رفتن به مطلب

نقد آهنگ حالم عوض میشه شادمهر...


ارسال های توصیه شده

موسیقی

شادمهر ! و اینبار یک فضا ی جدید ... اول بی مقدمه از حرف مونا برزویی شاعر صاحب نام آثار شادمهر شروع می کنم ! او می گوید شادمهر به دنبال مخاطب نمی رود و جریان ساز می باشد ... اگر کمی فکر کنیم می بینیم همین است ... یکی از به یادترین آثار استاد ترانه مسافر بود ... شادمهر هیچ گاه بعد از آن موفقیت موسیقی در آن فضا را تکرار نکرد هرچند حاضر شد در چند آلبوم که گویا در آلبوم جدید نیز قرار است باز خوانی شود قرار می دهد اما هیچ ترانه ی را در آن فضا تکرار نکرد ... ! می توانیم به آخرین موسیقی های به یاد ماندنی و موفق همچون عادت و تقدیر اشاره کنیم که شادمهر در حالی که این فضا را خلق نمود و بسیار موفق بود اثر جدیدی از خود با نام حالم عوض میشه رو به جا گذاشت تا حرف من رو در خصوص این مورد تایید شود ... مونا برزویی در این خصوص می گوید که شادمهر از من شعر ی در حال هوای جدید و شاد می خواست و من هیچ وقت ریسک عوض کردن سبک کاری رو قبول نمی کنم اما از آنجایی که شادمهر عزیز خواست این کارو انجام دادم ...! خب به نظرم بهترین کاری که یک خواننده می تونه انجام بده خواندن در حال و هوایی شاد و یا آرام و با احساس تا غمگین،اندوهگین و نا امید کننده و اینجا فضای شاد در کنار آرامش خلق شده و با سرو صدا ی موسیقیایی شاد نشده تا تنها برای برخی زمان ها باشد موسیقی بیشتر از لحاظ شعر مثبت بوده ... و در نهایت ما اینجا با موزیک خلاقانه،امیدوار کننده،نشاط آوار،آرامش بخش و در این حال بر اساس باور ها ی عاشقانه در ادبیات واقعی روبرو هستیم ...

خوانندگی

بیشتر می توانیم بگوییم صدای خواننده سلیقه ای است و صدا ی بسیار زیبا،تکرار نشدنی و فوق العاده استاد را خیلی ها قبول دارند و می پسندند اما در کنار صدای خوب مهارت یک خواننده می تواند شاهکار را دو چندان کند هرچند بی صدای با مهارت نمی تواند کاری کند و مهارت بعد از جنس صدا اهمیت دارد ولی اگر هر دو کنار هم باشد اثر ی خاص،شاهکار و بی نظیر را خلق خواهد کرد ... در مورد صدا ی استاد حرفی نیست اما در خصوص هنر ها ی او و به کارگیری مهارت های خوانندگی در این موسیقی صحبت خواهم کرد ! خب یکی از شاهکار ها ی استاد خوانندگی مبنا بر احساس و دور ی از افکت ها ... ! خب بهترین عشق شاید عشق کلاسیک و ساده باشد و خوانندگی در این باور نیز به همین گونه خواهد بود اما چرا خوانندگی مبنا بر احساس شادمهر انقدر دل نشین است ؟ می توان این را در چهره اش در کنسرت ها دید که واقعا بدون حالت گیری در خواندن،با احساس تمام وجود می خواند یک احساس صادقانه همیشه باورگرایانه می باشد ... در خصوص حالم عوض میشه دو شاهکار را خواهم گفت ...

