*sepid* 9772 ارسال شده در 6 آذر، 2011 شاخِ ذهنِ ما گاه یک تصویر چقدر زیبا می تواند مفاهیمِ عمیق فلسفی و معرفت شناسی را نشان دهد. نظریه «عینک ذهن» کانت، همه تلاشش را کرده تا همین نکته کاریکاتور را توضیح دهد. قصه ی این کرگدن، قصه ی ماست؛ ما شاخی جلوی چشمانمان نداریم که با آن، همه جهان را در دو طرفِ یک شاخ ببینیم. اما ذهنمان پر است از پیشفرض ها و پیش داوری ها که همانندِ این شاخ عمل می کند! همه ما تصور می کنیم که بی طرفانه قضاوت می کنیم و منطبق با واقع. مثلِ همین کرگدنِ رئالیست! و مثل او تصور می کنیم، که میانِ همه جهان شاخی است زیبا! و جهان دو نیمه است: نیمی این سوی شاخ، نیمی آن سوی شاخ! غافل از اینکه به ذهنمان عینکی است، نادیده. قضاوت، کار سختی است. قضاوت در هر کاری... 6
کتایون 15177 ارسال شده در 6 آذر، 2011 قضاوت سخته... اما ما راحت قضاوت می کنیم همه چیز و همه کس رو... 4
samaneh66 10265 ارسال شده در 6 آذر، 2011 دقيقا ميشه گفت همگي اين شاخ رو دارند اما چه كنيم كه ديگه توي قرن حاضر نميشه بدون شاخ بود و لازم و ضروريه 4
هولدن کالفیلد 19948 ارسال شده در 6 آذر، 2011 چطور میشه رها شد؟ از درون ازاد بود ؟سبک و ساده دید ؟و فکر کرد و حرف زد ارتباط برقرار کرد؟ وقتی این همه باید ها و نباید ها مثل شاخی همیشه جلو چشم و طرز فکر ما قرار داره ... شاید یه روز به این نتیچه برسیم که دنیا بدون این شاخ خیلی قشتنگتر دیده میشه کاش اون روز خیلی دیر نباشه 4
Abolfazl_r 20780 ارسال شده در 6 آذر، 2011 چه تعبیر جالبی. هر کس یه پیش فرض های ذهنی واسه خودش داره که ناآگاهانه است و در قضاوتهاش تاثیر مستقیم میزاره. اسمش رو میزاریم شاخ ذهن ما. کسی میتونه بگه شاخ ذهن من چیه؟ چون طبق گفته تاپیک خودم نمیدونم. 2
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری