رفتن به مطلب

بازي عوض مي شود: اين بار ارس


sookut

ارسال های توصیه شده

بازي عوض مي شود: اين بار ارس

ابتدا: نه، ظاهراً ماجراي ارس جدي است. تا حالا تصور مي کرديم اين هم از آن حرفها و ايده هاست که براي خواباندن سر و صدا گقته مي شود و چنانکه افتد و داني، هزار وعده خوبان يکي وفا نکند. اما آنچه که همين هفته رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت حکايت از آن دارد که کار به انتخاب پيمانکار هم کشيده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اين همان طرحي است که دو هفته پيش به مـــجلس رفته و مهر بازگشت به کميـــــسيون به آن خورده بود. انجام مطالــعات (که قاعدتاً در چنين پروژه اي کار پر هزينه و سنگيني است) پيش از طي شدن مراحل قانوني تصويب طرح البته حکايت منار مسروق و چاه ناکنده است، اما آن خود داستان ديگري است. اينک اما ماجراي ارس است که مي خواهند آن را قرباني درياچه اروميه کنند. قلب آدمي زنده را مي خواهند به زور از سينه اش در آورده و به محتضري نيمه جان پيوند بزنند.

بعد: ارس نه چون سپيد رود پر آب ترين رود ايران است، نه چون کارون قابليت کشتي راني دارد، نه چون کرخه طولاني ترين رود ايران است و نه چون اروند سه هزار سال موضوع مجادلات تاريخ بوده، اما در نام آوري هيچ از اين همگنانش کم ندارد، فقط به واسطه طبيعت گوهريني که ازميان آن مي گذرد. جايي "مراکان" را دو نيم مي کند که لقب " قفقاز کوچک ايران" را دارد و به راستي هم به غناي طبيعت ايران سرفصلي تحت عنوان مجموعه زيستمندان قفقازي مي افزايد. پسانتر از ارسباران مي گذرد. يکي از قديمي ترين و غني ترين مناطق حفاظت شده کشور. بعد از دشت مغان مي گذرد که گفته مي شود خاک حاصلخيزش سه تالي دارد در جهان فقط ، چرنوزيوم هاي روسيه و دره تنسي آمريکا و دشت عباس خوزستان. و اينها فقط سه تا از سرزمين هايي هستند که ارس رگ حيات آنهاست. و حالا کمر همت بسته اند به نابودي قطعي اين همه، که شايد، بله شايد، اندک افاقه اي بکند براي نجات درياچه اروميه. گفت مرا به خير تو اميد نيست شر مرسان.

سرانجام: فرض خوشبينانه مي گويد اين هم يکي از کرامات مهندسان سيويل است. مهندساني که جاي اينکه پاي دستگاه بتون ريز بايستند در بالاترين مرتبه برنامه ريزي براي " چشم انداز" تصميم مي گيرند. در بهشت مهندسها، البته چاره هر دستکاري خامدستنه و ويرانگر در طبيعت، يک دستکاري ديگر است. اين تازه فرض خوش بينانه بود. فرض بدبينانه مي گويد مهم اجراي آن "پروژه" چرب و چيل است که اگر براي اروميه آب ندارد براي ديگراني حتماً نان دارد. امر مسلم اما آن است که جامه عزاي درياچه اروميه را از تن به در نياورده، بايد به فکر رخت عزاي نويي باشيم براي ارس و مراکان و ارسباران و دشت مغان. اين بازي هميشه ادامه دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...