رفتن به مطلب

برخی از سدها فقط اکوسیستم کشور را به خطر انداخته اند


ارسال های توصیه شده

نماینده مردم یزد در مجلس:

برخی از سدها فقط اکوسیستم کشور را به خطر انداخته اند

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سبزپرس – گروه منابع طبیعی: عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به تکمیل شبکه‌های آب‌رسانی در پایین دست بسیاری از سدهای ساخته شده در کشور گفت: ساخت سدهای بدون مطالعه و عدم تکمیل شبکه‌های آب‌رسانی بسیاری از سدها، آنها را تبدیل به حوض‌های بزرگ پرآبی کرده است.

 

به گزارش سبزپرس و به نقل از خانه ملت، «علی‌اکبر اولیا» گفت: با توجه به خشکسالی‌های مکرر در کشور و بحث جدی بحران کم‌آبی باید نگاه جامعی برای استفاده از منابع آبی در کشور ایجاد شود.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از دغدغه‌های مهم امروز کشور استفاده بهینه از منابع آب کشور است که بهره‌گیری از ظرفیت آب‌های جاری، رودخانه‌ها و رودها در این زمینه اهمیت دارد.

وی با بیان این‌که بهره‌گیری از منابع آب کشور تنها ساخت سد بر روی رودخانه‌ها نیست، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته عطش ساخت و بهره‌برداری از سدهای مختلف در میان مسئولان ایجاد شد.

این نماینده مردم در مجلس افزود: نهادینه شدن تفکر سدسازی به عنوان بهترین راه تأمین نیاز آبی کشور و تبدیل آن به تنها راهکار تأمین نیازهای کشور در بخش آب، موجب پیچیدگی وضعیت در این بخش شده است.

 

ساخت و بهره‌برداری از سد به معنی آبادانی و رونق اقتصادی نیست

وی تصریح کرد: برخی از مسئولان ساخت سد و بهره‌برداری از آن را مترادف با ایجاد آبادانی و رونق اقتصادی می‌دانند که واقعیت‌های موجود خلاف این تصور را نشان می‌دهد.

اولیا با انتقاد از ساخت سدهای بدون مطالعه در کشور گفت: برای ساخت سد باید متغییرهای متعددی همچون اقتصادی، زیست محیطی و فنی مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: هم‌اکنون به علت عدم توجه به موضوع‌های پایین دستی در ساخت سد، بسیاری از سدهای ساخته شده در کشور به حوض‌های بزرگ پرآبی تبدیل شده‌اند که حرارات آفتاب منابع آبی ذخیره شده در پشت آنها را تبخیر می‌کند.

 

حوض‌های بزرگی که ذخیره آبشان تنها تبخیر می‌‌شود

نماینده مردم یزد در مجلس، ساخت و تکمیل شبکه‌های آب‌رسانی در پایین‌دست سدها را ضروری خواند و گفت: بدون ساخت و تکمیل شبکه‌های آب‌رسانی استفاده بهینه از منابع آب ذخیره شده در پشت سدها ناچیز است.

وی تصریح کرد: عدم تکمیل شبکه‌های آب‌رسانی و نبود مدیریت جامع در استفاده از منابع آب دریاچه‌ پشت سدها، توجیه ساخت بسیاری از سدها را زیر سئوال برده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس، توجه به متغیرهای زیست محیطی را در ساخت سدها ضروری خواند و گفت: متأسفانه برخی از سدهای ساخته شده در کشور بدون توجه به مسائل زیست محیطی ساخته شده است که این سدها تنها آسیب را برای اکوسیستم کشور به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: خشکسالی‌های پی درپی، تغییرات اقلیمی کشور در سال‌های گذشته، مشکلات سد سازی‌های بدون مطالعه و غیر کارشناسی شده در کشور را تشدید کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر مشکلات اقلیمی به وجود آمده در کشور در طول سال‌های گذشته، گفت: توجه به نظرات کارشناسان و اولویت‌های زیست محیطی برای ساخت سدهای جدید اهمیت بسیاری دارد و با تداوم روند کنونی و خشکسالی‌ها شاید ناچار به باز کردن دریچه برخی سدهای ساخته شده در کشور باشیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...