اولی اینکه ، شادمهر هنگام خواندند متن " حالم عوض میشه حرف تو که باشه اسم تو بارونه عطر تو همراشه اون گوشه از قلبم که مال هیچ کس نیست که با تو آروم شد اصلا مشخص نیست " صدا ی خود را در موسیقی رها می کند و انگار داره روح رو آزاد میکنه روح را با شعر ی عاشقانه و آرامش بخش رها می کند و این یک حرکت روانشناختانه و روانشناسی می باشد ! زیرا شما در آخر هر قطعه نفس خود را رها می کنید و انگار دارید نفس عمیق همراه با شعر می کشید ! و برای خواندن و همراهی استاد در این موسیقی نیاز به هیچ فشار ی به نفس ها ی خود ندارید زیرا در هر لحظه آن را به آرامی رها می کنید برای متوجه شدن حرف من کافی است موسیقی را از دقیقه 1.44 تا 2.12 گوش کنید بارها و بارها و همراهی کنید ! به نفس های که رها می شود خوب توجه کنید ...

دومی ، شاید براتون جالب باشه ! همین حالا کلمه " ک "رو بگید ! خب شادمهر هم مثل شما میگی تو همه موسیقی ها ! حتی توی حالم عوض میشه اما چند جاش رو توجه کنید مثل دقیقه 2.45 ! شادمهر حاظر نمیشه از حال و هوای ساخته شده بیرون بیاد و ک رو واقعا با حالت خاصی میگه که اگه مرور کنی از روش متوجه میشی ... ! حالا زمان رو برگردون به 2.41 و بورو جلو فکر کن دقیقه 2.45 شادمهر ک رو مثل خودش بگه ! و حالا یک بار دیگه بزار و دقت کن با چه هنری این کلمه رو از ته بدون فشار می گه و خودشو رها می کنه ! ک از کلماتی است که کمی تشدید دارد و اینجا با هنر خواصی با موسیقی اونس گرفته البته در ثانیه ها ی 55 هم این حالت وجود داره ! ... خواستم فقط بگم تا چه نکته ریزی تو موسیقی توجه شده حتما چیز ها ی زیاد دیگه ای واسه کشف داره ... !

شعر

و باز هم مونا بورزویی می گوید برای تقلید کاران شعر رو به گونه ای گفتم که نتوان از رو کپی بردار ی شود ! تمام جملات هوشمندانه انتخاب شدند به گونه ای که جایگزینی نتوان گذاشت !!! خب حرف مونا را برر سی می کنم

حالم عوض میشه حرف تو که باشه اسم تو بارونه عطر تو همراشه اون گوشه از قلبم

که مال هیچ کس نیست که با تو آروم شد اصلا مشخص نیست

بی اعتمادم کن به همه دنیا این که با من باش کنار من تنها کنار من تنها کنار من تنها

از اولین جملت فهمیده بودم زود عشق ها ی قبل از تو سوء تفاهم بود اونقدر می خوامت

همه باهات بد شن با حسرت از کنار ما رد شن

خب تست کنید واقعا چیزی نمیشه جای کلمات جایگزین کرد ، شعر کوتاه خلاصه و پرمعنا که تغییر دادن یک کلمه نه تنها اینکه ریتم شعر را نابود می کند معنی آن را که نقطه عطف شعر بوده را از بین می برد !

در خصوص شعر نیز یک شعر بر اساس باور ها ی عاشقانه ، امیدوار کننده که شاید خیل ی ها رو در زندگی امیدوار کند ! ( برای بخش عشق های قبل از تو سوء تفاهم بود ) و نشاط آور و پر انرژی ( حالم عوض میشه حرف تو که باشه ) و آرامش بخش ( اسم تو بارونه عطر تو همراشه ) و بسیار هوشمندانه ( اونقدر می خوامت همه باهات بد شن با حسرت از کنار ما رد شن ! با صفت ها و جمله در ظاهر منفی مفهومی بسیار مثبت را می رساند ) رو برو هستم و یک جمله انتقادی سازنده ( بی اعتمادم کن به همه دنیا این که با من باش کنار من تنها !) رو برو هستیم !!!

تنظیم

بحث بر انگیز ترین بخش !!! اینکه شادمهر یکی از بهترین تنظیم کننده هاست که شکی نیست کسی که برای مهستی،ابی و قرار بود سیاوش تنظیم ها ی را انجام داده/ یا بدهد ... و اینکه من هم به عنوان یک شادمهری تنظیم خودش رو خیلی میخواستم و دوست داریم بیشتر شکی نیست !

