رفتن به مطلب

نقش مديران ذخيره گاههاي ايران در برنامه ريزي ها کم رنگ است


ارسال های توصیه شده

رييس سازمان محيط زيست:

نقش مديران ذخيره گاههاي ايران در برنامه ريزي ها کم رنگ است :ws44:

ايرن: معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست با ارسال پيامي به جشنواره دنا که توسط معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست قرائت شد خواستار ايجاد شبکه ملي ذخيره گاههاي زيستکره درکشور شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران به نقل از دبيرخانه پروژه حفاظت از تنوع زيستي زاگرس مرکزي، مهندس محمد جواد محمدي زاده دراين پيام خاطر نشان کرد: ذخيره گاههاي زيستکره از جنبه هاي مختلف به عنوان " آزمايشگاههاي طبيعي" براي تجربه کردن و نشان دادن مديريت تلفيقي آب، خاک و تنوع زيستي عمل مي کنند.

وي افزود: ساختار مديريتي ذخيره گاهاي زيستکره بايد به گونه اي تعريف شود که امکان مشارکت و دخالت مناسب دولت، جوامع محلي و ذينفعان خصوصي در برنامه ريزي و مديريت آنها فراهم شود.

او افزود: کشورمان ايران در حال حاضر داراي 241 منطقه حفاظت شده در سطوح مختلف مديريتي مي باشد که از اين بين 10 منطقه به عنوان ذخيره گاه زيستکره و 22 منطقه بعنوان تالابهاي با ارزش بين المللي در سطح جهاني به ثبت رسيده اند. در نهايت با تلاش هاي سازمان متبوع و حمايت کميته ملي انسان و کره مسکون (MAB) پس از گذشت بيش از 30 سال از ثبت 9 ذخيره گاه ارژن و پريشان، گنو، حرا، کوير، توران، ميانکاله، گلستان، ارسباران و اروميه، کشورمان توانسته است در سال 1389 ذخيره‌گاه زيستکره دنا را به عنوان دهمين ذخيره‌گاه در سطح ملي و پانصد و پنجاهمين ذخيره‌گاه زيستکره در سطح جهاني در ليست ذخيره گاههاي يونسکو به ثبت برساند. شوراي هماهنگي بين المللي برنامه انسان و کره مسکون يونسکو در بيست و دومين جلسه نشست شورا در پاريس، ژوئن سال 2010 ميلادي ثبت ذخيره گاه زيستکره دنا را مصوب و دلايل اصلي آن را ارزشهاي معني دار اکوسيستم منطقه در بعد جهاني، تنوع توپوگرافي و شرايط آب و هوايي منطقه، تنوع زيستي پايدار، حضور موثر جوامع روستايي و بخصوص عشايري، حفظ دانش و روشهاي سنتي معيشت، مديريت پايدار مراتع و اکوتوريسم در ذخيره گاه تبيين نموده است.

رييس سازمان محيط زيست خاطر نشان کرد: تعداد 42 روستا در محدوده ذخيره گاه زيستکره دنا با جمعيتي در حدود 19200 نفر قرار گرفته که شغل غالب مردم در اين محدوده کشاورزي، باغداري و دامداري است. همچنين قبايل مختلفي از عشاير در هر دو دامنه کوه دنا در فصل تابستان قشلاق خود را سپري مي نمايند. به دليل نوع معيشت مردم، تعامل و وابستگي آنان به منابع تنوع زيستي و طبيعي در منطقه بسيار بالا است. اما عدم تدوين دستورالعمل هاي مرتبط با بهره برداري پايدار و غلبه بخشي نگري در مديريت منابع و ملحوظ ننمودن اصول بهره برداري پايدار، عمده بهره برداري ها و فعاليت هاي توسعه منجر به تخريب طبيعت گرديده است.

او عمده تهديدات فراروي منابع طبيعي و تنوع زيستي دنا را تغيير کاربري اراضي، فعاليت هاي کشاورزي و دامپروري ناپايدار، توسعه گردشگري ناپايدار در منطقه، شکار و صيد بي رويه، توسعه شهري و روستايي ناپايدار و مغاير با اصول محيط زيستي، فعاليت هاي توسعه ناپايدار عنوان کرد.

رييس سازمان محيط زيست همچنين افزود: مديريت ذخيره گاهها در کشور بايد بطور جدي تري مورد توجه مسئولان در همه ارگانهاي ذيربط قرار گيرد و بنظر مي رسد نخستين گام در اين زمينه ايجاد جايگاه قانوني ذخيره گاهها بعنوان يکي از سطوح مديريتي مناطق حفاظت شده مي تواند باشد.

او همچنين خواستار ايجاد شبکه ملي ذخيره گاههاي کشور بطور رسمي شد و افزود: بنظر مي رسد بر خلاف ساير کشورها نقش مديران مستقيم ذخيره گاهها در برنامه ريزي، تصميم گيري و مديريت ذخيره گاهها کم رنگ بوده و موضوع ذخيره گاهها غالباً از طريق ادارات کل استاني و ستادي هدايت مي شود. لذا تاکيد مي شود با برگزاري دوره هاي آموزشي مختلف جهت ارتقاي ظرفيت، دانش و اعتماد به نفس مديران ذخيره گاهها تلاش گردد. همچنين با عنايت به پيشگامي کشورمان در ثبت ذخيره گاههاي زيستکره و نيز تعداد ذخيره گاهها کشورمان در منطقه جنوب و مرکز آسيا و نيز ضعف دبيرخانه هند و پرستيژ بين المللي موضوع، به کميته ملي انسان و کره مسکون پيشنهاد مي نمايد درخواست انتقال دبيرخانه SACAM از کشور هند به کشورمان مورد بررسي قرار داده و در چهارمين نشست منطقه اي که در آبان ماه سالجاري در جزيره قشم برگزار مي گردد، مطرح و مصوب نمايند.

معاون رييس جمهور درادامه تاکيد کرد: در راستاي تحقق چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه توسعه پنجم و برنامه اقدام مادريد در خصوص ذخيره گاهها تلاش شود تا با حمايت کميته ملي انسان و کره مسکون و ادارات کل استانها در 5 سال آينده حداقل 2 ذخيره گاه به ليست ذخيره گاههاي کشور اضافه شود. او همچنين ابراز اميدواري کرد با توجه به غناي تنوع زيستي کشور و اهميت جهاني آن با همکاري سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و حمايتهاي دفتر منطقه اي يونسکو در تهران بتوان در معرفي سايتهاي جديد ميراث طبيعي جهاني اقدام نمود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...