رفتن به مطلب

نمک دریا چیست؟


ارسال های توصیه شده

نمک دریا به طور کلی به نمک هایی گفته می شود که مستقیما از آب دریا یا اقیانوس به دست آیند.

 

 

آب را توسط کانال هایی وارد سینی های سفالی نمک گیری می کنند تا نور خورشید و وزش باد ، به طور طبیعی موجب تبخیرآب و تهیه نمک شود.

در تهیه انبوه، آن را به انداره دیگر نمک ها تصفیه نمی کنند و حاوی املاح دیگری چون آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی و ید است.

 

اثرات ناشی از سدیم برروی فشار خون(سدیم حجم خون را افزایش می دهد، باعث ایجاد استرس می شود، ضربان قلب را افزایش می دهد و رگهای خونی را منقبض می کند. و اینها همه عواملی است که باعث ایجاد فشار خون بالا می شود.) به وسیله منیزیم خنثی می شود.

 

نمک دریا دارای منیزیم است درحالی که نمک سفره عاری از آن است. به همین دلیل نمک دریا خیلی کمتر باعث بالارفتن فشار خون می شود.

 

طرفداران این نوع نمک از طعم خالص و فواید املاح موجود در این نمک صحبت به میان می آورند.

 

بهترین مکان های تهیه این نوع نمک، دریای مدیترانه، دریای شمال و اقیانوس اطلس(خصوصاً در ساحل بریتانی فرانسه ) است.

 

این نمک سالم تر و طعم دارتر از نمک سفره است و به صورت دانه های درشت، سائیده و کاملاً نرم در دسترس است.

 

نمک دریا بطور طبیعی خاکستری رنگ و دارای دانه های درشت تر از نمک سفره است.

 

اگر شما آن را به رنگ سفید خالص مشاهده کردید مطمئن باشید که آن را به وسیله مواد شیمیایی سفید کرده اند و این نشانه آن است که باید از خوردن آن خودداری کنید.

 

این نمک را می توانید از عطاری ها تهیه نمایید اما مراقب باشید با اینکه این نمک عوارض نمک سفره را ندارد اما در مصرف این نمک هم نباید افراط کرد.

:w12:

لینک به دیدگاه
خب یادت نمیاد دلیلش چی بوده؟

 

:rose:

یافتم

 

مضرات نمک دریا

دکتر زهرا عبدالهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در خصوص مصرف نمک یددار تصفیه شده و مضرات نمک دریا ،ضمن تاكيد بر جلوگيري از مصرف اين نوع نمك كه هم اكنون بصورت غير مجاز در برخي واحدهاي صنفي عرضه مي شود،هشدار داد وگفت: نمک دریا تصفیه شده نبوده و حاوی انواع ناخالصی ها از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده و مواد محلول سختی مانند کلسیم و منیزیم، فلزات سنگین مثل سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم است و می تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارشی، کبد، کلیه ها و ریه ها ایجاد کند و حتی منجر به بروز مسمومیت شود. اختلال در جذب ریزمغذی هایی مانند آهن و روی از مضرات دیگر ناخالصی های نمک دریا است. از سوی دیگر نمک دریا فاقد ید کافی مطابق با استاندارد اعلام شده برای پیشگیری از گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید می باشد .

 

لینک به دیدگاه
فوايد نمك دريا

 

 

نويسنده: حسن هدايتي

 

نمك دريا احتمال ابتلابه عفونت را كم مي كند. بيماراني كه از اين نمك استفاده كرده اند با كاهش درد مواجه بوده اند.

علاوه بر اين نمك دريا، باعث جواني سلولها شده تبادل مواد معدني و سمي بين خون و آب را ممكن مي سازد.

نمك دريا را بايد گرم كرده و سپس با آن ماساژ داد.

نمك دريا ظاهري شبيه به نمك معمولي دارد اما برخلاف نمك معمولي باعث افزايش فشار خون نشده و حاوي موادي است كه براي بدن مفيد است، اين نمك به دليل طبيعي بودن باعث بروز بيماري قلبي نمي شود و احساس تورم ناشي از نگهداري آب در بدن را نيز به همراه ندارد. بنابراين افزايش وزن به همراه نداشته و مواد معدني و مغذي براي حفظ سلول هاي خوني بدن را نيز تامين مي كند.

 

خب به نظرم اینکه ما به خوبی و استاندارد نمک دریارو تصفیه نمیکنیم دلیل بر مضر بودنش نیست

توی خوده مطلب هم اشاره شده که افراط اون مضره:ws37:

لینک به دیدگاه

يک‌نکته،يک‌متخصص/دکتر [/url]احمد ساعدي/متخصص تغذيه/ استاديار دانشگاه علوم‌پزشكي تهران

نمک‌دريايي ونمك معمولي چه فرقي دارند؟

مدتي است كه از گوشه و كنار نام نمك‌دريايي را مي‌شنويم و اينكه خاصيت درماني دارد و حتي مي‌توان از آن در بهبود فشارخون استفاده كرد...

با شنيدن اين مطالب بسياري از هموطنان تمايل پيدا کرده‌اند كه از نمك‌دريايي بيش از پيش در تهيه غذاهايشان استفاده كنند با اين اميد كه نه تنها به ارتقاي سلامت‌شان كمك مي‌كند بلكه درمان‌كننده بسياري از بيماري‌هايشان به‌خصوص فشارخون خواهد بود. اما بايد گفت نمک‌دريايي با نمکي که ما استفاده مي‌کنيم از لحاظ تغذيه‌اي هيچ تفاوتي ندارد و تنها فرقش اين است كه کريستال‌هاي آن درشت‌تر است و در برخي غذاها سبب ارتقاي کيفيت آن مي‌شود.

به عنوان نمونه در برخي نان‌ها و شيريني‌‌ها اضافه کردن اين نوع نمک، سبب قوام بهتر و حتي تردي بيشتر مي‌شود و کيفيت را بالا مي‌برد اما از لحاظ تغذيه‌اي تفاوتي با نمک سر ميز ندارد. پس بايد همان نکاتي که در مورد نمک معمولي رعايت مي‌کنيم، در مورد نمك دريايي نيز در نظر بگيريم يعني روزانه بيش از 3 تا 4 گرم استفاده نشود. زيرا زياده‌روي در مصرف اين نمك نيز بيماري‌هاي قلبي و سكته را به همراه خواهد داشت و طول عمر فرد را پايين خواهد آورد. جالب است بدانيد مطالعات نشان داده‌اند كه داشتن رژيم‌هاي‌غذايي كه نمك فراواني در آنها وجود دارد احتمال پوكي استخوان را به مراتب افزايش مي‌دهد.

بنابراين

مصرف اين نوع نمك آن هم در حجم نامتعارف به فشارخوني‌ها و زنان باردار توصيه نمي‌شود. برخي خوانندگان پرسيده‌اند که آيا نمکي که در بازار به نام نمک‌دريا عرضه مي‌شود واقعا نمک دريا هست يا خير؟ در پاسخ به اين پرسش بايد گفت، ممکن است اين ادعا تا حد زيادي درست باشد. نمک دريا را بيشتر از درياچه اروميه مي‌آورند و نشانه آن نيز داشتن کريستال‌هاي بزرگ است. البته در نمک دريا کريستال‌هاي نمک‌هاي ديگري هم مانند منيزيم و پتاسيم وجود دارد که باعث ايجاد مزه تلخ نمک دريا مي‌شود.

SALAMATIRAN

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...