رفتن به مطلب

8 مشكلي كه در تابستان شايع‌اند


ارسال های توصیه شده

در هواي گرم، از دست دادن آب بدن به سرعت رخ مي‌دهد و اگر به مقدار كافي مايعات داراي املاح ننوشيد، دماي بدنتان زياد مي‌شود و در اثر گرماي بيش از حد غش مي‌كنيد. در گرماي تابستان چند مشكل وجود دارد كه به آنها اشاره مي كنيم .

 

1- از دست دادن آب بدن و غش كردن

 

افرادي كه عرق مي‌كنند، به همراه آب، مقداري از املاح بدن را نيز از دست مي‌دهند. به همين دليل تشنه مي‌شوند و به سراغ آب مي‌روند. اما آيا نوشيدن آب خالي كافي است؟

 

در هواي گرم، از دست دادن آب بدن به سرعت رخ مي‌دهد و اگر به مقدار كافي مايعات داراي املاح ننوشيد، دماي بدنتان زياد مي‌شود و در اثر گرماي بيش از حد غش مي‌كنيد. اگر بيرون از منزل بوديد و عرق كرديد، بهتر است به جاي آب، از آب ميوه يا نوشابه ورزشي استفاده كنيد كه داراي املاح است.

 

نشانه‌هاي از دست دادن آب بدن عبارت است از: تشنگي، خستگي مفرط ، سردرد، تهوع و عدم تمركز. نشانه‌هاي غش كردن عبارت است از: هذيان و توهم.

 

در صورتي كه فردي در اثر گرماي هوا غش كرد، فورا او را به اورژانس برسانيد، زيرا ممكن است در اثر كمبود آب بدن، كليه‌هايش از كار بيفتند. در اورژانس، از طريق زدن سرم، آب بدن تامين مي‌شود.

 

2- مسموميت غذايي

 

هر چه دماي هوا زيادتر باشد، ميكروارگانيزم هايي كه موجب بروز مسموميت غذايي مي‌شوند نيز بيشتر مي‌گردند.

 

اگر بيرون از منزل غذا ميل مي‌كنيد، حتما دستان خود را با آب و صابون بشوريد. اگر صابون و آب در دسترس نبود، با دستمال مرطوب بهداشتي، دستان خود را تميز كنيد.

 

اگر به گردش مي‌خواهيد برويد، غذاي خود را سرد نگه داريد. اگر مي‌خواهيد كوه نوردي كنيد، غذاي خود را فريز كنيد و بعد از اينكه يخ‌ها آب شدند و آن را ميل كنيد.

نشانه‌هاي مسموميت غذايي بعد از 2 تا 6 ساعت ظهور مي‌كنند، ولي در برخي افراد ديده شده كه بعد از 1 تا 3 روز ظاهر مي‌شوند. اين نشانه‌ها شامل تهوع، دل درد، اسهال، تب و ... است. اگر اين نشانه‌ها را در خود ديديد، حتما به پزشك مراجعه كنيد

 

3- نيش پشه

 

بهتر است هنگام غروب و طلوع آفتاب، از خانه خارج نشويد و يا لباس مناسبي بپوشيد، زيرا در اين زمان‌ها، پشه‌ها زياد هستند.

 

هنگامي كه پشه بدن شما را نيش زد، بايد آن نقطه را تميز نگه داريد و يا در آن نقطه يخ بگذاريد. همچنين مي‌توانيد از آنتي هيستامين و يا از كرم‌هاي ضد خارش استفاده كنيد.

 

اگر پشه‌اي شما را نيش زد و علائمي از قبيل: تب، سردرد، درد بدن، تهوع، استفراغ، ورم گره‌هاي لنفاوي، جوش پوستي در سينه و يا شكم و يا پشت ديديد، فورا به پزشك مراجعه كنيد، زيرا ممكن است دچار ويروس West Nile شده باشيد.

 

4- التهاب گوش

 

با گرم شدن هوا، افراد بيشتر دوش مي‌گيرند و بيشتر به كلاس شنا مي‌روند. زماني كه بيش از حد در آب باشيد، ممكن است آب در كانال گوشتان فرو رود و موجب گرفتگي و التهاب گوش گردد. نشانه‌هاي اين گرفتگي و التهاب عبارت است از: گوش درد و كاهش شنوايي. اگر دچار اين علائم شديد، به پزشك مراجعه كنيد.

 

5- آفتاب سوختگي

 

اشعه خورشيد داراي نور مرئي و نور مادون قرمز و ماوراي بنفش (UV) مي‌باشد. نور ماوراي بنفش داراي اشعه هاي UVA، UVB و UVC مي‌باشد. اشعه UVA موجب برنزه كردن پوست و چروك خوردن آن مي‌گردد. اشعه UVB باعث آفتاب سوختگي، پيري، چروك و سرطان پوست مي‌شود. اشعه UVC توسط لايه ازن جذب مي‌شود.

