رفتن به مطلب

سيستم راه انداز ژنراتور (sfc)


ارسال های توصیه شده

دوستان فایل زیر در مورد سیتم راه انداز ژنراتور نیروگاهها می باشد که از اصلی ترین سیستمهای نیروگاهی هستش!

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

موفق باشید:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

سيستم راه انداز ژنراتور (SFC)

 

اساس سيستم راه انداز ژنراتور

براي توليد توان الكتريكي از طريق ژنراتور، به وسيله اي احتياج است كه ژنراتور را در سرعت نامي آن به حركت در آورد و از اين طريق انرژي مكانيكي به انرژي الكتريكي تبديل شود اين وسيله كه به آن محرك و يا توربين گفته مي شود داراي انواع مختلفي است كه با توجه به نوع نيروگاه و ژنراتور دسته بندي مي شوند .

به طور كلي سه نوع توربين اساسي براي راه اندازي ژنراتورها وجوددارد، توربين آبي، بخار و گاز . البته توربين هاي ديگري نيز وجود دارد كه با توجه به استفاده محدودآنها در دنيا براي توليد انرژي الكتريكي، كمتر مورد توجه هستند كه از آن جمله مي توان به توربينهای بادي اشاره كرد.

 

توربين هاي آبي و بخار براي راه اندازي ژنراتور هاي آبي و بخار استفاده مي شوند.

در نيروگاه هاي آبي نيروي اوليه براي به حركت در آوردن مجموعة توربين و ژنراتور فشار آب جمع شده در پشت سدها است . با توجه به ساختار اين نيروگاه ها نيروي آب سدها اين توانائي را دارد كه از

سرعت اوليه صفر و در حالي كه سيستم در حالت سكون است، مجموعه توربين و ژنراتور را به حركت در آورد . سيستم كنترل دريچه هاي ورودي آب، ميزان آب ورودي به پره هاي توربين را مشخص مي كند و توربين مي تواند از همان لحظه سكون شروع به حركت كند . در ژنراتورهاي بخار اين مهم با نيروی بخار انجام مي گيرد و در حقيقت سيستم راه انداز در اين سيستم نيروي بخار است.

اما در نيروگاههاي گازي كه توربين و ژنراتور آن گازي است براي چرخاندن مجموعه احتياج به محركي، جدا از موارد ذكر شده است. اينجا است كه مفهوم راه انداز ژنراتورهاي گازي پيش مي آيد.

به دليل ساختار خاص توربين گاز و اين كه در اين توربين جهت ايجاد احتراق در محفظه توربين نياز به هواي فشرده مي باشد كه از طريق كمپرسور توربين تأمين مي شود و براي نيروي محركه توربين نياز به نيروي راه انداز اوليه است در مراحل اوليه استارت لزوم در نظر گرفتن سيستمي كمكي براي استارت اوليه مجموعه ضروري است.

در حقيقت سيستم راه انداز در توربو ژنراتورها براي تأمين هواي فشرده جهت احتراق در اتاقهای توربين و غلبه بر نيروي گشتاور اوليه مجموعه است .

اين روزها دو نوع سيستم اصلي براي غلبه بر اين گشتاور اوليه در نيروگاههاي گازي طراحي و ساخته شده است كه هر كدام داراي مزايا و معايبي است كه استفاده از آن را توجيح مي كند.

1) سيستم راه انداز با استفاده از مجموعه موتوری

2) سيستم راه انداز با استفاده از روش تبديل فركانس و استفاده از ژنراتور به صورت موتور سنكرون

Starting Frequency Converter : SFC

سيستم راه انداز موتوري به صورت يك موتور الكتريكي سه فاز است كه به صورت مكانيكي و با استفاده از كلاچ به روتور ژنراتور كوپل مي شود و ژنراتور را از حالت سكون و يا Turning Gear تا موقعي كه توربين به تنهائي بتواند نيروي لازم برای چرخش كمپرسور و ايجاد هوای فشرده خود را تأمين كند مجموعه را به حركت در مي آورد و بعد از آن كلاچ تعبيه شده، آن را از ژنراتور جدا مي كند.

سيستم راه انداز كانورتري با تبديل ژنراتور به موتور سنكرون و با تبديل فركانس متناسب با سرعت گردش موتور نيروی لازم براي راه اندازي مجموعه را فراهم مي كند . در اين سيستم با استفاده از پل های تايريستوری به صورت ركتيفايري و اينورتري و كنترل زاويه آتش تايريستورها انرژی الكتريكي لازم در هر زمان براي راه اندازي مهيا مي شود . در اين سيستم ژنراتور سنكرون تبديل به يك موتور سنكرون مي شود و ژنراتور به صورت موتوری راه اندازی مي شود.

برای دانلود فایل اموزشی سیستم راه انداز ژنراتورهای نیروگاههای گازی به لینک زیر مراجعه فرمایید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...
AM 00 : 1

Hour
Minutes
AM PM
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12