رفتن به مطلب

پرسش ها و پاسخ هایی کارشناسانه در مورد دین زرتشت


Himmler

ارسال های توصیه شده

این پرسش و پاسخ ها مستقیما از سایت دکتر کورش نیکنام از کار شناسان و معتقدین به دین زرتشت برداشت شده است

با توجه به اینکه سوالات زیاده لطفا پست نزنید اگه سوالی هست در پروفایل یا خصوصی مطرح بفرمایید که نظم تاپیک به هم نخوره

:rose::rose:

 

 

 

آیا از نظر آئین زرتشت ، دیو و جن و پرى وجود دارد ؟

 

اشوزرتشت در پیام خود اشاره یی به موجوداتی به نام جن ندارد . پری یك واژه پارسی و بر مبنای زیبا روی است كه زیبایی از خواسته های ایرانیان بوده و دیو نیز خدایان پنداری پیش از زرتشت بوده اند كه ایرانیان باستان به آن باور داشته اند و با شروع یكتاپرستی ایرانیان از زمان اشوزرتشت از باور مردم گرفته شده است .

 

لینک به دیدگاه

با درود فراوان . دیدگاه گاتها در مورد مرگ چیست و به طور کل در دین زرتشت مرگ چگونه توصیف می شود ؟

در بینش زرتشت پدیده ای به نام مرگ و نیستی یافت نمی شود او پیوسته از زیستن همراه با شادی ، پیشرفت ،سازندگی ، تازگی ، مهربانی و راستی سخن می گوید . رفتن از این دنیای خاکی در باور زرتشتیان مرگ نیست بلکه آنها به واژه درگذشتن اشاره می کنند یعنی گذشت از یک مرحله در زندگی و گذر به سوی گامی بالاتر در نزدیکی خداوند و این یک امر طبیعی و باشکوه در پایان زندگی انسان است به همین روی ایرانیان به مناسبت در گذشتن کسی که باور دارند با این رویداد به خداوند نزدیک خواهد شد؛ گریه، زاری و سوگواری نمی کنند با آرامش و همراه باپوشیدن لباس سپید مهاجرتش را گرامی می دارند.

 

لینک به دیدگاه

درود به شما آیادر نماز زرتشتی سجده و رکوع هم وجوددارد . و چگونه می خوانند ایستاده یا نشسته؟

درود بر شما ،خیر در نیایش رکوع و سجده نداریم هر فردی که به شیوه نیاکان خود نمازگزار است با تن و روانی پاک ، با دست های برافراشته می ایستد. او رو به سوی فروغ و روشنایی می کند و بخشی از سرود های اوستا را زمزمه می کند این بخش از اوستا را می توانید در گزینه نیایش ها از روی همین وب سایت جستجو کنید و آن را بشنوید .

 

لینک به دیدگاه

سلام منظور از پیوسته بودن نماز در متن گاتها چیست؟ تشکر

من هم منظور شما را متوجه نشدم که در کجای گات ها آمده که نماز باید پیوسته باشد ، آنچه در باره نماز که در گات ها به شکل نمنگها آمده است نتیجه می گیریم که نیایش به حالت دست های برافراشته است ، باخردمندی وانجام کار نیک نیایش کامل می شود ، نیایش بایستی برای نزدیک شدن به اهورا و خشنود ساختن روان هستی باشد ، نیایش باید از جان و دل برآید و... ولی پیوسته بودن آن را بررسی نکرده ام

 

لینک به دیدگاه

در كتابي از دكتر فرهنگ مهر خواندم اهريمن واقعيت دارد اما هستي ندارد.يعني چه؟

چه نیکو بود که دوستان ما نخست پاسخ به پرسش ها را به دقت نگاه می کردند و پس از آن پرسشی را می نوشتند ... چنانکه پیش از این نیز اشاره شده است اهریمن از واژه انگره مینو گرفته شده که در ذهن انسان بداندیش شکل می گیرد ، انسانی که از دانش بی بهره است یا نمی خواهد از دانایی بهره بر گیرد . در برابر آن سپنتامینو وجود دارد که منش سازنده است ودر ذهن انسان نیک اندیش و خردورز شکل می گیرد . اینها هردو واقعیت دارند یعنی هر لحظه ممکن است ذهن یکی با اندیشه بد ( اهریمن ) آمیخته گردد و این بدی در گفتارش تاثیر داشته باشد و یا به کردار ناشایست تبدیل شود ولی هستی ندارد یعنی آفریده نشده و انسان نا آگاه است که آن را در باور خود ثبت خواهد کرد .

 

لینک به دیدگاه

آیا در کتاب مقدس زرتشتیان مانند سایر کتب مقدس محمد را آخرین پیامبر و اسلام را آخرین دین و کامل ترین دین معرفی کرده است؟

در گات ها که کتاب دینی زرتشتیان وسروده های زرتشت است ، سخنی از آخرین ویا کامل ترین نیامده است .

 

لینک به دیدگاه

آیازرتشتیان پیامبران پس از زرتشت را قبول دارند یا آئین زرتشت رابرتر می دانند و آنها راقبول ندارند؟

زرتشتیان با توجه به بینش پیامبرشان ، به تمام اندیشه ها و سخنان پیامبران ، فیلسوفان ، عارفان و اندیشمندانی که در جهت بهسازی زندگی بشر باشد و مردم را به آسایش و آرامش ، پیشرفت و بالندگی ، شادی و تازگی ، آزادی و مهربانی بیشتر برساند ، گوش خواهند داد سپس با اندیشه خود بهترین ها را گزینش خواهند کرد و یه همین شیوه بررسی و پژوهش ، تا کنون در فلسفه دین زرتشت هیچگونه نارسایی وکمبودی مشاهده نکرده اند که در نگرش خود تغییری ایجاد کنند.

 

لینک به دیدگاه

چرا زرتشت دستورات دین خود را کلی بیان کرده آیا اگر جزیی تر بیان می کرد بهتر نبود دلیل این کار چیست؟

یه نظر من زرتشت هیچگونه دستوراتی بیان نکرده است او به واقعیت هایی پی برده است که آنها را با سخنی ساده به مردم بازگو کرده و از آنان خواسته است تا از روی آزادی ، راه خویش را بر گزینند . از اینکه کلی گویی شده است ، زرتشت باور دارد که سخنانش " مانتره " ، یعنی کلام اندیشه بر انگیز است ، و به همین روی شاید خواستار شرکت همه مردم در کنکاش زندگی خودشان از روی خردمندی و بهره گیری از دانش زمان بوده است تا به رازهای جزیی تر در زندگی پی ببرند نه دستورات جزیی زندگی را بدون اندیشه و انتخاب ، به کار گیرند .

 

لینک به دیدگاه

آیا زرتشت ادعا می کند دین کاملی است ؟اگر این ادعا را دارد دلیلش چیست؟

زرتشت در سروده هایش ، هیچگونه ادعایی ، ودر هیچ موردی نکرده است . او بامردم سخن می گوید و باور دارد که همه با آزادی واختیار ، در هرزمان و مکانی حق دارند به ارزش های انسانی برسند و شایستگی داشتن رفتار نیک وسخنی شیوا هستند که برگرفته از اندیشه نیک وخرد رسا است . من منظور از کامل بودن را هنوز متوجه نشده ام . بزرگمهرمی گوید : همه چیز را همگان دانند و همگان تاکنون از مادر نزاده اند . اگر بیذیریم زمانی جهان به فلسفه ای کامل برای زندگی بشر یرسد پس دیگر نیازی به هیچ کتاب ، مدرسه ، دانشگاه ، پژوهش و دانشمندی نیست تا بخواهند با اختراع وکشف جدید خود زندگی بشر را به سوی تکامل وپیشرفت رهنمون باشند. زرتشت به خرد انسان ها باور دارد که در هر مکان با یاری از دانش زمان ، کامل بودن زندگی بشر را به آرامی تجربه خواهد کرد.

