رفتن به مطلب

سيل وتگرگ ديگري آرزوست!


ارسال های توصیه شده

سيل وتگرگ ديگري آرزوست!

حدود يک سالي مي شود که مقامات محلي مدام مي گويند"شيراحمد ديگر توانايي نگهداري اين همه آهو را ندارد."زيستگاهي در شهرستان سبزوارکه سومين زيستگاه بزرگ نگهدارنده آهو در کشور است."

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در اين يک سال نامه نگاري هاي فراواني براي صدور پروانه جابجايي آهوان صورت گرفته اما هر چه نامه بيشتر،پاسخ کمتر...

شيراحمد يک زيستگاه 23 هزار هکتاري است که اگر منطقي به آن نگاه شود مي تواند به 1500رأس آهو سرويس دهد.اما تازه ترين سرشماري نشان مي دهد که حدود 3 هزار رأس آهو در آن هستند و سر غذا با هم دعوا دارند!

سال گذشته،اوايل ارديبهشت سيل و تگرگ نزديک به 350 آهو را تلف کرد اما مسوولين مي گويند بايد جمعيت آهو را نصف کرد تا آهوان نفس بکشند.

تقي پور،معاون محيط طبيعي اداره محيط زيست خراسان رضوي مي گويد:" جمعيت زياد آهو در اين منطقه فقر گياهي آنرا سبب شده و تگرگي که خردادماه سال گذشته باريده علوفه را از بين برده،به همين خاطر شيراحمد توانايي نگهداري اين تعداد از آهو را ندارد. محيط زيست خراسان رضوي به سازمان محيط زيست پيشنهاد داده که آهوان اين زيستگاه پس از مطالعه دقيق به ساير مناطق کشور که زماني زيستگاه آهو بوده اما اکنون جميعت گونه خود را از دست داده اند انتقال يابند ."

اين منطقه از سال 1357 با هدف حمايت از آهو و زيستگاه هاي کويري تحت حفاظت بود تا اينکه سرانجام در سال 1381 به پناهگاه حيات وحش تبديل شد.

حالا خشکسالي هم مشکلي شده روي مشکلات.آهوان تشنه براي يافتن آب به اين ور و آنور مي روند وبه گفته تقي پور گاه تا شعاع 30 کيلومتري از زيستگاه دور مي شوند.

رييس اداره محيط زيست سبزوار چندي پيش در مصاحبه اي گفته بود که طرحي تدوين شده تا 1000آهو از اين زيستگاه به ساير زيستگاه ها بروند اما فعلا اتفاق خاصي نيفتاده جز انتقال 19 آهو به "نوبهار".نه طرح انتقال 400آهو به زيستگاه يوز عملي شده و نه بردن چند صد آهو به زيستگاه هاي از بين رفته! هر چه هست،نامه نگاري است و سوالات بي جواب.

در اين بين کارشناسان راه حل هايي مي دهند.دکتر برهان رياضي مي گويد:" جمعيت زياد آهو به زيستگاه زيان مي رساند ودر حمايت آهو نبايد افراط کرد همان طور که شکار بي رويه آهو نيز به گونه آسيب مي رساند و تفريط در نگهداري آهو محسوب مي شود.آهو برخي گياهان را ترجيح مي دهد وافزايش جمعيت آن به فقر گياهي آن گونه گياهي خاص در زيستگاه منجر مي شود.بنابراين اگر جمعيت آهو بيش از حد افزايش يابد، تبديل به آفت مي شود."

وي راه حل کاهش جمعيت آهو در زيستگاه هايي را که بيش از ظرفيت آهو نگهداري مي کنند، در انتقال آن مي داند و مي افزايد:"منطقي ترين راه حل انتقال گونه است حتي اگر با تلفات 20 درصدي همراه باشد. با اينکه من با شکار مخالفم اما در اين زيستگاه مي توان پروانه ويژه شکار نيز صادر کرد."

اما فعلا همه دست روي دست گذاشته اند؛ شايد منتظرند تگرگ و سيل ديگري بيايد و کار را تمام کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...