رفتن به مطلب

افزايش نوسانات در بورس تهران


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

افزايش نوسانات در بورس تهران

 

عكس: نگار متين‌نيا

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران همراه با بازارهای جهانی هفته گذشته نیز شاهد ادامه نوسان‌های دائمی بوده است.

 

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD=width: 100%] 17-01.jpg

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

در بازار سهام تهران همچنان نگاه معامله‌گران به بازارهای جهانی و فراز و فرودهای آن به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتوری‌های موثر بر بازار سهام تهران است. در این شرایط هر گونه امیدواری یا ضعف در اين حوزه بلافاصله با متاثر کردن برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس بر شرایط کلی بازار اثر گذاشته و موجب تغییر شاخص بازار می‌شوند.

در حوزه اقتصاد جهانی رشد بازارها در روزهای آخر هفته گذشته امیدواری‌هایي را برای هفته آینده ایجاد کرده است. در این بخش تضعیف دلار در اقتصاد جهانی و افزایش ارزش یورو سبب شده است تا بهای مواد خام و فلزات افزایش يابند.

در اين حوزه، صدر‌اعظم آلمان با اشاره به بحران اقتصادی در یونان گفت که نمی‌توان مشکلات اروپا را به ناگهان حل کرد، این کار باید به تدريج و با همکاری تمام کشورهای اروپایی صورت گیرد.

وی افزود: «من تاکید می‌کنم بر اینکه یونان باید در محدوده یورو بماند، یونان این توانایی را دارد که دوباره روی پای خود بایستد.»

با اطمینان نسبی در مورد پایداری اتحادیه اروپا، بهای فلزات رو به افزایش گذاشت و قيمت هر تن مس به حدود 7هزار و 230دلار رسیده است. بهای مس روز چهارشنبه معادل 6درصد افزایش یافت که بیشترین رشد ارزش این فلز در یک روز بود.

بهای سه فلز آلومينیوم، سرب و روی نیز به ترتیب 2هزار و 170 دلار، یک هزار و 944 دلار و یک هزار و 843 دلار در هر تن رقم خوردند. بهای بیلت فولادی نیز در حد 591 دلار در بورس فلزات لندن به ثبت رسيد که رشدی متناسب با دیگر فلزات نشان داد. بهای نفت هم با تقویت قابل ملاحظه در نفت وست تگزاس به 82 دلار در هر بشکه رسیده است.

در گروه معدنی، بازار نقدی صادرات سنگ آهن هند هفته بسیار آرامی را سپری كرد؛ زيرا در اين بخش خریداران چینی به تعطیلات ملی هفته اول اکتبر رفته‌اند. هندی‌ها نیز به ویژه در بخش شرقی کشور تا پایان هفته در فستیوال ناواراتی به سر می‌برند.

در هر حال صادر‌کننده‌ها نسبت به وضعیت بازار هفته آینده در ابهام هستند. برخی انتظار دارند خرید چین بالا برود ولی بسیاری دیگر نگرانی‌های اقتصادی و ابهامات موجود را بر وضعیت بازار سنگ‌آهن به شدت موثر می‌دانند.

برخی معتقدند چین هفته آینده هم وارد بازار نمی‌شود تا قیمت‌ها را پایین‌تر بیاورد. شاید تا 10 اکتبر قیمت سنگ‌آهن خلوص

5/63 درصد هند به 170 دلار برسد در حالی که قبل از تعطیلات چینی‌ها، نزدیک به 180 دلار بود.

در کنار بحث‌های مربوط به بازارهای جهانی، در سطح داخلی بحث در مورد اختلاس بانک صادرات و تبعات آن همچنان ادامه دارد. در حالی که یک بخش از مباحث به احتمال استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در صورت برکنار نشدن ريیس کل بانک مرکزی باز‌می‌گردد، محمود بهمني در واکنش به برخی که خواستار استعفای وی از سمت ریاست کل بانک مرکزی هستند، گفت: خالی کردن سنگر وظیفه سرباز نیست، من به استعفا قائل نیستم.

افزون بر اين يك عضو هیات مدیره بانک صادرات در واکنش به انتقادات رخ داده نسبت به برخورد بورس با موضوع اختلاس در این بانک در گزارشی به تبعات این موضوع برای بانک صادرات پرداخت.

صیدی گفت: به منظور جلوگیری از ورود خسارت به شبکه بانکی و جبران ضرر و زیان‌های احتمالی ناشی از این سوء استفاده، در دو مرحله اموالی از مجرمین سوء استفاده‌گر (گروه منصور آریا و شرکت‌های تابعه) اعم از اموال غیرمنقول شامل زمین، ساختمان و ماشین‌آلات منصوبه و نیز اموال منقول شامل تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت‌ها، سهام شرکت‌ها و نیز مبالغ قابل توجهی پول نقد در حساب‌های شبکه بانکی توقیف شده است.

وی یادآور شد: نامه توقیف سهام شرکت‌های بورسی متعلق به این خانواده نیز توسط بازپرس شعبه 6 دادسرای اهواز به سازمان بورس و اوراق بهادار تهران واصل شده است.

عضو هیات مدیره بانک صادرات تاکید کرد: با توجه به مراتب فوق و اینکه طبق اظهارات مسوولان قضایی و لیست و دارایی‌های موجود، کفاف بدهی‌های شرکت به سیستم بانکی را خواهد داد، این سوء‌استفاده صورت گرفته تاثیری در پیش‌بینی سود بانک برای سال 90 نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: صورت‌های مالی بانک برای دوره شش ماهه منتهی به 31 شهریورماه 1390 نیز در دست تهیه و ارائه به حسابرسان است تا در مهلت مقرر جهت ارائه به سازمان بورس ارسال شود. صیدی خاطرنشان کرد: اطلاعات مبنای صورت‌های مالی مذکور نشان‌دهنده تحقق پیش بینی‌های ابتدای سال بوده و ابهام خاصی در این زمینه وجود ندارد.

در همین حال، با مصوبه شورای پول و اعتبار در ابطال اساسنامه بانک آریا در شرایطی که سرنوشت پذیره نویسان این بانک همچنان نامشخص است، در مورد برخی دیگر از بانک‌های موجود در فرابورس نیز نگرانی به چشم می‌خورد. در میان پذیره نویسان

بانک آریا برخی شرکت‌های بورسی از جمله بیمه البرز با مالکیت مستقیم 2درصدی نیز به چشم می‌خورد.

در حوزه اقتصادی، سخنان ريیس جمهوری در سفر به استان همدان از جمله توصیه به مردم برای عدم خرید غیر‌ضروری تلویحا بیان‌کننده نگرانی‌های موجود در مورد رخداد تورم سنگین است.

رشد احتمالی تورم در ماه‌های آینده می‌تواند به رشد قیمت‌ها در کشور منجر شود که این امر با فاصله زمانی در تغییر ارزش جایگزینی شرکت‌های بورس متجلی خواهد شد.

در بازار سهام همچنین در حالی که همچنان طلسم عرضه‌های اولیه در بورس تهران پابرجا مانده، فرابورس خود را برای شماری از عرضه‌های اولیه از جمله عرضه ذوب آهن اصفهان، آخرین شرکت بزرگ فولادی کشور آماده می‌سازد.

