رفتن به مطلب

تغییر کاربری موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشورمغایر با اهداف توسعه است


ارسال های توصیه شده

انجمن بیماری شناسی گیاهی ایران اعلام کرد:

تغییر کاربری موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشورمغایر با اهداف توسعه است

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سبزپرس- گروه منابع طبیعی: انجمن بيماري ‌شناسي گياهي ايران با صدور بیانیه ای نسبت به تغییر کاربری موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور و تبعات آن برای سلامت جامعه هشدار داده است. آنها احتمال جابه جايي، واگذاري و تغيير كاربري محل موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشوررا مغایر با اهداف توسعه کشور می دانند.

 

به گزارش سبزپرس، اعضای انجمن بیماری شناسی گیاهی ایران در بیانیه خود آورده اند: «موسسه تحقيقات گياه ‌پزشكي كشور با قدمتي 70 ساله يكي از موسسات مهم واثرگذار در عرصه توليد و حفظ محصولات كشاورزي بوده و با دارا بودن گنجينه عظيمي از ذخاير ژنتيكي اعم از جانوري وگياهي، گلخانه‌ها، اتاق‌هاي حرارت ثابت و آزمايشگاه‌هاي مجهز به حق سكان‌دار اصلي هدايت تحقيقات كنترل آفات وامراض گياهي در كشور مي‌باشد و به عنوان مرجع علمي معتبر مورد استفاده دانشمندان، محققين، كارشناسان و كشاورزان زحمت‌كش‌ مي باشد و تاكنون رسالت خود را به نحو احسن در مديريت آفات و بيماري‌ها با رويكرد تامين امنيت غذايي و توليد محصول سالم انجام داده است.»

انجمن بيماري شناسي گياهي ايران از مسئولان انتظار دارد از گنجینه های با ارزش علمی بخش کشاورزی حمایت کنند و مانع از بین رفتن آنها شوند. این انجمن هرگونه تضعیف و خلل در روند کاری موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور را مغایر با اهداف ایران که کشاورزی را محور توسعه اعلام کرده است می داند. همچنین، آنها از به خطر افتادن امنيت غذايي كشور و سلامت جامعه -نظير آنچه در بعضي از كشورهاي آفريقايي در شرف وقوع است- ابراز نگرانی کرده اند.

ساختمان موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در خیابان «یمن» تهران، جنب ساختمان اجلاس سران کشور های اسلامی واقع شده است و در آینده ای نزدیک برای ساخت ویلاهای تشریفاتی برای اقامت سران شرکت کننده در نشست های بین المللی تهران، تخریب خواهد شد.

این مجموعه 20 هکتاری، شامل چندین مرکز تحقیقاتی، آزمایشگاه و هرباریوم (محل نگهداری گونه های گیاهی و جانوری) است. هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی در طبقه سوم این مجموعه قرار دارد. این هرباریوم، در سال 1324احداث شده و در مجامع بين‌المللي و فهرست هرباريوم‌هاي جهان به ثبت رسیده و از شهرت جهانی برخوردار است. همچنین این هرباریوم در بهمن 1387 به عنوان بیست و ششمین اثر ملی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است و طبق قانون تخریب آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور جرم محسوب می شود.

در آبان ماه گذشته نیز، بخشی از باغ گیاهشناسی نوشهر (دومین مجموعه گیاهشناسی کشور) نیز به خاطر احداث جاده دسترسی به یک بندر، توسط اداره بنادر و کشتیرانی و گارد این اداره تخریب شد. تخریب بخشی از این باغ گیاهشناسی واکنش های گسترده ای از سوی فعالان محیط زیست در پی داشت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...