رفتن به مطلب

بحران های زیست محیطی خلیج فارس- پدیده Red Tide


Matin H-d

ارسال های توصیه شده

کشند سرخ چیست؟

پديده كشند سرخ كه در دهه های اخير براثر شكوفايي فيتوپلانكتوني در خليج فارس مشاهده شده در صورت تداوم دراز مدت باعث كاهش تابش نور به مرجان ها شده و علاوه برتلف شدن آبزيان، مرجان هاي موجود در خليج فارس و اطراف جزيره كيش را بتدريج سفيد کرده و باعث مرگ آنان خواهد شد. هم اكنون مدتي است كه پديده موقتي كشند قرمز در خليج فارس در قسمت شرقي و جنوب آب هاي اطراف جزيره كيش مشاهده مي شود و در حال حاضر آثار آن به رنگ قرمز-قهوه اي در تمام آب هاي اطراف جزيره كيش قابل رويت است.:no:

 

 

redtide.jpg

 

doc_1188051017565_s.jpg

لینک به دیدگاه

كشند سرخ بر اثر شكوفايي فيتوپلانكتوني از جنس Cochlodinium كه در آب هاي ساحلي استان هرمزگان مشاهده می شود، تاكنون سبب مرگ و مير ماهيان مرجاني و شيلاتي زيادي در سواحل اين استان شده است.

 

افزايش رشد جلبك هاي مضر مي تواند باعث توليد سم در حجم وسيع شود و اين سم بالقوه در بعضي موارد مي تواند بر جانداران تك سلولي درياها اثر نامطلوبي بگذارد. پديده كشند قرمز كه اخيرا به طور گسترده در آب هاي ساحلي استان هرمزگان مشاهده شده است از بندرسيريك از توابع شهرستان ميناب تا بستانه از توابع شهرستان بندرلنگه و جزيره كيش گسترش پيدا كرده است. وقوع اين پديده در نوع خود بي نظير است؛ زيرا از سال 1369 به بعد تاكنون هيچ يك از كشندهايي كه در اين آب ها رخ داده است، به اين اندازه سبب مرگ و مير ماهيان مرجاني و شيلاتي نشده و مدت زمان و وسعت آنها نيز تا اين اندازه حائز اهميت نبوده است.

 

در حال حاضر نياز مبرمي به پايش فيتوپلانكتون و آب شناسي آب هاي ساحلي خليج فارس بويژه استان هرمزگان است تا از مرگ و مير بيشتر موجودات دريايي بخصوص گونه هاي تجاري آن جلوگيري به عمل آيد. معمولاپديده موقت كشند قرمز تا عمق يك تا 3 متري آب هاي دريايي نفوذ مي كند و علاوه بر اين كه نور بر بستر دريا مي شود، به علت كاهش اكسيژن مرگ مرجان ها و بسياري از ماهيان را فراهم مي كند. از سوي ديگر كارشناسان به مصرف كنندگان ماهي توصيه مي كنند در صورت تمايل به مصرف ماهي در اين مناطق ضروري است پيش از طبخ ماهي، پوست آن را كاملاشسته و محتويات داخلي و آبشش هاي آن، دور ريخته شود. هرچند اين اتفاق طبيعي است، اما بررسي هاي علمي نشان مي دهد مداخله انسان در طبيعت و آلودگي هاي ناشي از فعاليت هاي انساني و صنعتي در رشد و گسترش اين پديده جلبكي تاثيرگذار است.

 

 

عوامل ایجاد کننده كشند قرمز مثل گياهان كه در خشكي رويش دارند در آب توليد و تكثير مي كنند و در صورت مهيا شدن شرايط شكوفا مي شوند، از اين رو بر اثر تكثير زياد سطح وسيعي از آب را مي پوشانند و مانع نفوذ نور و اكسيژن به سطح زيرين مي شوند.:icon_pf (34):

 

پديده كشند قرمز (Tide Red) به طور طبيعي و معمولا در فصول گرم در آب هاي خليج فارس به وجود مي آيد و براي كنترل اين پديده بايد از ورود مواد آلاينده و مواد مغذي اين جلبك ها مثل ازت و فسفر به آب جلوگيري شود.

لینک به دیدگاه

معرفی و بررسی عوامل ایجاد کننده ی کشند سرخ:

اصلی ترین عوامل ایجاد کننده ی این پدیده در خلیج فارس مربوط به سه گونه ی Gymnodinium Gonyaulax، Peridinium می شود که از شاخه ی داینوفلاژه ها (Dinoflagellata) و سلسله ی آغازیان می باشند. این شاخه به نام دیوتاژکداران شناخته می شوند. جزء تاژکدارانی هستند که دارای دیواره ی سلولزی بوده و در واقع با داشتن کلروپلاست قبلاً به عنوان تاژکدار گیاهی طبقه بندی می شده است. اهمیت داینوفلاژلاتا در کشند سرخ یا جزر و مد سرخ است. داینوفلاژه ها دارای دو نوع واکئل هستند: واکئل ضربان دار و واکئل پوسل. نقس هر دوی این واکئل ها تنظیم فشار اسمزی و دفع مواد زائد است اما پوسل علاوه بر این اعمال، تنظیم شناوری را نیز بر عهده دارد مثلاً وقتی جانور می خواهد در سطح های مختلف شنا کند. رنگ پوسل صورتی- نارنجی است البته رنگ آن بسته به نوع جلبک دارد و در گونه های مختلف نتفاوت است و ممکن ایت حتی به رنگ قهوه ای شفاف نیز دیده شود و رنگ پدیده ی کشند سرخ نیز ناشی از این واکئل است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...