اینکه چی شد شادمهر کارو داد دست ناهیدی حرف زیاده اینکه شادمهر وقت نداشته ، خواسته محمد ناهیدی معروف بشه و خیلی چیز ها که نمیشه گفت نه و نمیشه گفت آره باید بشینیم کدومو تایید و تکذیب می کنه کاری که هیچ وقت نمیشه !

خب اینکه شادمهر عزیز به علت فشار کاری که داره برای بقیه داره فعالیت می کنه و اینکه خب کنسرت های زیاد و البته زندگانی شخصی خود این انتظار ما غیر معقوله که تنظیم همه موزیک ها رو دست بگیره و آقای ناهیدی در آلبوم 4 موسیقی دیگر رو انجام می دهد و وجود یک نفر دیگر به این دلیل و یک دلیل دیگر نیاز بود !

علت وجود یک تنظیم کننده دیگر خب این هست که شادمهر به دنبال یک نوآوری و یک فضا ی کامل جدید بود یک تنظیم کننده هرچی هم تو کاراش تحول باشه میشه حداقل آثار کارهای دیگشو حس کرد و اینکه شما اولین موسیقی که یک نفر تنظیم می کنه تا آخریشو اگر زیر نظر بگیرید آرام آرام تغییر می کند اگر تغییر بخواد بده ولی کلا اکثر تنظیم کننده ها سبک خاص خودشون و افکت ها ی خودشونو دارن و تغییر آرام آرام صورت میگیره خب حالا ما با یک آهنگ بعد از دو سال و نیم سکوت می خواهیم در یک فضایی جدید قرار بگیریم پس فکر کنم انتخاب یک تنظیم کننده دیگه کار حرفه ای بود ! هم به دلیل اینکه همه کار ها رو خودش دست نگرفت و هم اینکه قبول کرد نیاز به یک تنظیم کننده دیگر هست همیشه انتخاب دیگه دلیل بر مسائل فنی نمیشه ! و کار بسیار حرفه ای بود ... در خصوص شخص ناهیدی به دوستان نیز قبلا گفتم موسیقی ساخته شده از همکار ی یک تیم است وقتی این موسیقی انتشار پیدا می کند یعنی خواننده تایید کرده اونم استاد که اگر به دلش نشینه وسط کار منصرف میشه و به فکر سود و ضررش نیست و اثر براش مهم تره و این رو بارها در ارائه کلیپ و آلبوم ثابت کرده ! پس اگر آقای ناهیدی تنظیم کرده انتخاب استاد بوده ! اگر منتشر شده یعنی مورد تایید استاد بوده ! پس کار آقای ناهیدی اگر استاد رو قبول دارین درست بوده ... و می دونم با این قضیه داره احساسی برخورد میشه که چرا شادمهر نبوده ...

در خصوص هنر به کار رفته آقای ناهیدی باید بگویم تنظیم محمد ناهیدی در سطح بالا و حرفه ای قرار دارد اما نمی شود گفت تنظیم تک و بی همتایی بود می توان گفت همکارانی در سطح محمد ناهیدی وجود دارند اما بی شک تعدادشان در این سطح کم است زیرا از لحاظ فنی کار قوی بود ... اما چیزی که کار محمد ناهیدی رو به عنوان تنظیم تک می کنه و نشون می ده شاید از تنظیم کننده ها ی حرفه ای که فقط محمد ناهیدی نیست چرا فقط محمد ناهیدی انتخاب شده همین کارها ی زیرکانه آقای ناهیدی باشه !!!

یک،اونجا ی که شادمهر روح خودش رو آزاد می کنه یادتونه ؟ موسیقی به گونه ای تنظیم شده که گویا این صدا را جذب می کند ! به دقیقه 2.50 به بعد دقت کنید ! کلا آقای ناهیدی در تنظیم حوصله خوبی داشته و موسیقی را آرام آرام جلو برده ...

کار دیگر آقای ناهیدی تنظیم نحوه صدا بر اساس صدا ی شادمهر به گونه زیبا که با اوج و افت و خیز شادمهر به خوبی همراهی می کنه و یک کار دیگر محمد ناهیدی استفاده به جا و به اندازه از بیس ها و افکت ها ... این موسیقی برای ماشین نیست ! برای زندگی کردن با اونه و اینو وقتی می فهمیم که موسیقی رو چند بار با صدای بلند که گوش کنین کسی نمیگه سردرد گرفتم !!! شاید شما عادت داشته باشین و علاقه به موسیقی پر بیس اما ... این موسیقی همه چیز رو کنترل کرده نه لایت بوده که کسی حوصلش سر بره نه اونقدر شاد که نشه چند بار پشت سر هم گوش کرد ! بیشتر نقطه شاد بودن موسیقی در شعر قرار گرفته !

کار خوب و بسیار زیرکانه و هوشمندانه آقای ناهیدی که کارو از همکاراش که تنظیم های مشابه ی دارن که البته به صدای استاد هم مربوط میشه اینه که موسیقی رو میشه هر چند بار پشت سر هم گوش کرد بدون خسته شدن از آن و متوجه شدن به تکرار !

البته محمد ناهیدی به تازگی آهنگ بازم دوباره رو برای علی لهراسبی تنظیم کرده که اون هم به سبک دنس هست و توصیه میکنم با این تنظیم کننده جدید که موسیقی شرقی ایرانیو با گامهای پتاتتونیک غربی در هم آمیخته و تنظیماتی شاید در حد دی جی تیستو و سیروان خسروی عزیز داره بیشتر آشنا شید.

ویدئو

این نقد هر چی باشه از الک کارتیو(علیرضا صباحی) سازنده کلیپ هست نه شادمهر ! کلیپ از لحاظ کیفیت تصویر بسیار بالا بود!!!

البته ناگفته نمونه که الک کارتیو با تقلید نابجا از یک کلیپ خواننده راکر امریکایی این ویدیو رو ایده پردازی کرده متاسفانه!!!!

یک نو آوری در ارائه کیفیت بود از لحاظ سبک کاری وقتی بررسی نشون داد نمونه خارجی داره می تونیم بگیم کلیپ در کارها ی پارسی تنها تک بوده و خاص ... ! در نهایت کلیپ خوب بود اما بی تعصب بگم اون چیزی نبود که می خواستیم ببینیم نه از لحاظ فنی از لحاظ تجسم باور گرایانه و رویایی ! شاید بعضی ها این جرات رو نخوان به خرج بدن اما من این کارو می کنم ! من چند ایراد اساسی به کارتیو دارم ...

اول اینکه موزیک حالم عوض میشه یک موزیک مثبت بود و شما با یک ویدئو منفی تصویر ی خرابی ساختید !

دوم اینکه آقا ی کارتیو توجه کردید به شعر مونا ! او گفت : عشق های قبل از تو سوء تفاهم بود گویا شما با یک سوءتفاهم عشق دوم رو سوء تفاهم گرفتید !!! واقعا خنده دار هست با اون همه اسم و رسم یک ویدئو را برعکس شعر بسازید !!!

سوم آقای کارتیو به عنوان یک شادمهر ی هیچگاه اشتباهات شما را نخواهم گذشت امیدوارم همکار ی دیگری با استاد نداشته باشید هم به خاطر اینکه از کلیپ دیگه الگو گرفتید ! مگر شما نمی دانید برای چه کسی تصویر می سازید ؟ شما برای کسی می سازید که پاپ را در ایران ، ماندولین را در جهان در این سبک و نو آوری ایشان زبان زد بوده جای که خواننده ها ی مطرح داخل ایرانی همچون محسن یگانه ،علی لهراسبی از خواننده ی یونانی و اندی تقلید می کند استاد برای او کار کرده شما نباید برای فرد خلاق که خلاقیت و نو آور بودن آن زبان زد است همچین کاری می کردید !

من با جرات به شما ایراد میگیرم زیرا ایراد از شما ایراد از استاد نیست !

اقا ی کارتیو متن شعر رو بخونید! می خواهید من کلمات کلیدی رو یاد آور میشم ! اسم تو بارونه عطر تو همراشه ،قلب من و و و کلی موزیک قسمت ها ی اساسی داره شما یک کلمه سوء تفاهم رو گرفتید و موسیقی رو بر اساس و محوریت او ساختید !!! یعنی این همه کلمه زیبا رو برای محوریت قرار دادن ندیدید ؟!!! کارتیو یکم به زمان توجه کن ! شادمهر میگه عشق قبل سوء تفاهم بود،حالا این حرفو رها می کنه میره به عشقش میرسه در زمان حال که میگه بمون کنار من تنها و بخشی از آن در آینده با گفتن همه باهات بد شن از کنار ما با حسرت رد شن ! اما متاسفانه شما در ویدئو ی خود کل شعر رو رها کردید تنها یک کلمه رو دیدید ! ان هم کلمه ای که اگر تنها به کار گرفته بشه نقش منفی خواهد گرفت ! آقای عزیز شما کلیپ رو که با زمان گذشته رو رها می کنه و به حال و سپس آینده میرسه رو در گذشته شعر ساختید !!!

آقا ی کارتیو شما به کار خود نمی خندید وقتی که شادمهر می گوید حالم عوض میشه ! همون لحظه شادمهر تو آتیشه دستشم داره می سوزه ! جالبه ادعا می کنید کار هوشمندانه بوده و یعنی اینکه از عشق قبلی می سوزه ! آقای کارتیو حالش عوض شده گذشته شعر رو باید رها می کردید و به حال می ساختید ...

خلاصه ما در باور ها داشتیم شادمهر در قسمتی که می گه اسم تو بارونه عطر تو همراشه یک تصویر مثبت و زیر باران ببینیم نه در آتیش نه متضاد !!! آقا ی کارتیو اسم کلیپ رو می ذاشتن حالم بد شده بهتر بود ... واقعا در سطح کار استاد نبودید شاید فنی کار رو با بهترین دوربین ها ی ممکن جلو بردید و هزینه کردید زیرا after واقعا هزینه بردار است اما شاید هزینه ها رو خوب صرف نکردید !!!

شادمهر عزیز در اوج از ایران رفت و اونجا نیز در اوج ماند اما اگر می خواهد همانند سیاوش قمیشی و ابی در یک نقطه نماند باید تیم لس آنجلسی خود را رها کند و کار های آتی خود را از لحاظ تصویر ساز ی و سایر بخش ها که استاد خودش کار نمی کنه (قسمت ها ی که خود استاد دست نداره ) رو به تیم دیگه ای بدهد و آونگ و کارتیو رو رها کند !!! شاید بهترین انتخاب که در شایسته شادمهر باشد WB برادران وارنر باشه که برای آرش ویدئو ها رو می سازد ...

در نهایت موسیقی فوق العاده بود از هر لحاظ و ویدئو کیفی فوق العاده بالا بود ولی تصویر مورد انتظار و باورها نبود و با احساس موسیقی همخوانی نداشت ... اما ما ویدئو رو میبینیم ارزش دیدنو داره

:a030:

لینک به دیدگاه

حالم عوض میشه حرف تو که باشه

 

 

9ra9ksdv007njo77s8jw.jpg

 

 

 

 

اسم تو بارونه عطر تو همراشه

 

 

 

 

pvb22vu8gbdpqxd07bu.jpg

 

اون گوشه از قلبم که مال هیچ کس نیست
که با تو آروم شد اصلا مشخص نیست

 

 

 

 

r2z5ushtp2qy7xi2fbp0.jpg

 

 

بی اعتمادم کن به همه دنیا این که با من باش
کنار من تنها کنار من تنها کنار من تنها

 

 

 

oj595qc34x44bwe36p78.jpg

 

از اولین جملت فهمیده بودم زود
عشق های قبل از تو سوء تفاهم بود

 

 

 

 

fx366j546vz07a6cjo9t.jpg

 

 

اونقدر می خوامت همه باهات بد شن
با حسرت هر روز از کنار ما رد شدن

 

 

 

 

kgnlpe7vadgd49oqu1qo.jpg

biu1p9m3y2d35fezfscw.jpg

Shadmehr%20Aghili%20-%20Halam%20Avaz%20Mishe%20-%20HD1.jpg

با تشکر از سایت موزیک باران...

