولید می کند و درختان پیوندی بر روی آن از نظر زود باردهی با درختان بذری فرقی ندارد . اما به شرایط مرطوب خاک نسبت به سایر پایه هایش بیش تر متحمل می باشند. این پایه ها به وسیله ی مشخصات زیر در خزانه قابل تشخیص است.

1-برگها بزرگ ، موجدار و حاشیه ی برگ اره ای با بریدگی عمیق تر است

2-در قاعده دمبرگ گوشوارک بزرگی دارد.

3-پوست ساقه قهوه ای مایل به تیره است و عدسک های پراکنده سفید رنگی دارد.

از خصوصیات دیگر این پایه می توان به ریشه دهی آسان و تولید سیستم ریشه ای سطحی اشاره نمود.

این پایه بسیاری از خصوصیات M9 را دارد . و از این نظر جالب توجه است به علاوه این پایه نسبت به M9 کمی پاکوتاه کننده تر است و به سرمای زمستان نیز مقاوم تر می باشد. به این دلیل وقتی که به عنوان میان پایه برای پا کوتاه کنندگی استفاده می شود خیلی مطمئن به نظر می رسد . پایه M8 به سرما ، شانکر، لکه سیاه بسیار حساس و دارای استقرار ضعیفی در خاک می باشد. در خزانه با داشتن چوب قهو ه ای تیره ، با عدسکهایی با فضای نسبتاً فاصله دار و برگهای صاف ، پهن و سبز مایل به تیره با گوشوارک های خیلی کوچک در قاعده ی دمبرگ قابل شناسایی است. و مثل M9 به وسیله ی قلمه و یا خوابانیدن شاخه به آسانی ریشه نمی دهد.

M9:بیشتر از سایر پایه ها در تمام دنیا هم به صورت پایه و هم میان پایه پا کوتاه کننده مورد استفاده قرار می گیرد. ( 25-35 % اندازه درختان بذری ) . دارای سیستم ریشه ای شکننده ، گوشتی و ضخیم می باشد و نیازمند خاک حاصلخیز است درضمن به دلیل داشتن ریشه های شکننده نیازمند قیم نیز می باشد . ریشه ها در برابر دمای پایین زمستان حساسند . این پایه در برابر پوسیدگی طوقه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مقاوم بود. ولی به سرطان طوقه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بادزدگی وشته ی مومی سیب حساس است و عیب آن تولید پاجوش زیادی می باشد . این پایه توسط افکندن کپه ای تکثیر می گردد . اگر به عنوان میان پایه استفاده شود. پاکوتاهی را به پیوندک القا می کند. رشد زود در بهار و خزان سریعتر در پاییز القا می کند. طول عمر درختان روی این پایه حداکثر 20 سال است.

از این پایه ممکن است در آینده در مناطقی که دارای خاک کم عمق بارس فراوان یا در خاکهایی که دارای لایه ها ی زیرین سخت می باشد استفاده شود. از انواع خاص از خاکهایی که سایر پایه ها ممکن است کارآیی نداشته باشند. علاقه به استفاده از این پایه وجود دارد . به ویژه اگر از میان پایه پا کوتاه مفیدی خواهد

 

M16:این پایه بسیار پرشدبوده و استقرار خوبی در خاک دارد و نیز به دامنه ی گسترده ای از دمای خاک سازگاری دارد. به شته ی مومی سبب بسیار حساس بوده و توسط افکندن کپه ای تکثیر می شود.

M25:این پایه دهه 1920 در ایست مالینگ انگلستان از تلاقی نورسرن اسپای و M2 به دست آمده است. درختان بر روی آن از نظر اندازه مثل درختان بر روی پایه ی بذری هستند (جزء پایه های قوی محسوب می شود. ) ولی نسبت به پایه های بذری تولید درختان پربارده و زود بارده می کند. در موقع خوابانیدن دارای رشد مستقیم با کمی خمیدگی در هر گره می باشد که حالت زیگزاگ به خود می گیرد . پوست ساقه به رنگ سبز تیره و پهنک برگ بزرگ با حاشیه های نامنظم می باشد. در آمریکا از این پایه دلیل قوی بودن استفاده نمی شود. عملکردهای آن عالی و مقاومت آن به شته ی موی بیش تر از M16 است.

M26 :این پایه از تلاقی M9 , M16 به وجود آمده است . پایه M26 بعد از معرفی در سال 1959 به خاطر زود بارده ، پاکوتاه 40-50) درصد درختان بذری ) و پربارده بودن درختان بر روی آن ، خیلی سریع به صورت پایه عمومی در آمد . بسیاری از ارقام سیب بر روی پایه M26 نسبت به پایه M9 قویتر بوده و از استقرار خوبی برخوردارند . این پایه به طور وسیع کشت شد. به نحوی که در اواسط سال 1970 با M7 برابری نمود ( خاصیت پاجوش دهی ندارد. ) ولی با برخی از ارقام سیب مثل هالیدی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و بلاکس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تیمن و غیره تا حدودی سازگاری ندارد . پایه M26 به شرایط بیش از حد رطوبت متحمل است. و بر بیماری پوسیدگی یقه و بیماری آتشک حساس می باشد. درختان بر روی پایه M26 در خاکهای خوب زهکشی شد. نیاز به قیم ندارد. با وجود این ارقامی که به رشد قوی روی این پایه تمایل نشان می دهد. نیاز به قیم دارند. این پایه به سرمای زمستانه مقاومت بیش تری دارد. این صفت مقاومت به سرمای اواسط زمستان و همچنین شکست دیر خواب جوانه ها ( دیر بیدار شدن جوانه ها در بهار ) را از والد M16 به ارث برده است . این پایه در خزانه با داشتن برگهای بزرگ با حاشیه ی دندانه دار ، گوشوارک های نازک منتهی به برگچه های کوچکترو شانه های قوی راست به رنگ قهوه ای و حاوی عدسکهای مشخص قابل شناسایی می باشد.

M27 :این پایه اخرا معرفی شده است و از تلاقی M13 , M12 در سال 1929 به وجود آمده است جزء پایه های خیلی پا کوتاه کننده است.

درختان بر روی این پایه کوچکتر از درختان بر روی M9 هستند . خیلی زود بارده و نیاز به قیم دارند.

امروزه از M.27 به صورت پایه از نظر تجارتی به طور گسترده استفاده نمی شود . ولی به عنوان میان پایه بر روی کلون قوی مورد استفاده قرار می گیرد . در خزانه شاخه های M.27 دوکی راست پوست قهوه ای تاریک می باشند. برگها تخم مرغی شکل کوچک بوده ، دارای حاشیه دندانه دار و به حالت فنجانی می باشند . به طریق خوابانیدن به راحتی ریشه دار می شود . در آینده ممکن است در کشتهای تراکم به ویژه در خاکهای با زهکشی خوب از جایگاه خوبی برخوردار است.

لینک به دیدگاه

اطلاعاتی در مورد سیب با پایه کوتاه شونده قدیمی

 

Alnarp2=A : اصلش از سوئد است در سال 1994معرفی شده ودر 1920از مجموعه ای از دوسن ها انتخاب شده است وفقط به عنوان پایه کونال استفاده می شود درخت آن پررشد وخیلی مقاوم به سرما با ریشه ای قوی ومستقر در خاک به آسانی باروش stool bad قابل ازدیاد است اگر به عنوان پیوند واسطه پیوند شود در مناطق بسیار سرد سیر درختان پایه کوتاه مقاوم به سرما وجود خواهد آورد

Bemali :- اصلش از منطقه سوئد – از نظر خاصیت کوتاه کننده وبارآوری وزود به بار نشستن از M26 کمترولی از M9 بالاتر استقرار ریشه نیز در خاک از M9 بهتر است ولی به پای M26 نمی رسد از نظر فایر بلات متوسط ودر خزانه هر درخت مادر 4 الی 5 عدد شاخه ریشه دار به وجود می آورد در مقابل سرما از M9 مقاومتر است

