رفتن به مطلب

ساخت جاده در جنگل ابر هرگز متوقف نشده است


ارسال های توصیه شده

ساخت جاده در جنگل ابر هرگز متوقف نشده است

ايرن: يک استاد دانشگاه گفت: توقف ساخت جاده ابر هميشه در ظاهر و براي فريب دوستداران محيط زيست بوده ولي در عمل بولدوزرها در اين منطقه هميشه در حال کارند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

علي نقي مقصودلو استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از زمان آغاز ساخت جاده ابر تا کنون هرگز عمليات اجرايي در آن متوقف نشده زيرا مسئولان شهرستان از اين پروژه استفاده تبليغاتي مي کنند.

وي در پاسخ به اينکه شنيده ها حاکي است ساخت اين جاده با جديت دوباره آغاز شده گفت: توقف ساخت جاده ابر هميشه در ظاهر و براي فريب دوستداران محيط زيست بوده ولي در عمل بولدوزرها در اين منطقه هميشه در حال کارند.

مقصودلو به وجود ? راه ارتباطي بين استانهاي گلستان و سمنان که سه مورد از آن در شرق مرکز استان و در محدوده شهرستان علي‌آباد واقع است اشاره کرد و افزود: اين مسيرها شامل محور گرگان، راميان، شاهرود به طول ?? کيلومتر، محور گرگان، شاهکوه، شاهرود به طول ?? کيلومتر و محور گرگان، آزادشهر، شاهرود به طول کمتر از ??? کيلومتر است که با وجود آنها تخريب‌ها به بهانه احداث راه جديد توجيهي ندارد اما مشخص نيست که چه اصراري به تخريب جنگل و احداث يک جاده جديد است.

به گفته وي، احداث جاده علي‌آباد به شاهرود، از سال ???? مطرح بوده که اين طرح از سوي کارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي به علت عبور جاده از اکوسيستم‌هاي بکر جنگلي و گونه‌هاي منحصر به فرد، زيستگاه‌هاي حيات وحش و خسارات به چشمه‌ها و رودخانه‌هاي حوزه آبخيز زرين گل و شيرين آباد و عدم مطالعه اصولي و تخريب زياد در عرصه‌هاي جنگلي و محيط زيست مورد مخالفت قرار گرفت.

مقصود لو تصريح کرد: احداث يک جاده جديد در يکي از بکرترين جنگلهاي ايران در حالي آغاز شد که بر اساس مصوبه استاني دولت در استان گلستان قرار بود تنها محور ابر ـ علي آباد تکميل شود و در آن اشاره‌اي به طراحي مسير جديد نشده بود اما در اين ميان اصرارهاي بعدي برخي مسؤولان، منجر به اين شده که وزارت راه مسير جديدي را در حد يک راه درجه يک طراحي کند.

به گفته وي، درحال حاضر زمين‌خواران و سودجويان از اين فرصت سوء استفاده و اقدام به پخش آگهي تبليغاتي مبني بر فروش زمينهاي ويلايي و آپارتماني در منطقه جنگلي ابر کردند.

به اعتقاد مقصودلو، احداث جاده مذکور مي‌تواند موجب تخريب حداقل ?? هکتار از جنگلهاي هيرکاني با تاج پوشش بالاي ?? درصد در طول مسير احداث شده و برهم خوردن تعادل اکولوژيک منطقه شود.

وي افزود: همچنين وجود شرايط ناپايدار زمين‌شناسي در سه منطقه از مسير جاده که امکان حرکت توده‌هاي لغزشي آنها بر اساس نظر کارشناسي کاملا محرز است و خطر دستيازي سودجويان و زياده‌خواهان به عرصه‌هاي بکر و دست نخورده منابع طبيعي، قطع درختان، تصرف و تبديل اراضي جنگلي به ساير کاربري‌هاي مخرب بر اکوسيستم منطقه نيز از ديگر مشکلات احداث اين جاده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...