لینک به دیدگاه
اول مرسي واسه تاپيك و نقد و ...

ولي يعنـــــــــي افكتا واقعـــــــــــــــا خوب كار شده بودن!!!!؟ :w127:

 

 

به نظر من خوب بود :ws52:

 

من به عنوان یه شنونده عادی خوشم اومد از همه چیز اهنگ

 

امکان داره یه موسیقی دان نظر دیگه ای داشته باشه :a030:

لینک به دیدگاه

مرسی امید جان

 

به نظر منم آهنگ از تمام لحاظ عالی بود به جز تنظیمش...واقعا شادمهر با دادن تنظیم آهنگ به یه نفر دیگه آهنگو حیف کرد! نمیدونم چرا این ریسک بزرگو کرد شاید فکر میکرد تنظیماش برای مردم تکراری شده ولی این تنظیم محمد ناهیدی واقعا آبکیه ! امیدوارم از این به بعد دیگه تنظیم کارای خودشو نده دست کس دیگه

 

لینک به دیدگاه

kgnlpe7vadgd49oqu1qo.jpg

مرد حسابی این صور قبیحه چیه میذاری تو سایت.... :zadan:

 

اما در مورد خود اهنگ،به نظرم شعر چندان جذابی نداشت.

 

بیشتر جلوه هایی که به صدا داده شده بود در این موسیقی شنیده میشد تا خود صدای خالص فرد.

 

این فقط نظر من بود،به نظرم زیاد حرکت ارزشمندی نبود.

 

هاشم خان هم اشاره کردند که تنظیمش زیاد جالب نبود.

لینک به دیدگاه
[/indent]

 

اما در مورد خود اهنگ،به نظرم شعر چندان جذابی نداشت.

جذاب بود دیگه جذاب چه جوریه ؟ :banel_smiley_4:

 

[/indent]

بیشتر جلوه هایی که به صدا داده شده بود در این موسیقی شنیده میشد تا خود صدای خالص فرد.

 

به نظر منم یکی از ایرادات تنظیم همین بود ، صدای شادمهرو زیادی افکتای خشن داده بود بهش ، تحریرای به اون قشنگی باید شفاف تر به گوش میرسید

 

این فقط نظر من بود،به نظرم زیاد حرکت ارزشمندی نبود.

آره از آرمانـــهای امام راحل خیلی به دور بود...حرکت ارزشمند فقط برای علیرضا افتخاری هست و بس!! :ws3:

 

هاشم خان هم اشاره کردند که تنظیمش زیاد جالب نبود.

:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه

جذاب بود دیگه جذاب چه جوریه ؟ :banel_smiley_4:

 

ببین منظورم اینست که آهنگش سبب نمیشد هیچ حرکت موزونی در وجودت پدید بیاد.

 

یعنی جای خاصی را تحریک نمیکرد که به دلت بشینه.

 

یعضی آهنگ ها یک ریتمی دارند،که نا خودآگاه یک جایی به وجد میاد،آدم دوست داره مرتبا گوش بده.

 

بازم شما بهتر میدونی درباره موسیقی،هاشم خان. :a030:

لینک به دیدگاه
ببین منظورم اینست که آهنگش سبب نمیشد هیچ حرکت موزونی در وجودت پدید بیاد.

 

یعنی جای خاصی را تحریک نمیکرد که به دلت بشینه.

 

یعضی آهنگ ها یک ریتمی دارند،که نا خودآگاه یک جایی به وجد میاد،آدم دوست داره مرتبا گوش بده.

 

بازم شما بهتر میدونی درباره موسیقی،هاشم خان. :a030:

گفتی شعـــــــرش جذاب نبود آخه

 

همین آهنگو بر میدارن محرم یه شعر دیگه میذارن روش باهاش حرکات موزون زنجیر زنی انجام میدن اســمال آقا :a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...