رفتن به مطلب

يوزايراني به 200قلاده برسد از معرض انقراض خارج مي شود


ارسال های توصیه شده

مدير پروژه حفاظت از يوزايراني:

يوزايراني به 200قلاده برسد از معرض انقراض خارج مي شود

ايرن – محمد محمد پور: به گفته مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ ايراني در صورتي که شمار اين گونه ارزشمند جانوري در ايران به 200قلاده برسد مي توان ادعا کرد که ديگر خطر انقراض تهديدش نمي کند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،جوراچيان گفت:"در حال حاضر دست کم 70 يوز ايراني در زيستگاه هاي کشور وجود دارد و اين آمار قابل اثبات است."

وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايرن که چه مدارکي دال بر اين ادعا وجود دارد، گفت:" من 350 عکس از 90 يوزپلنگ ايراني دارم که براي متخصصان مدرک معتبري به شمار مي آيد."

جورابچيان با يادآوري اين نکته که مجامع بين المللي بدون مدرک و دليل، پروژه اي را تأييد نمي کنند، افزود:" برآورد ما اين است که تا 120 قلاده يوزپلنگ ايراني در کشور وجود دارد."

با اين حال کارشناسان مستقل اين آمار را تأييد نمي کنند.

يوزپلنگ آسيايي يا يوزپلنگ ايراني يک زيرگونه به‌شدت خطر در معرض انقراض از يوزپلنگ است که اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ايران يافت مي‌شود.اين جانور در مناطق بياباني در سطح منطقه زندگي مي‌کرد و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودي کلي قرار دارد.

يوز پلنگها را در ايران مي‌توان در مناطق کويري پيدا کرد که شامل قسمتهايي از استان‌هاي کرمان،خراسان، سمنان، يزد و تهران و مرکزي مي‌شود. همچنين احتمالا يوزپلنگ‌ها در مناطق خشک بلوچستان پاکستان که هنوز شکار يافت مي‌شود وجود دارند.

زيستگاه‌هاي يوز در ايران به علت پيشروي بيابان‌ها و تبديل شدن بخشي از زمينهاي زيستگاه به زمينهاي کشاورزي و مسکوني شدن بخشي ديگر و همچنين از بين رفتن مراتع توسط دامهاي اهلي و در نتيجه کاهش تعداد آهو و گوزن که از منابع غذايي يوزها هستند کاهش يافته‌است.

يوزها، غزالها و گوزنهاي کوچک را شکار مي‌کنند.در ايران بيشتر شکارشان آهو و جبير و قوچ و ميش، بز و کل و حتي خيلي وقتها خرگوش و ديگران حيوانات از قبيل حتي روباه‏ها و شغال را شکار مي‌کنند .ديده شده که يوزپلنگ بز و گوسفند را نيز شکار کرده‌است اما به ندرت پيش مي‌آيد که به حيوانات اهلي حمله کند و معروف نيست که به انسانها نيز حمله کرده باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...