Moment 15228 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مرداد، ۱۳۹۰ دوستان نمیدونم برا این تایپیک جای خوبی اومدم یا نه!!! اصلا تو کافه دیزاین می گنجد یا نه؟؟؟ ولی این روزا خیلی در مورد شهرسازی ایرانی اسلامی بحث شده. من می خوام بدونم ویژگی های یک شهر ایرانی اسلامی چی هستش؟؟؟ آیا نمونه ای از شهر ایرانی اسلامی در حال حاضر در کشور وجود داره؟؟؟ آیا ما می تونیم شهرهامون رو که بار هویتی منفی دارن رو به سمت شهرسازی اسلامی ایرانی سوق بدیم؟؟؟ و کلی سوال دیگه که توی بحثامون شکل می گیره.... 9 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مرداد، ۱۳۹۰ ارجاعت میدم به کافه دیزاین قدیم ... من ترجیح میدم به جای اصطلاح "شهرسازی ایرانی اسلامی"، "ساخت وساز بومی" رو به کار ببیرم. 10 لینک به دیدگاه
mehdi_7070 874 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مرداد، ۱۳۹۰ بحث واژهها را مطرح کردی، یادم افتاد به انتقاداتی که نسبت به واژه "معماری اسلامی" مطرح شده بود... حالا بر سر "معماری اسلامی" اختلاف نظر هست، بر سر "شهر ایرانی" هم که اختلاف نظر هست، اون وقت چند ماه پیش یه نشست علمی-تخصصی توی اصفهان برگزار شد به نام "شهر اسلامی"، اون هم با حضور دکتر ولایتی!! دیگه شهر اسلامی را نمیدونستیم کجای دلمون بذاریم، دکتر ولایتی هم بهش اضافه کردند 5 لینک به دیدگاه
Moment 15228 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مرداد، ۱۳۹۰ ارجاعت میدم به کافه دیزاین قدیم ... من ترجیح میدم به جای اصطلاح "شهرسازی ایرانی اسلامی"، "ساخت وساز بومی" رو به کار ببیرم. خب درک ساخت و ساز بومی خیلی آسونتره ولی شهرسازی ایرانی اسلامی یه کم درکش سخته.... به نظر من اگه به جای شهرسازی ایرانی اسلامی از ساخت و ساز بومی استفاده کنیم یه مشکل پیش میا و اون اینه که خیلی تعریفمون محدود میشه...آخه شهرسازی اسلامی یه گستره وسیع از فرهنگ ها رو به خودش اختصاص میده و یه سری اصول(شوخی کردم موازین) داره که تقریبا ثابت هستش و با ویژگی های محلی هر کشور یا شهر ترکیب میشه و مثلا در ایران شهر ایرانی اسلامی رو به وجود میاره مثلا مسجد مهمترین نماد و نشانه شهر اسلامی میتونه باشه و این توی همه شهرهای اسلامی تقریبا ثابت هستش ولی مکان گزینی اون و شیوه تلفیق اون با محیطه که شرایط محلی رو پیش میکشه 7 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مرداد، ۱۳۹۰ خب درک ساخت و ساز بومی خیلی آسونتره ولی شهرسازی ایرانی اسلامی یه کم درکش سخته....به نظر من اگه به جای شهرسازی ایرانی اسلامی از ساخت و ساز بومی استفاده کنیم یه مشکل پیش میا و اون اینه که خیلی تعریفمون محدود میشه...آخه شهرسازی اسلامی یه گستره وسیع از فرهنگ ها رو به خودش اختصاص میده و یه سری اصول(شوخی کردم موازین) داره که تقریبا ثابت هستش و با ویژگی های محلی هر کشور یا شهر ترکیب میشه و مثلا در ایران شهر ایرانی اسلامی رو به وجود میاره مثلا مسجد مهمترین نماد و نشانه شهر اسلامی میتونه باشه و این توی همه شهرهای اسلامی تقریبا ثابت هستش ولی مکان گزینی اون و شیوه تلفیق اون با محیطه که شرایط محلی رو پیش میکشه یک اینکه تو بیا اول به من ثابت کن که ما قبل از دوران معاصر شهر داشتیم تا شهرسازی داشته باشیم. دو اینکه بیا به من ثابت کن، که سیستم ساخت و ساز توی ایران متاثر از ایدئولوژی اسلامی بوده. سه اینکه بیا به من ثابت کن وجود مسجد توی یه شهری میتونه نشون دهنده ی شهرسازی اسلامی باشه چهار اینکه مثلا توی اکثر شهرهای بزرگ هم مسجد داریم هم کلیسا، خب اینو چی میگی؟ 9 لینک به دیدگاه
Moment 15228 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مرداد، ۱۳۹۰ اولا عابدی جون ازت ممنونم که جواب پستامو میدی و منو راهنمایی می کنی.... در مورد سوال اول طبق تعاریف کشورای اروپایی و آمریکایی از شهر ما اصلا شهر نداشتیم چون دموکراسی و شهروند مداری تو سکونت گاه های ایران وجود نداشته ولی خب ما بستگی داره شهر رو چی تعریف کنیم تا از وجود و عدم وجود اون بحث کنیم من اصلا نمیخوام وارد این بحث بشم چون دغدغه اصلی من شهر ایرانی اسلامی هستش....م از این ایده طرفداری نکردم که بیایم شهرهای ایرانی اسلامی رو ترویج بدیم چون هنوز تعریف واضحی از اون وجود نداره و من هم به همین خاطر این تایپیک رو زدم 4 لینک به دیدگاه
Moment 15228 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مرداد، ۱۳۹۰ در مورد سوال دوم ما نمنیتونیم انکار کنیم که ایدئولوژی اسلامی رو ساخت شهرهامون دخالت نداشته....البته این تغییرات جزئی بوده چون قرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی خیلی شباهت داشته و ساخت شهرها هم به همین ترتیب بوده مثلا تو ایران باستان به بحث محرمیت خیلی توجه میشد..... یا عناصر مهم شهر مثل آتشکده ها تو مکانایی بودش که رفت و آمد زیاد بود و به نوعی مرکزیت داشت و این یکی از دلایلی بود که بعد از اسلام مساجد روی این آتشکده ها ایجاد شدن 5 لینک به دیدگاه
raypuor 1027 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ با سلام من درست نفهمیدم منظورت معماری اسلامی هست یا شهرسازی اسلامی. بین این دو قطعا تفاوت زیادی میشه قائل شد. معماری اسلامی که یه سبک مشهور جهانی است، شاخصها و اصول ویژه خاص خودشو داره و جزو 5 سبک مهم معماری دنیا به حساب میاد. اما اگه منظور شهرسازی اسلامی باشه؛ احتمالا به دوران پس از خلافت اموی بر می گرده که دستگاه خلافت با منابع مالی سرشاری که در اختیار داشت به عمران و آبادی شهرها و بنیان نهادن شهرهای جدید اقدام کرد و سبک خاص اسلامی رو پدید آورد. 7 لینک به دیدگاه
raypuor 1027 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ یک اینکه تو بیا اول به من ثابت کن که ما قبل از دوران معاصر شهر داشتیم تا شهرسازی داشته باشیم.دو اینکه بیا به من ثابت کن، که سیستم ساخت و ساز توی ایران متاثر از ایدئولوژی اسلامی بوده. سه اینکه بیا به من ثابت کن وجود مسجد توی یه شهری میتونه نشون دهنده ی شهرسازی اسلامی باشه چهار اینکه مثلا توی اکثر شهرهای بزرگ هم مسجد داریم هم کلیسا، خب اینو چی میگی؟ عابدی جون سلام اول اینکه پیشینه ایجاد شهر در ایران به دوران ایلامیها میرسه، ثابت شده باور کن حتی سبک خاص شهرسازی داشتند که کتابها و مقالات بسیاری درباره اون نوشته شده. دوم اینکه تاثیر ایدئولوژِ اسلامی تو شهرهای ایران پس از غلبه اونها بر ایران نیز نه تنها ثابت شده بلکه نمود کالبدی اونها رو همین امروز هم میشه دید. سوم اینکه اگه وجود مسجد که از شاخصهای دین اسلامه نشانه شهرسازی اسلامی نیست؛ پس به نظر شما نشونه چی میتونه باشه. چهار اینکه وجود مسجد و کلیسا در کنار هم تو دوران معاصر اتفاق افتاده. در گذشته اگر مسیحیان بر شهری غلبه می کردند مسجد اون رو تبدیل به کلیسا می کردند و بالعکس مسلمونها نیز این کار و می کردند. به طور معمول این دو مکان مذهبی به صورت همزمان در شهری وجود نداشت، البته استثنائاتی وجود داره که اون هم دلایل خاص خودشو داره. 7 لینک به دیدگاه
