رفتن به مطلب

آلوده ترين نقاط آلوده به آزبست در پايتخت


ارسال های توصیه شده

آلوده ترين نقاط آلوده به آزبست در پايتخت

بر اساس قانون مدتهاست که هواي پايتخت بايد از الياف آزبستي پاک شده باشد اما همچنان در هوايي که تنفس مي کنيم، اين الياف وجود دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

چهار سال است که از مهلت قانوني کارخانه داران براي حذف الياف آزبستي در محصولاتشان گذشته اما همچنان شهروندان تهراني اين الياف سرطانزا را استشمام مي کنند. شوراي عالي حفاظت از محيط زيست در مصوبه اي که مربوط به سال 79 است، استفاده از اين آلاينده را در کارخانه ها ممنوع کرده بود.

بر اساس اين مصوبه بايد طي 7 سال به تدريج تمامي محصولاتي که از آزبست استفاده مي کردند حذف مي شدند اما به دليل عدم توجه دست اندرکاران در سالهاي اخير به رغم سپري شدن مهلت 7 ساله کارخانجات توليد کننده محصولات آزبستي همچنان از اين ماده خطرناک استفاده مي کنند.

به دليل ممنوعيت استفاده از اين ماده در اغلب کشورهاي دنيا قيمت آن در بازارهاي جهاني رو به کاهش است و اين سبب شده که ميزان واردات محصولات آزبستي به کشور روز به روز افزايش يابد.

اين افزايش واردات سبب نگراني اعضاي شوراي شهر تهران شده و آنان نيز به منظور حفظ سلامت شهروندان که در مواجهه بسيار بالاي آزبست قرار دارند در طرحي 3 ماده اي به دولت و مجلس پيشنهاد کردند که به منظور حفظ سلامت مردم و محيط زيست از خطرات ناشي از مصرف محصولات آزبستي نسبت به پيگيري مصوبه شوراي عالي محيط زيست در ارتباط با ممنوعيت استفاده از آزبست و محصولات آن توجه کرده و از توليد، ورود و محصولات آزبستي به کشور ممانعت کنند.

تاکيد براستمرار گزارش دهي در خصوص ميزان آزبست

بر اساس اين طرح شهرداري تهران مکلف است با هماهنگي سازمان حفاظت محيط زيست تدابير لازم براي اندازه گيري و گزارش دهي مستمر در خصوص ميزان آزبست در مناطق مختلف شهرداري تهران اقدام کند.

همچنين شورا به دولت پيشنهاد کرده به منظور حفظ سلامت مردم نسبت به بررسي در زمينه منشاء يابي آزبست موجود در هواي شهر تهران اهتمام ورزيده و بر اين اساس نسبت به حذف منابع توليد کننده اين ماده به هواي محيط هاي شهري اقدام کند.

خودروسازان همچنان از آزبست استفاده مي کنند

يوسف رشيدي، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهرداري تهران با بيان اينکه کاني هايي که داراي بافت اليافي هستند اصطلاحا آزبست گفته مي‌شود، گفت: مهمترين محصولات آزبستي شامل محصولات آزبستي سيماني (لوله‌هاي آزبست سيماني، ناوداني و صفحات ايرانيت)، جامه‌هاي نسوز ( لباس، جليفه، نمدها و ديگر مواد نسوز)، کاغذهاي آزبستي (پوشش لوله‌ها و عايق هاي الکتريکي)، محصولات ساينده (مانند لنت ترمز و کلاچ اتومبيلهاي سبک و سنگين و قطار)، به عنوان ماده پرکننده در آسفالت، رنگ شيميايي، کاشي، پلاستيک و… است.

وي ادامه داد: تحقيقات نشان مي دهد وجود آزبست در هواي تهران بيشتر ناشي از لنت ترمزها و صفحه کلاژ خودروهاست. متاسفانه خودروسازان داخلي هنوز آزبست را از ترکيبات ساخت لنت ترمز و صفحه کلاژ خودروها حذف نکرده اند و 65 درصد مواد به کار رفته در ساخت لنت ترمز و کلاژ خودروهاي داخلي را آزبست تشکيل مي دهد که اين موضوع به شدت سبب بالا رفتن ميزان آلاينده سمي آزبست در هواي شهر شده است.

آزبست عامل سرطان ريه است

به گفته رشيدي، نوع آزبستي که در هواي تهران وجود دارد(کريزوتيل) است که مستقيما در ترمز و کلاژ خودروها بکار مي رود، وجود آلاينده آزبست در هوا مي تواند سبب بروز سرطان ريه شود و سلامتي شهروندان را با خطر مواجه کند. در واقع کساني که در مدت طولاني در معرض آزبست باشند احتمال ابتلاي آنها به سرطان ريه بسيار زياد است.

وي افزود: آزبست موجود در محيط به راحتي به بافت تنفسي نفوذ کرده و احتمال سرطان را به شدت بالا مي برد، حال آنکه الياف آزبست حتي مي توانند با نشست بر روي لباس و بدن افراد به محيط خانه نيز منتقل شوند و حتي سلامتي افرادي که از خانه خارج نمي شوند را با خطر مواجه سازند.

اثرات آزبست بر سلامتي انسان

رشيدي به اثرات اين الياف بر سلامتي انسان اشاره کرد و گفت: الياف آزبست به قسمتهاي تحتاني دستگاه تنفسي نفوذ کرده و بيماريهاي مختلفي را در انسان ايجاد مي کند. اينگونه الياف در بافت سيستم تنفسي بسيار پايدار بوده و در نهايت موجب بروز سرطان مي شوند. آزبستوسيس، سرطان ريه، مزوتليوما، سرطان حنجره عمده بيماريهاي ناشي از استنشاق آزبست هستند.

ميدان تجريش و نقاط مرکزي شهر آلوده ترين نقاط شهر

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهرداري تهران به نقاط بحراني شهر تهرات که داراي بيشترين الياف آزبست هستند اشاره کرد و افزود: براي مشخص شدن ميزان آزبست موجود در هواي تهران در سال 88، 30 نمونه گيري از بخشهاي مختلف شهر در اواخر بهمن و اسفند که از ماههاي پرتردد و ترافيک در تهران محسوب مي شوند صورت گرفت. در بررسيهاي صورت گرفته مشخص شد در نقاطي که بيشترين تردد خودروها وجود دارد ميزان آلاينده سمي آزبست در هوا نيز بيشتر است چنانچه در اين بررسي ميدان تجريش و نقاط مرکزي شهر بيشترين آلاينده آزبست را در هوا داشتند.

وي ادامه داد: تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد ميزان آزبست در هواي مناطق مرکزي شهر به خصوص در خيابان و ميدان انقلاب، خيابان فتحي شقاقي، کارگر شمالي و خيابان سهروردي بسيار بالا است که اين موضوع سلامتي شهروندان را با خطر جدي مواجه مي کند.

رشيدي افزود: براساس اندازه گيريهاي صورت گرفته منطقه يافت آباد، اتوبان بسيج، ميدان بهمن، خيابان آزادي ، ميدان آزادي ، پل گيشا، انتهاي بزرگراه حکيم ، منطقه مسعوديه تهران بعد از مناطق مرکزي بيشترين ميزان آزبست در هوا را دارند.

به گفته مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهرداري تهران، ميانگين نتايج اندازه گيريهاي انجام شده در سال 88 و در ايستگاههاي مختلف برابر با fiber/ml 5.7 هزارم است. براي مشخص شدن ميزان آزبست موجود در هواي شهر تهران 20نمونه گيري از 5 نقطه مختلف شهر و در هر نقطه 4 مرتبه در طي اسفند 89 لغايت ارديبهشت 90 صورت گرفت. نمونه برداريهاي انجام شده در 5 نقطه جنوب، شرق، شمال، غرب و مرکزتهران انجام شد. ميانگين نتايج اندازه گيريهاي انجام شده در سالهاي 90-89 و در ايستگاههاي مختلف برابر با 4.8 fiber/ml است.

وجود اين ميزان آزبست زنگ خطري براي پايتخت است

معصومه ابتکار رئيس کميته محيط زيست شوراي اسلامي شهرتهران با بيان اينکه آزبست يکي از ترکيبات آلاينده شناخته شده در جهان است به خبرنگار مهر گفت: بر اساس مصوبه شورايعالي محيط زيست در سال 79 دولت مکلف به حذف اين آلاينده طي يک برنامه زمانبندي شده است.

وي با بيان اينکه 10 سال از تصويب اين مصوبه مي گذرد، افزود: در سال گذشته شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در خصوص ميزان اين آلاينده در هواي تهران بررسيهاي انجام داد که نتايج آن نشان دهنده وجود مقدار بسيار زيادي از اين نوع آلاينده در هواي تهران است.

ابتکار، وجود اين مقدار آزبست در هواي تهران را زنگ خطري براي پايتخت دانست و گفت: آموزش شهروندي مي تواند از خطرات اين آلاينده کم کند زيرا اگر شهروندان از خطرات آزبست آگاه باشند کمتر در معرض آن قرار مي گيرند.

لنتهاي چيني آغشته به آزبست است

مسعود زندي، معاون دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان محيط زيست، تعويض لنت ترمزهاي فرسوده با لنتهاي وارداتي از چين که آغشته به ماده سرطانزاي آزبست است را مهمترين عامل توليد اين ماده در هوا دانست و گفت: استفاده از آزبست در صنايع و به ويژه در صنعت خودروسازي که در حال حاضر در تمام دنيا به عنوان يک ماده سرطانزا و خطرناک معرفي شده توسط سازمان محيط زيست محدود شده است.

به گفته وي، در حال حاضر خودروسازان در لنت ترمز خودروهاي نو از اين ماده استفاده نمي کنند اما به دليل ورود لنت ترمزهاي آغشته به آزبست از کشور چين و استفاده از آنها در تعويض لنت ترمزهاي خودروهاي فرسوده اين ماده وارد هوا مي شود که بسيار خطرناک است.

زندي افزود: در سال جاري در پي مکاتباتي که سازمان محيط زيست با اداره گمرک و وزارت بازرگاني داشته ورود هرگونه لنت يا جنس ديگري که آغشته به آزبست باشد از طريق قانوني ممنوع شده و محيط زيست به شدت با آن برخورد مي کند.

وي ياد آور شد: محيط زيست نمي تواند از ورود قاچاقي اجناس آغشته به اين ماده جلوگيري کند و مسئولان بايستي با پيگيري جدي مانع از ورود اين ماده از مبادي غيرقانوني جلوگيري کنند.

زندي با بيان اينکه خطوط توليد واحدهاي صنعتي براي جايگزيني آزبست نيازمند سرمايه گذاري بسيار زيادي هستند تاکيد کرد: با اين وجود محيط زيست در جايگزين کردن اين ماده خطرناک مصر است.

مجلس عدم اجراي قانون ممنوعيت آزبست را پيگيري مي کند

انوشيروان محسني بندپي، عضو فراکسيون محيط زيست مجلس در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه به اين قانون که صنايع به مرور آزبست را از فرايند توليدشان حذف کنند، بي توجهي مي شود.

وي تاکيد کرد: خطرزا بودن آزبست به اثبات رسيده اما متاسفانه نسبت به نظارت بر اجراي آن کم توجهي مي شود که بزودي مجلس و فراکسيون محيط زيست به اين موضوع ورود پيدا مي کنند.

بيماريهايي که با تنفس آزبست مبتلا مي شويم

دکتر مازيارمحمدي، با بيان اينکه در بعضي مراجع علمي، آزبست بعد از سرب و جيوه به عنوان خطرناک ترين ماده براي محيط زيست و سلامت انسان محسوب شده است، گفت: الياف آزبست بسيار پايدار است، بنابراين به آساني حل نمي شود و تا ساليان متمادي در بافت ريه باقي مي ماند و به مرور زمان منتهي به فيبروز ريه يعني سفت شدن بافت ريه و تنگي نفس مي شود. بيماري آزبستوس قابل علاج نيست ولي با جلوگيري از تنفس بيشتر گرد و غبار آزبستي مي توان سرعت پيشرفت اين بيماري را تا حدودي کند کرد.

وي ادامه داد: غير از آزبستوس و سرطان ريه يکي ديگر از بيماريهايي که به دليل تنفس گرد و غبار آزبست به وجود مي آيد، مزوتليوم است. مزوتليوم نوعي سرطان بدخيم است که فقط از طريق تماس و تنفس آزبست به وجود مي آيد. متاسفانه هنوز نحوه شکل گيري اين بيماري مشخص نشده ولي واضح است که الياف بسيار نازک آزبستي، به لايه نازک ريه مي چسبد و سپس به مرور زمان در ريه پخش و به اين طريق باعث ايجاد سرطان مي شود.

با وجود آگاهي از بيماريهايي که ناشي از الياف آزبست است و قوانين بازدارنده، خودروسازان همچنان بي ترس از اين آلياف در محصولات خود استفاده مي کنند و ريه هاي شهروندان تهراني همچنان اين الياف سرطانزا را تنفس مي کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...