G-6 : اصلش از لویزیانا در 1974 از بین توده ای از نهالهای بدست آمده از تلقیح آزاد Clarks Dawarf M 8 انتخاب شده است از نظر خاصیت کوتاه کنندگی به عنوان رقم واسطه یا پایه کوتاه کننده در حد M9 است ولی شکننده گی آن کمتر بوده از نظر مقاومت به فایر بلایت وشته مومی در حد M9 است ویرسهای خوابیده غیر فعال را تحمل می کند درختان پیوند شده روی آن زود به بار می نشیند و محصول فراوان تولید می کند به ندرت پا چوش می زند با ارقام تجاری زیادی تطابق پیوندی دارد

G11 - Geneva پایه مقاومی در مقابل امراض است در 1993 از مرکز تحقیقات باغبانی جنوا نیویورک از اختلاط M26 با Robusta به وجود آمده با مرض فیتو فتراکا کتورم سازگاری دارد به فایربلایت مقاوم است حتی به استرین شدید تا حدی به شته مومی وسفیدک حساسیت دارد درختان پیوندی روی این پایه استقرار خوبی در خاک دارند پر بار زود بار ور معدودی پاچوش یاگره به آسانی از طریق شاخه خوابانیدن تکثیر شده باز شدن جوانه آن در بهار مثل M26 دیرتر از سایرین است

G65: پایه است با خاصیت کوتاه کنندگی بسیار مقاوم در مقابل امراض 1991 در مرکز تحقیقاتی باغبانی جنوا دانشگاه کرنل از اختلاط M26 و Beauty Crab به دست آمده است و خاصیت کوتاه کنندگی آن از ( M3=EMLA ) بیشتر واز M27 کمتر است به مرض فایربلایت سفیدک آردی وپوسیدگی ریشه مقاوم و به شته مومی حساسیت دارد با اکثر ارقام تجاری تطابق پیوندی دارد استقرار ریشه آن در خاک بسیار خوب است شکنندگی ندارد در خزانه احتیاج به قیم دارد گره وپاجوش به ندرت روی این رقم دیده شده است

MARK=MAC9 : توسط مؤسسه تحقیقات ایست لنسینگ میشگان انتخاب ومعرفی شده در مقایسه با M26 درختان پیوند شده روی آن کو تا هتر وپر بارتر وریشه واستقرار آن بیشتر است .کمتر به فایربلایت حساس است مقاومت مارک به سرما زمستانه از همه پایه های انگلستان بیشتر است با فیتو فترا می سازد به شته مومی حساس است با خاکهای رسی وسنگین سازگار در اراضی شنی وسبک نیاز به آبیاری مرتب دارد در خزانه ونهالهای جوان باید با قیم نگهداری شود پایه زودتر نسبت به تاج خزان می کند بنابراین زودتر می توان آن را جابجا کرد

MARUBA-KAIDO=N1 : یک انتخاب از کونال از نوع شاخه آویزان رقم Malus Maruba-kaido است در ژاپن به عنوان پایه ای قوی واستاندارد مورد استفاده قرار می گیرد قدرت رشد متوسطی دارد مقاومت آن به سرما وشته مومی فیتوفترا به عنوان میان پایه ساقه بسیار مطلوب است به هوای خشک ودر خاکهای مرطوب مقاوم وبه ویروس غیر فعال حساس است

Novale : از جنوا نیو یورک از توده Malus prunifolia سلکسیون شده است .پولن نر از M.sieboldii ودر 1984 معرفی شده این پایه به فیتوفترا وscab مقاوم وبه سفیدک تا حدی مقاوم است خیلی به ویروس Apple stem Grooving به آسانی با سیستم s.bed قابل ازدیاد است همچنین با قلم خشبی وبا سیستم Micropropagation اصلا مشکلی ندارد درختانی که روی این پایه پیوند می شوند پر قدرت وبزرگ پربار خواهند شد اگر با پایه کوتاه کننده به طول 20 سانتی متر بدون ویروس در فاصله 40 سانتی متر الی 50 سانتی متری زمین پیوند شود درخت پایه کوتاه وپر باری به وجود می آید پولن گلها فراوان وگلها برای جلب زنبور ها مناسب است

Robusta : اصلش از اتاوا ایالت ontario کانادا توسط مؤسسه تحقیقاتی در 1947 معرفی شده از بذر اتفاقی که از روسیه ارسال شده بود در 1927 به وجود آمد مؤسسه Arnold Arboretum از آن به عنوان پایه استفاده می کند در شرایط اتاوا کاملا به سرما مقاوم است مقاومت زیادی در مقابل فایربلایت وپوسیدگی طوقه دارد باتمام ارقام سیب های کاشته شده در کانادا تطابق پیوندی دارد با قلم زدن شاخه های سبز با سیستم خاصی که توسط باغبانی کانادا پیشنهاد شده است ازدیاد می شود به عنوان پایه نیمه قوی طبقه بندی شده است درختان پیوند شده روی آن از درختان پیوند شده روی crab های فرانسه کوچکتر می شوند این حال قوی است وپایه هایی که به وجود می آورد به اندازه پایه بذری هستند

YP(11) : اصلش از Pikkio فنلاند است ایستگاه تحقیقاتی باغبانی فنلاند آن را معرفی کرده است به عنوان M.Baccata وآزمایش شده تحت عنوان Mb4 پایه تمیزی است وبه آسانی با سیستم st. Bad وهمچنین با قلم سبز وقلم ریشه قابل تکثیر است درختان پیوند شده روی درختی قوی شبیه A lnarp2 زودتر به بار می نشیند وپر بار هستند تطابق وسیعی با انواع ارقام دارد از Alnarp2 و M26 به سرما مقاومتر است درختان پیوندی روی آن زود بهخواب می روند وخزان زودتر انجام می گیرد ودر بهار زودتر بیدار می شوند .

Maruba-kaido N-1-8 : انتخابی کلونال از نوع شاخه آویزان رقم Maruba kaido است در ژاپن به عنوان پایه ای قوی واستاندارد مورد استفاده است قدرت رشد متوسطی دارد به سرما وشته مومی وفیتو فترا به عنوان پایه میان ساقه مقاومت مطلوبی دارد مقاوم به هوای خشک وخاکهای مرطوب وبه ویروس غیر فعال ومعمولی حساس است

لینک به دیدگاه

سيب جنگلي – Malus orientalis از خانواده Rosaceae

نام علمي آن از يوناني گرفته شده و از قفقاز تا ايران انتشار دارد .

مشخصات :

درختي است متوسط ، ارتفاع آن به 11 متر ميرسد ، برگها كشيده يا نيزه‌اي ، گلها درشت ، گلبرگها به رنگ سفيد و پشت آنها صورتي ، ميوه گرد بقطر 3 تا 4 سانتي‌متر و مزه آن ترش است . نامهاي محلي آن در شمال ايران : در لاهيجان و ديلمان ‹‹ اسيب ، هسي ، هسيب ›› ، در رامسر و شهسوار ‹‹ ترش هسي ، تلخ هسي ›› ، در طوالش ‹‹ سيف ، سف ›› ، در آستارا ‹‹ آلما ›› و در مازندران ‹‹ سه ›› گفته ميشود .

رويشگاه :

اين گونه در منطقه تهيه طرح تا ارتفاعات مرز جنگل و بوته‌زار رويش دارد .

تركيبات شيميايي :

در برگ سيب گلوكوزيد و همچنين يك ماده ضد باكتري بنام فلورسين و در تخم سيب علاوه بر آميگدالين و گلوكز يد مقداري از آنزيمهاي مختلف نيز وجود دارد .

