رفتن به مطلب

تداوم " منتق" قبلي در وزارت سد سازان


ارسال های توصیه شده

تداوم " منتق" قبلي در وزارت سد سازان

ابتدا: مي گويند يک دانشجوي ادبيات به استادش نامه نوشته واز او پرسيده بود. استاد طبق کدام "منتق" به من صفر دادي؟ استاد جواب داده بود: دقيقاً بر اساس همين "منتق" که نوشته اي!

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

حالا حکايت درياچه اروميه و تحليل کارشناسي وزارت نيرو براي نجات آن است. اين درياچه به خاطر تغيير زيانبار و بدون ضابطه در نظام آب شناختي منطقه روبه خشکيدن رفته، به بيان ساده تر اينکه با فعاليت هايي مثل سدسازي بي رويه و تغيير مسير رواناب ها و ...درياچه را از حقابه طبيعي آن محروم کرده اند. نتيجه وضعيتي است که هم اکنون شاهد آن هستيم. اما جالب است که براي حل اين مشکل دست به دامن طرح هايي شده اند که خود شکل اغراق شده تر همان رفتار پيشين و در تداوم آن، يعني دستکاري بدون ضابطه در نظام هيدرولوژيکي منطقه است. بر اساس طرحي که قرار بود دو فوريت آن را هفته گذشته مجلس تصويب کند(وخوشبختانه نکرد) وزارت نيرو تصميم گرفته است براي نجات درياچه اروميه از دو رودخانه سيلو پيرانشهر و ارس آب به اين درياچه پمپاژ کند. يعني تهديد زيستبوم ارسباران و دشت مغان و کاسپين و پيرانشهر براي شايد اندکي بهبود در وضعيت درياچه اروميه. دقيقاً براساس همان "منتق" که قبلاً انجام داده بودند!

بعد: نماينده اروميه از همکارانش در مجلس گلايه کرده که چرا موضوع را ملي فرض نکرده و به فوريت طرح فوق الذکر راي نداده اند. ايشان به عنوان عصاره فضايل شهروندان منطقه ظاهراً درباره موضوع هيچ نخوانده و نشنيده اند، جز آنچه که وزارت سد سازان (با قدري مداهنه، تصديق بفرمائيد که اين عنوان براي وزارت نيرو مناسب تر است!) اعلام و منتشر کرده است. آقاي باهنر نايب رئيس مجلس البته اعلام کرده بود دليل عدم تصويب آن طرح ضرورت بررسي هاي کارشناسي بيشتر بوده است. به هر حال به نظر مي رسد که مناسب باشد مرکز پژوهش هاي مجلس با تدوين و انتشار يک جزوه کوچک برخي اقتضائات مسلم زيست محيطي را به نمايندگان آموزش دهد. مثل اين نکته که وقتي شما در بالادست يک رودخانه سد مي زنيد، قطعاً شرايط در پائين دست ديگر مثل سابق نخواهد بود.

سرانجام: مي گويد اگر مي خواهي چيزي را داشته باشي که تا حالا نداشته اي، کسي باش که تا حالا نبوده اي. تدوين طرح هايي مانند آنچه که هفته گذشته در صحن مجلس به شور گذاشته شد نشان مي دهد که اميدواري ها بي فايده است. درياچه اروميه حتماً تا کمتر از ده سال ديگر خشک خواهد شد.

نويسنده : دکتر ناصر کرمي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...