sookut 13735 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مرداد، ۱۳۹۰ اجرای پروژه 20 ساله تسریع می شود؟ وزیر راه، نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور «آزادراه تهران ـشمال» شد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سبزپرس – گروه قوای سه گانه: هیئت وزیران وزیر راه و شهرسازی را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری برای اعمال اختیارات هیئت وزیران در خصوص آزادراه تهران -شمال تعیین کردند. احداث آزادراه تهران-شمال از حدود دو دهه قبل آغاز شده و تا کنون پیشرفت بسیار کمی داشته است. به گزارش سبزپرس، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد محمد احمدی نژاد، رئیس جمهوری و به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی علی نیکزاد؛ وزیر راه و شهرسازی را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور برای اعمال اختیارات هیئت وزیران در خصوص آزادراه تهران -شمال تعیین کردند. بر این اساس، تصمیماتی که توسط این نماینده ویژه در خصوص امور اجرایی آزادراه اتخاذ می شود در حکم تصمیم رئیس جمهوری و هیئت وزیران بوده و لازم الاجراست. پیش از این کارگروهی متشکل از وزیران راه و ترابری، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، دادگستری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران ـ شمال این مسئولیت را بر عهده داشتند. پروژه احداث آزادراه تهران-شمال از اوایل دهه 1370 آغاز شد. این پروژه غرب پایتخت را به استان مازندران وصل می کند اما مسیری که برای آن درنظر گرفته شده بود از میان نقاط بکری از جنگل های شمال می گذشت. این آزادراه از بزرگراه همت در تهران شروع و با عبور از ناحیه کن، سولقان، دوآب (شهرستانک)، گچسر و مرزن آباد به کمربندی چالوس – تنکابن متصل میشود. طول این آزاد راه در مجموع 121 کیلومتر است. در ابتدا مسیر پیشنهادی با مخالفت فعالان و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی روبرو شد. از سوی دیگر قرار بر این بود تا بخش هایی از مناطق بکر شمال ایران و در مسیر این آزادراه به مجری پروژه واگذار شود و مجری بتواند با فروش این زمین ها، بخشی از هزینه های ساخت آزادراه را تامین کند. این مسئله و مسایل مالی باعث شد تا این پروژه برای مدت قریب به 20 سال تنها حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و تبدیل به یکی از طولانی ترین پروژه های راهسازی ایران شود. هنوز بسیاری از فعالان محیط زیست با احداث این آزادراه مخالف هستند. لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده