رفتن به مطلب

ميزان آلودگي‌هاي ميکروبي در درياي خزر بسيار بالاست


ارسال های توصیه شده

يک متخصص محيط زيست دريايي:

ميزان آلودگي‌هاي ميکروبي در درياي خزر بسيار بالاست

ايرن: يک متخصص محيط زيست دريايي با بيان اينکه ميزان آلودگي‌هاي ميکروبي در درياي خزر بسيار بالا است، گفت: به افرادي که براي شنا به درياي خزر مي‌روند، توصيه مي‌شود که ترجيحاً در درياي خزر شنا نکنند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سيد‌محمدرضا فاطمي در گفت‌وگو با فارس درباره آلودگي‌هايي که در درياي خزر و وجود دارد، اظهار داشت: آلودگي درياي خزر چند دسته مي‌شود؛ نخستين آلودگي از مناطق شهري و از طريق رودخانه‌هاي اطراف به درياي خزر وارد مي‌شود ضمن اينکه منشأ اين آلودگي از فاضلاب انساني است که از آن طريق ميکروب‌ها وارد درياي خزر مي‌شود و آب دريا را آلوده مي‌کند.

وي ادامه داد: افرادي که براي شنا به درياي خزر مي‌روند بايد حواس خود را جمع کنند و ترجيحاً در درياي خزر شنا نکنند يا در محدوده خارج از ورود رودخانه‌ها به دريا، شنا کنند چرا که کف رودخانه و حوالي اطراف آن آلوده است و توصيه نمي‌شود که در آنجا شنا شود.

فاطمي افزود: دسته دومي که موجب ايجاد آلودگي در درياي خزر مي‌شود، کودها و سموم کشاورزي است که از طريق کوهستان‌ها و زمين‌هاي کشاورزي اطراف وارد درياي خزر مي‌شود که ورود اين مواد غذايي و مُغذّي مانند نيترات و فسفات موجب غني‌شدن آب دريا مي‌شود. باعث شکوفايي پلنگتوني مي‌شود و پديده کشند سرخ يا جزر و مد ايجاد مي‌کند که اين پديده به مرگ ماهي‌ها مي‌انجامد.

وي افزود: با آلوده شدن بيشتر درياي خزر پديده جزر و مد بيشتر مي‌شود و مرگ و مير ماهي‌ها نيز افزايش مي‌يابد ضمن اينکه اين تهديدي است که در خليج‌فارس نيز اتفاق مي‌افتد ولي در درياي خزر بيشتر شده است.

اين کارشناس منابع آب و محيط دريا بيان کرد: قسمت دوم آلودگي‌هاي درياي خزر از خود درياي خزر به وجود مي‌آيد چرا که استخراج نفت موجب آلودگي اين دريا مي‌شود اما ما در ايران مشکل آلودگي نفتي را کمتر داريم و بيشتر آلودگي نفتي در درياي خزر از مواد نفتي که از سمت آذربايجان و آستارا وارد آب‌هاي ايران مي‌شود، موجب آلوده شدن درياي خزر مي‌شود.

فاطمي گفت:‌ طبق بررسي‌هاي انجام شده در مورد رسوب درياي خزر، معلوم شده که ميزان سم "ددت " در اين دريا بسيار بالا است؛ سم "ددت " از سمومي است که کاربرد آن از طرف وزارتخانه‌هاي بهداشت و کشاورزي ممنوع شده است ولي ‌بررسي‌ها نشان مي‌دهد که آثار اين سم يافت شده در رسوبات درياي خزر بسيار تازه است و کشاورزان هنوز از اين سم خطرناک استفاده مي‌کنند.

وي عنوان کرد: مجموعه اين عوامل موجب آلودگي آبزيان خزر و از دست رفتن تدريجي کيفيت و سلامت دريا براي استفاده تفريحي شده است ضمن اينکه با اين روند عملاً مصرف ماهي نيز از اين دريا کم شده است و خوردن ماهي و شنا کردن در درياي خزر با مشکل روبرو است.

فاطمي تأکيد کرد: سازمان محيط زيست نيز در سال‌هاي گذشته چند پروژه در خصوص آلودگي‌هاي ميکروبي درياي خزر انجام داده است که نتايج حاکي از آن است که ميزان آلودگي ميکروبي در درياي خزر بالا است البته اين سازمان يکبار به صورت محدود نتايج را منتشر کرده و هشدار داده که مردم در مناطق آلوده شنا نکنند.

اين کارشناس منابع آب و محيط دريا در پاسخ به اين پرسش که آيا آلودگي ماهي‌هاي درياي خزر هم به قدر آلودگي ماهي‌هاي جنوب است، اظهار داشت: مصرف ماهي سفيد يا کفال به خاطر گراني قيمت پايين أمده است و به جز اهالي شمال کشور مردم کمتر ماهي شمال را مي‌خورند ولي اگر افراد بدانند که اين ماهي از تالاب انزلي و رودخانه‌هاي اطراف اين دريا مي‌آيد، خوردن آن ماهي‌ها توصيه نمي‌شود منتها خوردن ماهي درياي خزر مشکلي ندارد.

وي افزود: طبق تحقيقات معلوم شده است که سموم و مواد حاوي کلر در بدن ماهي‌هاي درياي خزر وجود دارد ولي به ميزان زياد نيست ضمن اينکه توصيه مي‌شود افراد به صورت مرتب از ماهي‌هاي درياي خزر نخورند و ماهي جنوب را هم وارد رژيم غذايي خود کنند تا حالت انباشتگي سم در بدنشان پيش نيايد.

فاطمي در پاسخ به اين پرسش که آيا در بدن ماهي‌هاي درياي خزر، سمومي که در ماهي‌هاي جنوب هست، وجود دارد؟ گفت: سموم داخل بدن ماهي‌هاي درياي خزر بيشتر کشاورزي است و اين سموم در بدن ماهي‌هاي جنوب کمتر است ولي اين سموم که شامل کروم و نيکل مي‌شوند، تأثيرات منفي در بدن برجا مي‌گذارند و بسيار خطرناک هستند.

لینک به دیدگاه

اصلا لازم نيس كسي اعلام كنه كه درياي خزر آلودگي داره وقتي ببينينش خودتون ميفهمين چقدر كثيفه وقتي از لحاظ ظاهري كثيفه ديگه واي به حال باطنيش كه چقدر ميكروب توشه

لینک به دیدگاه
همه کشورها چقدر از دریا برای توریست درآمد کسب میکنند،ما برای مردم خودمون هم ارزش قائل نیستیم!!

هم مدیریت میکنن هم توریست کسب میکنن هم به داد ملتشون میرسن...

اینجا منابع ما رو به باد ندن ، چیزهای دیگه پیشکششون...

لینک به دیدگاه
اصلا لازم نيس كسي اعلام كنه كه درياي خزر آلودگي داره وقتي ببينينش خودتون ميفهمين چقدر كثيفه وقتي از لحاظ ظاهري كثيفه ديگه واي به حال باطنيش كه چقدر ميكروب توشه

درسته!

زمانی که همه مردم میدونستن آلوده هستش اینها اعلام نکردن چون نمیخواستن قبول کنن میدونین چرا؟؟

چون نمیخواستن هیچ هزینه ای کنن

قبول این مسائل مستلزم هزینه هست که دولت باید این کار رو بکنه

ولی حالا هم قبول کردن باز هم نشستن!!!!:banel_smiley_4:

باز هم جای شکر داره که فهمیدن آلودست:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...