در قسمت قابل خوردن سيب پكتات كلسيم ، انواع ويتامينها ، اسيد ماليك ، اسيد سيتريك و اسيد لاكتيك ، آهن ، سديم ، پتاسيم و فسفر وجود دارد .

موارد مصرف :

خوردن سيب براي جلوگيري از يبوست مفيد است و ملين ميباشد . ميوه رسيده آن خواب‌آور و آرامش‌بخش است . سيب مقوي دماغ و كبد است و از طريق خوردن و يا بوييدن براي خفقان و سخت نفس كشيدن و تقويت دهانه معده خوب است و اشتهاآور ميباشد ، شيرين و رسيده آن براي سرفه نافع است . ويتامينهاي سيب بيشتر در پوست سيب قرار دارد . بنابراين اگر با پوست خورده شود مفيدتر است .مربا و بخارپز آن براي تقويت معده و كبد و مفرح نمودن قلب ، رفع سودا و وسواس و دفع سموم مخصوصاً سم عقرب مفيد است . ضماد آن براي تسكين درد چشم نافع است .

سيب ترش قابض است ، قي و عطش را تسكين ميدهد و براي معده‌هاي صفراوي مفيد است و پختة آن براي اسهال خوني نافع است . سيب ترش و شيرين تشنگي و قي صفراوي را تسكين ميدهد .

رب سيب ترش ، كمي سرد و از نظر خشكي و رطوبت معتدل و براي غلبه صفرا و غليان خون و اسهال صفراوي و رفع غم و دردهاي سوداوي مفيد است . اسراف در خوردن آن مضر اعصاب است . اسراف در خوردن سيب نارس بهاره تب‌آور است و فراموشي ايجاد ميكند و ايجاد نفخ و كشيدگي و درد عضلات مينمايد ، عصاره سيب حتي بمقدار كم در برخي كودكان اسهال مزمن را تشديد ميكند .

برگ درخت سيب مدر است و از دم كرده آن براي التهاب كليه و مثانه استفاده ميكنند . ضماد برگ سيب براي ورمهاي گرم در ابتداي ورم مفيد است .

مرباي شكوفه سيب براي ضعف دل و دماغ و برانگيختن نيروي جنسي نافع ميباشد .

طبق تحقيقات بعمل آمده مصرف سيب در موارد مشروحه ذيل اثر شفابخش داشته و آنرا چون بسته‌اي جادويي مملو از داروهاي طبيعي توصيه ميكنند .

1- حافظه و حامي قلب : باعث پائين آوردن كلسترول خون كه جزء مفيد كلسترول خون

‹‹HDL ›› را افزايش و جزء مضر و مخرب كلسترول ‹‹ LDL ›› را كاهش ميدهد . خوردن سيب كامل كلسترول خون زنها را بيشتر از مردان كاهش ميدهد .

2- جلوگيري از سرعت افزايش قند خون : عليرغم وجود قند طبيعي در سيب ، خوردن آن در افزايش سريع قند خون اثر نمي‌گذارد و در كاهش فشارخون نيز مؤثر است .

3- خوراكي رژيم لاغري : خوردن سيب بطور كامل يعني با پوست باعث مي‌شود كه، شخص بيشتر احساس سيري كند . بنابراين بهتر است براي كاهش وزن خود سيب بطور كامل و طبيعي خورده شود نه آب سيب يا پورة سيب .

4- ضد ويروس و ضد سرماخوردگي : عصاره سيب آثار ويروس‌كشي بالايي دارد . از طرفي كساني كه بيشتر سيب مي‌خورند كمتر به سرماخوردگي و ناراحتي قسمتهاي فوقاني جهاز تنفسي مبتلا ميشوند ( عفونتهاي بيني ، حنجره و برونشها ) .

5- ضد سرطان: خوردن سيب تازه و بطور كامل با پوست آثار ضد سرطان دارد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...