MH.Sayyadi 14584 ارسال شده در 17 مهر، 2011 سلام دوستان، به نظر شما چرا مردم مصر، میدان التحریر در شهر قاهره رو برای تجمع و تظاهرات انتخاب کردند؟ ویژگی های این میدان چیه؟ در واقع چه عواملی بر مردم تاثیر می گذارد تا مکان هایی را برای تجمع و یا تظاهرات انتخاب کنند؟ با تشکر 10
SH E I KH 18713 ارسال شده در 17 مهر، 2011 سپاس محمد حسین جان که دعوت کردی در خصوص ویژگی های فیزیکی و غیر فیزیکی این میدان اصلاعاتی ندارم به همین جهت نمیتونم نظری بدم. 8
MH.Sayyadi 14584 سازنده ارسال شده در 17 مهر، 2011 سپاس محمد حسین جان که دعوت کردی در خصوص ویژگی های فیزیکی و غیر فیزیکی این میدان اصلاعاتی ندارم به همین جهت نمیتونم نظری بدم. خواهشم میکنم، شیخ عزیز در مورد اینکه کلا چه عواملی تاثیر گذار هست برای انتخاب یک محل توسط مردم، برای حضور در اونجا، هم نظری نداری؟ 8
SH E I KH 18713 ارسال شده در 17 مهر، 2011 خواهشم میکنم، شیخ عزیز در مورد اینکه کلا چه عواملی تاثیر گذار هست برای انتخاب یک محل توسط مردم، برای حضور در اونجا، هم نظری نداری؟ عوامل فیزیکی چون دسترسی مطلوب پیاده و سواره نقش داره و همچنین گنجایش فضا. اما مهترین مسئله روح مکان هستش. مثل میدون آزادی در تهران یا شاید بگیم در ایران. 9
Ehsan 112349 ارسال شده در 17 مهر، 2011 به نظر من جایی را انتخاب میکنند که همه خیابان ها به آن مشرف شود،راه در رو داشته باشد،از ساختمان های اطراف بشه فیلمبرداری کرد تا دیکتاتور هر جنایتی دلش خواست انجام نده و....... 8
MH.Sayyadi 14584 سازنده ارسال شده در 17 مهر، 2011 ممنون از دوستان آقا قضیه ای هست؟ همه زدن تو خط هابرماسی ها! تو خط چی؟ 5
MH.Sayyadi 14584 سازنده ارسال شده در 17 مهر، 2011 عوامل فیزیکی چون دسترسی مطلوب پیاده و سواره نقش داره و همچنین گنجایش فضا.اما مهترین مسئله روح مکان هستش. مثل میدون آزادی در تهران یا شاید بگیم در ایران. برای شکل گیری این روح مکان، چه عواملی دخیل هستند به نظرت؟ به نظر من جایی را انتخاب میکنند که همه خیابان ها به آن مشرف شود،راه در رو داشته باشد،از ساختمان های اطراف بشه فیلمبرداری کرد تا دیکتاتور هر جنایتی دلش خواست انجام نده و....... خب خیلی از معابر شهری این ویژگی ها رو دارن، پس مردم چرا اونجاها نمیرن؟ مثلا خیابان شریعتی یا باهنر تهران. 6
Ehsan 112349 ارسال شده در 17 مهر، 2011 خب خیلی از معابر شهری این ویژگی ها رو دارن، پس مردم چرا اونجاها نمیرن؟ مثلا خیابان شریعتی یا باهنر تهران. خیابان شریعتی کجا شبیه میدان التحریر و خیابان های منتهی به آن است !!! :JC_thinking: تو تهران یه جایی مثل میدان تحریر نداریم به نظرم. 4
MH.Sayyadi 14584 سازنده ارسال شده در 17 مهر، 2011 خیابان شریعتی کجا شبیه میدان التحریر و خیابان های منتهی به آن است !!! :JC_thinking: تو تهران یه جایی مثل میدان تحریر نداریم به نظرم. من منظورم این حرفتون بود : " همه خیابان ها به آن مشرف شود،راه در رو داشته باشد،از ساختمان های اطراف بشه فیلمبرداری کرد " این ویژگی ها رو خیلی از خیابون ها دارن. اینطور نیس؟ به نظرتون میدان انقلاب یا آزادی نمیتونه همچین نقشی رو در ایران ایفا کنه؟ 3
SH E I KH 18713 ارسال شده در 17 مهر، 2011 برای [/url]شکل گیری این روح مکان، چه عواملی دخیل هستند به نظرت؟ خاطرات مردم از اون مکان منظور روحی است که مردم حس میکنند 3
Neutron 60972 ارسال شده در 17 مهر، 2011 ممنون از دوستان تو خط چی؟ هابرماس یه کتاب داره در مورد طراحی فضاهای عمومی جهت اعتراضات مدنی! از میزان محصوریت فضا توی جمع شدن تاثیر داره تا نحوه ی چیدمان مبلمان و راه های در روی موجود. این موضوع طراحی فضای شهری مناسب اعتراضات عمومی رو یه بار توی کافه دیزاین قدیم مطرح کردم. میتونی پیداش کنی از اونجا. 5
Ehsan 112349 ارسال شده در 17 مهر، 2011 من منظورم این حرفتون بود : " همه خیابان ها به آن مشرف شود،راه در رو داشته باشد،از ساختمان های اطراف بشه فیلمبرداری کرد "این ویژگی ها رو خیلی از خیابون ها دارن. اینطور نیس؟ به نظرتون میدان انقلاب یا آزادی نمیتونه همچین نقشی رو در ایران ایفا کنه؟ شما عکس های میدان تحریر و میدان انقلاب و آزادی را برای مقایسه بذارین تو این تاپیک تا بررسی کنیم. 4
Ehsan 112349 ارسال شده در 17 مهر، 2011 میدان آزادی ساختمان های اطراف.... تو میدان آزادی میتوانند به رگبارت ببندند،چون هیچ چیزی اطرافش نیست. اما میدان التحریر را بنگرید. 4
MH.Sayyadi 14584 سازنده ارسال شده در 17 مهر، 2011 ساختمان های اطراف.... تو میدان آزادی میتوانند به رگبارت ببندند،چون هیچ چیزی اطرافش نیست. اما میدان التحریر را بنگرید. [/center] یعنی شما نظرتون اینه که محصوریت میدان باعث میشه که مردم احساس امنیت بیشتری برای اعتراض داشته باشن؟ چون اگه به رگبار بستن باشه، از روی ساختمون هم میتونن این کار بکنن. ضمنا در فضایی مثل میدان آزادی امکان گریز مردم بیشتر هست تا میدان التحریر. 5
گـنـجـشـک 24371 ارسال شده در 17 مهر، 2011 یعنی شما نظرتون اینه که محصوریت میدان باعث میشه که مردم احساس امنیت بیشتری برای اعتراض داشته باشن؟ چون اگه به رگبار بستن باشه، از روی ساختمون هم میتونن این کار بکنن. ضمنا در فضایی مثل میدان آزادی امکان گریز مردم بیشتر هست تا میدان التحریر. خب بستگی داره......اگه ساختمونا تحت تصرف مردم باشه التحریر خوبه....اگه تحت تسلط حکومت باشه...ازادی. 6
Mohammad Aref 120566 ارسال شده در 17 مهر، 2011 خب محصوریت فضا تو تجمع تأثیر داره. نه اونقدر فضا باز باشه که طرف واسه در رفتن باید مسافت زیادی رو بره تا به کوچه پس کوچه ها برسه. نه اونقدر محصور باشه که راه در رو نداشته باشه. وجود نوع ساختمانهایی که اطراف میدون هست (از نظر کارکردی) هم خیلی اهمیت داره و یه مسئله هویت اون مکان. 3
Ehsan 112349 ارسال شده در 17 مهر، 2011 یعنی شما نظرتون اینه که محصوریت میدان باعث میشه که مردم احساس امنیت بیشتری برای اعتراض داشته باشن؟ چون اگه به رگبار بستن باشه، از روی ساختمون هم میتونن این کار بکنن. ضمنا در فضایی مثل میدان آزادی امکان گریز مردم بیشتر هست تا میدان التحریر. محصوریت و مردمی بودن اون منطقه خیلی مهمه. تمامی شبکه های دنیا در ساختمان های اطراف میدان،دفتر داشتند و میتوانستند فیلمبرداری کنند و دولت مصر نمیتونست زیاد آسیبی بهشون بزنه. مگر اینکه با تانک بیاد مردم را بزنه،مثل سوریه.... البته به نظرم این بحث بیشتر مربوط به فاشیست بودن یک حکومت میشه. اگر خیلی فاشیست باشه،میلیون ها آدم را هم با هواپیما بمباران میکنه. به نظرم نقش شهرسازی و معماری تو این چیزها،حدود 20 درصده !!!!! 3
anvil 5769 ارسال شده در 18 مهر، 2011 محصوریت و مردمی بودن اون منطقه خیلی مهمه. تمامی شبکه های دنیا در ساختمان های اطراف میدان،دفتر داشتند و میتوانستند فیلمبرداری کنند و دولت مصر نمیتونست زیاد آسیبی بهشون بزنه. ! خب البته اجازه فیلمبرداری هم داشتند!!وگرنه ساختمونای خالی چه امنیتی واسشون داشت؟؟ 4
ارسالهای توصیه شده