رفتن به مطلب

آرمان شهر یک جهان سومی


felorans666

ارسال های توصیه شده

انچه باید باشیم و نیستیم!

 

 

 

 

 

رابطه ی اقتصاد و جامعه شناسی

 

 

 

 

مقدمه :

 

 

یکی از شباهت های بسیار زیاد اقتصاد و جامعه شناسی این است که هر دو تاکید زیادی بر انسان دارند و در مطالعات خود این موضوع را مورد توجه قرار میدهند . این موضوع در تعاریف ارائه شده از هر دو علم کاملا به چشم میخورد .

در بخش اول به تعاریف ارائه شده از اقتصاد ودر بخش دوم به تعاریف جامعه شناسی و در پایان جمع بندی و ارتباط انها پرداخته میشود .

 

 

 

 

تعریف علم اقتصاد:

 

 

تعریفی که آلفرد مارشال در کتاب علم اقتصاد (پر نفوذترین کتاب درسی اقتصاد در اواخر قرن 19) از اقتصاد ارائه میدهد مطالعه ی بشر در کسب و کار معمول است. بنابراین اقتصاد از یک سو دربرگیرنده ی مطالعه ی ثروت است و از سوی دیگر مطالعه ی بخشی از زندگی انسان .

قسمت اول (مطالعه ی ثروت ) مرتبط با خود علم اقتصاد است اما قسمت دوم (مطالعه ی زندگی انسان ) رابطه ی تنگاتنگی دارد بین اقتصاد و جامعه شناسی . اقتصاد زندگی انسان را مطالعه میکند چون او بخش کثیری از زندگی اش را در حال کسب و کار و تلاش برای بدست اوردن ثروت است و جامعه شناسی زندگی انسان را مطالعه میکند تا به به برخی مسایل اجتماعی پی ببرد . ازجمله: فرهنگ انسانها ، عوامل اجتماعی شدن، رابطه ی انسانها و ....

بنابراین هر دو یک موضوع را با دیدگاههای گوناگون مورد بررسی قرار میدهند.

الفرد مارشال هم قسمت دوم(همان مطالعه ی زندگی انسان ) را مهم تر از قسمت اول میداند .

تعریف لیونل رابینز از از اقتصاد نیز علمی است که رفتار انسانی را در ارتباط بین اهداف معین و وسایل کمیابی که کاربردهای مختلفی دارد مطالعه میکند .

پروفسور منکیو نیز در کتاب اصول علم اقتصاد ، این علم را علم مطالعه ی چگونگی تخصیص منابع کمیاب میداند . که البته تعریف رابینز و منکیو شباهتهای زیادی به هم دارند اما تعریف منکیو پذیرفته شده ترین تعریف نزداقتصاد دانان است .

منکیو در ادامه میگوید که در اغلب جوامع تخصیص منابع بر اساس کنش و واکنش میلیونها انسان صورت میگیرد .از همین رو اقتصاد عبارتست از چگونگی مطالعه ی تصمیم گیری مردم .

بنابراین یکی دیگر از بخشهای اقتصاد که مورد مطالعه قرار میگیرد نحوه ی تصمیم گیری مردم است که در این مقوله نیز شباهتهایی بین دو علم وجود دارد.

اقتصاد متشکل از رفتار متقابل مردمی است که با یکدیگر زندگی میکنند . با این تعاریف منکیو سه موضوع اصلی علم اقتصاد را چنین بر میشمارد: 1- مردم چگونه تصمیم میگیرند 2- مردم چگونه با یکدیگر ارتباط دارند 3-اقتصاد در مجموع چگونه کار میکند .

در مورد اول و دوم رابطه ی تنگاتنگ اقتصاد و جامعه شناسی محسوس است زیرا

این دو مورد در جامعه شناسی هم مورد مطالعه قرار میگیرد اما زاویه یدیدشان متفاوت است .

 

 

 

 

رفرنس :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...