 

لینک به دیدگاه

آیا شما به کسی اعتقاد دارید که در روز رستاخیز ظهور کرده و زمین به مانند بهشت از بدیها پاک می کند ودر روز رستاخیز به حساب اعمال بندگان رسیدگی می شود.؟؟

ویژگی هایی در فلسفه زرتشت وجود دارد که با برخی از گفته های شما هماهنگی ندارد . بنابراین پاسخ منفی و ما به چنین شخصی اعتقاد نداریم . نخست اینکه شخص خاصی در باور ما ظهور نخواهد کرد ، زرتشتیان به کسانی با نام " سوشیانت" باور دارند که سود رسانان مقدس نامیده می شوند، و این افراد زیادی می توانند باشند که در هر زمان و در هر نقطه ای از دنیا و در هر مسلک و آئینی ممکن است زاده شوند و تا در زندگی بشر اثر گذار باشند و سودشان ، تحولی باشکوه و شگفت انگیز در رفتار همگان پدیدار کند . دوم اینکه بهشت در فرهنگ دینی ما جایگاه مادی ویژه ای نیست که تصور کنیم از بدی ها پاک است بلکه بهشت حالتی مینوی برای روان افراد نیکوکار است که خودشان با اراده خویش آن را فراهم می سازند و در این حالت خوش آیند و دلنشین به سر می برند ، چه در این جهان وچه در سرایی دیگر . سوم اینکه در فلسفه زرتشت در روزی به نام رستاخیز قرار نیست به حساب بندگان رسیدگی شود .در این دین کسی بنده خدا نیست بلکه همه همکار و دوست پروردگار هستند و حسابشان را چه نیک و چه بد ، در هر زمان خودشان می توانند رسیدگی و با اختیار و کارهای نیک ،گذشته خود را اگر تاریک شده باشد، روشن کنند . رستاخیز نیز روزی بیان شده که گناهکارانی که پس از درگذشتن ، میزان کارهای نیکشان کمتر بوده است از آن پس در رنج نخواهند بود و همگان در هنگام رستاخیز به فروغ اهورایی خواهند پیوست .

 

لینک به دیدگاه

با درود. آيا در دين زرتشت نماز خواندن اجبار است؟

در دین زرتشت اجبار در گزینش و انجام هیچ کاری وجود ندارد و هرفرد بایستی پیشنهاد ها وگفته های دیگران را بشنود و به ژرفی به آن بنگرد سپس راه خوب و بد را با خرد خویش بر گزیند . واژه نماز در اوستا به شکل "نمنگها" آمده که در پهلوی به صورت" نماژ" در آمده و امروزه آن را نماز می گوییم که در زبان عرب به صورت " صلات" ذکر شده است . سرود هایی است که بخش هایی از آن را در بخش نیایش ها از همین وب سایت بشنوید که زرتشتیان برای رسیدن به آرامش و هنجار راستی در زمان هایی آن ها را با اختیار می سرایند.

 

لینک به دیدگاه

ایا دین زرتشت درست است یا آیین زرتشت و چرا؟ با سپاس

دین زرتشت درست است ، زیرا زرتشت نخستین پیام آوری بوده است که از سوی خداوند برگزیده شد ویکتاپرستی را به جهانیان بیان کرده است . واژه دین که در گویش اوستایی به صورت (د ا نه - daena) آمده به معنای وجدان آگاه و بینش درونی است که نخستین بار در متن دینی ایران باستان آمده در حالیکه آیین یعنی پیروی کردن از باور ها و سنت های شکل گرفته در بین انسان ها که توسط هر ملتی بر گزار می شود.

 

لینک به دیدگاه

آیا زرتشتیان آتش پرست بوده اند؟ لطفا دلایل خود را به طور کامل بیان کنید.

ایکاش به خود زحمت می دادید و پاسخ پرسش های قبلی را به دقت می خواندید . زرتشتیان آتش پرست نیستند آنان نور و روشنایی را قبله خود می دانند و به سوی هر گونه روشنایی نماز و نیایش می کنند و خدای یکتا را که نخستین با توسط پیامبر آریایی ، زرتشت شناخته شد درود می فرستند. آتش در نزد ایرانیان بسیار گرامی بوده همچنان که آب و خاک و هوا نیز ارزشمند بوده است ، ایرانیان از زمانی که آتش را در اختیار در آوردند و شیوه روشن کردن آتش را آموختند ، این پدیده نیک رانیز گرامی داشتند. اگر شما سری به شاهنامه فردوسی بزنید تا در داستان هوشنگ چگونگی کشف آتش را در یابید و به پاسخ این ایرانی والاتبار در باره نگرش ایرانیان به آتش بنگرید که می گوید ... مپندار کآتش پرستان بدند/ پرستنده پاک یزدان بدند...جایگاه آتش را درمی یابید ، ایرانیان هنوز دین زرتشتی را نیاموخته بودند که با کشف آتش گامی ارزشمند در راه تمدن برداشتند و پس از آن چون کبریت یا وسیله ساده ای برای آتش افروزی در اختیار نداشتند آتشکده ها را بنا کردند و با فراهم کردن چوب به آتش خوراک دادند تا مبادا آتش خاموش گردد زیرا در این صورت گرمای اجاق خانه های روستا نیز به سردی می گرایید . ایرانیان آتشکده ها را در کنار رودخانه ها و جویبار ها می ساختند تا هر چهار عنصر زندگی ساز ، آب و آتش و خاک وهوا با هم گرامی داشته شود ... سده ها پس از آن ایرانیان زرتشتی شدند وهمچنان از نور آتش همچنان نور خورشید ودیگر روشنایی ها برای نیایش خدای یکتا بهره گرفتند. آنان تا امروز نیز میراث ارزشمند نیاکان را گرامی داشته ومانند برخی اقوام مهاجم به تخریب آثار فرهنگی گذشتگان نمی پردازند

 

لینک به دیدگاه

آيا دين زرتشت ازدواج محارم را جايز مي داند؟

خیر ، زرتشتیان زناشویی با نزدیکان را ندارند . یکی از تهمت های ناروای دشمنان فرهنگ ایران، ازدواج با محارم در سنت ایران باستان است که دروغی بیش نیست ، در مورد بینش زرتشت در این باره به هات 53 از گات ها بیندیشیم که پیام آور ایران به دخترش پورچیستا می گوید جاماسب ( که از نزدیکان نیست وبیگانه است ) به خواستگاری تو آمده است من اورا در دین داری تایید می کنم ولی تو با خردمندی و اختیار اگر مایلی او را به شوی خود بپذیر . و این نشان از باور به سنت زن و شویی در فرهنگ زرتشتیان است.و هیچگاه در تاریخ زندگی زرتشتیان ازدواج با نزدیکان مشاهده نشده است .

 

لینک به دیدگاه

تا چه حد از انديشه زرتشت در دين يهود نفوذ كرده است.بر عكس آن چطور

بیگمان اندیشه های سامی که از تورات شروع شده است در ادیان ابراهیمی تاثیر گذاشته است که می توان از ترجمه کتاب های مقدس این ادیان شباهت ها را جستجو کرد که تا حدودی به بینش آیین مهر ایرانی نیز مربوط می شود ولی اندیشه یکتاپرستی زرتشت تاثیر زیادی بر دین یهود نداشته است و آشکار است که دین یهود که قرن ها پس از گسترش فلسفه زرتشت در جهان بوده نمی تواند نفوذی بر دین قبلی مردم ایران و زرتشت داشته باشد .

 

لینک به دیدگاه

سلام استاد.آیا زرتشت درباره ی سیر کمال یعنی به دنیا آمدن و برگشت به زمین سخنی به میان آورده است(تکامل)؟

بسیاری از بخش های پیام اشو زرتشت درباره رستگاری انسان است که پس از زاده شدن و آغاز خردمندی شروع خواهد شد و به شکوه رسیدن روشنایی اهورایی به سر انجام خواهد رسید.

 

لینک به دیدگاه

درود فراوان بر موبد گرامي و پارسا آيا دين زرتشت ديني ناسيوناليست است ؟ يعني فقط براي ايرانيان برانگيخته شده ؟ با سپاس

خیر، بینش زرتشت با مردم جهان سروکار دارد و هدف آن برقراری ساختار درست و هنجار نیک بین روابط اجتماعی تمام انسان ها می باشد. او برخلاف برخی از ادیان که پیامبرشان برای همان قوم برگزیده شده است سفارش دهنده به قوم یا مردم ناحیه و کشور ویژه ای نیست. خداوند یکتایی که زرتشت در پیامش به مردم معرفی کرده است پروردگار دانایی است که آفرینش را یکسان آفریده و بین مردم جهان از نظر نژاد و رنگ و قومیت برتری قایل نشده است. در اوستا نیز به هفت کشور زمین اشاره شده است که در آن زمان وجود داشته است و در پایان به ناحیه ای که اوستا در آن سروده شده و نیایش می شده نیز به نام هُنیرس یاد شده است . نام هفت کشور اشاره شده در اوستا که در نیایشی به نام همازور دهمان نیز آمده چنین است: اَرزَه _ سَوَه _ فره دَدَفش _ وی دَدَفش _ وُاورو بَرشن _ وُ اورو جَرشن وسرزمین ایران ( هُنیرس)

 

لینک به دیدگاه

چرا كتاب ونديداد را به صورت پرسش و پاسخ بين زرتشت و اهورا مزدا بيان كرده ند؟ سپاس از شما.

وندیداد مجموعه ای از باور ها و قوانین مربوط به ایرانیان پیش از زرتشت است که قرن ها طول کشیده تا فراهم گشته و برای رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، درمان بیماری ها، دفع مردار، و آداب زندگی و غیره استفاده داشته است که با آغاز یکتاپرستی به سفارش زرتشت و پیروی از آیین راستی و خرد که او خواهان گسترش آن بود، اینگونه احکام و قوانین کمتر استفاده شد ولی پس از زرتشت، دکانداران دینی که کرپان ها نام داشتند، دوباره احکام وندیدادی را رواج دادند و برای بازار گرمی باورهای پنداری خود اینبار با ترفندی جدید احکام وندیدادی را به نام زرتشت تمام کردند. در آغاز هربندی از قوانین وندیداد اضافه کردند : زرتشت از اهورامزدا چنین پرسید و در جمله بعدی اهورامزدا پاسخ احکام خود را برای زرتشت پاسخ می دهد. در حالیکه در سرودهای زرتشت ( گات ها ) هیچگاه پرسش و پاسخی بین زرتشت و خداوند وجود ندارد که اهورامزدا پاسخ داده باشد و آنهم پاسخ به مسایل خرافی و پندارهایی کهنه چنان که در وندیداد آمده است.

 

لینک به دیدگاه

درود بر دوستان سه سوال داشتم: 1- در مورد تقویم دینی زرتشتیان که الان 3748 می باشد ، مبداش از کی است ؟ آیا طرز محاسبات آن مانند تقویم جلالی است ؟ مگر تقویم جلالی پایه و اساس آن بر محاسبات خود اشو زرتشت نیست که در آن زمان خیام آن را تکمیل کرد و تازه با این همه دقت که حتی تقویم میلادی نیز به پای دقت آن نمی رسد ؟ 2- فرمودید که پس از مرگ روان آدمی باقی می ماند و بهشت و دوزخ هم مینوی است پس انسان پس از مرگ آیا باز مثل این دنیا زندگی میکند ، یعنی ازدواج ، کار و ... ؟ 3- تاریخ تولد و درگذشت اشو زرتشت دقیقا کی است ، من تو سایت آقای غیاث آبادی دیدم که زده بودند ویه جورایی اثبات کرده بودند که 29 اسفند تاریخ تولد اشوزرتشت است

