رفتن به مطلب

"اجازه بازدید خبرنگاران منتقد از سد گتوند را صادر کنید"


ارسال های توصیه شده

فعالان محیط زیست خوزستان به رئیس شرکت آب نیرو نامه نوشتند:

"اجازه بازدید خبرنگاران منتقد از سد گتوند را صادر کنید"

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سبزپرس – گروه تشکل ها و رسانه: جمعی از فعالان محیط زیست استان خوزستان در نامه ای خطاب به مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خوستار بازدید خبرنگاران منتقد، از تاسیسات «سد گتوند علیا» شدند.

 

این نامه که نسخه ای از آن نیز در اختیار سبزپرس قرار گرفته، خطاب به «سید محمدرضا رضازاده»، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نوشته شده است.

نویسندگان این نامه خواستار «بازدید خبرنگاران حوزه محیط زیست و روزنامه نگاران منتقد از تاسیسات سد گتوند» شده اند. از سوی دیگر در این نامه درخواست شده تا امکان ملاقات حضوری برای این دسته از خبرنگاران که در این نامه «منتقد عملکرد وزارت نیرو» خوانده شده اند، با مسئولان وزارت نیرو و پروژه سد گتوند علیا فراهم شود.

از سوی دیگر نویسندگان این نامه با استناد به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر «اعلام کارهایی که هر دستگاه دولتی باید انجام می داد و نداد یا وعده داد و عمل نکرد» خواستار اعلام وعده های عمل نشده مسئولان وزارت نیرو شده اند.

رهبر انقلاب در هفته گذشته، در جلسه ای با حضور اعضای هیات دولت تاکید فرمودند: «گزارشها را باید به مجموعه نخبگان و زبدگان کشور نیز ارائه داد و اقدامات انجام گرفته را برای آنان تشریح کرد»، «باید رئیس جمهور و وزراء اقدامات دولت در بخشهای مختلف بویژه در خصوص مسائل اقتصادی را که از مسائل اصلی کشور و مورد چالش موافقان و مخالفان دولت است، در جمع نخبگان مطرح کنند تا با استفاده از دیدگاهها و همچنین نظرات انتقادی آنان، هم افزایی بوجود آید»، «باید از انتقادها و اشکالات مجامع نخبگان استقبال کرد».

ایشان همچنین خاطرنشان کردند: «نباید به دلیل نحوه بیان برخی از مسائل، از دیدگاههای سازنده و مفید اکثریت نخبگان محروم شد»، «همراه با تشریح کارها و بیان نقاط قوت، به صراحت به مردم بگویید که این کارها را نتوانستیم انجام دهیم و مطمئن باشید مردم، کسی را برای کاری که تلاش کرده اما نتوانسته انجام دهد، مؤاخذه نمی کنند»، «تنها جهت گیری صحیح در قبال انتقادات، رویکرد توجیه کننده و تبیین کننده است و رویکرد مخاصمه و حمله متقابل به نتیجه ای نمی رسد».

ایشان همچنین در این زمینه به دولتمردان توصیه کردند «با رویکرد تبیینی در جلسات عمومی و با مردم صحبت کنید» و «به سؤالات و ابهامات پاسخ دهید تا این مسائل در رسانه ها نیز پخش و مسائل روشن شود که در این صورت غرض ورزی غرض ورزان به جایی نمی رسد».

متن کامل نامه فعالان محیط زیست خوزستان خطاب به مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به شرح زیر است:

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر گرامی جناب آقای سید محمدرضا رضازاده

مدیرعامل محترم شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و همکاران زحمتکش تان در این ماه ضیافت الهی، و تبریک عید سعید فطر و هفته دولت به شما و همه خدمتگزاران دولت اسلامی، به استحضار می رساند:

در پی اظهار نظرهای متعدد و مکرر دوستداران محیط زیست و میراث فرهنگی و فعاین اجتماعی درباره تبعات سد سازی در خوزستان بویژه مسائل مطرح شده پیرامون پروژه سد گتوند علیا، شاهد موضع گیری های مختلف از سوی مدیران طرح سد و نیروگاه گتوند علیا و نیز مقامات ارشد شرکت آب و نیرو بوده ایم.

در این مجال اندک، تصمیم به بررسی دیگر باره آنچه که از سوی دوستداران محیط زیست و میراث فرهنگی مطرح شد و آنچه در پاسخ از سوی مدیران آن شرکت مطرح شد، نداریم.

لذا با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری و ضرورت صیانت از میراث تاریخی و طبیعی حوزه تمدنی کارون، پیشنهاداتی در سه محور به استحضار می رسد:

1- در پی درخواست مکرر برخی فعالان محیط زیست، دوستداران میراث تاریخی و طبیعی، و روزنامه نگاران خوزستان برای بازدید از سد گتوندعلیا و گفتگو با مدیران این پروژه که تا کنون از سوی مسئولین مربوطه مورد اجابت قرار نگرفته، مجدداً درخواست بازدید از کارگاه سد گتوند علیا و دیوار حائل معدن نمک این سد را، به طور واضح و مشخص با شما بعنوان مدیر ارشد این مجموعه در میان می گذاریم. گفتنی است قبول این دعوت به طور شفاهی در مصاحبه های مدیران شرکت متبوع شما مطرح شده ولی تاکنون بازدیدها مختص به خبرنگاران اقتصادی بوده نه خبرنگاران محیط زیست و میراث فرهنگی و نیز گستره دعوت مربوط به روزنامه نگاران پایتخت بوده نه روزنامه نگاران منتقد خوزستانی.

2- به دنبال مصاحبه مطبوعاتی مدیرعامل محترم شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره سد گتوند که در تهران برگزار شد، فعالان محیط زیست و دوستداران میراث تاریخی و طبیعی خوزستان و برخی روزنامه نگاران این استان که منتقد عملکرد شرکت متبوع شما بوده و هستند، این حق را برای خود قائل هستند که امکان سخن گفتن مستقیم با شما و طرح پرسش هایشان را داشته باشند. خلاصه کردن انتقاد منتقدان در پروژه سد گتوند، جفای آشکار در حق گوهر نقد است. پرسش های فعالان محیط زیست و روزنامه نگاران منتقد خوزستانی محدود به پروژه سد گتوند نیست و بی شک مدیر این پروژه مخاطب همه پرسش های آنان نیست و نمی تواند پاسخگوی همه انتقادات باشد. بخش عمده انتقادها که در مورد سد گتوند سر باز کرد و خود را نشان داد، بازمانده مشکلات فرهنگی – اجتماعی و محیط زیستی ناشی از پروژه های قبلی آن شرکت دولتی هستند. از این رو فعالان محیط زیست و روزنامه نگاران منتقد خوزستانی مایلند در جلسه ای با حضور شما در استان خوزستان، سرزمین سد های بزرگ بتنی و خاکی و نیروگاه های عظیم برقآبی، پرسش هایشان را درباره پدیده سد سازی بر روی رودخانه های زاگرس مرکزی و خوزستان و بویژه سد گتوند علیا مطرح کنند و پاسخ هایشان را دریافت کنند. بدهی است هر گونه تلاش برای برگزاری جلسه های صوری، بی احترامی به گوهر نقد خواهد بود.

3- پیرو بیانات چند روز گذشته مقام معظم رهبری در جمع اعضای هیات دولت و تاکید معظم له بر «اعلام کارهایی که هر دستگاه دولتی باید انجام می داد و نداد یا وعده داد و نکرد»، خواستار اعلام نظر مدیران ارشد آن شرکت بزرگ دولتی و وزارت نیرو درباره کارهای انجام نشده و وعده های عملی نشده در حوزه وزارت نیرو از قبیل عدم راه اندازی فاز کشاورزی پروژه های سد سازی هستیم. به عنوان نمونه در حالی که شرک آب و نیرو در جوابیه های ارسالی خود به رسانه های پایتخت ادعا می کند در پروژه سد كارون ۳ زمینه توسعه اراضی كشاورزی در جلگه خوزستان به میزان ۵۰ هزار هكتار را فراهم کرده، ما به عنوان فعالان محیط زیست و روزنامه نگاران ساکن خوزستان به شما می گوییم که حتا 50 هکتار بیشتر از آنچه در طرح های حوزه کارون دیده شده بود هم زیر کشت نرفته و طرح های قدیمی هم با توجه به کمبود اعتبارات تخصیص یافته به استان خوزستان، بسیار کند در حال اجرا هستند و این موضوع تبعات فرهنگی اجتماعی بسیار مهلکی را بر خوزستان وارد کرده است که انتظار می رود پس از تذکرات اکید مقام معظم رهبری، در این باره پاسخگو باشید.

همچنین نظر به تاکید معظم له بر «ضرورت تشریح عملکرد اقتصادی دولت و پاسخگویی به پرسش های منتقدان از طریق برگزاری جلسات توجیهی در سه سطح مجامع تخصصی، نخبگان و منتقدان، و عموم مردم»، آمادگی خود را برای کمک به شما در برگزاری این سه نوع نشست اعلام می داریم. گفتنی است همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند، علاوه بر سوالاتی که نخبگان و منتقدان دارند، عموم مردم هم سوالاتی درباره پروژه های بزرگ سدسازی دارند که انتظار می رود جنابعالی بعنوان مدیر ارشد شرکت متولی سد سازی در کشور جلسات جداگانه ای با مردم ایذه و دهدز (حوزه زیست بوم فرهنگی و طبیعی سد کارون 3)، مسجدسلیمان (حوزه سد عباسپور و مسجدسلیمان)، لالی، هفت شهیدان، گتوند، عقیلی و شوشتر (حوزه سد گتوند علیا)، سالند (سردشت)، شهیون و دزفول (حوزه سد دز)، لردگان (حوزه سد کارون 4 و سد در دست احداث خرسان 3)، باغملک (حوزه سد در دست مطالعه و بسیار زیانبار ابوالعباس)، اندیمشک و فرادست آن (حوزه سد بختیاری) و دهها پروژه کوچک و بزرگ دیگر در استان خوزستان و زاگرس مرکزی داشته باشید چرا که این مردم بعنوان همسایگان، ذینفعان و آسیب دیدگان و منتقدان اصلی سدهای بزرگ کشور سوالاتی دارند که می خواهند با شما در میان بگذارند و پاسخ بشنوند.

امید که در مسیر خدمت به ایران اسلامی، موفق باشید.

جمعی از فعالان محیط زیست و دوستداران میراث تاریخی و طبیعی خوزستان و تعدادی از روزنامه نگاران استان خوزستان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...