رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مجموعه آلبوم تصویری مبلمان شهری

y1m8w32a8hu4m0v9x3ef.jpg

مجموعه آلبوم تصویری مبلمان شهری، معاونت برنامه­ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران، 1390 و 1391

 

در چند سال اخیر، علاوه بر ایجاد هماهنگی بیشتر میان عناصر مبلمان شهری، شاهد استفاده متنوع­تر از طرح های نو در سطح شهر میباشیم. از اینرو جهت دستیابی به پیشرفت پایدار، مطالعه و پژوهش ضرورتی انکار نشدنی است. به عنوان قدم نخست، در این مجموعه تلاش بر آن بوده تا نمونه های متنوع از دیگر کشورها جمع آوری شده و به صورت تصویری ارایه شود. آلبوم تصویری مبلمان شهری امکان شناخت، دیدن و انتخاب نمونه های متفاوت و موفق را در کنار یکدیگر فراهم سازد.اولین مجموعه تهیه شده در 4 جلد به شرح عناوین زیر در سال 1390، به مرحله چاپ رسیده است:

 

1-نشیمن

2-کیوسک

3-سطل زباله

4-گلجای، راهبند، میله پرچم

 

نظر به اتمام فاز اول این پروژه و با توجه به لزوم تهیه اطلاعات سایر عناصر مبلمان شهری، ادامه پروژه به تفکیک 11عنوان زیر، در دستور کار سال 1391 واقع گردید.

 

1-سرویس بهداشتی (پرتابل، ثابت)

2-ایستگاه پارک دوچرخه، موتورسیکلت

3-پایه چراغ

4-کفسازی پیاده راه ها به همراه متعلقات (شبکه پای درختان، دریچه فاضلاب، پل های روی جوی و...)

5-سرپناه ایستگاه اتوبوس و تاکسی

6- نرده و جداکننده های شهری

7-تجهیزات پارکی کودکان(وسایل بازی ترکیبی و ساده برای کودکان عادی و کم توان، کفپوش، آبخوری، نیمکت، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی)

8- آبخوری

9-ساعت شهری (گل، پایه دار، آفتابی)

10-وسایل ورزشی فضاهای جمعی (برای افراد عادی و کم توان،کودکان)

11-کرکره، کشو، در و تابلو مغازه ها و مکان های تجاری

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

گرافیک محیطی

wz69etzspfw317ag1cz.jpg

گرافیک محیطی، مسعود ایلوخانی، انتشارات فاطمی، 1388

 

در مباحث نقد هنری و زیباشناختی از کانت به بعد، با شکل گیری مکاتب اگزیستانسیالیستی نگرش هنر قرن بیستم متحول شد. مظاهر هنر هر یک به تناسب خود در انعکاس این تغییرات نقش ایفا می کردند.بعضی از حیطه های هنری، در عین حال که منعکس کننده اوضاع حاکم بر جامعه بودند، در حکم هنری کاربردی و عمومی نقش های متفاوتی را بر عهده داشتند و ارتباطات غیر کلامی بر عهده آنها بود. شهخص این هنرها هنرهای تجسمی است که هنر طراحی گرافیک کاربردی ترین آنها و یکی از پرمخاطب ترین بخش های حوزه طراحی گرافیک است.

 

 

اکنون با دو مقوله پیچیده مواجهیم، یکی انسان و دیگری محیط پیرامون او. بنابراین می توان تصور کرد که هنر گرافیک، خصوصا طراحی گرافیک محیطی، نقشی فراتر از یک هنر صرف دارد، به طوری که در بسیاری موارد یک طراح گرافیک محیطی باید بر جامعه شناسی و روان شناسی آگاهی و اشراف داشته باشد و با مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه آشنا باشد، تا بتواند از طریق طراحی گرافیک تاثیرگذار باشد و با ارائه عناصر بصری مناسب در حل بعضی از معضلات اجتماعی و فرهنگی نقش اساسی ایفا کند. از این رو، طراح گرافیک محیطی نگرشی کلی دارد و در تعامل با بسیاری از مسائل اجتماعی است. هر چند گاهی روی بخش های کوچکی متمرکز می شود، همان بخش ها در جای خود در ارتباط با موضوع های کلی تری قرار گرفته اند. بنابراین گرافیک محیطی پرمخاطب ترین طیف هنرهای کاربردی را به خود اختصاص می دهد و این، در این آغاز هزاره سوم نقشی بزرگ دارد.

 

 

فصل دوم - کاربردها و نمودها : با گسترش زندگی شهری و متراکم شدن فضاهای درون شهری مشکلات نیز ابعاد گسترده تر و در عین حال جدیدتری یافت. زندگی در شهرهای بزرگ، خصوصا کلان شهرها، به گونه ای است که بیشتر افراد اوقات خود را در محیط های بیرون از خانه سپری می کنند. بنابراین، از محیط بیرونی بسیار تاثیر می پذیرند. از همین رو، چنین فضاهایی بهترین فرصت را در اختیار طراحان گرافیک محیطی قرار می دهد تا بتوانند بر اساس اصول زیبایی شناختی درباره موضوعات مختلف سفارشی به بهترین صورت عمل کنند. این فرصت گاهی به اندازه مکثی کوتاه است، اما گاه ممکن است بیننده را عمیقا متاثر سازد. کلان شهری را تصور کنید با مردمانی که هر روز صبح با سرعت عجیبی در مسیرهای مختلفی در رفت و آمدند. چقدر مهارت دارید که در تفکرات آنان تاثیرگذار باشید.

 

 

فصل سوم - انواع گرافیک محیطی : نگاه گرافیک محیطی هم کلی نگر و هم جزئی نگر است. فروشگاه ها، مراکز آموزشی - اداری، سازمان ها، فرودگاه ها، خیابان ها، مراکز تفریحی - سیاحتی، زندان ها، مراکز روان درمانی، مراکز درمانی (بیمارستانها) و خلاصه هر کجا که مردم جمع می شوند، نمی تواند از نگاه گرافیک محیطی دور باشد. از این رو دور از انتظار نیست که مصادیق فراوان و متنوعی نیز داشته باشد، که سرفصل این نمونه ها به شرح زیر است: 1.علایم و پیکتوگرامها 2.ورودی و تابلوی سردر 3.استندها 4.نقشه ها 5.کاغذ دیواری، پرده 6.احجام، مجسمه ها، تندیس ها، و آب نماها 7.گرافیک محیطی و کف مکان ها 8.دیوارها،جداکننده ها 9.سقف ها 10.پنجره ها، شیشه ها، نرده ها، و حفاظ ها 11.بیلبورد و پوستر 12.نقاشی دیواری و دیوارنوشته ها

 

 

فصل چهارم - نمودهای حجمی و سه بعدی : از دیدگاه گرافیک محیطی ساخت مجسمه ها و احجام و اشکال سه بعدی مفهومی کاربردی تر می یابند. مقصود از این تعبیر آن است اشکال موردنظر، علاوه بر شکل خاصی که به خود گرفته اند، به استخدام محیط در می آیند و در آنجا کارکرد دیگری پیدا می کنند و با توجه به مبحث کاربرد گرافیک محیطی توجیه پذیر می باشند.

 

 

فصل پنجم - طراحی گرافیک محیطی یک مجموعه : بعضی از مصادیق گرافیک محیطی در یک مجموعه به گونه ای گردآوری شده اند که محدودیت خاصی به وجود می آورد و به مناسبت های مختلف و در زمانهای متفاوتی از فصول سال در محیط های گوناگون جلوه گر می شوند. این مجموعه ها مستقل طراحی می شوند و عملکردی مجزا دارند یعنی عناصر آن فقط در ارتباط با هم تنظیم می شود و مانند دیگر آثار گرافیک محیطی که متناسب با محیط بیرونی طراحی می شوند شکل نگرفته اند اما محیط بیرونی را به شدت متاثر می سازند.

لینک به دیدگاه

چرا تبلیغات محیطی؟

72fi5f48tt38qnr6u99s.jpg

چرا تبلیغات محیطی؟، علیرضا صدرمحمدی، انتشارات سیته، 1388

 

تبلیغات محیطی در کشور ما دارای بیش از 100 سال سابقه است. تبلیغات بر روی دکه ها، سردر مغازه ها و بر روی تراموای اسبی ای که صد سال پیش مسافران را جا به جا می کرد، نخستین نمونه های این نوع تبلیغات در شهر تهران و بعد از آن در شهرهای دیگر بوده است.شروع تبلیغات از دهه چهل شمسی بر روی اتوبوس های شهری در ذهن نسل های قبلی ما نقش بسته است.

 

 

از حدود بیست سال پیش که تابلوهای تبلیغاتی در فرودگاهها و شهرها نصب شده اند تا امروز، با اشکال ناهمگون و در اندازه ها و تکنیک های متفاوتی در گوشه و کنار شهرها رشدی قارچ گونه کرده اند که د بعضی موارد حتی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی امکان پیام رسانی ندارند و از دیدگاهی دیگر برای زیبایی شهرها نه فقط مفید نیستند،بلکه به شدت موجب آسیب های شدید و غیر قابل انکاری شده اند.متاسفانه پس از یک قرن از حضور این رسانه و رشد بی رویه آن، هنوز هیچ مرجعی برای آموزش و آگاهی دادن به دست اندرکاران، متولیان دولتی و تصمیم گیرندگان آن، همین طور آموزش کاربران، اصحاب رسانه و شرکت های تبلیغاتی وجود ندارد بنابراین اگر اشکالی هم هست از نبود آگاهی است.

کتاب حاضر به عنوان یک مرجع، در کمال سادگی، خواص این رسانه را توضیح داده و تفاوت آن را با رسانه های دیگر به شکلی روشن و شفاف بازگو می کند و آموزش می دهد که چه زمانی و چگونه از این رسانه استفاده کنیم و دوره تناوب، تعداد و پراکندگی آن را چگونه محاسبه کنیم. همچنین با چه روشی آن را اندازه گیری کنیم و بالاخره اینکه یک طراحی مناسب و ثمربخش برای این رسانه، باید دارای چه خصوصیاتی باشد.

 

 

این کتاب در بخشهای عملکرد یک نام تجاری، رفتار مشتریان، تشریح رسانه تبلیغات محیطی، تعریف صنعت تبلیغات محیطی، چرا تبلیغات محیطی؟ ، مقایسه ارزش رسانه ها، قدرت بی همتای رسانه تبلیغات محیطی، اندازه گیری تبلیغات محیطی، طراحی موثر برای تبلیغات محیطی، سنجش تاثیرگذاری تبلیغات محیطی، فن آوری و نوآوری در تبلیغات محیطی، انقلاب تکنولوژیک در تبلیغات محیطی به رشته تحریر درآمده است.

لینک به دیدگاه

کلیدواژه های زیباسازی شهری

eew8k6suuohu0s29l92u.jpg

کلیدواژه های زیباسازی شهری، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی، نشر شهر تهران، 1392

 

مفهوم زیبایی شناسی، موضوعی است که در گذر زمان همواره دستخوش دگرگونی ها و تحولات فراوانی بوده است. این مفهوم دارای وجوه و ابعاد مختلفی است که شناسایی آن برای مدیران در سطوح مختلف مدیریتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مفهوم زیباسازی از مفاهیمی است که در حیطه مفهوم زیبایی شناسی، برای مدیران و فعالان حوزه های مختلف شهری، اعتبار و معنا پیدا می کند. کتاب کلیدواژ های زیباسازی شهری از دسته کتاب هایی است که به همت سازمان زیباسازی به منظور آشنایی هرچه بیشتر شهرسازان، مدیران، فعالان و کارشناسان امور شهری با مفاهیم و واژه های زیباسازی شهری منتشر شده و دراختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

از دیگر اهداف تهیه و تدوین این کتاب، می توان به آشنایی فراگیران دوره های آموزش مشترک عمومی سازمان زیباسازی تهران برای تکمیل و ارتقاء اطلاعات و دانش اصناف، شورایاری ها، مدیران محله و سایر دست اندرکاران علاقه مند به زیباسازی شهری اشاره کرد.

کتاب کلیدواژه های زیباسازی شهری در3000 نسخه 135 صفحه ای و هفت فصل؛ با عناوین دانش پایه و مفاهیم اساسی زیباسازی شهری، طراحی در شهر، مبلمان شهری، هنرهای شهری، عناصر شهری، کیفیت زندگی و فضای شهری و آلودگی نوری و زیباسازی شهری منتشر شده که هرکدام از فصول بنا به فراخور عنوان فصل در بخش های کوچک تر به بررسی و تشریح این مفاهیم پرداخته است.

 

 

گفتنی است در تهیه و تدوین این کتاب، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و جمعی از صاحب نظران و محققان این حوزه با سازمان زیباسازی همکاری داشته اند.

 

این کتاب یکی از کتاب های مجموعه نه گانه کتاب های آموزش عمومی زیباسازی شهری است که علاقه مندان برای تهیه آن می توانند به کتابخانه سازمان زیباسازی مراجعه کنند.

لینک به دیدگاه

مبلمان شهری

s5sxu9xse1btnrhiai6.jpg

مبلمان شهری، معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران

 

هدف از طراحی شهری و مبلمان آن ایجاد محیطی خلاق و بالنده برای مردمی است كه در آن زندگی می كنند. محیطی با گوناگونی بسیار، زمینه خلاقیت افراد جامعه را فراهم می كند و زمینه حداكثری ارتباط شهروندان و زیستگاه پیرامون شان را برقرار می سازد. تنها وسیله تامین و تضمین تمامی این اهداف «امكانات مناسب شهری است» است.

مبلمان شهری یكی از این امكانات شهری است كه می تواند در تحقق این امر موثر باشد. سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در جهت آشنایی هر چه بیشتر شهروندان در این زمینه اقدام به تالیف كتاب «مبلمان شهری» كرده است. در این كتاب كه به تعریف و آموزش مفاهیم كلی مربوط به تجهیزات و امكانات شهری پرداخته، در سه فصل، مبانی مبلمان شهری؛ شامل تعریف، اهمیت و اهداف مبلمان شهری و همچنین آشنایی با عناصر مبلمان شهری، سیستم اطلاع رسانی و تابلوی راهنمای شهری، طراحی نرده و جداكننده ها، نشیمین یا نیمكت، سطل زباله شهری، ساعت شهری، ایستگاه تاكسی و اتوبوس و تبلیغات محیطی به مخاطبان كتاب ارائه شده است.

در فصل دوم این كتاب كه به طراحی مبلمان شهری اختصاص دارد، شیوه طراحی و مناسب سازی مبلمان شهری، اهمیت توجه به هویت و فرهنگ در طراحی مبلمان شهری و پژوهش های شهری و زیست محیطی مبلمان شهری ارائه شده است.

فصل پایانی این كتاب نیز به معرفی پروژه های مبلمان شهری پرداخته و به معرفی شورای هیئت علمی مبلمان شهری شامل شرح وظایف، ماموریت ها، برنامه ها و اهداف این شورا پرداخته است. در این فصل همچنین نمونه پروژه های طراحی و اجرایی مبلمان شهری نیز برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان ارائه شده است.

کتاب مبلمان شهری در3000 نسخه و در 60 صفحه به همت معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران تالیف شده است.

گفتنی است در تهیه و تدوین این کتاب، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و جمعی از صاحب نظران و محققان این حوزه با سازمان زیباسازی شهر تهران همکاری داشته اند. این کتاب یکی از کتاب های مجموعه 9 گانه کتاب های آموزش عمومی زیباسازی شهری است که علاقه مندان برای تهیه آن می توانند به کتابخانه سازمان زیباسازی شهر تهران مراجعه کنند.

لینک به دیدگاه

كيفيت زندگی شهری

dqx2jaknl44bqb5fka41.jpg

كيفيت زندگی شهری، معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، نشر شهر

 

حث كیفیت زندگی، تاریخی چند هزار ساله دارد؛ این موضوع در دنیای فلسفه با ارسطو آغاز و در ادوار مختلف تاریخ با پاسخ های متفاوتی روبرو شد. اما با رویكرد زندگی شهرنشینی مبحث كیفیت زندگی شهری یكی از مهمترین اهداف مدیریت شهری گشت. دستیابی ساكنان شهر به زندگی مناسب و پایدار به دو شاخصه ذهنی و عینی مرتبط است، زیرا كیفیت زندگی، مفهومی چند بعدی داردكه از پزشكی، روانپزشكی، جغرافیای انسانی، مطالعات توسعه، اقتصاد و جامعه شناسی را شامل می شود.

سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در جهت آشنایی هر چه بیشتر شهروندان از نحوه مدیریت شهری اقدام به انتشار كتاب «كیفیت زندگی شهری» با هدف بررسی و آموزش مفاهیم كیفی مربوط به خوشبختی، شادی، شهرنشینی و زندگی پرداخته است.

این كتاب در سه فصل به تعریف و مفاهیم كیفیت زندگی، خوشبختی و شاخص های آن و شهرنشینی و سلامت پرداخته است. در این كتاب اصول مهم كیفیت زندگی، متغیرهای كیفیت و شرایط امنیت اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در این كتاب برترین كشورهای دنیا از نظر شاخص كیفیت زندگی معرفی و مقایسه ایران در این زمینه با دیگر كشورهای جهان مورد بازخوانی قرار گرفته است. این كتاب در فصل پایانی خود مجموعه ای از تحقیقات دانشگاهی در زمینه كیفیت زندگی را نیز ارائه داده است.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

بنیان های طراحی در زیباسازی شهری

ceypp4i9odi384ftld30.jpeg

بنیان های طراحی در زیباسازی شهری، سید رضا مرتضایی، مهدی اصل فلاح، سازمان زیباسازی شهر تهران، 1392

 

تدوین کتاب فوق، با هدف نگاهی طراحانه به عناصر سازنده سیما و منظر شهـری، صورت پذیرفتـه است و با توجـه به سرفصل های اصلـی آن؛ تعـاریف پایه، عناصـر سازنـده سیمـا و منظر شهری، عوامـل مخـرب، فرهنگ و نتیجه گیری و ملاحظات، از جملـه کتاب های مرجـع در زمینه زیباسازی شهری محسوب می گردد. در این کتاب، ضمن ارایه تعاریف مفهومـی و معرفـی انواع حـوزه های زیباسـازی، به عوامـل تاثیرگذار در تخریـب های شهـری و تاثیرعناصـر و خدمـات شهری بر شهروندان اشاره می گردد.

لینک به دیدگاه

ارگونومی شهری، شهر ارگونومیک

z8rc9qmhqshxmzzg8.jpg

ارگونومی شهری، شهر ارگونومیک، حسن صادقی نایینی، سازمان زیباسازی شهر تهران، 1391

 

شهر و فضـای شهری، از جنبه های مشترک بین شهروندان محسـوب می گـردد که شامـل مجموعـه ای از نیازها، تقابل و تعـاملات اجتماعـی می شـود. در این راستـا، به دلیـل رعـایت سلامت و ایمنی در شهر و در مواجهه با سایر عناصر شهری، باید به کاربرد مبانی ارگونومی، به صورت تخصصی توجه گردد.

 

در این خصـوص سعـی شـده است تا ضمـن تشریح ارگونومی و دامنـه عملکـرد آن در ارتبـاط با محیط های شهـری، اصـول مرتبط با شهـر سـالم، ایمنـی شهری و ارتباط آن با ارگونومی، کاربرد ارگونومی در طراحـی مناسـب مبلمـان شهـری و موارد مشابه دیگر به طور دقیق، بررسی، و در قالب کتاب « ارگونومی شهری، شهر ارگونومی» جهت بهره برداری کارشناسان و مسئولین حوزه های شهری، ارایه گردد.

لینک به دیدگاه

پيشگيری از جرائم توسط طراحی محيطی

epzz5lngnlkp8czkgy.jpg

پيشگيری از جرائم توسط طراحی محيطی، مترجمان و گردآوردگان : نسیم ایران منش، الهه بیگدلی، سازمان زیباسازی شهر تهران، 1392

 

امنیـت یكـی از اصلـی تریـن عوامـل پایـداری جوامـع امـروزی به شمار می آیـد. بدون ثبـات و امنیـت هیچ جامعـه ای امكـان رشد و تكامل را نخواهد یافت. بدون آن دستـاوردهای مثبـت جـای خـود را به پیامـدهای منفـی می دهنـد و ناگـواری ها و ناهنجاری های اجتماعی فراوانی پدید می آید .

 

طراحی شهری نقش مهمی در ایجاد امنیت یا ناامنی فضای زیستی انسـان دارد. البته وجود امنیت بدون در نظر گرفتن عواملی از قبیـل مشخصـات اجتمـاعی، اقتصـادی، تاثیر مدیریت مجموعـه، نیروی پلیس، نحوه مالكیت و غیره امكان پذیر نیست ولی طراحی شهری مناسب می تواند كمك موثری در ایجاد آسایش، آرامش و عدم بروز جرائـم در مجموعه های زیستـی باشـد.

لینک به دیدگاه

هنر محیطی / تأملی در عناصر معنی دهنده به منظر

fp75754rwyfg6050600.jpg

هنر محیطی / تأملی در عناصر معنی دهنده به منظر، رضا سیروس صبری، سازمان زیباسازی شهر تهران، 1391

 

هنر به محیـط و منظر غنـا می بخشـد. هنرهـایی که در عرصه های عمومی متجلی می شوند در شکل گیری معنای محیط نقش مهمی بازی می کنند. هنر محیطی معمولا از ارزش های جامعه سرشار است. موضوع هنر محیطی در مسیر تکوین از عرصه های گوناگون دانش گام به گام می گذرد که سابقه ای در ذهن ایجاد می کند و شناخت و اهمیت هنر محیطی را به منصه ظهور می رساند. موضوع رابطه بین انسان و طبیعت از موضوع های پایه ای این کتاب است. هنرمندان همواره تلاش کرده انـد که بازتـاب طبیعـت را در آثـار هنـری خود به صـورت های گوناگون ارائه کنند. زمانی که هنر محیطی پیام محافظت از ارزش های طبیعی را در حیطه شهر مطرح کرده و این موضوع را با مشـارکت مـردم بیـان می نمـایـد به وضـوح می توان اثرات اجتماعی آن را در جامعه مشاهده کرد.

لینک به دیدگاه

آب نماهای شهری

7val0ifv2so4rrs7qy.jpg

آب نماهای شهری، محسن سلطانی، سازمان زیباسازی شهر تهران، 1392

 

شاید بتوان آب‌نما را، به‌دلیل ارتباط مستقیم با آب ــ عنصر حیاتی زندگی ــ به‌عنوان یکی از انواع خاص مبلمان شهری در نظر گرفت که قابلیت ویژه‌ای در ایجاد جذابیت و شادابی در محیط اطراف دارد.

 

امروزه اغلب آب‌نماها بیشتر از جنبۀ تزئینی و هنری مورد توجه است، بنابراین، استفادۀ درست از عناصر بصری و به‌کارگیری حواس مختلف، چون شنوایی (موسیقی)، بینایی (فرم و رنگ و نور) و حتی بویایی، در طراحی و ساخت آن، اهمیت روزافزونی می‌یابد. درنتیجه، هماهنگی بین اجزای مختلف آب‌نما و تعامل بین موادومصالح مورد استفاده و قطعات گوناگون آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حتی می‌توان از آب‌نما به‌منظور یادآوری اهمیت آب و توجه بیشتر به محیط زیست استفاده کرد.

 

استفاده از فناوری‌های مختلف و تخصص‌های گوناگونی چون مجسمه‌سازی، طراحی محیطی، معماری و طراحی صنعتی می‌تواند در ایجاد خلاقیت و تنوع بیشتر در طراحی و ساخت آب‌نما مورد استفاده قرار گیرد. در عین حال، ویژگی شادی‌بخش‌بودن و پویایی جریان آب، در همه حال می‌تواند برای شهروندان، به‌خصوص در فضای کسالت‌بار و یکنواخت شهرهای بزرگ، دلپذیر باشد.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

عرصه عمومی شهر

5qhvwwqbxu0tddde83z.jpg

عرصه عمومی شهر، اریک جی. جنکینز، ترجمه مصطفی اکبری مطلق و شهرام کریمی، انتشارات طحان

 

میدان سرخ مسکو در مقایسه با میدان تیان آنمن چقدر بزرگ است؟ چرا ژاپن در مقایسه با ایتالیا تعداد کم‌تری میدان‌های عمومی دارد؟ چه درس‌هایی در نقشه منطقه تاریخی جورجیا در ساوانا نهفته است؟ کتاب عرصه عمومی شهر مجموعه ای از پلان‌های فضاهای شهری است که در مقیاس یکسان ترسیم شده اند تا به کمک آن‌ها به پاسخ این سئوالات و حتی فراتر از آن‌ها دست یابیم، و این امر از طریق مطالعه پلان‌های شهری برای معماران، طراحان شهری، برنامه ریزان، اساتید و دانشجویان میسر می‌گردد. این کتاب شامل یکصد پلان توده- فضا (پر و خالی) از هفتاد و هشت شهر جهان است، که هر یک مساحت مشخصی به اندازه نیم کیلومتر مربع را در بر می‌گیرند. در کنار این پلان‌ها، تصاویر و متن، روشن‌گر ابعاد گوناگون نقشه‌های فضاهای شهری برای خواننده است. فراتر از توضیحات تاریخی، متن این کتاب کوشش دارد تا درس‌هایی را بیان دارد که ممکن است برای هر شهری قابل تعمیم باشد. این مجموعه، تفسیر تصویری بسیار خوبی برای مقایسه و فهم درس‌های طراحی شهری از سرتاسر جهان است. اریک جی.جنکینز دانشیار و معاون دانشکده معماری، طراحی و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه کاتولیک آمریکا در واشنگتن دی سی و نویسنده این کتاب ارزشمند است. وی مدرس طراحی، آنالیز ترسیمی و روش تحقیق در آن دانشگاه می‌باشد. اصل کتاب شامل بررسی یکصد فضای شهری است و برای مقایسه بهتر فضاهای شهری ایران با جهان مترجمان تحلیل چهار میدان مشهور ایران را به آن افزوده اند.

 

پیشگفتار نویسنده کتاب

آموزش معماری، یا هر نوع دیگری از آموزش به منظور انتقال مفاهیم طراحی محیط، معمولاً لحظاتی خاص را به وجود می‌آورد. پاره ای اوقات شخصی و تنها می‌نماید، برخی اوقات در فوران ایده‌ها در سفرهای آموزشی پدیدار می‌شود: این تصویرسازی درونی پاسخی است به نیروهای هدایت نشده بیرونی؛ ترسیم کروکی وار در جایی دور افتاده، حاشیه نویسی یک آموزگار برای تدریس و نکته ای کوچک در یک مثال یا عکس، همه می‌توانند موجب افزایش آگاهی یا جهت دادن به کنجکاوی‌ها باشند. آموزگارانی که با فرآیند کشف و شهود دانشجویان در جریان آموزش آگاه هستند، معمولاً از همسان سازی یا محرک‌های خاص و استعاره‌ها برای آموزش به دانشجویان معماری و طراحی شهری بهره می‌برند تا ناشناخته‌ها را در ارتباط با جهانی از شناخته شده‌ها قرار دهند و شاید این روش را در لحظات رویارویی با مفاهیم چالش برانگیز به کار برند. اگر دانشجو خوش اقبال باشد از طریق استعاره‌ها و نشانه‌های برانگیزاننده به سوی شگفتی و اکتشافات درونی که در این لحظات پیش می‌آید، حرکتی را آغاز می‌کند که پیش‌تر تجربه آن را نداشته است.

 

بسیاری از ایده‌های شکل بخشیدن به این کتاب از لحظات کشف و شهودی حاصل آمده‌اند که با دیدن یک تصویر ایجاد شده است. در جریان سخنرانی برای تحقیقی با موضوع تاریخ معاصر معماری در سال اول تحصیلاتم، استاد من اسلایدی از نماد آنجلو اوگری پخش کرد، در هر اسلاید – با مقیاسی مشابه – آن‌ها را با باسیلیکا میکل آنجلو در واتیکان و پلان میدان‌چهار چشمه فرانچسکو بورومینی مقایسه می‌کرد. با آگاهی کافی از قدرت این تصاویر، اطمینان دارم که استادم از صدای به نفس افتادن دانشجویان به خاطر درک عظمت باسیلیکا که به طور ناخودآگاه و ناگهانی اتفاق می‌افتاد در پوست خود نمی‌گنجید.

 

از آن زمان، کنجکاوی عمیق و فزاینده ای برای یافتن منابع این نقشه‌ها و نقش آن‌ها در دریافت معماری و طراحی شهری در خود حس می‌کردم. در شغل آموزشی من، گاهی از دانشجویان می‌خواهم که به دنبال نقشه مکان‌های مورد علاقه خود رفته و آن‌ها را بیابند؛ یا با بازترسیم و مدل سازی فضاهایی که با آن آشنایی کافی دارند (مثل پلان اتاق خواب در قالب چند دیوار فرضی) توانایی قیاس را در خود فعال ساخته و به جریان طراحی وارد شوند. هدف این است که آن‌ها بتوانند نتایج حاصل از طراحی خود را با برقراری ارتباط بین کالبد و تصویر ذهنی درک کنند، و به جریان تعامل و مقایسه با سوابق و نمونه‌های موجود وارد شوند. این کتاب مجموعه ای از تناسبات، شباهت‌ها و استعاره‌ها است، شاید مطالعه آن دانشجویان را در ارتقای توانایی درک، طراحی و ساخت محیط یاری رساند.

 

در نمونه‌های ارائه شده در این کتاب، استعاره‌ها و شباهت‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند و برای تسهیل در امر مقایسه نقشه یا پلان آن آورده شده است. استعاره‌ها به ایجاز و روشنی بیان‌گر واقعیات موجود در پلان‌ها هستند، و این در حالی است که طرح اصلی به کمال در اختیار نویسنده نبوده است، شاید آن‌چه دیده‌ام جهت دار و ساختگی بوده باشد. کریستیان جیکوب در کتاب خود “نقشه حکومت: رویکردهای نظری به نقشه برداری در طول تاریخ” (۲۰۰۶) سئوال ساده ای را مطرح می‌سازد: “نقشه چیست؟”؛ البته پاسخ به این سئوال اصلاً ساده نیست. نقشه می‌تواند تعاریف متعددی داشته باشد. محصول کالبدی، ابزاری سریع، مجموعه ای از علائم، موقعیت سنج سیاسی، میانجی اجتماعی و حتی نقطه برتری و یگانگی که فراتر از تعاریف فیزیکی و متافیزیکی قرار می‌گیرد. او خود این‌گونه پاسخ می‌دهد: “نقشه شاید بایستی فراتر از خصوصیات معمولی تولید و ادراک، و با توجه به موقعیت به عنوان مفهومی انسان‌ساخت و به عنوان واسطه ای بین مراحل فرآیند ارتباطات اجتماعی تعریف گردد. در یک ترکیب پیچیده، این محصول تصویری شفاف و موقعیت مند را با واقعیت مادی تصاویر جغرافیایی در هم می‌آمیزد”.

 

هنگامی که از نقشه یا هر نوع ترسیم دیگر بهره می‌جوییم، استعاره ای را که بیان‌گر به تصویر کشیدن واقعیت است می‌پذیریم. با پذیرش آن، قالب‌هایی از کلمات را در ذهن خود شکل می‌بخشیم و در عوض واقعیت‌های بیرونی متفاوتی را در چارچوب کالبد می‌بینیم. به همین خاطر تنها می‌توانم آرزو کنم که این کتاب طراحان را برای یافتن منابع کالبدی بیش‌تر ترغیب نموده و شاید خلق لحظه کشف و شهود در روند بی‌پایان آموختن را تسهیل نماید.

 

پیشگفتار مترجمان

انسان موجودی خودآگاه، آزاد و آفریننده است و در دنیایی سرشار از عشق و زیبایی، تشنگی و مصائب زندگی می‌کند؛ در طول زمان حرکت می‌کند تا خود و جهان پیرامون را بشناسد و ارتباط برقرار می‌کند و دنیا را مخاطب قرار می‌دهد. عدم درک صحیح از خویشتن و جهان پیرامون، او را به ورطه هراس و تردید می‌افکند؛ پس در پی آرامش و حلاوت است و حس تعلق و آشنایی با اشیاء را پناهگاهی می‌یابد که وی را از تعلیق رهایی بخشیده و به ذات هستی پیوند می‌زند. برای شناخت خود و به دست آوردن آن‌چه هویت می‌شناسد، همواره در تلاش بوده است؛ سعی دارد از طریق دریافت تشابهات و تمایزات با دنیای بیرون از خود مرتبط باشد، تا زمینه مقایسه را پیش آورد و زمان و مکان را بفهمد. در این میان معماری و شهرسازی تلاشی است بی پایان در راه نزدیک شدن به هدف والای بشر، و کشف و شهودی است راز گونه که شاه کلید درهای بی‌شمارش در اندیشه و پژوهیدن نهفته شده است.

فضای برخوردار از شاخص‌های بصری مطلوب قادر است تا با وسعت بخشیدن به تجربه زیبایی شناسانه شهروندان، موجبات ارتقای تصویر ذهنی جامعه از خویش و تقویت حس وحدت و تعلق خاطر آنان را فراهم ساخته و با اعتلای شخصیت شهر، هویت آن را اعتلا بخشد. اگر چه در طول تاریخ، طراحی و توسعه شهرها معمولاً با فرمان‌های فرادستی و در پی رشد اقتصادی وقوع یافته است، اینک در عصر جهانی شدن و رقابت میان جوامع بشری روندی دگرگونه در حال شکل‌گیری است. تنها در آیینه شناخت فضای شهری و مخاطبان آن است که ابعاد نامحسوس حیات مدنی همچون غنا و فقر، مشارکت و سلطه، هنجار و ناهنجار، یکپارچگی و چندپارگی، فرهنگ و بی‌فرهنگی، هویت و بی‌هویتی، امنیت و ناامنی، احترام و تقابل، و دیگر نقاط قوت و ضعف آشکار می‌شود و راه اعتلای آگاهانه کیفیت زندگی شهری برای طراح و برنامه‌ریز هموار می‌گردد. در این میان اهمیت جنبه بصری شهر از آن رو والا به نظر می‌رسد که امکان مطالعه شهر را به مثابه یک متن فراهم می‌آورد.

 

در جهان امروز موضوع طراحی شهری بیش‌تر از هر زمان اهمیت یافته و در قالب راه حلی برای جهان‌شهرها به سوی هر چه پیچیده‌تر شدن حرکت می‌کند. یکی از وجوه این دانش و هنر میان رشته ای شناخت فضاهای شهری همچون میدان و خیابان است که شالوده و استخوانبدی شهر را شکل می‌بخشند؛ حرکت انسان شهرنشین را سامان می‌دهند، عملکردهای گوناگون را در کاربری‌های مختلف مستقر می‌سازند و منظر شهری را نظام مند می‌سازند. طراحی فضای شهری به منظور تعامل و تناسب بیش‌تر میان فرم و عملکرد– به عنوان رابطه ای دوسویه– امری سهل و ممتنع به نظر می‌رسد، که تاکنون در هیچ قالب و چارچوب متقنی نگنجیده است. آگاهی از این‌که کدامین راهکار برای استفاده در فرآیند طراحی شهری بهینه است، آن طور که فضای ناشی از آن پاسخ‌گوی نیازهای متفاوت مخاطبان باشد، چالش و مسأله اصلی طراحان شهر است.

 

بسیاری از میدان‌ها و خیابان‌ها در شهرهای شاخص دنیا، با شکل و ظاهر خاص در جداره و فرم کلی فضا، شناخته می‌شوند. ارزش این‌گونه فضاها در طراحی هماهنگ از نظر فرم، رنگ، مصالح، هندسه و تناسبات، خطوط و افق دید، بازشوها و همچنین توجه به عناصر و جزئیات نهفته است. آن‌چه در این کتاب توسط اریک جی. جنکینز مورد تأکید قرار می‌گیرد همانا رویکردی آگاهانه جهت یافتن چرایی برتری برخی فضاهای شهری با تأکید بر میدان، در بستر روش تحقیق علّی- قیاسی و توصیفی- تحلیلی با متنی روان، و استنتاجی کاربردی است که عرصه‌های عمومی شهرهای جهان را با نگاهی نو می شناساند؛ از این رو در ترجمه عنوان کتاب “عرصه عمومی شهر: تحلیل نمونه های برتر ایران و جهان” به عنوان معادل عنوان اصلی انتخاب شد. لازم به ذکر است که تحلیل چهار فضای شهری شناخته شده از ایران بلافاصله پس از تحلیل جنکینز از میدان نقش جهان اصفهان (مورد ۳۷) به کتاب افزوده شده است تا امکان بهتری برای مقایسه در ذهن خواننده فراهم آید و آغاز راهی برای شناخت بهتر و دقیق‌تر فضاهای شهری غنی در ایران باشد.

لینک به دیدگاه

درآمدی بر مدیریت و کاربرد نمادها و نشانه ها در فضای شهری

5arq6tp56yytkq31adr.jpg

درآمدی بر مدیریت و کاربرد نمادها و نشانه ها در فضای شهری، افشین داورپناه، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، 1390

 

محيـط اجتماعـي با همـه عوامـل و متغيرهـاي سيـاسي، اقتصادي و فرهنگي دخيـل و موثـر در آن، شبكـه هـاي در هـم تنيـده اي از مواجهات نمادين است كه به ويژه از دهه هاي پاياني قرن بيستـم و بر اسـاس رويكـردهـاي گونـاگـون، مـوضـوعي جـدي مطالعـات نشانه شناسي، نشانه شناسي شهري، انسان شناسي شهري، جغرافياي فرهنگي، مطالعات فرهنگي و ... بوده است؛ وضعيت و شرايط ايجاد شده در چند دهه اخير، دليل اصلي و عمده اهميت يافتن بيش ار پيش نمادهـا و نشـانه ها در حوزه هاي گوناگون بوده است؛ گسترش ارتباطات نوين، رسانه اي شدن هر چه بيشتر زيست جهان، افزايش و گسترش بي سابقه و حيرت انگيز رويارويي ها، مبادلات و تعاملات فرهنگي و ... از مهمترين و بارزترين ويژگي ها و شرايط چند دهه اخير به شمار مي آيد.

 

در ايران و به طور مشخص در زندگي شهري ايرانيان، موضوع نمادها و نشانه هـا در سال هـای اخیـر، به بحثـی داغ و گـاه جنجال برانگیز تبدیل شده است؛ در واقع، تصوير و تحليلي كه گاهی اوقات از كاربرد نمادها و نشانه ها در فضاي شهري برخی از شهرهای ایران و بیش از همه شهـرهـای بـزرگ، به ویـژه شهـر تهـران ارائـه مي شـود با اغراق ها و سياه نمايي همراه شده است؛ اين نوع نگاه البته معمولاً ناشي از بي اطلاعي ها و ناآگاهي ها درباره نمادها و نشانه ها، معنا، تحليل و كاربرد آن ها است. در این نگاه، معمولاً مرز میان مفاهیم نماد و نشانه به قدری مبهم است که عموماً این دو اصطلاح کلیدی به یک معنـا به کـار برده می شـود از این رو دایـره و قلمرو نمادها یا نشانه ها به هیچ وجه مشخص نیست؛ اینکه چه چیزی در شهر نماد قلمداد می شود و چه چیز نشانه، تعریف نشده است.

لینک به دیدگاه

انرژی های پاک

 

9g08o1vb1ywkdn942mxl.jpg

انرژی های پاک، شرکت روشنایی نورگستر، 1392

 

نياز انسـان به منابـع انرژي از مسـایل اساسـي دوران معاصر ميباشد. آلودگيهاي زيست محيطـي مانند تغيير اقليم کره زمين، آلودگي هوا و محدوديت ذخاير منابع انرژيهاي تجديد ناپذير باعث گرديده است بشر در جستجوي يافتن منابع جديدي از انرژي باشد. در اين بين انرژي های خورشیدی و باد كه در زمره انرژيهاي پاك محسوب ميگردند مورد توجه روز افزون جامعه جهاني هستند. اين کتابچه بطورخلاصه، به كنكاش ابعاد اين انرژي های پاک پرداختـه و امكان بهرهمندي از آن ها را در شهـر تهران مورد بررسـي قـرار ميدهـد.

لینک به دیدگاه

تهران یعنی کجا؟

eooamet574u20j0v05.jpg

تهران یعنی کجا؟، شمیم حسین مستقیمی، سازمان زیباسازی شهر تهران، 1391

 

تهران شهر پیچیده ای است. تلاش این کتاب، شناخت این پیچیدگی از راه قرائت آن به مثابه یک متن است. این یعنی خواندن تهران نه فقط با عطف توجه به خود این موجود، بلکه با درافکندن پرتوی به آن از راه متنهای دیگر و توجه به امور پیرامتنی است. کدام رهیافت و کدام متن های موجود در تاریخ اندیشه بشری ابزار مناسب تری برای دریافت تهران در اختیار ما می گذارند؟ آیا می توان بامبنا قراردادن متون درجه اول شهرنگـاری که با ظهـور مدرنیسـم پدیـد آمده اند، تهران را شناخت؟ این پدیده در کجای تاریخ ایستاده است؟ این سوالات به همراه اصل قرار دادن رهیافت هنرمندان در توجه به شهر، از راه عکس ها و نقاشی ها، اصلی ترین عوامل سازنـده این مجموعه هستنـد. کتـاب هویت تهـران مجموعه ای است از مطالـب و مقالات آموزشی، فرهنگی و سرگرم کننده برای شهروندان با هدف برانگیختن توجه مردم به عناصر و مؤلفه های زیباسازی و مسئول بودن آن ها در برابر شهری که در آن زندگی می کنند، توجه به عنصر خاطره سازی در حیات شهر در ذهن شهروندان و پرداختن به وجوه آموزشی، فرهنگی و طنز و سرگرم کننده به طوریکه مردم بتوانند مخاطبان مجموعه باشند.

لینک به دیدگاه

آشنایی با طراحی شهری / از مبانی دانش تا نگرش های نوین

9mr8fustzw7y66305tu4.jpg

آشنایی با طراحی شهری / از مبانی دانش تا نگرش های نوین، خشایار کاشانی جو، سازمان زیباسازی شهر تهران، 1392

 

شهرها به عنوان پیچیده ترین پدیده ساخته شده به وسیله انسان ها شناخته شده و درعین حال از ماهیتی پویا و چند وجهی برخوردارند. متناسب با ابعاد گوناگون و متعدد مرتبط با شهرها، دانش هایی نیز که به منظور به سامان بخشیدن زندگی شهرنشینی شکل گرفته اند، بسیار متنوع و گسترده بوده و مواردی چون؛ جامعه شناسی شهری، اقتصاد شهری، حمل و نقل شهری، روانشناسی محیطی، مدیریت شهری، محیط زیست شهری، حقوق شهری، برنامه ریزی شهری و طراحی شهری را شامل می شوند. با توجه به نوپا بودن رشته طراحي شهري در دنيا و به ويژه در کشورمان، در ساليان اخير مطالعاتي چند در زمينه شناسايي اين دانش- حرفه در ايران انجام شده اما کتاب های تدوین شده در این زمینه عمدتاً برگردان منابع خارجی و دارای نگارشـی پیچیـده و بسیـار تئوریـک هستنـد که درک آن ها را برای افراد غیرمتخصص ناممکن می نماید. از اینرو فقدان منابعی كه دربرگيرنده مجموعه مباحث، ديدگاه ها و نگرش ها در زمينه طراحي شهري با بیانی کاربردی برای تمامی مخاطبان باشند، مشهود است. امري که مي تواند هم ناشي از تازگي اين رشته و هم ماهيت به ظاهر ساده اما چندوجهي و پيچيده آن باشد.

