رفتن به مطلب

در مصرف کنسروها دقت کنیم !


afa

ارسال های توصیه شده

مسمومیت ناشی از کنسرو

میکروب کلستریدیوم بوتولینوم در شرایطی که اکسیژن وجود نداشته باشد ( مانند داخل قوطی کنسرو ) می تواند سمی کشنده ترشح کند که مقدار کمتر از ۲% میکروگرم آن قادر به از بین بردن یک فرد بالغ است . علایم مسمومیت که ممکن است ۱۲ تا ۳۶ ساعت بعد از خوردن سم ظاهر شود ، شامل سستی ، خستگی ، سردرد و گیجی ، اشکال در بلع و تکلم ، اختلال بینایی (دو بینی ) ، یبوست و نهایتاً مرگ در اثر فلج شدن عضلات دستگاه تنفس می باشد . چنانچه بیمار با تشخیص به موقع مورد درمان قرار گرفته شود ، بهبودی وی به کندی صورت می گیرد . مهم ترین مشکل ، تشخیص وجود این میکروب و سم آن در کنسرو است ، زیرا ممکن است وجود آن هیچ تغییری در طعم ،مزه و شکل ظاهری ماده غذایی کنسرو شده ایجاد نکند .

روش های پیشگیری از مسمومیت ناشی از قوطی کنسروها

دقت به هنگام خرید کنسرو و رعایت اصول بهداشتی بعد از خرید ( که مهم ترین موارد آنها در زیر خلاصه شده است ). می تواند از بروز این مسممومیت جلوگیری کند :

۱- قوطی کنسرو نباید زنگ زده و ضربه خورده باشد .

۲- قبل از جوشانده قوطی کنسرو ، در آن نباید متورم باشد . تورم نشان دهنده وجود میکروب است . البته قوطی معمولاً بعد از جوشاندن متورم می شود .

۳- قوطی کنسرو را در ظرف محتوی آب قرار دهید ، به طوری که آب کاملاً قوطی را احاطه کند . سپس آن را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و مصرف کنید . باید توجه داشت که زمان ، ۱۵ دقیقه از شروع جوشیدن آن محاسبه می شود ، نه از زمانی که ظرف آب روی شعله قرار می گیرد .

۴- هرگز قوطی کنسرو را مستقیماً روی شعله اجاق گاز قرار ندهید ، زیرا عمل از بین رفتن میکروب و سم آن به طور کامل صورت نمی گیرد .

۵- از قوطی کنسرو هایی که لعاب داخلی قوطی خورده شده ، خودداری کنید .

۶- کنسروهایی که محتوی آنها تغییر رنگ ، طعم و بو داده اند را استفاده نکنید . همچنین در صورت مشاهده پوسیدگی در اطراف درزها ، تولید بوی نامطبوع ، ایجاد کف و شیری شدن مایعات ، از مصرف آنها خودداری کنید .

۷- قوطی کنسرو باید کاملاً سالم و فاقد هرگونه نشتی باشد .

۸- از خرید کنسروهای فاقد شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت ، تاریخ ساخت و انقضاء مصرف ، خودداری کنید .

۹- قوطی غذاهای کنسرو شده را در جاهای تاریک مانند کمد و کابینت نگهداری کنید .

۱۰- باقیمانده محتوی کنسرو باز شده را در ظرف شیشه ای در یخچال نگهداری و در عرض ۴ ساعت مصرف کنید .

۱۱- از نگهداری قوطی کنسرو دریخچال و محیط های مرطوب خودداری کنید .

۱۲- پیش از باز کردن در قوطی ، سطح خارجی قوطی را به خوبی با مایع دستشویی بشویید و سپس در قوطی را باز کنید .

کنسرو ماهی تن

بدون شک یکی از پر مصرف ترین کنسروها را می توان کنسرو ماهی تن نامید . ما نیز توضیحاتی در خصوص آن می آوریم . امروزه مقدار قابل توجهی از انواع غذاهای فوری مانند برگرها و پیتزاها ، خوراک های گران قیمت و سالادهای رژیمی با استفاده از ماهی تن کنسرو شده یا تازه ، به خصوص به شکل استیک آماده می شوند و ماهی تن در واقع به یکی از غذاهای اصلی بسیاری از کشورها تبدیل شده است .

انواع ماهی های تن که گاهی به غلط به آنها تن ماهی گفته می شود ، زیر مجموعه ای از خانواده بزرگ ماهی های اقیانوس نشین هستند . ماهی تن شناگری سریع و مانند بیشتر انواع ماهی ها خونسرد است ، اما برخلاف اکثر ماهی های اقیانوس ک دارای گوشتی سفید هستند ، ماهی تن گوشتی صورتی رنگ دارد . دلیل آن هم قابلیت سیستم جریان خون این نوع ماهی در حمل اکسیژن بیشتر است . بعضی از انواع بزرگ ماهی تن مانند بلوفین قادر هستند با فعالیت عضلانی ، دمای خون خود را از دمای آب اقیانوس هم بالاتر ببرند . در نیتجه ، هر چند ماهی تن خونگرم نیست ،اما با داشتن این توانایی می تواند در آب های سردتر زندگی کند و در طیف وسیع تری از تغییرات آب وهوایی قادر به ادامه حیات باشد . نگهداری ماهی تن در محیط بسته بسیار مشکل است . صید ماهی تن معمولاً با طعمه مصنوعی انجام می شود و به دلیل صید بیش از حد ، بعضی گونه های آن در معرض خطر انقراض قرار دارند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...