1- گاه شماری دینی زرتشتیان مربوط به آغاز یکتاپرستی ایرانیان است که با پیام آوری زرتشت انجام گرفت و نشان می دهد که ایرانیان چند سال است که خدای یکتا را ستایش می کنند و از پژوهش استاد ذبیح بهروز برگرفته شده است و تقویم جلالی از نظر نجومی نسبت به گردش زمین به دور خورشی و فصل های سال تنظیم شده که خیام ، نوروز را آغاز سال خورشیدی قرار داده است چنانکه اعراب گردش ماه به دور زمین را محاسبه کرده و تقویم قمری دارند ./ 2- درباره جهان پس از مرگ در اندیشه زرتشت گزارش وِیژه ای نیامده است برداشتی که از سرودهای زرتشت در گات ها می توان داشت سخن از فروغ اهورایی ، شادی روان ، و روشنایی است و چون موردی برای رفاه و آسایش یا برعکس آزار و اذیت به جسم و تن نیامده بنابراین می توان تشخیص داد که جهانی دیگر جایگاه مینوی برای روان در گذشتگان باشد . البته در نوشته هایی که موبدان زمان ساسانی نوشته اند گزارش هایی که مربوط به بینش زرتشت نیست در مورد بهشت و دوزخ وجود دارد. / 3- تاریخ زادروز و درگذشت اشوزرتشت از روی روایت ها و نوشته های پهلوی برگزیده شده است به این ترتیب که روز خورداد از ماه فروردین یعنی ششم فروردین ماه هرسال ، زادروز اشوزرتشت است و روز خور از ماه دی که در تقویم خیامی برابر است با پنجم دیماه ، تاریخ درگذشت اشوزرتشت است ، اگر پژوهش های دیگران مبدا علمی داشته باشد باید بررسی و تجدید نظر گردد .

 

لینک به دیدگاه

درود بر شما جناب نیکنام با توچه به آخرین پرسشی که پاسخ داده اید چگونه می توان خداوند را خالق مطلق دانست ؟ اگر بنا به گفته شما خالق بد اندیشی در انسان خداوند نیست بلکه انگره مینو بخش منفی و غیر سازنده اندیشه انسان است و خالق آن انسان بد اندیش است آیا در این صورت خالق مطلق بودن خداوند نقض نمی شود ؟ برداشت من از پاسخ شما این است که مفهوم خداوند در فلسفه دین زرتشتی با مفهوم آن در ادیان ابراهیمی تفاوت دارد و در دین زرتشتی مطلق بودن مفهوم پروردگار به آن شکل که در ادیان ابراهیمی بیان می شود مطرح نیست ، لطفا توضیح دهید.

دوست گرامی ، انسان در گذر زمان با اندیشه و خرد خود که به قول فردوسی : نخستین فطرت پسین شمار / تویی خویشتن را به بازی مدار . هدف آفرینش را دنبال کرده است ، انسان یار و همراه خداوند بوده از وحشی بودن و شکارکردن حیوانات آغاز کرده و امروز به زمانی رسانده که من و شما در اندک زمانی بتوانیم با یکدیگر گفتگو کرده ارتباط برقرارکنیم انگار که در کنار هم زندگی می کنیم .همه اینها را اگر خداوند خلق کرده باشد ، پس چرا از ملیون ها سال پیش مردم با اینترنت دسترسی پیدا نکردند.؟ زیرا انسان مخترع ، کاشف ، مبتکر ، پدید آورنده و آفریننده بسیاری از پدیده ها ، هنر ها ، زیبایی ها و رویدادهای مورد نیاز خود با بهره گیری از خرد و دانش همگانی در زمان خود بوده است . خالق مطلق بودن در اندیشه ایرانی یعنی در شکل گرفتن هستی تنها یک خداوند نفش داشته و در کنار پروردگاریکتا،خدایانی دیگر یا بت ها ، فرشتگان ، حواریون و ... نقشی نداشته اند . آری انسان با خرد خود کارهای خوب و بدی را انجام می دهد که از اندیشه نیک یا بد او سرچشمه دارد و خداوند در آن نفشی ندارد ؛ برخی از این اندیشه ها و کارها نیک وا هورایی است وب خشی نیز از اندیشه اهریمنی انسان سرچشمه گرفته و ویران کننده است . انسان در هر گام و زمانی دارای اختیار است که نیک اندیشی را برگزیند و آفریینده کارهای نیک باشد و یا نیروهای اهریمنی ذهن خود را برتر شمارد و با گفتار وکردار بد خود ، به زندگی دیگران و جهان هستی آسیب برساند .

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...