رفتن به مطلب

آیا دریاچه ارومیه در شرایط خشکسالی قرار دارد؟


ارسال های توصیه شده

آیا دریاچه ارومیه در شرایط خشکسالی قرار دارد؟

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مسئولان دولتی وقوع شرایط بحرانی در دریاچه ارومیه را ناشی از خشکسالی می دانند. سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که 70 درصد این شرایط ناشی از خشکسالی است اما برخی مقامات وزارت نیرو این عدد را تا 90 درصد می دانند. اما نقشه های مدیریت خشکسالی نشان می دهند که بخش عمده ای از این دریاچه در پایان مرداد ماه 1390 در شرایط «ترسالی خفیف» قرار داشته است.

 

نقشه های «وضعیت خشکسالی ایران» که هر ماه توسط «مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان» منتشر می شوند، نشان می دهند که حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در سه ماهه ابتدایی سال آبی 1390-1389 (ماه های مهر، آبان و آذر 1389) با شرایط «خشکسالی بسیار شدید» روبرو بوده است.

خشکسالی بسیار شدید به معنای کاهش بیش از 60 درصدی بارندگی های معمول (متوسط دراز مدت بارندگی) در یک حوضه است.

با این حال شرایط بارندگی حوضه دریاچه ارومیه در ماه های بعد از آن اندکی رو به افزایش گذاشته است. در دی ماه 1389 کماکان بخش عمده ای از این حوضه با «خشکسالی بسیار شدید» روبرو بوده اما در عین حال بخش هایی از آن با «خشکسالی شدید» و بخش هایی بسیار کم نیز «خشکسالی متوسط» را تجربه کرده اند.

در شرایط «خشکسالی شدید» بارندگی ها بین 45 تا 60 درصد حد معمول کاهش دارد و کاهش 20 تا 45 درصدی بارندگی به عنوان شرایط «خشکسالی متوسط» شناخته می شود.

اما در بهمن ماه 1389 «خشکسالی بسیار شدید» در حوضه دیده نمی شود و تقریبا تمام حوضه دریاچه ارومیه با «خشکسالی شدید» روبرو شده است. این شرایط، تقریبا بدون تغییر خاصی تا پایان اسفندماه 1389 ادامه داشته است.

 

آغاز بهار، آغاز ترسالی

شرایط خشکسالی دریاچه ارومیه، با آغاز بهار 1390 شروع به تغییر می کند تا جایی که در پایان فروردین ماه امسال، نیمه شمالی این حوضه با شرایط «خشکسالی خفیف» روبرو می شود و حتی بخش بسیار کم وسعتی نیز شرایط «ترسالی خفیف» را تجربه می کند.

کاهش کمتر از 20 درصدی بارندگی «خشکسالی خفیف» و افزایش کمتر از 20 درصدی بارندگی ها «ترسالی خفیف» نامیده می شود.

افزایش بارندگی ها در اردیبهشت ماه 1390 نیز شرایط ترسالی خفیف را برای بخش عمده ای از حوضه دریاچه (خصوصا در شمال، شمال غرب و غرب حوضه) را رقم می زند.

اما بهترین شرایط دریاچه ارومیه در طول سال آبی جاری در خردادماه امسال رقم خورده است. در این ماه، در نیمه جنوبی حوضه و بخشی قریب به 30 درصد پهنه این حوضه خشکسالی خفیف مشاهده شده است، ولی در بخش زیادی از آن شرایط ترسالی خفیف حکم فرما بوده است. با وجود این حدود یک چهارم از حوضه (بخش شمالی غربی) در شرایط «ترسالی متوسط» قرار داشته است.

«ترسالی متوسط» به افزایش 20 تا 45 درصدی بارندگی گفته می شود.

هرچند که حوضه دریاچه ارومیه در ماه های تیر و مرداد 1390 تقریبا با ترسالی متوسط خداحافظی می کند، اما در این دو ماه شمال غربی این حوضه با شرایط ترسالی خفیف روبرو بوده و البته در سایر بخش ها نیز خشکسالی خفیف حکم فرما بوده است.

نقشه هایی که در ادامه می آیند، عیناً به نقل از پایگاه مدیریت «مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان» آورده شده است. اصل نقشه ها در نشانی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قابل مشاهده هستند.

files.php?file=khoshksali_89_90_473257279.jpg

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...