رفتن به مطلب

بازار سبز، بازار قرمز


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

بازار سبز، بازار قرمز

 

 

Anyl%20_43_.jpg

 

نوسان یک اصل ذاتی در بازارهای مالی است، تمامی بازارهای مالی در روند حرکتی خود با افت و خیز در شاخص های قیمت روبرو می گردند و این تغییرات واکنش های متفاوتی را میان فعالان بازار بر می انگیزاند. تفاوت در همین واکنش ها منجر به شکل گیری روند عرضه و تقاضا برای دارایی های مالی می گردد و پویایی را برای بازار به ارمغان می آورد. نکته ی مهم توانایی برای حرکت صحیح در بازارهای سبز و قرمز است...

منظور از بازار سبز بازاری است که با رشد شاخص و افزایش در قیمت ها همراه باشد، به طور معمول افزایش قیمت ها با رنگ سبز و کاهش در آنها با رنگ قرمز نشان داده می شوند، بنابراین می توانیم بازار سبز را بازاری با روند غالب صعودی و بازار قرمز را بازاری با روند غالب نزولی بدانیم. هر سرمایه گذار در طی دوران فعالیت خود در بازار قطعا با هر دو نوع آن روبرو می گردد، لذا نیازمند استراتژی هایی برای فعالیت در هر کدام ازاین بازارها است. داشتن استراتژی در معاملات برای کسانی که می خواهند سرمایه گذاری در بازارهای مالی را به عنوان یک فعالیت حرفه ای دنبال نمایند، بسیار ضروری است. بسیاری از سرمایه گذاران به صورت عمومی در بازار سبز اقدام به خرید و در بازار قرمز اقدام به فروش می نمایند. بدین ترتیب سرمایه گذاران دارای این استراتژی ممکن است هیچ رهاوردی به غیر از بیزاری از سرمایه گذاری و بازارهای مالی را بدست نیاورند. حتما شما نیز در اطرافیان و آشنایان خود اشخاصی را می شناسید که از تجربه های بسیار ناموفق خود در بازارهای مالی یاد می کنند و دیگران را از ورود به این فعالیت ها باز می دارند.

برای فهم چرایی انتخاب افراد در بازارهای سبز و قرمز بایستی به متغیرهای رفتاری نهفته در پشت تصمیمات آنها بنگریم. به طور کلی می توان سه متغیر رفتاری ابهام، ترس و طمع را به عنوان متغیرهای رفتاری عمده در سرمایه گذاران معرفی کرد. به هنگام بازار سبز متغیر طمع بیشترین نقش را در تصمیم گیری های ما ایفا می کند و ما را برای افزودن به خرید های گذشته یا همراهی با جو غالب بازار فرا می خواند. نتیجه ی همراه شدن با این متغیر می تواند خرید یک سهم در بالاترین قیمت و سپس به نظاره نشستن افت قیمت آن سهم باشد! در بازار قرمز نیز ترس مهمترین نقش را بازی می کند و ما را به خروج هر چه سریعتر از بازار فرا می خواند. متغیر ابهام نیز مختص بازارهایی است که دوره ی نوسانات سبز و قرمز در آنها بسیار کوتاه بوده و در اصطلاح تحلیل تکنیکال با عنوان بازارهای دارای روند خنثی یا بی روند نامیده می شوند، نتیجه ی اصلی این متغیر نیز تزلزل در تصمیم گیری و اراده ی ما برای سرمایه گذاری است.

سرمایه گذار هوشمند با شناسایی این سه متغیر در تصمیم گیری های خود و سپس کنترل این سه متغیر می کوشد تا مدل های منطقی را برای تصمیم گیری خود ایجاد نماید و هر حرکت خود را در بازار به دور از این متغیرها طرح ریزی کند. اگرچه ورود به بازارهای سبز و خروج از بازارهای قرمز می تواند عاقلانه به نظر برسد، اما این ظاهر عاقلانه تنها در صورت وجود باطنی هوشمند معنا خواهد یافت که از اثرات این سه متغیر به دور باشد و عجولانه با رنگ شاخص های قیمت تصمیم گیری ننماید!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...