Himmler 22171 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 مهر، ۱۳۹۰ روز رستاخیز در گات ها در زمان ساسانیان در این دوره چگونه تعریف می شود؟ برداشتی كه از واژه رستاخیز در پیام زرتشت می شود زمانی است كه تمام روان ها كه زمانی در جهان مادی به سر برده اند از پس گذراندن زمانی متفاوت و شاید در شرایطی گوناگون به فروغ و روشنایی خواهند پیوست در زمان ساسانی برخی از باورها در بینش پیامبر دستخوش آمیخته شدن با فرهنگ های آن زمان قرار گرفت و به شكلی دیگر به ثبت رسید كه اندكی نیز با پیام اشوزرتشت هماهنگی ندارند هم اكنون نیز واژه رستاخیز به همان شكلی كه در پیام اشوزرتشت آمده بررسی می شود و در باور پیروان راستین اشوزرتشت جاری است . 2 لینک به دیدگاه
Himmler 22171 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 مهر، ۱۳۹۰ آیا زرتشتیان به پیدایش آادم و حوا اعتقاد دارند ياخیر؟ در ادبیات دینی و اوستا، آنچنان که در تورات ذکر شده است که خداوند با فراهم آوردن گِل توسط فرشتگان، آدم را آفرید و هزاران سال بعد حوا را خلق کرد و آنان را در جنت (بهشت) قرار داد و بعد ها با کار خلافی که آنان انجام داده و از میوۀ ممنوعه خوردند و از جنت به زمین کوچ داده شده و اکنون بشر فرزندان آنان می باشند یادی نشده است. تنها در بندهش که یکی از نوشته های پهلوی است آمده که کیومرث نخستین انسانی بوده که نطفۀ خود را بر زمین ریخته و از آن دو شاخه از گیاهی همانند ریواس روییده شده که آنان را مشی و مشیانه نام نهاده که بر هم پیچیده اند و آغاز آفرینش را در این جهان تشکیل داده اند. 2 لینک به دیدگاه
Himmler 22171 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 مهر، ۱۳۹۰ علت چهار روز نخوردن گوشت در ماه چیست یعنی منظورم در تعداد روز هست نه اینکه چرا گوشت نمی خورند یعنی چرا 5 روز نه چرا 9 روز نه ، چرا 4 روز آیا برای این هست که 4 روز در ماه به اسم ایزدان نگهبان حیوانات می باشد یا نه علت دیگری دارد ؟وسوال بعدی: در گاتها(ترجمه استاد ابراهیم پورداود)جمشید را نکوهش می کند که گوشت حوردن را به مردم یاد داده است استاد پورداود فرموده اند که منظور این نیست که اشو زرتشت با گوشت خوردن مخالف بود ... اما استاد پورداود مفهوم این را نفرموده اند یعنی اینکه اگر زرتشت منظورش به گوشت خوردن معمولی نیست پس اینجا منظور از نکوهش کردن جمشید بخاطر آموزش مردم به گوشت خوردن چیست ؟ دوست گرامی، اگر به جای 4 روز 5 روز انتخاب می شد لابد شما می پرسیدید چرا 5 روز گزینش شده است. باید برگردیم به زمانی که ایرانیان برای احترام به حیوانات، برای از بین رفتن نسل جانوران و برای اینکه دریافتند که خوردن گوشت به مقدار زیاد برای تندرستی انسان زیان آور است تصمیم گرفته و رسم کردند که 4 روز دررهر ماه گوشت نخورند و این رسم اجتماعی ایرانیان از آنزمان تاکنون شد و نه یک دستور دین زرتشت که به آن پاسخ داده شود. 2- پژوهشگران درمورد اینکه آیا جمشید ویونگهان که در گات ها به آن اشاره شده همان جمشیدی است که شاهنامه فردوسی از او یاد کرده که برای رواج گوشت خوردن نکوهش شده است هردو یکی بوده اند به نتیجهً یکسانی دست نیافته اند بهر روی زرتشت خوردن گوشت یا هر چیز دیگری را منع و یا حرام نکرده است، آموزش های زرتشت برای پاسخ به پرسش های زندگی روزانه مردم ، دانش زمان را یادآوری می کند که راهگشای کارها باشد و تنهادر برابر قربانی کردن های همگانی آن زمان که بافریاد شادی و در جهت خشنودی خداوندان پنداری زیان آور صورت می گرفته مخالف بوده است. 1 لینک به دیدگاه
Himmler 22171 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مهر، ۱۳۹۰ درود فراوان بر شما؛ آیا یک زن نیز می تواند موبد شود و اگر نه چرا؟ زن و مرد در فرهنگ زرتشتی و ایرانی با یکدیگر تفاوتی ندارند و نسبت به توانمندی جسمی خود می توانند کارهای یکدیگر را انجام دهند. آنان از دیرباز تاکنون درکارهای فردی، امور خانه داری، کارهای کشاورزی و دامپروری، اداری و علمی همه یکسان کار کرده اند. برای نیایش کردن نیز زن و مرد در سرودن اوستا هردو در کنار یکدیگر بوده اند، زنان پس از گذر از سن تعیین شده خود به آتشبانی و پرستاری از آتش در آتشکده ها نیز حضور داشته اند. موبد شخصی بوده که ویژگی های اخلاقی و رفتاری درست و نمادین داشته و در انجام امور دینی برای اجتماع خدمت می کرده است. او لباس سپید را به نشان پاکی می پوشیده و آیین های سدره پوشی، گواه گیری (عقد) مراسم درگذشتگان، گاهنبارها و جشن های ملی و دینی را اجرا می کرده و با خواندن بخش هایی از اوستا و گات ها با آهنگی خوش جایگاه ویژه روحانی زرتشتی را تا امروز دنبال کرده است. برخی از موبدان نیز با یادگیری فلسفه زرتشت، آموزش های دینی، فرهنگی و سنتی با نوشتن و سخن گفتن به راهنمایی دیگران نیز می پرداخته اند. چنانچه در زمانی و مکانی برای برگزاری آیین های دینی در جامعه به زنان نیز نیازی باشد گزینش آنان برای موبدی، کاری پسندیده و نیک است به شرط اینکه زن و مردی که به ماموریت دینی فراخوانده می شوند هریک ویژگی های لازم برای این کار را داشته باشند. اندیشه رسا، گفتاردلنشین، آهنگ خوش اوستا، کردارشایسته، سن بالای خردمندی، نیکی در چهره و قامت، بی نیازی مادی، فروتنی و پارسایی حداقل شایستگی برای پوشیدن لباس سپید موبدی است. 1 لینک به دیدگاه
Himmler 22171 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مهر، ۱۳۹۰ چرا كتاب ونديداد را به صورت پرسش و پاسخ بين زرتشت و اهورا مزدا بيان كرده ند؟ سپاس از شما. وندیداد مجموعه ای از باور ها و قوانین مربوط به ایرانیان پیش از زرتشت است که قرن ها طول کشیده تا فراهم گشته و برای رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، درمان بیماری ها، دفع مردار، و آداب زندگی و غیره استفاده داشته است که با آغاز یکتاپرستی به سفارش زرتشت و پیروی از آیین راستی و خرد که او خواهان گسترش آن بود، اینگونه احکام و قوانین کمتر استفاده شد ولی پس از زرتشت، دکانداران دینی که کرپان ها نام داشتند، دوباره احکام وندیدادی را رواج دادند و برای بازار گرمی باورهای پنداری خود اینبار با ترفندی جدید احکام وندیدادی را به نام زرتشت تمام کردند. در آغاز هربندی از قوانین وندیداد اضافه کردند : زرتشت از اهورامزدا چنین پرسید و در جمله بعدی اهورامزدا پاسخ احکام خود را برای زرتشت پاسخ می دهد. در حالیکه در سرودهای زرتشت ( گات ها ) هیچگاه پرسش و پاسخی بین زرتشت و خداوند وجود ندارد که اهورامزدا پاسخ داده باشد و آنهم پاسخ به مسایل خرافی و پندارهایی کهنه چنان که در وندیداد آمده است. 1 لینک به دیدگاه
Himmler 22171 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مهر، ۱۳۹۰ آیا مزدای زرتشت به عاشقانی چون من امکان آن را می دهد تا راه اشویی را برای خود و برای همیشه انتخاب کنم ؟ اگر منظور از راه اشویی که مزدا سفارش کرده است ، پیوستن به اندیشه ، گفتار و کردار نیک باشد بیگمان هر شخص خدا دوست و اندیشمندی آرزو دارد تا با انجام کار نیک که برگرفته از وجدان آگاه و خرد رسا می باشد ، انسان بودن خود را در هستی به نمایش بگذارد . در این بینش راه اَشا یعنی ویژگی های پسندیده ، آگاهانه و از روی دانایی که در رفتار انسان شکل می گیرد و این حق هر شخص آزاد اندیشی است تا برای هر لحظه و همیشه از آن بهره مند گردد. 1 لینک به دیدگاه
Himmler 22171 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 مهر، ۱۳۹۰ آیا « چینود پل » می تواند دلیلی بر مادی بودن دنیای دیگر باشد ؟ این پل در گات ها به نام چینَوَت پِِرِتو آمده است که چین یعنی چگونه چینَوَت یعنی چگونه زیستی و پِرِتو یعنی گذرگاه است . چون روان در گذشته حالت مادی ندارد بنابراین این گذرگاه نمی تواند به صورت پلی که از چوب و سنگ و غیره ساخته شده تعبیر شود چینوت گذرگاهی است مینوی که روان نیکوکاران از آن به شادمانی عبور خواهند کرد . 1 لینک به دیدگاه
Himmler 22171 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 آبان، ۱۳۹۰ با سلام آیا در دین زرتشت مسئله ای به نام توبه وجود داردیا به طور کلی زرتشتیان نیر توبه می کنند؟با تشکر توبه به شکلی که در برخی از ادیان ابراهیمی انجام می شود در اندیشه زرتشتیان نیست که پس از انجام کاری ناشایست، شخص گناهکار با اعتراف به روحانی از مکافات کار بد خود بخشوده شود. دراندیشه ایرانی هر گونه گناهی برچهره دفتر زندگی شخص ثبت خواهد شد و لی به همان فرد فرصت داده شده تا با پشیمانی از کار نادرست قبلی خود ، با کارهای نیک و بیشتری که پس از آن در زندگی انجام خواهد داد. دفتر زندگی خود را با نیکی ها جبران کند وکفه ترازوی کارهای خوب خود را سنگین تر از کفه گناهان قبلی کند و به این ترتیب به وجدانی آرام و روانی شاد برسد. البته در زمان ساسانی و به پیروی از ادیان دیگر متنی به زبان اوستایی توسط موبدان تنظیم شد تا پیروان زرتشت نیز آنررا بخوانند واز کارهایی که نباید در زندگی انجام دهند دوری کنند این بخش پتت ( پشیمانی ) نام دارد. لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده