رفتن به مطلب

گفتگوی هفته هشتم : اینورتر


am in

ارسال های توصیه شده

درود

 

میزبان هفته : samaneh66

 

موضوع بحث : "اینورتر (inverter)"

 

 

 

w75.png لطفا فقط در حوزه بحث گفتگو نمایید!!! w75.png

 

w210.gif

لطفا قبل از پست استارت میزبان پستی نزنید چون پاک میشه!!!

  • Like 8
لینک به دیدگاه

اینورتر یا مبدل برق دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم (dc) را به جریان متناوب (ac) تبدیل می کند. جریان ac تبدیل شده می توانند بر اساس نیاز در هر ولتاژ و فرکانسی باشد که بوسیله ترانسفورماتورهای مناسب و مدارها کنترل می شود.

اینورترها قطعات متحرک ندارند و در طیف گسترده ای از ابزارهای کاربردی استفاده می شوند، از منبع تغذیه کامپیوتر گرفته تا ابزار بزرگ حمل و نقل فله. اینورترها معمولا برای تامین جریان ac از منابع dc مانند پانل های خورشیدی یا باتری مورد استفاده قرار می گیرند.

اینورتر نوسان ساز الکترونیکی قدرت بالا است. دلیل این نام گذاری آن است که این دستگاه عمل عکس مبدل برق ac به dc متداول را انجام می دهد

  • Like 8
لینک به دیدگاه

سلام

خوبی سمان؟

امیدوارم بحث خوبی داشته باشیم

اول یه توضیح بده اینورتر کجاها معمولا کاربرد داره؟

تو جاهای صنعتی هم استفاده میشه؟

  • Like 7
لینک به دیدگاه
سلام

سلاممممممممم:ws2:

خوبی سمان؟

قربانت :icon_gol:

امیدوارم بحث خوبی داشته باشیم:w16:

اول یه توضیح بده اینورتر کجاها معمولا کاربرد داره؟

  1. منبع تغذیه
  2. گرمکن القائى
  3. منابع برق اضطراری
  4. انتقال انرژی به روش HVDC
  5. درایوهای الکتریکی وسیله نقلیه
  6. درایو فرکانس متغیر

تو جاهای صنعتی هم استفاده میشه؟

بله در جاهاي صنعتي هم استفاده ميشه

reading.gif

  • Like 5
لینک به دیدگاه
reading.gif

خب کجاهای صنعت استفاده میگرده :ws3:

 

 

یه چیز دیگه

اینورتر انواع مختلف داره؟

هرکدوم رو یه توضیحی میدی

  • Like 7
لینک به دیدگاه
خب کجاهای صنعت استفاده میگرده :ws3:

 

کاربرد های اینورتر

 

  • منبع تغذیه اینورتر برق DC را از منابعی مانند باتری، پانل های خورشیدی، یا سلولهای سوختی به برق AC تبدیل می کند. برق خروجی را می توان به هر ولتاژی که لازم باشد تبدیل کرد.
    میکرو اینورترها مستقیما جریان را از پانل های خورشیدی به جریان متناوب تبدیل می کنند.
  • منابع برق اضطراری استفاده از باتری و اینورتر بعنوان منبع تغذیه اضطراری (یو پی اس) جهت تامین برق AC زمانی که برق اصلی در دسترس نیست. وقتی که برق اصلی مجددا برقرار شد ، از یکسو کننده برای شارژ کردن باتری ها استفاده می شود.
  • گرمکن القائى از اینورتر ها برای بالا بردن فرکانس برق اصلی جهت استفاده در گرمکن القائى استفاده می شود. برای اینکار ابتدا برق اصلی با به DC تبدیل کرده و سپس بوسیله اینورتر برق DC را به AC با فرکانس بالاتر تبدیل می کنند.
  • انتقال انرژی به روش HVDC در انتقال برق به روش HVDC (انتقال مقدار زیادی انرژی در مسافت‌های زیاد و با تلفات کم)، ابتدا برق AC به برق DC با ولتاژ بالا تبدیل شده و به مکان دیگری منتقل می شود. سپس در محل دریافت، به کمک اینورتر آن را به برق AC تبدیل می کنند.
  • درایو فرکانس متغیر درايو فرکانس متغیر یا VFD يك سيستم براي كنترل كردن سرعت چرخش يك موتور AC با كنترل كردن فركانس برق اعمال شده به موتور الكتريكي است. اینورتر وظیفه کنترل برق را بعهده می گیرد. در اغلب موارد ، درایو فرکانس متغیر شامل یک یکسوساز است به طوری که برق DC مورد نیاز اینوتر از برق AC اصلی تامین می شود. از آنجا که در اینجا اینورتر یک عنصر اصلی است، بعضی اوقات درایو فرکانس متغیر به نام درایو اینورتر یا کلا اینورتر نامیده می شود.
  • درایوهای الکتریکی وسیله نقلیه در حال حاضر از اینورتر جهت کنترل قدرت کشش موتور در برخی وسایل نقلیه برقی مانند قطار برقی و همچنین برخی از خودروهای الکتریکی و هیبریدی مانند تویوتا Prius استفاده می شود. به طور خاص پیشرفت های مختلف انجام شده در تکنولوژی اینورترها به خاطر کاربرد آنها در وسایل نقلیه برقی است. در وسایل نقلیه مجهز به ترمز احیا کننده، اینورتر همچنین انرژی خود را از موتور (که در این جا به عنوان یک ژنراتور عمل می کند) گرفته و آن را در باتری ها ذخیره می کند.

یه چیز دیگه

اینورتر انواع مختلف داره؟

هرکدوم رو یه توضیحی میدی

انواع اینورتر:

به طور کلی با توجه به نوع خروجی، دو نوع اینورتر وجود دارد که هر یک مزایا و معایبی دارد:

1- اینورتر با موج سینوسی خالص(Pure Sine Wave)

2- اینورتر با موج سینوسی تغییر یافته(Modified Sine Wave)

در اینورترها، شکل موج سینوسی خروجی را می توان با به کار بردن میکروپروسسور مشابه خروجی ژنراتورها کرد. در حقیقت اینورتری خوب است که شکل موج سینوسی کاملی در خروجی داشته باشد.

در اینورترهای موج سینوسی تغییر یافته از تکنولوژی ساده قدیمی استفاده شده و شکل موج خروجی این اینورترها مربعی (شبه سینوسی) است. این اینورترها کیفیت نامرغوبی دارند ولی از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشند.

در شکل‌های زیر می‌توانید تفاوت بین خروجی یک اینورتر با موج سینوسی خالص را با اینورتری با موج سینوسی تغییریافته مشاهده کنید

يكى از مهمترين پارامترهای اينورتر، شكل موج خروجى است كه در انواع مربعى (شبه سينوسى) و سينوسى طراحى مى‌گردد.

مناسب‌ترين شكل موج مورد استفاده براى تجهيزات حساس الكترونيكى، شكل موج سينوسى است چرا كه شكل موج هاى متناوب غيرسينوسى به دليل طبيعت خود، حاوى مولفه‌هاى فركانسى بالاتر از Hz50 و با مضاربی از فركانس پايه Hz50 مى‌باشند كه در حقيقت به عنوان فركانس‌هاى ناخواسته حكم نويز يا اختلال را داشته و در بسيارى از موارد موجب اختلال در عملكرد اين تجهيزات مى‌گردند. از اين رو در اینورترهاى پيشرفته، سعى بر‌ آن است كه تا حد ممكن شكل موج خروجى به شكل موج سينوسى ايده‌آل يا سينوسى كامل نزديك گردد كه اين امر با روش‌ها و تكنولوژى‌هاى متفاوتى قابل حصول است. نكته قابل توجه آن است كه اينورترهاى سينوسى غالباً بدون بار و حتى با بارهاى اهمى شكل موج خود را حفظ مى‌كنند ولى تحت بارهاى القايى (مانند موتور يا مهتابى) و سوئيچينگ (مانند منابع تغذيه كامپيوتر) حساس بوده و شكل موج به دست آمده از سينوسى كامل منحرف مى‌گردد كه اين به نوبه خود منجر به بروز نويز يا اختلال مى‌گردد. بنابراين، اولين اولويت در اينورترهاى سينوسى، استفاده از تكنولوژى‌هايى است كه در حفظ شكل موج، تحت بارهاى مختلف، موفق‌تر عمل كنند.

