رفتن به مطلب

چهارمحال و بختياري به دور از ريزگردها


ارسال های توصیه شده

چهارمحال و بختياري به دور از ريزگردها :ws37:

ايرن: افرادي که قصد دارند در ايام تابستان به دور از هر پديده آلاينده هوايي نظير گرد و غبار و ريزگرد، دمي را در منطقه اي با آب و هواي تازه سپري کنند بي شک چهارمحال و بختياري مقصد خوبي براي آنها خواهد بود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به گزارش مهر، طوفانهاي گرد و غبار Dust storm يکي از پديده هاي هواشناسي است که از نظر ترمينولوژي با هم داراي تفاوتهايي هستند.

اين طوفانها معمولا در مناطق خشک و نيمه خشک و در مواقعي رخ مي دهد که تند بادي با سرعت بيش از آستانه فرسايش بوزد.

در اين حالت ذرات خاک با اندازه هاي مختلف از بستر خود جدا شده و به صورت جهش، خزش و يا تعليق به حرکت در آمده و به نقاط دور دست حمل مي شود.

بنابراين بروز اين پديده در مناطق برداشت ايجاد فرسايش خاک ودر نقاط ديگر متناسب با قدرت و سرعت باد سبب انباشت يا ترسيب ذرات مي شود.

طوفانهاي شن علاوه بر مشارکت ذرات ريز که ديد را کم مي کند معمولا همراه با مقادير زيادي شن با اندازه هاي درشتري است که در مجاورت سطح زمين حرکت مي کند در حاليکه طوفانهاي گرد و غبار معمولا از ذرات بسيار ريزتر تشکيل شده و در ارتفاع بسيار بالاتري از سطح زمين حرکت کرده و مسافتهاي بسيار طولاني را مي پيمايد و مي تواند تعدادي از شهرهاي يک يا چند کشور يا حتي قاره اي را تحت تاثير قرار دهد.

پديده گرد و غبار رويدادي طبيعي است و در بخشهايي از جهان که داراي مناطق خشک و بياباني وسيع هستند ايجاد مي شود و وجود بيابانهاي وسيع در کشور عربستان، عراق، سوريه نمونه هايي از اين مناطق هستند.

دوره هاي خشکسالي طولاني مي تواند احتمال بروز اين پديده را افزايش دهد و اين پديده کيفيت هوا را کاهش مي دهد و عمق ديد را گاهي به حدود پنج متر کاهش مي دهد و ممکن است اثرات سويي بر سلامت انسان بخصوص افراد داراي مشکلات تنفسي ، داشته باشد.

ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملا متفاوت هستند و از درشت (غير قابل تنفس) تا ريز ( قابل تنفس) طبقه بندي مي شوند.

ذرات درشت گرد و غبار حداکثر مي توانند به داخل بيني، دهان و حلق راه پيدا کنند اما ذرات ريز مي توانند به اعماق بيشتر و نواحي حساس مجراي تنفسي و ريه نفوذ کنند.

ذرات ريزتر داراي اثرات بالقوه مهمي بر سلامت انسان هستند و بيشتر ذراتي که در پديده گرد و غبار حضور دارند از نوع درشت يا غير قابل تنفس هستند وتهديد جدي براي سلامت مردم ايجاد نمي کند ولي ممکن است در افرادي که سابقه بيماري هاي تنفسي دارند مانند مبتلايان به آسم و آمفيزم مشکلاتي ايجاد نمايد.

متداولترين نشانه هايي که طي يک پديده گردو غبار مشاهده مي شود تحريک چشمها و راههاي فوقاني هوايي است.

معمولا نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بيماري هاي تنفسي مانندآسم و برونشيت و آمفيزم، بيماران قلبي آسيب پذيري بيشتري داشته باشند.

براي اين افراد ممکن است قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، واکنشهاي آلرژيک و حملات آسم راتحريک و مشکلات تنفسي حادي را ايجاد کند وقرار گرفتن طولاني در معرض ذرات منتقله توسط هوا ميتواند مشکلات تنفسي و ريوي و احتمالا بيماري هاي قلبي ايجاد کند.

قرار گرفتن ايران بين سرزمينهاي پهناور سيبري در شمال، درياي مديترانه در غرب، بيابانهاي آفريقا و عربستان در جنوب غربي و درياي عرب و سرزمين هندوستان در شرق سبب شده که هرکدام از اين همسايگان در دوره معيني از سال آب و هواي ايران را تحت تاثير قرار دهند.

ورود ريز گرد هاي غربي به کشور ايران و فرود آمدن در برخي از استانهاي کشور موجب مشکلات زيادي براي ساکنين اين مناطق شده است.

در اين ميان استان چهار محال و بختياري که به علت ارتفاع بالا از سطح دريا امروزه از گزند ريزگردهاي عربي اين بيگانه هاي بيماري زا در امان است.

استان چهار محال و بختياري به دليل ارتفاع بالا از سطح دريا و جنگل هاي بلوط اجازه ورود به ريزگرد هاي عربي نداده است و مردمان مهربان اين استان اکسيژن و سلامت را به مسافران اين ديار هديه مي کنند.

مديرکل اداره کل محيط زيست استان چهار محال و بختياري در گفتگو با خبرنگار مهر در شهرکرد با اشاره به اينکه استان چهار محال و بختياري جز استان هاي پاک درزمينه گرد و غبار و گاز هاي آلاينده و سمي است بيان داشت: امروزه پديده گرد و غبار تقريبا پنج وشش سالي که در کشور به وجود امده است.

سعيد يوسف پور با بيان اينکه ريزگردها به عنوان يک مهمان ناخوانده 20 استان کشور را تحت تاثير قرار داده است، بيان داشت: استان چهارمحال و بختياري با توجه به شرايط جغرافياي و قرارگرفتن در بالاترين ارتفاعات کمتر تحت تاثير اين پديده قرار گرفته است.

وي عنوان کرد: در سال جاري تعداد روزهاي گرد غبار در استان بسيار کمتر بوده و ميزان گردغبار پايين تر از حد مجاز و ميزان آن 150 ميکرو گرم در متر مکعب است.

سعيد يوسف پور افزود: در سال 89 به طورتخمين پنج الي شش روز از ايام سال را استان دچار پديده گرد و غبار بوده است و بقيه روزها اين پديده کمتراز حد مجاز بوده است.

وي با اشاره به اينکه استان ما از سوي استانهاي همجوار در خطر ريزگردهاست، بيان داشت: درصدد هستيم براي سنجش آلاينده هاي جوي استان ايستگاه ثابت پالايش آلاينده ها را در استان راه اندازي کنيم.

وي تصريح کرد: براي اجراي اين طرح مکاتبات اداري با استانداري صورت گرفته و پيگيري اين مکاتبات از طريق مديريت شهري استانداري و مديريت بحران استان در حال انجام است.

يکي از مسافران خوزستاني که در پارک لاله شهرکرد به همراه خانواده خود به اين استان سفر کرده در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه استان چهارمحال و بختياري نعمت بزرگي براي ايران است، اظهار داشت: من به خاطر فرار از گرد و غبار و گرما به اين استان سفرکرده ام.

وي افزود: هواي پاک در کنار خنکي هوا براي من و خانواده ام بسيار لذت بخش است.

وي با اشاره به اينکه در چند روزي که در شهرکرد هستيم ازمناطق زيباي اين استان ديدن کرده ايم، اظهار داشت: منطقه پل زمانخان سامان براي ما بسيار زيبا بود.

وي عنوان کرد: من به استانهاي زيادي از کشور سفر کرده ام و در اين ميان خنکي هوا در تيرماه در اين استان برايم شگفت آور است.

استان چهارمحال و بختياري در عين وسعت کم خود، مناطق بکر و دست نخورده‌اي دارد که گردشگران را با مهرباني ميزبان است.

اين استان ارتفاع زيادي از سطح دريا دارد و همين امر باعث شده گردشگران رنج دوري راه را بر خود هموار کنند تا مگر تابستان‌ها در آب و هواي خنک آن نفسي تازه کنند.

آبشار تونل کوهرنگ، حاشيه رود کارون، کمربند سبز حاشيه زاينده رود غار يخي چما، غار سراب، گردشگاه سياسرد، گردشگاه سياسرد، آبشار دره عشق، آبشار آتشگاه، منطقه حفاظت شده سبزکوه، منطقه حفاظت شده تنگ صياد، دشت لاله‌هاي واژگون، چشمه‌هاي مولا و سرداب، چشمه برم، چشمه کوهرنگ، چشمه ديمه، تالاب چغاخور و .... مکان زيبا و تفريحي اين استان مي باشند که مي تواند در کنار استفاده از هواي پاک مورد بازديد مسافرين اين استان قرار گيرد و لذت سفر مسافرين را چندين برابر کند.

آثار تاريخي اين استان نيز شامل قلعه دزک، قلعه شلمزار، قلعه اسعديه چليچه، قلعه جونقان، قلعه چالشتر، قلعه تک،قلعه خدا رحيم خان وقلعه يوسف خان مي تواند در فهرست برنامه مسافرين قرار گيرد و اطلاعات زيادي از تاريخ اين استان را بشناساند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...