عرضه ذوب آهن اصفهان، پرونده عرضه شرکت‌های فولادی اصل 44 را مختومه خواهد کرد. در همین حال ذوب آهن اصفهان به دلیل زیان انباشته خود در شرایطی راهی فرابورس می‌شود که از ساختار مالی قدرتمندی برخوردار نیست و نیازمند اصلاحات فراوانی در وضعيت خود است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت اما کم‌رمق بود که در آن شاخص به مدد نماد مخابرات ایران توانست به رشد 107 واحدی دست یابد. مخابرات ایران روز چهارشنبه تا نزدیک شدن به صف خرید پیش رفت. انتشار گزارش شش ماهه شرکت همراه اول که در آن «همراه» بدون لحاظ درآمد سرمایه‌گذاری توانست بیش از 3هزار و 500ریال سود برای هر سهم را محقق کند، بیشترین سهم را در اقبال معامله گران به سهام مخابرات ایران داشته است. در همین حال بازار در انتظار ارائه‌ گزارش شش ماهه مخابرات ایران و شرکت‌های استانی است. هر چند عدم تحقق افزایش تعرفه تلفن ثابت در نیمه نخست امسال انتظارات از گزارش‌های شش ماهه مخابرات‌های استانی را کاسته است.

در گروه انفورماتیکی، فن‌آوا همچنان به رشد قیمتی خود ادامه داد. انتظار بازار در مورد قرارداد مخابرات روستایی این شرکت که علی‌رغم شفاف سازی و گزارش‌های شش ماهه تاثیرات و حاشیه سود آن كه هنوز دارای ابهام است، یکی از موضوعات مورد توجه بازار است. در این گروه، تجارت الکترونیک پارسیان در اطلاعیه‌ای برخی از خبرها در مورد وضعیت شرکت تعاونی کارکنان این شرکت را مربوط به شرایط داخلی این تعاونی که متعلق به کارکنان «رتاپ» است، توصیف کرد. در این گروه، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری آینده نگر دانا، سهامدار اصلی همکاران سیستم روز چهارشنبه 5/6میلیون سهم این شرکت را به کارکنان این واحد جهت افزایش مشارکت کارکنان در این شرکت خصوصی منتقل کرده است.

در گروه برقی، اطلاعیه شفاف‌سازی ایران ترانسفو در مورد شرایط این شرکت از جمله موضوع تاثیر تحریم‌ها و شرایط نقدینگی شرکت موجب شد «بترانس» با صف فروش همراه شود. در همین حال موضوع سهام باقی مانده زیمنس در این شرکت و عرضه حق تقدم‌های استفاده نشده افزایش سرمایه اخیر این شرکت نیز در این نماد مورد توجه سرمایه‌گذاران است.

در گروه برقی، جزئیاتی در مورد پرداخت 130 هزار میلیارد ریال از بدهی‌های وزارت نیرو اعلام شد.

محسن بختیار مدیرکل دفتر برنامه ریزی تلفیقی و راهبردی معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به دو مصوبه اخیر هیات وزیران درخصوص تعیین تکلیف و پرداخت 130 هزار میلیارد ریال از مطالبات شبکه بانکی کشور و پیمانکاران صنعت آب و برق از وزارت نیرو، اظهار داشت: براساس یکی از مصوبه‌های هیات وزیران، بدهی‌های شرکت‌های توانیر، آب منطقه‌ای، برق منطقه ای، آب و برق خوزستان، توسعه منابع آب و نیروی ایران، سازمان توسعه برق ایران و مدیریت منابع آب ایران شامل اصل، سود و کارمزد تسهیلات بانکی تا سقف 70 هزار میلیارد ریال به بانک‌ها و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب بدهی دولت انتقال یافته است.

در گروه مالی، امروز فرابورس شاهد آغاز معاملات سهام بیمه نوین خواهد بود.

در پی افزایش سرمایه 67 درصدی شرکت بیمه نوین، پیش بینی سود هر سهم این شرکت از 664 ریال به 451 ریال کاهش یافت.

در گروه حمل و نقل، کشتیرانی دریای خزر در فرابورس درج شده است. در این گروه براساس خبرها شرکت تایدواتر خاورمیانه در حال مذاکره با سازمان بنادر و دریانوردی برای حل مشکلات بندر شهید رجایی است.

در گروه واسطه‌‌گری مالی، وضعیت سهامداران سرمایه‌گذاری ملی ایران در آستانه عرضه دو بلوک بانک سپه و گروه بهمن در این شرکت از اهمیت برخوردار است. در هفته آینده گروه بهمن 19درصد سهام خود در سرمایه‌گذاری ملی را که در حال حاضر قابل معامله است، عرضه خواهد کرد. در همین حال گروه بهمن دارای 6درصد دیگر از سهام سرمایه‌گذاری ملی به صورت وثیقه است. در همین حال بانک سپه نیز که یک عضو هیات مدیره سرمایه‌گذاری ملی را در اختیار دارد در هفته آینده سهام خود را عرضه خواهد کرد. در ترکیب هیات مدیره سرمایه‌گذاری ملی در حال حاضر 2 عضو متعلق به گروه بهمن و سه عضو دیگر متعلق به بانک‌های تجارت، سپه و بانک مرکزی است. در همین شرايط عرضه‌های سرمایه‌گذاری ملی در حالی برای بانک تجارت فرصت قبضه مالکیت سرمایه‌گذاری ملی را فراهم آورده است که اين دو عرضه می‌تواند برای هر خریدار سومی، فرصت کسب مالکیت ونیکی را نیز فراهم آورد. «ونیکی» با برخورداری از نزدیک به 115 مورد سهام بالای یک درصد در شرکت‌های مختلف و نزدیک به 65 عضو هیات مدیره در شرکت‌های مختلف جایگاه منحصر به فردی را در بورس اوراق بهادار تهران دارد. اعلام عرضه سهام بانک سپه در سرمایه‌گذاری ملی همچنین نشان از تقویت دید مدیریتی بانک سپه و مجموعه مدیران سرمایه‌گذاری این بانک برای استفاده از فرصت‌های موجود در بازار است.

از سويي ديگر، عرضه سرمایه‌گذاری ملی برای بهمن که ذخیره قابل ملاحظه‌ای را در سرفصل سرمایه‌گذاری‌های خود به ویژه برای سرمایه‌گذاری ملی اخذ كرده، فرصت تعدیل قابل ملاحظه‌ای را فراهم می‌سازد.

در گروه پتروشیمی معامله‌گران روز دوشنبه شاهد گشایش نماد پتروشیمی ممسنی در بازار پایه فرابورس خواهد بود.

کمیته عرضه فرابورس ایران در جلسه روز 27 تیر امسال با درج پتروشیمی ممسنی، قبل از بهره‌برداری، با سرمایه 500 میلیارد ریال در بازار پایه فرابورس ایران موافقت کرده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص 2/107واحد رشد کرده و به 26هزار و 803واحد رسید. ارزش معاملات نیز امروز به 5/54میلیارد تومان رسید که 4/15درصد آن را معامله 2/37میلیون سهم سایپا تشکیل داد. از 253نمادی که روز چهارشنبه به روی تابلو رفتند 133نماد با کاهش قیمت و 116نماد با کاهش ارزش معامله شدند. با ثبت این کارنامه و همچنين یک روز فعالیت بیشتر بورس در این هفته نسبت به هفته ماقبل، ارزش کل معاملات بورس با رسیدن به سطح 2/259میلیارد تومان معادل 5/10درصد رشد کرد و شمار خریداران نیز با رسیدن به سطح 30هزار و 129 نفر، رشد 41درصد را تجربه کرد. شاخص کل نیز در هفته گذشته 8/70واحد رشد کرده و شاخص بازده نقدی و قیمت نیز رشد 288واحدی را برای سرمایه‌گذاران به همراه آورد.

 

 

دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه
17-01.jpg

 

ما تو شهرمون یه دونه شرکت بورسی داریم و با یه مانیتور 32 اینچی معاملات انجام میدیدم :biggrin:

 

من که چشام قدرت دید ریز معاملات رو نداره همینجوری شانسی می انتخابیم :ws47:

 

با حداقل امکانات :sad0:

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...