رفتن به مطلب

حیات وحش استان سمنان در خطر خشکسالی


ارسال های توصیه شده

حیات وحش استان سمنان در خطر خشکسالی:

هیچگونه اعتبارات خشکسالی به استان سمنان تعلق نگرفته است

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سبز پرس- گروه محیط طبیعی: استان سمنان جزء استان های خشک و بیابانی کشور محسوب می شود. 55 درصد از سطح مناطق این استان بیابانی هستند. با این وجود هیچگونه اعتبارات خشکسالی به این استان تعلق نگرفته است.

 

حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان سمنان در گفتگو با سبزپرس با بیان این مطلب گفت: دو منطقه مهم تحت مدیریت کشور، شامل ذخیره گاه زیست کره توران و پارک ملی کویر در این منطقه واقع شده است.

او ادامه داد: این مناطق به علت خشکسالی های چند سال اخیر و بویژه شرایط امسال از نظر وضعیت تامین آب و علوفه حیات وحش، به شرایط بحرانی نزدیک می شوند.

یکی از فاکتورهای بسیار اثر گذار در مناطق بیابانی، میزان بارش بهاره است. افت نزدیک به 50 درصدی بارش بهاره در این دو منطقه باعث شده بسیاری از این مناطق فاقد علوفه لازم برای تامین غذای حیات وحش باشند.

ظهرابی در این باره گفت: در حال حاضر حیات وحش اقدام به مهاجرت در داخل مناطق از ایستگاه های اصلی یا مهاجرت به خارج از مناطق حفاظت می کند. به نحوی که امروزه شاهد جمعیت بزرگی از کل (بز وحشی) در مناطق دشتی پارک ملی کویر باشیم که برای تامین غذا به این مناطق آمده اند.

او معتقد است میزان زاد و ولد حیات وحش در این دو منطقه نسبت به سنوات قبل کاهش چشمگیری داشته است.

ظهرابی از خشک شدن نزدیک به 60 درصد منابع آبی این دو منطقه به طور کامل خبر داد و گفت: در حال حاضر حیات وحش وابسته به تامین آب از طریق آبشخورهای مصنوعی است.

او ادامه داد: لازمه این امر آن است که هم زمان با خشک شدن منابع آب طبیعی، بلافاصله در همان نقاط برای منابع مصنوعی تامین آب نظیر مخازن ذخیره آب و آبشخور اقدام شود.

ظهرابی گفت: ما تاکنون از منابع اعتباری خودمان برای کاهش اثرات خشکسالی استفاده کرده ایم و با توجه به شرایط بحرانی که در آن قرار داریم، چاره ای جز این نداشتیم. اما تاکنون هیچ اعتباری در زمینه خشکسالی به ما تعلق نگرفته است.

مدیر کل حفاظت از مخیط زیست سمنان معتقد است، با توجه به اثرات برگشت ناپذیر خشکسالی بر روی محیط زیست و حیات وحش، تنها انجام اقدامات پیشگیرانه و کاهش اثرات خشکسالی توجیه پذیر است و در صورت تلف شدن یا مهاجرت حیات وحش تامین آب و علوفه چاره ساز نیست.

ظهرابی تامین هرچه سریعتر اعتبارات خشکسالی و تخصیص آن در فصول گرم سال را امری ضروری و حیاتی دانست در حالی که تا کنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

ظهرابی محدودیت منابع اعتباری را اصلی ترین مشکلی دانست که در حفاظت حیات وحش در خشکسالی با آن روبرو هستند.

او معتقد است برای خرید علوفه، تامین آب، احداث منابع ذخیره آب و آبشخور، لایروبی چشمه ها و چاه ها و خرید خودروهای آبرسان باید اعتبار اختصاص یابد و این اقدامات برای مقابله با اثرات خشکسالی ضروری است.

«پارک ملی کویر» در جنوب گرمسار قرار دارد و مساحت تقریبی آن 440 هزار هکتار است. این پارک در منطقه ای قرار گرفته که توسط چند کویر محسور شده است. میانگین میزان بارندگی در این پارک ملی 100 میلی لیتر است و میانگین دمای این منطقه در فصول سرد سال منفی پنج درجه و در فصول گرم سال 50 درجه است.

«ذخیره گاه زیستکره توران» نیز اقلیمی همچون «پارک ملی کویر» دارد. میانگین بارش برخی نقاط در این منطقه، 50 میلی لیتر است، در حالی که در ایستگاه مطالعاتی «تورود» میزان تبخیر شش هزار میلی لیتر گزارش شده و همچنین درجه حرارت در این منطقه نزدیک به «پارک ملی کویر» است.

همچنین این دو زیستگاه، گونه های یوز پلنگ آسیایی، گوره خر و انواع گربه سانان را در خود جای داده اند و نبود غذای مناسب برای آنها منجر به از بین رفتن گونه های نادری از حیات وحش در ایران می شود

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...