رفتن به مطلب

شرکت اینتلintel


ارسال های توصیه شده

شرکت اینتلintel

شاید زمانی که گوردون مور در رشته شیمی از دانشگاه برکلی فارغ التحصیل شد، حتی خودش نیز فکر نمی کرد که در اثر حادثه ملاقات با مخترع ترانزیستور به دنیای مبهم و عجیب سیلیسیم وارد شود و بتواند چنان تحولی در این وادی پدید آورد که با ابداع و طرح قانونی که به نام خود او شهرت یافته است نام خود را در این عرصه جاودانه سازد. پس از او نیز جانشین شایسته اش، اندی گرو که برخلاف پیشینه مور، خود متخصص نیمه هادی بود همان راه را به خوبی ادامه داد و در طی چهار دهه شرکتی که تراشه ۴۰۰۴ آن تنها دارای ۱۰۰۰ ترانزیستور بود به سرآمد شرکتهای مبتنی بر فناوری برتر در زمینه تولید ریزپردازنده تبدیل گشت و تولید تراشه ای با ۱۱ میلیارد ترانزیستور را در دستور کار خود قرار داد. این پیشرفتها البته به سادگی نیز به دست نیامده است.

اینتل دو بحران عظیم نفتی و اقتصادی دهه های ۸۰ و ۹۰ را با درایت پشت سر گذاشته و حتی توانسته به تعبیر اندی گرو رهبر موفق پیشین شرکت، آنها را نقطه چرخش راهبردی خود قرار دهد و از سنت پرسابقه تولید تراشه حافظه به وادی چالش انگیز و نوین تولید ریزپردازنده درآید و با دراختیار داشتن رهبرانی اندیشمند و هوشمند و آینده نگر، کارکنان را در زمینه تحقق اهداف شرکت سمت و سو دهد و سرمایه گذاریهای میلیاردی در تحقیق و توسعه فناوریها و محصولات صنعت itc را به ثمر نشاند.

تاریخچه

ایده تاسیس شرکت اینتل زمانی شکل گرفت که گوردون مور پس از دانش آموختگی در دانشگاه برکلی طی ملاقاتی با ویلیام شاکلی مخترع ترانزیستور جذب او شد و با کار در آزمایشگاههای «بل» به حوزه صنعت نیمه هادی قدم گذاشت و در آنجا با باب نویس آشنا شد. اما دیری نپایید که این دو آنجا را ترک کردند و شرکت فیرچایلد را در زمینه نیمه هادی تاسیس کردند و پس از آن بود که در سال ۱۹۶۸ این ایده تحقق یافت و شرکت اینتل متولد شد و سه سال بعد به ثبت رسید. گرچه اساس کسب و کار شرکت در ابتدای تاسیس، تولید تراشه‌های حافظه برای رایانه بود اما بحران نفتی سال ۱۹۷۳و بحران اقتصادی سال ۱۹۸۴ شرکت را با تلاطم های مرگباری مواجه کرد که مجبور شد فعالیت خود را به تولید ریزپردازنده تغییر دهد. همین تغییر جهت سبب شد تا اینتل در مسیر جدید رشد موفقیت آمیزی طی کند و اکنون به قطب مطرح تولید ریزپردازنده در دنیا تبدیل شود. در آغاز تاسیس شرکت، ریزپردازنده ها ۶۴ بیتی بود با ۱۰۰۰ ترانزیستور درحالی که برنامه اینتل برای سال ۲۰۱۱ تولید تراشه با ۱۱ میلیارد ترانزیستور است. اولین محصول شرکت در سال ۱۹۷۱ به عنوان تراشه ۴۰۰۴ به بازار عرضه شد که در آن تنها ۲۳۰۰ ترانزیستور به کار رفته بود. سال بعد تراشه ۸۰۰۸ و دو سال بعد تراشه ۸۰۸۰ با ۴۵۰۰ ترانزیستور ارائه گردید. در سال ۱۹۷۷ تراشه ۱۰۰۰۰ ترانزیستوری برای اپل ii عرضه شد و در سالهای بعد تراشه‌های ۸۰۸۶ و ۸۰۸۸٫ سال ۱۹۸۲ ریزپردازنده ۲۸۶ با ۱۳۴۰۰۰ ترانزیستور به بازار آمد. سه سال بعد ریزپردازنده ۳۸۶ تعداد ترانزیستورها را به ۲۷۵۰۰۰ عدد رسانید. در سال ۱۹۸۹ با عرضه ریزپردازنده ۴۸۶ تحول شگرفی پدید آمد و تعداد ترانزیستورها به ۲/۱ میلیون عدد رسید. سال ۱۹۹۳ ریزپردازنده پنتیوم با ۱/۳ و سپس ۵/۵ میلیون تراشه ارائه شد. در سالهای ۱۹۹۷، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱ ریزپردازنده‌های پنتیوم ii ، iii و iv به ترتیب با ۵/۷، ۵/۹ و ۴۲ میلیون ترانزیستور عرضه گردید. سال ۲۰۰۲ ریزپردازنده ایتالیوم با ۲۲۰ میلیون ترانزیستور وارد صحنه دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات شد. سال ۲۰۰۴ ریزپردازنده با فناوری ۹۰ نانومتر و ۱۲۵ میلیون ترانزیستور عرضه شد. هدف اینتل رسیدن به تولید تراشه های ۱۱ میلیارد ترانزیستوری در سال ۲۰۱۱ است.

حوزه فعالیت

محصولات متنوع شرکت عبارت است از: ریزپردازنده، تراشه، حافظه جداشونده، صفحه اصلی، محصولات سیمی و بدون سیم ارتباطی، اجزا و قطعات زیرساختهای ارتباطی شامل پردازنده های شبکه، و محصولات حافظه های شبکه‌ای. شرکت در ابتدای تاسیس بر تولید حافظه تمرکز داشت. در دو بحرانی که منجر به از رونق افتادن کسب‌وکار و بحران اقتصادی صنعت نیمه هادی شد، شرکت مجبور به تعطیل ۱۲ کارخانه خود و آزادکردن یک سوم کارکنان شد. مهمترین چالش شرکت تصمیم گیری درمورد تغییر روند فعالیت شرکت از تولید تراشه حافظه به تولید ریزپردازنده بود که راه موفقیت اینتل را باز کرد و شرکت را به قطب تولید ریزپردازنده در دنیا تبدیل نمود.

قانون مور

در سی و پنجمین سالگرد چاپ مجله الکترونیک، گوردون مور مقاله ای در ۱۹۶۵ چاپ کرد و در آن پیش بینی نمود که فناوری مدارهای مجتمع (ic)، الکترونیک را ارزان خواهدکرد. این پیش بینی کاملا درست از آب درآمد. ساخت ریزپردازنده در مدت ۵ سال قیمت رایانه را ۹۰ درصد کاهش داد. پیش بینی مور آن بود که تعداد ترانزیستورهای به کاررفته در یک تراشه، یعنی قدرت تراشه هر سال دو برابر خواهدشد. اولین ic در سال ۱۹۶۱ ساخته شد که ۸ جزء روی آن قرار داشت. مطابق استنتاج و پیش بینی مور، در سال ۱۹۶۵ باید ۶۰ جزء روی آن قرار می گرفت و ظرف ده سال از ۶۰ به ۶۰۰۰۰ جزء می رسید. البته او ده سال بعد به دو برابر شدن قدرت تراشه در هر دو سال نظر داد و آنچه امروز به نام او به عنوان قانون مور معروف شده و شهرت جهانی پیدا کرده همین پیش‌بینی است.

ماموریت و راهبرد

ماموریت اینتل ایجاد یک شبکه تامین کننده سرآمد در اقتصاد دیجیتالی جهانی است. هدف اینتل آن است که در تهیه تراشه های سیلیکونی سرآمد جهان اقتصاد دیجیتالی باشد: ما شایستگی های اصلی خود را در طراحی و ساخت مدارهای مجتمع، منابع مالی، حضور جهانی و شناساندن نشان تجاری استفاده می کنیم. راهبرد ما متمرکز است بر رفع نیازهای مشترک در توسعه نسل جدید محصولاتی که نیازهای کسب و کار و مصرف کننده را پاسخ گوید. ما بر این باوریم که کاربر نهایی سیستمها و دستگاههای محاسبه ای و ارتباطی، محصولاتی می خواهد متکی بر راه‌حلهای ناشی از وجود یک مجموعه (platform). مجموعه یعنی جمعی از فناوریها که به گونه ای طراحی شده اند که با یکدیگر کار کنند تا راه حلهای بهتری برای کاربر نهایی فراهم شود نسبت به وقتی که اجزا به صورت مجزا مورداستفاده قرار گیرد.

تحقیق و توسعه

همانگونه که فولاد، ماده خام قرن بیستم محسوب می شد، سیلیسیم ماده خام قرن بیست و یکم است. صنعت نیمه‌هادی سیلیسیمی توسط اینتل هدایت می شود. مطابق قانون مور، اینتل هر دو سال یک بار به معرفی نسل جدید فناوریها می پردازد. این امر به تولید و عرضه محصولات به صورت ارزانتر، سریعتر و بهتر به مشتری منجر می‌شود. تحقیق و توسعه در اینتل متمرکز است بر ترکیب مجموعه محاسبه گری، ارتباطات، قطعات الکترونیکی و فناوریهای نوین که مدلهای کسب و کار و توسعه صنعت را پاسخگو خواهد بود. این مسئله از یک سو به پایه ها و زیرساختارهای فناوری نانو سیلیکونی بستگی دارد و ازسوی دیگر به نرم افزار و سیستم اجزاء مجموعه.

ترانزیستور به عنوان یک سویچ پایه سیلیسیمی عمل می کند که در دنیای دیجیتال براساس منطق صفر و یک کار می کند. توسعه حوزه‌های فناوری در اینتل عبارت است از:

- افزایش بازده قدرت و هدایت گرمای ایجاد شده (فناوری گرما)

- مواد و ساختارهای نوین برای ترانزیستور

- انواع اتصالات

- فرایند چاپ و حک اثر روی سیلیسیم

مجموعه های اینتل شامل استانداردهایی نظیر wifi و wimax است: سخت افزارها و نرم افزارهایی نظیر فناوری ht، مجازی سازی و amt. در سال ۲۰۰۲ فناوری فرایند نانومتر عرضه شد.

در سال ۲۰۰۴ فناوری ۶۵ نانومتر (میلیاردم متر) ارائه گردید که پیشرفته ترین فرایند تولید تراشه دردنیاست. سال بعد فناوری ۶۵ نانومتری اینتل ابداع شد که نسل جدید فرایندهای سیلیکونی را عرضه می کند: کوچکترین و بهترین ترانزیستور cmds در تولید انبوه که به بهبود ۱۵ – ۱۰ درصدی عملکردی ترانزیستور می انجامد.

در سال ۲۰۰۷ فناوری ۴۵ نانومتر عرضه خواهد شد که به بهبود ۲۰ درصدی عملکرد و ۳۰ درصدی صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد رسید. مجموعه‌هایی که سال ۲۰۱۵ نیز عرضه خواهد شد، عملکردی به‌مراتب بهتر خواهند داشت.

اینتل در سال ۲۰۰۵، بیش از ۵ میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه هزینه کرده است. این در حالی است که در سال ۱۹۹۶ این رقم ۸/۱ میلیارد دلار بوده است.

ارزشها و فرهنگ سازمانی

ارزشهای پذیرفته شده در شرکت اینتل عبارت است از:

۱ – مشتری گرایی

- گوش دادن و پاسخ‌دادن به مشتری، تامین‌کنندگان و سهامداران

- ارتباط شفاف دوسویه

- ارائه محصولات و خدمات رقابتی و نوآورانه

- تسهیل کار

۲ – نظم و انضباط

- توجه به جزئیات

- تعهدکردن و اجراکردن

- محیط کار ایمن و تمیز

۳ – کیفیت

- یادگیری، توسعه و بهبود مستمر

- کارهای درست را درست انجام‌دادن

- دست‌یابی به بالاترین استانداردهای تعالی

۴ – خطرپذیری

- تقویت تفکر خلاق و نوآورانه

- درگیربا تغییرات و چالشها

- گوش‌دادن به ایده‌ها و نقطه نظرات

- یادگیری از موفقیتها و اشتباهات

- تشویق خطرپذیری

۵ – محل مطلوب انجام کار

- بازبودن و دردسترس‌بودن

- محیط کار چالش‌انگیز

- کار سیستمی

- تشویق

- عملکرد صادقانه

۶ – نتیجه‌گرایی

- تمرکز بر دستاوردها

- مسئولیت‌پذیری

- گرایش به حل مساله

- اهداف رقابتی و چالش‌انگیز داشتن

نیروی انسانی

تعداد کارکنان شرکت در سال ۲۰۰۵، ۹۹۹۰۰ نفر بوده که بیش از نیمی از آن در آمریکا مستقر و مشغول به‌کار بوده‌اند. شرکت برای آموزش کارکنان اهمیت ویژه‌ای قائل است و این که افرادی با ۲۰ سال تجربه را برای آموختن زمینه‌های نو و بی‌سابقه به مرکز آموزش می‌فرستد برای خود ویژگی منحصربه‌فرد محسوب می‌دارد.

فروش

فروش شرکت در سال ۲۰۰۵، بیش از ۳۴ میلیارد دلار و سود خالص ۵/۷ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۰۰ این ارقام به‌ترتیب ۵/۲۶ و ۳/۱ میلیارد دلار بوده است. تفکیک جغرافیایی درآمد شرکت در سال ۲۰۰۵ چنین بوده است.

- آمریکا ۱۹ درصد

- اروپا ۲۱ درصد

- آسیا اقیانوسیه ۵۰ درصد

- ژاپن ۱۰ درصد.

لینک به دیدگاه

بنیانگذار

بنیانگذار اینتل، گوردون‌مور است که با همدستی باب‌نویس در سال ۱۹۶۸ شرکت را تاسیس نمود. بااینکه او دکترای خود را در رشته شیمی از دانشگاه برکلی اخذ کرده بود و اصولا با دنیای نیمه‌هادی سروکاری نداشت اما در ملاقاتی که با ویلیام شاکلی مخترع ترانزیستور داشت جذب او شد و با کار در آزمایشگاههای «بل» و آشنایی با باب‌نویس ایده تشکیل اینتل را شکل داد. او افتخارات زیادی را به‌نام خود به‌ثبت رسانده است:

از تاثیرات مهم در ابداع ریزپردازنده و گسترش استفاده از آن تا بنیان‌گذاری شرکت و ثبت قانون معروف مور و تثبیت خود به‌عنوان راهبر انقلاب سخت‌افزاری و رایانه‌ای و دریافت مدال ملی فناوری. به این مجموعه افتخارات باید انتخاب و جذب هوشمندانه اندی‌گرو رهبر موفق سابق شرکت را نیز افزود. مور در سال ۱۹۶۳ طی مصاحبه‌ای با گرو، او را استخدام کرد.

مدیرعامل قبلی

مدیرعامل موفق قبلی شرکت، اندی گرو در اصل مجارستانی بود که در نوجوانی تنها باداشتن ۲۰دلار و بدون اینکه انگلیسی بداند به‌دلیل اوضاع نابسامان کشورش، آنجا را ترک کرد و به آمریکا آمد و درست مانند گوردن‌مور از دانشگاه برکلی در رشته شیمی فارغ‌التحصیل شد اما در زمینه نیمه‌هادیها. گوردن‌مور او را به‌عنوان رئیس بخش تحقیق و توسعه به استخدام درآورد و پس از آن بیش از ۲۰ سال سکان هدایت شرکت را به‌دست گرفت و در استحکام بنیان اینتل کوشید. اندی‌گرو به تئوری «نقطه چرخش راهبردی» معتقد است. این نقطه در زندگی هر بنگاه زمانی است که بنیانهای آن در معرض دگرگونی درونی یا بیرونی قرار می‌گیرد. این دگرگونی ممکن است فرصت بالارفتن از نردبان به نقطه‌ای بلندتر یا آغاز سرنگونی باشد. گرو تصمیم‌گیری در نقطه چرخش راهبردی را وظیفه مدیر ارشد سازمان می‌داند. مصداق این تصمیم‌گیری در مورد اینتل، بحرانهای نفتی و اقتصادی سالهای ۱۹۷۳ و ۱۹۸۴ بود که پس از آن شرکت از تولید تراشه حافظه به تولید ریزپردازنده‌ها تغییر جهت داد و توفیقات چشمگیری نیز در این زمینه به‌دست آورد و پیشتاز و مبتکر فناوریهای صنایع اطلاعاتی و ارتباطاتی شد.

مدیرعامل کنونی

مدیر عامل کنونی شرکت پل‌اوتلینی است. او نیز معتقد است که «نزدیک چهاردهه است اینتل درگیر تغییرات است و تعهد پایدار برای پیش‌بردن فناوری. نقطه عطف در سال ۱۹۶۸ رخ داد که انتقال موفقیت‌آمیز از کار سابقه‌دار روی حافظه به ریزپردازنده صورت گرفت. امروز ما یک بار دیگر اینتل را ابداع مجدد می‌کنیم برای تمرکز بر فرصتهای رشد». او می‌خواهد ریزپردازنده‌های اینتل را با سایر فناوریها پیوند زند. اوتلینی در مورد بهبود عملکرد فناوریهای اینتل نسل پس از نسل هنوز معتقد به قانون مور است: «قانون مور همچنان به‌عنوان یک محرک اساسی برای رشد در اینتل زنده است اما راهی که ما و مشتریانمان به قانون مور نگاه می‌کنیم تغییر کرده است. قانون مور تنها در مورد تعداد ترانزیستورهای بیشتر در یک تراشه نیست بلکه راجع به این نیز هست که چگونه باید آن ترانزیستورها را خلاقانه به‌کار برد». او ماموریت جدید شرکت را چنین برمی‌شمارد: «خرسندکردن مشتریان، کارکنان و سهامداران. باید به‌طور مداوم محصولات اینتل با پیشرفتهای فناوری هماهنگ شود تا به درد کار و زندگی مردم بخورد».

آینده

پیش‌بینی شرکت آن است که در سال ۲۰۰۶، به درآمد ۸/۳۸ میلیارد دلاری دست یابد که نزدیک ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل است. هزینه سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه نیز بیش از ۶ میلیارد دلار پیش‌بینی شده که عمدتا بر فناوری ۴۵ نانومتر متمرکز خواهد بود. تا پایان این دهه، اینتل تراشه‌ای به کوچکی ۱۵ نانومتر خواهد ساخت (EUV) و در زمینه وسیعترکردن پهنای باند PCهای بی‌سیمی یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد نمود. دست‌یابی به تراشه‌ای با ۱۱ میلیارد ترانزیستور در سال ۲۰۱۱ نیز در چشم‌انداز اینتل قرار دارد.

منابع

۱ –

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

2-

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

مسعود بینش

ماهنامه تدبیر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...