 

براي جلوگيري از آفتاب سوختگي، در منزل بمانيد و يا از كرم‌هاي محافظت كننده پوست در برابر اشعه خورشيد استفاده كنيد. اين نكته را بدانيد كه در هواي ابري نيز اشعه UV مي‌تواند به پوست آسيب برساند.

 

نشانه‌هاي آفتاب سوختگي بعد از 4 ساعت كه در معرض آفتاب بوديد، بروزمي كند و بعد از 24 تا 36 ساعت بدتر مي‌شود و 3 تا 5 روز باقي مي‌ماند. اين نشانه‌ها عبارت است از: قرمزي، گرمي و حساس شدن و دردناك شدن پوست و ظهور دانه‌هايي در پوست. دانه‌ها و يا جوش‌ها را به هيچ عنوان نتركانيد، زيرا ممكن است عفونت افزايش يابد.

 

در حال حاضر، هيچ درماني براي آفتاب سوختگي وجود ندارد. آسپيرين، استامينوفن و يا ايبوپروفن براي كاهش درد و تب و سردرد مفيد است. نوشيدن آب خنك و دوش آب سرد گرفتن نيز بسيار خوب است.

 

6- چشم درد

 

اشعه UV، مي‌تواند به چشم نيز آسيب برساند. اين اشعه مضراتي را براي قرنيه و بافت سطحي چشم دارد؛ لذا از عينك‌هايي كه 100 درصد در مقابل اشعه UV از چشم‌ها محافظت مي‌كنند، استفاده كنيد. از اين عينك‌ها در كنار آب نيز استفاده كنيد، زيرا آب منعكس كننده نور است.

 

اگر براي مدت كوتاهي در معرض اشعه خورشيد قرار گيريد، ممكن است دچار فتوكراتيت شويد. اين يك التهاب در قرنيه است. نشانه‌هاي آن عبارت است از: قرمزي چشم، احساس جسم خارجي در چشم و حساسيت به نور. خوشبختانه اين التهاب موقتي است و به ندرت باعث آسيب دائمي به چشم مي‌شود.

 

اگر براي مدت طولاني‌تري در مقابل اشعه آفتاب باشيد، مشكلات جدي‌تر مي‌شوند و احتمال بروز آب مرواريد، سرطان پوست اطراف پلك و صدمه به شبكيه در اين مورد زياد است. شبكيه داراي پوشش عصبي چشم مي‌باشد كه براي ديدن بسيار مهم مي‌باشد. آسيب به شبكيه غيرقابل برگشت است. همچنين بيماري‌هايي از قبيل ناخنك چشم (Pteryqium) و Pinguecula (شبه ناخنك يا پيش ناخنك كه ضايعه برجسته زرد رنگ در بافت سفيد چشم است) در اثر زياد ماندن در برابر اشعه خورشيد بروز مي‌كنند.

 

7- سرطان پوست

 

سرطان پوست، يكي از مهم‌ترين انواع سرطان‌ها مي‌باشد. حدود يك ميليون نفر در هر سال مبتلا به سرطان پوست مي‌شوند. اگر اين سرطان به موقع تشخيص داده شود، به راحتي درمان مي‌شود.

 

اگر بيشتر از 50 سال سن داريد، يا پيوسته در برابر اشعه خورشيد قرار داريد و يا سرطان پوست در خانواده يا فاميلتان وجود دارد، بايد مراقب اين سرطان باشيد.

 

براي جلوگيري از بروز اين سرطان بايد:

 

- از كرم‌هاي ضد آفتاب مناسب استفاده كنيد.

 

- در برابر اشعه خورشيد زياد قرار نگيريد، زيرا ممكن است رنگدانه هاي پوست از بين بروند و دچار بيماري ملانوما كه يكي از انواع سرطان‌هاي پوست است، شويد.

 

- از عينك آفتابي و كلاه لبه دار استفاده كنيد.

 

8- سم گياه پيچك

 

پيچك گياهي است كه در بوته زارها مي‌رويد و با پيچيدن به دور پا مي‌تواند سم خود را به بدنتان وارد كند. با پوشيدن چكمه‌هاي بلند و يا كفش به همراه جوراب بلند و دست نزدن به گياهان ناآشنا، مي‌توانيد از ورود اين سم به بدن خود جلوگيري كنيد.

 

اگر اين گياه به دور لباستان پيچيد، چه بايد كرد؟

 

اگر لباس خود را درآورديد و پس از آن دست خود را ضد عفوني نكرديد، اگر دچار خارش و تورم شديد، مطمئن باشيد كه اين گياه شما را آلوده كرده است. پس بهتر است دست‌هاي خود را پس از درآوردن لباستان ضدعفوني كنيد.

 

در اين حال بايد از كرم‌هاي ضد خارش مانند پماد كالامين استفاده كنيد. اگر خارش و تورم بهبود نيافت و بدتر شد، بايد به نزد پزشك برويد تا پزشك براي شما داروهاي استروئيدي تجويز كند.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...