تكنولوژى‌ متداول، مدولاسيون SPWM در انواع مختلف خود است ولى جديدترين تكنولوژى براى ساخت شكل موج سينوسى مدولاسيون دلتا نام دارد كه در اينورترهاى شرکت هژيرصنعت مورد استفاده قرار گرفته است.

hiker.gif

  • Like 7
لینک به دیدگاه

انواع اينورتر با نام صنعتي

اینورتر LENZE INVERTER

کنترل دور لنزتک فاز با توان 0.25 KW تیپ E82EV251K2C200

کنترل دور لنزتک فاز با توان 0.37 KW تیپ E82V371K2C200

کنترل دور لنز تک فاز با توان 2.2 KW تیپ E82EV222K2C200

کنترل دور لنز سه فاز با توان 0.55 KW تیپ E82EV551K4C200

کنترل دور سه فاز با توان 5.5 KW تیپ E82EV402K4C200

کنترل دور سه فاز با توان 90 KW تیپ E82EV113K4C201

انواع اینورتر با توان 0.25 الی 2.2KWتک فاز

انواع اینورتر با توان0.55 الی 90 KW سه فاز

 

اینورتر DELTA INVERTER

کنترل دور دلتا 220 V از رنج (0.4 KW – 3.7 KW)

کنترل دور دلتا 380 V در رنج های (0.75 KW – 75 KW )

 

 

اینورتر یورادرایو EURA DRIVE INVERTER

کنترل دور یورادرایو تک فاز در رنج های (0.4KW – 2.2 KW)

کنترل دور یورادرایو سه فاز در رنج های (0.75KW – 400KW)

 

اینورتر ENCOM INVERTER

کنترل دور انکام تک فاز 220 v (0.4 kw – 3.7 kw ) در مدل های eds 1000 و eds800

کنترل دور انکام سه فاز 380 v (0.75 kw – 400 kw ) در مدل های rds 1000 و eds2000 و eds2860 و eds 800

  • Like 6
لینک به دیدگاه

اینجا چرا خلوته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

 

 

سمانه جان در مورد اینکه اینورتر توی شبکه های قدرت کاربرد داره گفتی

میتونی در موردش توضیح بدی؟؟؟

  • Like 2
لینک به دیدگاه

با توسعه روزافزون شبكه­ های قدرت در دنیا مباحثی از قبیل تبدیل انرژی ، انرژیهای نوین ، كاربردهای مختلف سیستمهای ساخت دست بشر در صنعت و ارتباط این موارد باهم باعث شده تا موضوع مهندسی قدرت به عنوان یكی از شاخه­ های بزرگ و برجسته در میان دریای علوم خود را تجلی كند. امروزه در اكثر جاهایی از دنیا كه تمدنی وجود داشته باشد می­توان نفوذ شبكه­ های قدرت را دید.

در این میان مبحث الكترونیك قدرت یكی از مهمترین شاخه ­های این علم می­باشد. ادوات الكترونیك قدرت امروزه در انواع مختلف و برای كاربردهای گوناگونی ساخته شده­ اند. از آن جمله می­توان به ركتیفایر­ها ، تنظیم­ كننده­ های AC-AC ، برشگرهای ولتاژ وجریان (چاپر ها) ، اینورترها ، منابع تغذیه و .... اشاره كرد.

از این بین اینورترها به عنوان یكی ازمهمترین و پركاربردترین این ادوات مورد نظر می­ باشند. كاربردهای گوناگون اینورترها از جمله سیستمهای تبدیل

DC به AC در مواردی همچون انرژی های نوین، درایو ماشین های الكتریكی و کنترل دور موتورهای القایی، UPS ها، انتقال انرژی در خطوط (HVDC)،

ادوات FACTS و .... مورد بحث روز می­ باشد.

مروری بر اینورترها

 

Omron%20V1000%20drive.jpg

 

بسته به نوع كاربرد ، نوع كلید ، نوع شبكه كه اینورتر به آن وصل می شود و... اینورترهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در این قسمت به بررسی كوتاهی راجع به این انواع می­پردازیم.

 

 

در حالت كلی از لحاظ نوع تغذیه اینورتر و باری كه اینورتر انرا تغذیه می كند ، می توان اینورترها را به دو گروه زیر تفسیم كرد :

  • اینورترهای منبع ولتاژ VSI .
  • اینورترهای منبع جریان CSI.

اینورترهای منبع جریان بیشتر در كاربردهای درایوهای ماشینهای بزرگ صنعتی كاربرد دارند یا در جاهائی كه بحث توان بالا وجود دارد در این اینورترها ورودی DC اینورتر جریان می باشد و خروجی AC سینوسی آن ولتاژ . اما اینورترهای منبع ولتاژی برعكس می باشد یعنی ورودی DC ولتاژ و خروجی AC سینوسی جریان می باشد . در هر دو این اینورترها توان قابلیت انتقال در هر دو سمت را دارا می باشد یعنی در صورتی كه ولتاژ و جریان هم علامت باشند سیستم بصورت اینورتر و در صورتی كه مختلف العلامت باشند سیستم بصورت ركتیفایر عمل می كند.

 

 

از لحاظ نوع شبكه متصل به اینورتر می توان آنها را به دو دسته زیر تقسیم كرد :

  • اینورترهای حقیقی
  • اینورترهای مجازی

اگر شبكه ای كه اینورتر به آن وصل می باشد یك شبكه اكتیو باشد مثل كاربردهای تولید انرژی های نوین و HVDC در این صورت اینورتر یك اینورتر مجازی می باشد یعنی اینورتر در حقیقت یك مبدل پل تریستوری با زاویه آتش بزرگتر از 90 درجه خواهد بود . اما در صورتی كه این شبكه پسیو باشد اینورتر یك اینورتر حقیقی بوده و عمل تبدیل مستقیم DC به AC را انجام می دهد.

 

 

از لحاظ نوع كموتاسیون می­توان به دو دسته­بندی زیر رسید :

  • اینورترهای با كموتاسیون طبیعی ، كموتاسیون خط.
  • اینورترهای با كموتاسیون اجباری

كموتاسیون طبیعی بیشتر در سیستمهای متصل به شبكه استفاده می­گردد لیكن در كموتاسیون اجباری از طریق مدار جانبی كموتاسیون صورت می­گیرد.

 

ABB-DCS800-Converter-Modules.jpg

 

از لحاظ نوع شبكه نیز می­توان تقسیم بندی زیر را انجام داد :

  • اینورترهای تك فاز.
  • اینورترهای سه فاز.

كه در واقع به نوع بار و نوع كاربرد بستگی دارند خود اینورترهای تك فاز نیز دارای انواع مختلفی می­باشند مانند اینورترهای نیم موج ، تمام موج و پوش پول كه هر كدام در كاربردهای مخصوصی مورد استفاده دارند .

همچنین از بابت نوع مدار تحریك عناصر كلیدی می توان اینورترها را به انواع زیر تقسیم بندی كرد:

  • اینورترهای موج مربعی كه در این انواع عمل كنترل ولتاژ از طریق ركتیفایر كنترل می­گردد تا اینكه دامنه موج AC خروجی را كنترل كند و اینورتر فقط عمل كنترل فركانس را انجام می دهد . شكل موج خروجی در این حالت مربعی می باشد.

      • اینورترهای با مدولاسیون پالسی: در این سیستمها ركتیفایر معمولا بصورت دیودی بوده و عمل كنترل ولتاژ و فركانس فقط توسط اینورتر صورت می­گیرد . این كار از طریق اعمال الگوهای مختلف پالس به كلیدهای اینورتر صورت می­گیرد . الگوهای مختلفی برای نزدیك تر كردن سیگنال خروجی به فرم سینوسی وجود دارند از جمله: PWM,SPWM,PAM,SVM,... كه هركدام دركاربردهای بخصوصی استفاده می­گردند.

 

از سوی دیگر می توان تقسیم­بندی را از لحاظ تعداد سطوح سیگنال خروجی انجام داد:

  • اینورترهای دو سطحی: در این سیستمها شكل موج خروجی دارای دو سطح خروجی مثبت و منفی می­باشد.
  • اینورترهای سه سطحی: كه در این سیسستمها علاوه بر دو سطح قبلی شكل موج سطح صفر نیز مابین آنها اضافه می­گردد. این كار با انجام عمل حذف ولتاژی در اینورترها صورت می­گیرد.
  • اینورترهای چند سطحی: در این انواع از اینورترهائی با تعداد چند عنصر كلیدی در هر بازوی پل استفاده می­گردد كه با تركیب مناسب این عناصر باهم می توان به چندین سطح در سیگنال خروجی رسید. این عمل را با اتصال موازی اینورترها نیز می توان انجام داد . فایده این عمل در كاهش ابعاد سیستم *****ینگ می­باشد.

اما انواع دیگری از اینورترهای پركاربرد در صنعت وجود دارند كه بیشتر برای كاربردهای فركانس بالا استفاده می­گردند و با نام اینورترهای تشدیدی خوانده می شوند.

 

 

در این اینورترها كلید زنی عناصر در لحظه صفر شدن ولتاژ یا جریان صورت می­گیرد. لذا كاهش قابل ملاحظه ای در مقدار تلفات سویچینگ بوجود می­آورد. این اینورترها به دو دسته زیر تقسیم می گردند.:

1-اینورترهای با تشدید بار : در این نوع مبدلها از یك بار LC برای ایجاد رزونانس استفاده می شود . لیكن بسته به مقادیر مختلف در مقدار ضریب میرایی و فركانس اینورتر ؛ این سیستمها می­توانند حالتهای مختلف عملكردی داشته باشند كه هریك برای كاربرد خاصی استفاده می­گردند. خود این اینورترها دو نوع می باشند

  • - اینورترهای تشدیدی با مدار تشدید سری: كه در این انواع از یك سیستم رزونانسی سری در خروجی اینورتر به همراه بار استفاده می­گردد و وجود سلف سری باعث پیوستگی در جریان خروجی خواهد شد. لذا این اینورتر بایستی از طریق یك منبع ولتاژ تغذیه گردد یعنی یك اینورتر منبع ولتاژ می باشد
  • - اینورترهای تشدیدی با مدار تشدید موازی: كه در این انواع از یك سیستم رزونانسی موازی در خروجی اینورتر به همراه بار استفاده می­گردد و وجود خازن موازی باعث پیوستگی در ولتاژ خروجی خواهد شد. لذا این اینورتر بایستی از طریق یك منبع جریان تغذیه گردد یعنی یك اینورتر منبع جریان می باشد

2-اینورترهای با لینك DC تشدیدی: در این سیستمها به ولتاژ DC ورودی به اینورتر اجازه داده می­شود تا حول یك مقدار ثابت نوساناتی را داشته باشد ، معمولا بین صفر و یك مقدار مثبت، در این حالت ولتاژ ورودی طی زمان محدودی صفر می ماند و اجازه سویچینگ در این لحظات به كلیدهای اینورتر داده می­شود

  • Like 2
لینک به دیدگاه

اینورتر و سافت استارتر

وارد کننده و مرکز پخش انواع اینورتر Inverter در ایران.در صورتی که انواع اینور تر های AUCOM ، اینورتر های OMRON ، اینورتر های SIEMENS ، اینورتر های Telemecanigue ، اینورتر های ENCOM ، اینورتر های REYM BAS ، اینورتر های MOELLER مولر، اینورتر های INVT ، اینورتر های LG ال جی، اینورتر های DELTA دلتا ، اینورتر های LS ، اینورتر های HYUNDAI هیوندای، اینورتر های ABB ، اینورتر های VACON ، ، اینورتر های سینوسی و شبه سینوسی و یا اینورتر های DANFUSS مورد نظر شماست و یا جهت اطلاع از قیمت ها با ما تماس بگیرید.

 

روشهای مرسوم صنعتی برای راه اندازی موتورهای سه فاز عبارتند از:

  • ستاره – مثلث
  • اینورتر
  • سافت استارتر

معایب روش قدیمی ستاره – مثلث:

  • نیازبه 6 رشته كابل
  • پرشجریان در لحظه سوئیچ كنتاكتور مثلث و ایجاد تنش گذرا در موتور
  • نیازبه تابلوی بزرگ و مونتاژ وقت­گیر با هزینه بالا
  • ثابتبودن مقدار كاهش جریان و گشتاور راه اندازی به حدود 3/1 مقادیر متناظر راه اندازی DOL
  • عدم امكان هیچنوع كنترل طول زمان راه اندازی و توقف
  • كمتربودن تعداد استارت مجاز در ساعتبدلیل الكترومكانیكی بودن سیستم

و ایراد اصلی استفاده از اینورتر صرفاً بعنوان راه انداز موتور، گران بودن آن است.

سافت استارترها، بدلیل قابلیت انعطاف بسیار بالا در كنترل زمان استارت و استوپ و ولتاژ راه اندازی و همچنین كم حجم بودن و سادگی نصب؛ بهترین گزینه برای راه اندازی موتورهای سنگین می­باشند. اكثر سافت استارترها از جمله كلیه محصولات زیمنس خود مجهز به سیستم by Pass داخلی هستند و نیازی به كنتاكتور خارجی جهت byPass ندارند.

برخی از مدلهای سافت استارترها، مجهز به ترمز DC، و سیستمهای حفاظتی از قبیل رله­های اضافه بار (با قابلیت تنظیم منحنی استاندارد كلاس حفاظتی)، كنترل فاز و حفاظت ترمیستوری موتور و .... می­باشند. در ضمن تیپهای Inside-delta از محصولات زیمنس و ABB و ... با قابلیت اتصال مثلث داخلی جایگزینی بسیار مناسب برای تابلوهای ستاره- مثلث بوده و به ازای kW برابر از قیمت كمتری نسبت به مدلهای Inline برخوردارند.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

با تشکر از سمانه جان که وقتش رو اینجا حروم کرد برای افرادی که ...

امیدوارم موفق باشی سمان :flowerysmile:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...