Moment 15228 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ من در مورد شهرسازی اسلامی صحبت می کنم نه معماری اسلامی چون معماری اسلامی ابهام زیادی نداره ولی شهرسازی اسلامی موازینش برای من روشن نیست 6 لینک به دیدگاه
Moment 15228 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ در مورد سوال سومت عابدی جان من نمی گم که وجود مسجد توی یه شهر نشان دهنده شهرسازی اسلامی هستش ولی مهمترین عنصر در شهرسازی اسلامی مسجده سوال چهارم اینکه تو شهرهای بزرگ هم مسجد داریم هم کلیسا به نظرم نقضی برای شهرسازی اسلامی نیست ...ما باید بدونیم کدوم یک از اینا بر دیگری غلبه داره ما میدونیم در دین اسلام هیچ اجباری برای مسلمون شدن وجود نداره و احترام به ادیان دیگه هم یکی از شروط اسلامه پس به نظر من وجود کلیسا هم می تونه یکی از نشانه های شهرسازی اسلامی باشه نه عدم وجود اون....آزادی اندیشه و مذهب تو اسلام هستش(البته اسلام واقعی) 6 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ گل بوته های من. من یه بار نظریه آبادی های دکتر پیران و شهر در ایران دکتر پاکزاد رو توی کافه دیزاین قدیم تشریح کردم. واقعیتشو بخواین اصلا حالشو ندارم در مورد نبود پدیده ای به نام شهر توی ایران بحث کنم! مخصوصا چیزی که ربپور عزیز اشاره کردن به عیلامی ها ، که دیگه اصلا چیزی به نام شهر نبوده و فقط میشه اسم سکونتگاه روش گذاشت! رجوع کنید به نشریه اندیشه ی ایرانشهر ، سال دوم، شماره ششم، زمستان 1384 با عنوان نظریه شهرشناسی در ایران. و مناظره ی دکتر حبیبی، مهندس بهشتی و دکتر پیران و دکتر پاکزاد و گیتی اعتماد و رحیم صراف و شهاب کاتوزیان رو بخونید و لذت ببرید. از این اساتید مرجع بهتری سراغ دارید؟ درباره ی شهرسازی اسلامی هم جوزف جان خودت داری می گی کیفیتی مثل محرمیت بوده قبل از اسلام. ضمن اینکه هیچ مرجعی رو نمیتونی پیدا کنی که ضوابط شهرسازی اسلامی رو توضیح داده باشه. اینکار تازه میخواد شروع بشه!!! علاوه بر اون آیا شما همه ی مردم یه شهر رو میتونی مسلمون کنی که شهرشون اسلامی هم باشه؟ نکته جالب اینکه مثلا ما چیزی به نام شهرسازی مسیحی داشتیم تو اروپا که حالا شهرسازی اسلامی هم داشته باشیم؟ و در جواب ریپور عزیز برای وجود کلیسا و مسجد در شهر اسلامی باید گفت که اگر به محله ی جلفای اصفهان رفته باشی و کلیسای وانک رو دیده باشی و قدمتش رو بدونی یا به یزد رفته باشی و آتشکده های زیارتی سنتی زرتشتیان رو دیده باشی دیگه نمیگی وجود کلیسا و مسجد در کنار هم در دوران معاصر اتفاق افتاده. 10 لینک به دیدگاه
raypuor 1027 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ گل بوته های من.من یه بار نظریه آبادی های دکتر پیران و شهر در ایران دکتر پاکزاد رو توی کافه دیزاین قدیم تشریح کردم. واقعیتشو بخواین اصلا حالشو ندارم در مورد نبود پدیده ای به نام شهر توی ایران بحث کنم! مخصوصا چیزی که ربپور عزیز اشاره کردن به عیلامی ها ، که دیگه اصلا چیزی به نام شهر نبوده و فقط میشه اسم سکونتگاه روش گذاشت! رجوع کنید به نشریه اندیشه ی ایرانشهر ، سال دوم، شماره ششم، زمستان 1384 با عنوان نظریه شهرشناسی در ایران. و مناظره ی دکتر حبیبی، مهندس بهشتی و دکتر پیران و دکتر پاکزاد و گیتی اعتماد و رحیم صراف و شهاب کاتوزیان رو بخونید و لذت ببرید. از این اساتید مرجع بهتری سراغ دارید؟ درباره ی شهرسازی اسلامی هم جوزف جان خودت داری می گی کیفیتی مثل محرمیت بوده قبل از اسلام. ضمن اینکه هیچ مرجعی رو نمیتونی پیدا کنی که ضوابط شهرسازی اسلامی رو توضیح داده باشه. اینکار تازه میخواد شروع بشه!!! علاوه بر اون آیا شما همه ی مردم یه شهر رو میتونی مسلمون کنی که شهرشون اسلامی هم باشه؟ نکته جالب اینکه مثلا ما چیزی به نام شهرسازی مسیحی داشتیم تو اروپا که حالا شهرسازی اسلامی هم داشته باشیم؟ و در جواب ریپور عزیز برای وجود کلیسا و مسجد در شهر اسلامی باید گفت که اگر به محله ی جلفای اصفهان رفته باشی و کلیسای وانک رو دیده باشی و قدمتش رو بدونی یا به یزد رفته باشی و آتشکده های زیارتی سنتی زرتشتیان رو دیده باشی دیگه نمیگی وجود کلیسا و مسجد در کنار هم در دوران معاصر اتفاق افتاده. قربونت برم اول این که من کتابها و مراجع رو می خونم ولی در آخر برداشت خودمو (درست یا غلط) بیان میکنم؛ پس نکته اول اینکه من مرید هیچ کس نیستم حالا هر چی گنده هم باشه. دوم اینکه اگر بخوای شهرهای باستانی رو با معیارهای امروزی بسنجی، مطمئن باش باید تمام شهرهای (تمام شهرهای قرون وسطایی اروپا و آسیا و کره ماه) تا 50 سال قبل رو سکونتگاه (به گفته شما) بدونی. عزیزم همین امروز هم تعریف دقیقی از شهر وجود نداره، حالا چطور میشه شهر تعریف نشده امروز رو با هزاران سال پیش مقایسه کرد. شهرسازی اسلامی هم به هر حال علیرغم سابقه کم و مبانی نه چندان مستحکمش، یه سبک محسوب میشه (اگه نخایم بگیم مکتب). آره اتفاقا ده ها بار رفتم. منظور من رو نگرفتنی..کلیسای وانک قدمتش به دوره صفوی میرسه. الان محله جلفا به اصفهان (جی سابق) چسبیده و گرنه اگه شما تاریخ رو خوب بدونی جلفا در گذشته خودش شهر مستقلی جدا از اصفهان بوده. 7 لینک به دیدگاه
mehdi_7070 874 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ در مورد سوال دوم ما نمنیتونیم انکار کنیم که ایدئولوژی اسلامی رو ساخت شهرهامون دخالت نداشته....البته این تغییرات جزئی بوده چون قرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی خیلی شباهت داشته و ساخت شهرها هم به همین ترتیب بودهمثلا تو ایران باستان به بحث محرمیت خیلی توجه میشد..... یا عناصر مهم شهر مثل آتشکده ها تو مکانایی بودش که رفت و آمد زیاد بود و به نوعی مرکزیت داشت و این یکی از دلایلی بود که بعد از اسلام مساجد روی این آتشکده ها ایجاد شدن اعراب بادیهنشین بودند؛ پس در حالت کلی اثر معماری یا شهری را متصور نبودند! اولین حمله اعراب به ایران بوده و تازه اون موقع بوده که میفهمند اینها چیه و شروع میکنند که بناها را برای اهداف خودشون تغییر بدند. چیزهای جدیدی هم که ساخته میشده توسط معمارهای ایرانی بوده، چون عربها حتی ایدهای هم نداشتند! پس این ایرانیها بودند که معماری را به اعراب نشون دادند. حالا اطلاق واژه شهرسازی اسلامی در حالیکه حتی اعراب تصوری از معماری نداشتند و اساسا به خاطر فرهنگشون سکونتگاه یکجانشینی نداشتند، غلط به نظر میرسه! در حالت کلی موضوع اینه که در ایران حاکمیت عوض شده، بنابر نظراتش اومده یه سری تغییرات ایجاد کرده (مثلا تغییر آتشکده به مسجد)، یه چیزایی یاد گرفته و رفته جاهای دیگه اجرا کرده، حالا بیاییم اسم این را بذاریم شهرسازی این حاکم؟! نکته جالب اینکه مثلا ما چیزی به نام شهرسازی مسیحی داشتیم تو اروپا که حالا شهرسازی اسلامی هم داشته باشیم؟ آفرین... همین را میخواستم بگم به نظر من چنین انتساباتی اشتباه هست. هم تاریخ نادیده گرفته میشه، هم درست نیست همه عناصر را به دین ربط بدیم. 8 لینک به دیدگاه
Moment 15228 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ گل بوته های من.من یه بار نظریه آبادی های دکتر پیران و شهر در ایران دکتر پاکزاد رو توی کافه دیزاین قدیم تشریح کردم. واقعیتشو بخواین اصلا حالشو ندارم در مورد نبود پدیده ای به نام شهر توی ایران بحث کنم! مخصوصا چیزی که ربپور عزیز اشاره کردن به عیلامی ها ، که دیگه اصلا چیزی به نام شهر نبوده و فقط میشه اسم سکونتگاه روش گذاشت! رجوع کنید به نشریه اندیشه ی ایرانشهر ، سال دوم، شماره ششم، زمستان 1384 با عنوان نظریه شهرشناسی در ایران. و مناظره ی دکتر حبیبی، مهندس بهشتی و دکتر پیران و دکتر پاکزاد و گیتی اعتماد و رحیم صراف و شهاب کاتوزیان رو بخونید و لذت ببرید. از این اساتید مرجع بهتری سراغ دارید؟ درباره ی شهرسازی اسلامی هم جوزف جان خودت داری می گی کیفیتی مثل محرمیت بوده قبل از اسلام. ضمن اینکه هیچ مرجعی رو نمیتونی پیدا کنی که ضوابط شهرسازی اسلامی رو توضیح داده باشه. اینکار تازه میخواد شروع بشه!!! علاوه بر اون آیا شما همه ی مردم یه شهر رو میتونی مسلمون کنی که شهرشون اسلامی هم باشه؟ نکته جالب اینکه مثلا ما چیزی به نام شهرسازی مسیحی داشتیم تو اروپا که حالا شهرسازی اسلامی هم داشته باشیم؟ و در جواب ریپور عزیز برای وجود کلیسا و مسجد در شهر اسلامی باید گفت که اگر به محله ی جلفای اصفهان رفته باشی و کلیسای وانک رو دیده باشی و قدمتش رو بدونی یا به یزد رفته باشی و آتشکده های زیارتی سنتی زرتشتیان رو دیده باشی دیگه نمیگی وجود کلیسا و مسجد در کنار هم در دوران معاصر اتفاق افتاده. من در این زمینه مطالعه خیلی کمی داشتم به همین خاطر دوست دارم این موضوع برام روشن بشه ولی عابدی من متوجه یه چی نشدم لطفا یه کم بیشتر توضیح بده برای اینکه شهر اسلامی داشته باشیم حتما باید همه مسلمون باشن؟؟ من فکر می کنم که اینطوری نیست...حالا شاید شهر اسلامی وجود نداشته باشه ولی دلیلش این نیست که چون همه مسلمون نشدن پس دیگه نمی تونیم شهر اسلامی رو ایجاد کنیم 5 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ خوب بود بحثای کافه دیزاین قدیم که در این زمینه بود رو اینجا بیاریم. به نظر منم هنوز واژه شهرسازی اسلامی مشکل داره حالا چه برسه به شهرسازی ایرانی اسلامی. اگه شهرسازی اسلامی هست، چه موازینی داره؟ گل بوته های من.من یه بار نظریه آبادی های دکتر پیران و شهر در ایران دکتر پاکزاد رو توی کافه دیزاین قدیم تشریح کردم. واقعیتشو بخواین اصلا حالشو ندارم در مورد نبود پدیده ای به نام شهر توی ایران بحث کنم! مخصوصا چیزی که ربپور عزیز اشاره کردن به عیلامی ها ، که دیگه اصلا چیزی به نام شهر نبوده و فقط میشه اسم سکونتگاه روش گذاشت! رجوع کنید به نشریه اندیشه ی ایرانشهر ، سال دوم، شماره ششم، زمستان 1384 با عنوان نظریه شهرشناسی در ایران. و مناظره ی دکتر حبیبی، مهندس بهشتی و دکتر پیران و دکتر پاکزاد و گیتی اعتماد و رحیم صراف و شهاب کاتوزیان رو بخونید و لذت ببرید. از این اساتید مرجع بهتری سراغ دارید؟ درباره ی شهرسازی اسلامی هم جوزف جان خودت داری می گی کیفیتی مثل محرمیت بوده قبل از اسلام. ضمن اینکه هیچ مرجعی رو نمیتونی پیدا کنی که ضوابط شهرسازی اسلامی رو توضیح داده باشه. اینکار تازه میخواد شروع بشه!!! علاوه بر اون آیا شما همه ی مردم یه شهر رو میتونی مسلمون کنی که شهرشون اسلامی هم باشه؟ نکته جالب اینکه مثلا ما چیزی به نام شهرسازی مسیحی داشتیم تو اروپا که حالا شهرسازی اسلامی هم داشته باشیم؟ و در جواب ریپور عزیز برای وجود کلیسا و مسجد در شهر اسلامی باید گفت که اگر به محله ی جلفای اصفهان رفته باشی و کلیسای وانک رو دیده باشی و قدمتش رو بدونی یا به یزد رفته باشی و آتشکده های زیارتی سنتی زرتشتیان رو دیده باشی دیگه نمیگی وجود کلیسا و مسجد در کنار هم در دوران معاصر اتفاق افتاده. حرفات درسته. ولی اون قسمت قرمز رنگ به نظرم قیاس درستی نیست. خب معماری مسیحی هم نداشتیم ولی معماری اسلامی داریم. البته میگم کلیت حرفت درسته. ولی به نظرم بهتره با این قیاس گفته نشه. 5 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ ینی دارین میگین ما داریم رو یه چیزی که اصن وجود خارجی نداره بحث میکنیم؟ به نظر من چه به شهرهایی که تو ی ایران قدیم و ایران پس از اسلام شهر گفته بشه و چه سکونتگاه اسمش رو بذاریم، یه ویژگی های خاصی داشتن که از فرهنگ اسلام نشات گرفتن و امروزه هم میشه ازشون توی شهرها استفاده کرد.شهرسازی اسلامی میتونه این مفهوم رو داشته باشه. 7 لینک به دیدگاه
mehdi_7070 874 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ من در این زمینه مطالعه خیلی کمی داشتم به همین خاطر دوست دارم این موضوع برام روشن بشهولی عابدی من متوجه یه چی نشدم لطفا یه کم بیشتر توضیح بده برای اینکه شهر اسلامی داشته باشیم حتما باید همه مسلمون باشن؟؟ من فکر می کنم که اینطوری نیست...حالا شاید شهر اسلامی وجود نداشته باشه ولی دلیلش این نیست که چون همه مسلمون نشدن پس دیگه نمی تونیم شهر اسلامی رو ایجاد کنیم چیزی که به نظر من میرسه اینه که وقتی با فرض دخالت همه جانبه و جامعیت، یک ایدئولوژی یا دین را به یک پدیده عظیم مثل شهر نسبت داده میشه، پس باید در تمام ابعاد بتونی اون را مشاهده کنی. وقتی پذیرفته میشه که اسلام به شهر نسبت داده بشه، پس این را داره القا میکنه که خیابانها، آدمها، ساختمانها، مصالح و ... همه مال اسلامه و نه چیز دیگه!! حالا آیا میشه ادعا کرد که چنین جایی وجود خارجی داره؟ در حالی که شهر پدیدهای نیست که به یکباره بهوجود اومده باشه. و به همین دلیل از طرفی دیگه، چنین اطلاقی تاریخ و گذشته شهر را هم از بین میبره. 8 لینک به دیدگاه
mehdi_7070 874 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ به نظر من چه به شهرهایی که تو ی ایران قدیم و ایران پس از اسلام شهر گفته بشه و چه سکونتگاه اسمش رو بذاریم، یه ویژگی های خاصی داشتن که از فرهنگ اسلام نشات گرفتن و امروزه هم میشه ازشون توی شهرها استفاده کرد.شهرسازی اسلامی میتونه این مفهوم رو داشته باشه. به نظرم از جایی نشأت نگرفته... ما اینها را داشتیم، در حالی که عرب قبل از حمله به ما نداشته! اومده دیده و نظراتش را غالب کرده. بعد اسم این را بذاریم فرهنگ اسلام؟! در پست قبلی هم توضیح دادم که این چنین نسبت دادن، در قالب یک دین (یا ایدئولوژی) نمیگنجد و تاریخ را هم زیر سوال میبره... 7 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۹۰ به نظرم از جایی نشأت نگرفته... ما اینها را داشتیم، در حالی که عرب قبل از حمله به ما نداشته! اومده دیده و نظراتش را غالب کرده. بعد اسم این را بذاریم فرهنگ اسلام؟!در پست قبلی هم توضیح دادم که این چنین نسبت دادن، در قالب یک دین (یا ایدئولوژی) نمیگنجد و تاریخ را هم زیر سوال میبره... خب چه ایرادی داره که به یه ایدئولوژی نسبت بدیم؟؟ 5 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده