رفتن به مطلب

جنگل هاي زاگرس را دريابيم


ارسال های توصیه شده

جنگل هاي زاگرس را دريابيم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

می‌گویند با شش میلیون هکتار وسعت راهبردی‌ترین رویشگاه جنگلی سرزمین ما ایرانیان را در بر گرفته است؛ رويشگاه جنگلي زاگرس ارزشمندترين گونه هاي گياهي و جانوري را در خود پناه داده و همواره منشا خير و بركت براي اين سرزمين بوده است.

 

در سالهاي اخير مشكلات فراواني گريبان جنگل ها و مراتع زاگرس را گرفته و به دلايلي همچون خشكسالي، تغيير كاربري، آفات و...نفس هاي اين سرزمين ارزشمند به شماره افتاده است. به همين دلیل برگزاري همايشی كه در آن راهكاريي جهت برون رفت زاگرس از بحران هايي كنوني به همت جمعي از كارشناسان متخصص منابع طبيعي و محيط زيست آذر ماه امسال در استان لرستان برگزار خواهد شد.

سارا عباسی، دبیر علمی همايش «جنگل های زاگرس مرکزی؛ قابلیت ها و تنگناها» اظهار داشت: در ایران به جز بخش های جنگلی پراکنده دو بخش عمده جنگلی در شمال و غرب کشور به عنوان منابع زیستی عظیم کشور بشمار می آیند.

وی با بیان اینکه جنگل های زاگرس در غرب کشور از اکوسیستم های بسیار با ارزش ایران محسوب می شوند، عنوان کرد: جنگل های زاگرس به لحاظ وسعت، ارزش های زیست محیطی و حفاظت خاک و آب از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

حفظ زاگرس؛ حفظ منابع آب ايران

عباسی تصریح کرد: بارش سالیانه 500 میلی متر معادل دو برابر بارندگی متوسط کشور، ریزش 30 درصد از کل نزولات کشور در این منطقه و تامین 40 درصد از آب کشور از ویژگی های عمده این منطقه رویشی است که حدود 1.3 جمعیت ایران در این ناحیه سکنی دارند.

این کارشناس ارشد تنوع زیستی و زیستگاه ها با یادآوری اینکه قابلیت ها و رویشگاه های غنی این جنگل ها از دیرباز مورد توجه ساکنان غرب کشور قرار داشته است، بیان داشت: متاسفانه این امر در طی زمان تنش های متعددی از قبیل چرای دام، قطع بی رویه، بهره برداری غیر اصولی، بهره برداری از معادن و تغییر کاربری اراضی را بر این مناطق وارد آورده است.

عباسی ادامه داد: در کنار این عوامل تخریب انسانی در منطقه، برخی دیگر از عوامل جهانی و منطقه ای نظیر تغییرات اقلیمی، خشکسالی، ریزگردها و بیماری های بلوط و کهنسالی این درختان بقای این رویشگاه ها را محدود کرده است.

وی معتقد است که امروز مدیریت جنگل های زاگرسی نیازمند معرفی و شناخت ویژگی های ژنتيكي این عرصه های رویشی، بررسی فرصت ها و تهدیدات این رویشگاه ها، ایجاد و فراهم آوری منبع و مرجع علمی جهت پژوهشگران و برنامه ریزان، افزایش آگاهی های زیست محیطی بین بومیان و جنگل نشینان و تغییر روش های مدیریتی و بهره برداری سنتی با شیوه های سازگار با طبیعت است.

مهجور ماندن لرستان در پروژه "زاگرس مرکزی"

دبیر علمی همایش "جنگل های زاگرس مرکزی؛ قابلیت ها و تنگناها" در ادامه سخنان خود به پروژه "حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی" در سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: این پروژه در وسعتی حدود 2.5 میلیون هکتار با هدف مطالعه و حمایت و حراست از این جنگل ها برقرار شده است.

عباسی با بیان اینکه منطقه این پروژه استان های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و بخش هایی از استان فارس را در بر می گیرد، یادآور شد: اما آنچه که در این پروژه عظیم خودنمایی می کند مغفول ماندن استان لرستان به عنوان یکی از غنی ترین رویشگاه های انواع زاگرسی بلوط، تنوع گونه های گیاهی و به تبع آن تنوع جانوری و وجود چشم اندازهای بی نظیر در غرب کشور است.

وی ادامه داد: وسعت جنگلهای استان لرستان در بین استان های زاگرسی پس از فارس در رده دوم و در سطح کشوری پس از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم قرار دارد.

این کارشناس ارشد محیط زیست معتقد است که وجود گونه های گیاهی متنوع در عرصه های رویشی استان لرستان موید غنای گونه ای گیاهی بالا در این منطقه است و از آنجایی که وضعیت پوشش های گیاهی برآیندی از شرایط زیست محیطی حاکم بر منطقه است حفاظت و حراست از این رویشگاه ها توجه و حمایت برنامه ریزان و پژوهشگران و محققین را می طلبد

ضرورت پژوهش و ارائه راهکار برای احیا جنگلهای زاگرس

عباسی ادامه داد: اخیرا استان لرستان به عنوان استان همجوار زاگرس مرکزی مورد توجه پروژه یاد شده قرار گرفته است که هرچند این اتفاق یک فرصت محسوب می شود اما مهجور ماندن غنای ژنتيكي و قابلیت ها و ذخایر بی بدیل این استان، توجه بیشتر پژوهشگران و برنامه ریزان را می طلبد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش "جنگل های زاگرس مرکزی؛ قابلیت ها و تنگناها" گفت: هرچند مطالعات جنگل شناسی غرب در قیاس با جنگل های شمال کشور بسیار اندک است اما در سال های اخیر تلاش ها و مطالعات ارزشمندی در این عرصه های رویشی انجام گرفته است، از این رو فراهم آوردن بستری مناسب جهت ارائه نتایج این پژوهش ها، ارائه راهکارهای کاربردی و افزایش فضای تعاملی بین پژوهشگران و مدیران و سیاستگزاران از یک سو و ساکنین و جنگل نشینان به عنوان وارثین اصلی این جنگل ها لزوم برگزاری همایش مورد نظر را مورد تاکید قرار می دهد.

لازم به ذكر است كه همايش جنگل های زاگرس مرکزی؛ قابلیت ها و تنگناها دوم آذر ماه سال جاري در استان لرستان برگزار خواهد شد

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...