 

 

کتـاب پیـش رو، کـه حـاصـل درحـدود یـک دهـه تجربه پژوهش، تدریس و فعالیت های حرفه ای نگارنده در حوزه طراحی شهری است، بر مبنای همین ضرورت و در جهت پر کردن خلا مورد اشاره تدوین گردیده و کوشیده است تا با زبانی ساده، زمینه آشنایی کلیه افراد مرتبـط با پروژه های طراحی شهری همچون متولیان امر در سازمان های گوناگون مدیریت شهری به ویژه شهـرداری ها، کارشناسان، حرفه مندان بخش خصوصی، عموم مردم و ذینفعان را با مفهوم، جایگاه و ابعاد گوناگون این رشته فراهم نماید.

لینک به دیدگاه

خيابان هاي باطراوت

خيابان هاي باطراوت، مترجمان : حميدرضا حاجي حسيني، نازيلا محمد قلي زاده، سازمان زیباسازی شهر تهران، 1392

 

در کتاب « خيابان هاي باطراوت »، برنامه هماهنـگ مبلمـان خياباني تورنتو به عنوان راهنماي طراحي و سياست گذاري مبلمان خياباني، به تفصيل آورده شده است.

 

در مجموعـه حاضر سعـي شـده است، به تمـامي جنبـه هاي ظاهري، اجرايي و رفع نياز استفاده کنندگان، پاسخ داده شود. هدف از اين برنامه، هماهنگ کردن طراحي، فرم، مقياس، مصالح و جانمايي مبلمان خياباني به منظور بهبود بخشيدن به دسترسي، امنيت و زيبايي فضاهاي عمومي است. طرح فوق، فرصتي مهيا مي سازد تا با نگاهي انتقادي به بازنگري برنامه مبلمان خياباني، معيارها و راهبردهاي بهسازي طراحي و جانمايي، پرداخته شود.

لینک به دیدگاه

بنيان هاي طراحي در زيباسازي شهري

بنيان هاي طراحي در زيباسازي شهري، سيد رضا مرتضايي، مهدي اصل فلاح، سازمان زیباسازی شهر تهران، 1392

 

تدوين کتاب فوق، با هدف نگاهي طراحانه به عناصر سازنده سيما و منظر شهـري، صورت پذيرفتـه است و با توجـه به سرفصل هاي اصلـي آن؛ تعـاريف پايه، عناصـر سازنـده سيمـا و منظر شهري، عوامـل مخـرب، فرهنگ و نتيجه گيري و ملاحظات، از جملـه کتـاب هاي مرجـع در زمينه زيباسازي شهري محسوب مي گردد. در اين کتاب، ضمن ارايه تعاريف مفهومـي و معرفـي انواع حـوزه هاي زيباسـازي، به عوامـل تاثيرگذار در تخريـب هاي شهـري و تاثيرعناصـر و خدمـات شهري بر شهروندان اشاره می گردد.

لینک به دیدگاه

مجموعه مقالات همايش بازنمايي فضاهاي شهري

مجموعه مقالات همايش بازنمايي فضاهاي شهري، معاونت برنامه ريزي و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران، 1392

 

امروزه فضاي شهري به عنوان فضايي واسط ميان دنياي درون و بيرون افراد نقشي عمده در روزمرگي هاي شهروندان دارد. بي شک شناخت کاربردهاي اين فضا در حوزه هاي متفاوت و بهره گيري از نظريه هاي روز دنيا ، کارشناسان و متخصصان شهري را در ارتقاء و بهينه سازي سطح زندگي شهروندان ياري خواهد کرد.

 

کتـاب بازنمـايـي فضاهـاي شهري در هنر وادبيات با نگاهي کاربردي و بينارشته اي به مطالعات شهري، تلاشي است براي استمرار چنين ديدگاه مدبرانه وتوجه به پالايش شهر وفضاهاي شهري در مديريت شهري که مي کوشد با بررسي و موضوعات مبتلا در جهـان و به خدمـت گرفتـن رويکـردهاي پيشنهادي ديگران، شهر را به جايگاهي که شايسته براي زيستن شهروندان باشد، تبديل نمايد.

لینک به دیدگاه

مجموعه مقالات همايش ملي معماري و شهر پايدار

مجموعه مقالات همايش ملي معماري و شهر پايدار ، سازمان زیباسازی شهر تهران، 1392

 

مفهوم توسعه پايدار از جمله مفاهيمي است که امروزه مورد توجه بسياري از نظريه پردازان و کارشناسان در حوزه هاي مختلف قرارگرفته و رفته رفته موضوعاتي چون معماري و شهرسازي را نيز در برگرفته است.اين موضوع ازآن جهت در حوزه شهري مهم است که شهر پايدار زمينه حضور مردم در عرصه هاي عمومي را فراهم مي آورد و نه تنها نيازهاي روزمره شهروندان برآورده مي شود بلکه منظر مطلوبي را نيز به ارمغان مي آورد.

 

متاسفانه در دوران پرفراز و نشيب تاريخ معماري کشورمان به خصوص در سال هاي اخير، به دليل توسعه هاي کالبدي و برخي ناهنجاري ها، معماريمان از سرشت پايدار خود دور شده است.

 

کتاب خلاصـه مقالات همايـش ملي معمـاري و شهـرپايدار جستـاري در اين خصـوص و چراي مسالـه بحـران شهرسـازي ما است که حاصل برگزاري همايشي با اين عنوان بوده است.

 

مقالات اين کتاب به پالايش موضوعات مهمي چون شيوه هاي آموزش معماري و شهرسازي، سير تحول بوم شناسانه تاريخي و منظر شهـري پايـدار و گرافيک محيطـي مي پـردازد و از اين طريق تعاريف و راهکارهاي نظري و معيارهاي صحيح اجرايي را ارائه مي نمايد تا بتوانيم شاهد ارتقاي فرهنگ ملموس و غير ملموس پايداري در کشورمان باشيم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...