sookut 13735 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۰ دکتر دهزاد در گفتگو با ايرن جاده ميان گذر، مهمترين دليل خشکيدن درياچه اروميه ايرن- محمد محمدپور:مهمترين دليل خشکيدن درياچه اروميه احداث جاده ميان گذر در درياچه است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران، دکتر دهزاد، کارشناس محيط زيست، با اعلام اين مطلب گفت:" جاده ميان گذري که در درياچه اروميه احداث شده باعث تقسيم درياچه به دو قسمت و ساکن شدن آب درياچه شده است. اين ميان گذر از گردش آب جلوگيري کرده و تبخيرسريع آن را باعث مي شود." وي با اشاره به صحبت هاي استاندار آذربايجان غربي در برنامه گفتگوي ويژه شب گذشته ادامه داد:" ايشان مي گفت ميان گذر در گردش آب تاثير داشته اما در کاهش آب نه، در حاليکه عدم گردش آب باعث تبخير و درنتيجه باعث کاهش آب مي شود." وي با بيان اينکه گمان مي کرده تغييرات اقليمي دومين دليل کاهش آب درياچه اروميه باشد، خاطر نشان کرد:" تغييرات نشان مي دهد که تغييرات اقليمي تنها 10 درصد در کاهش آب درياچه موثر است." وي استفاده کشاورزي از آب منطقه را دومين دليل کم آبي درياچه اروميه ذکر کرد و گفت:" تغييرات اقليمي و ايجاد سدها عوامل ديگر کم آبي به شمار مي آيند." دکتر دهزاد با غير واقعي خواندن رقم 1/3 ميليارد مترمکعب نياز آبي درياچه اروميه يادآورشد:" حدود يازده سال پيش تحقيقي صورت گرفت که در اين تحقيق به صورت تخميني و غيرمستند اعلام شد نياز آبي درياچه اروميه به اين ميزان است در حاليکه تالاب هامون اينقدر آب مي خواهد." وي ادامه داد:" متاسفانه از آن زمان تاکنون هيچ تحقيقي در اين زمينه صورت نگرفته و مسئولان مدام به اين آمار غير مستند تکيه مي کنند." 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده