رفتن به مطلب

احتمال تکثير دوزيست نادر جهان در اسارت


ارسال های توصیه شده

احتمال تکثير دوزيست نادر جهان در اسارت

یک زیستگاه سمندر لرستان "حفاظت شده"اعلام می شود

ایرن-محمد محمد پور:مدیرکل دفتر تنوع زیستی سازمان محیط زیست از معرفی یکی از زیستگاه های سمندرلرستان به عنوان منطقه حفاظت شده خبر داد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران، حسین محمدی با اعلام این خبر افزود:"تا چند سال پیش زیستگاه سمندر لرستان تنها در یکی دو منطقه بود اما اکنون 7 زیستگاه این گونه نادر جانوری شناسایی شده است."

وی در گفت وگو با ایرن ادامه داد:"سازمان محیط زیست با همکاری دانشگاه رازی کرمانشاه خواستار تهیه طرحی کاربردی در این زمینه شده و برنامه های خود را برای حفاظت از سمندر لرستان در قالب طرح های کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت به اجرا در می آورد."

این مقام مسوول از احتمال تکثیر سمندر لرستان در محیط اسارت خبر داد و گفت:"اقداماتی نیز به منظور برآورد جمعیت این گونه در حال اقدام است."

سمندر کوهستانی لرستان یک گونه سمندر بسیار رنگی است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی شهبازان لرستان زندگی می‌کند.

سمندر کوهستانی لرستان دارای بدنی به طول 14 سانتی‌متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها و یا نوارهایی زرد و یا نارنجی بوده که ظاهری زیبا به این دوزیست بومی ایران بخشیده است.

چنین تخمین زده می‌شود که کل جمعیت بالغ سمندر کوهستانی لرستان کمتر از 1000عدد باشد. رنگ‌بندی متفاوت و زیبایی این جانور سبب شده تا سودجویان به منظور فروش آن با قیمتی بالا در بازارهای آسیایی و اروپایی اقدام به صید بی‌رویه? این دوزیست کرده و آن را در خطر انقراض نسل جدی قرار دهند. مردم محلی نیز که آنرا به جای سمندر، ««مارمولک رنگی» می‌نامند، سالیانه تعداد زیادی از آنها را برای فروش در جشن‌های سال نو شکار می‌کنند.

تغییر اقلیم و بروز خشکسالی در منطقه نیز در کنار عوامل انسانی یاد شده سبب گردیده است تا اندک جمعیت باقی‌مانده از سمندرهای کوهستانی لرستان به سن تولید مثل نرسیده و تعدادشان در طبیعت روزبه روز کاهش یابد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...