رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مهناز جون می خوای تمرینهای پست اول و دوم رو تا آخر هفته انجام بدیم؟؟؟

 

راستی کرکسیون هم می کنیم؟؟؟

آره پست 1 و 2 کافیه... :w16:

بعله بعله...چرا که نه :w16:

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 6 ماه بعد...

شما میتونید با ترکیبی از خط و صفحه _ خط و حجم _ صفحه و حجم و حتی نقطه و صفحه طراحی فرم کنید .

 

نقطه و صفحه _ خط و صفحه

 

rtibpg9fjevgy0maxft.jpg

 

 

صفحه و حجم

 

sby03bvoc9rqtdlm68d.jpg

 

 

صفحه با صفحه

 

6unevzirpggethxvbuo.jpg

 

 

ترکیب حجم

 

thnfdgl0avrkpmvu7u9q.jpg

 

 

نمونه خط و نقطه

 

h3nag8tco7bvwby5ymg2.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

دوستان اینجا قرار بود مسایلی مطرح بشه که توی طراحی فرم بهمون کمک کنه دوستایی که آمادگی دارن اعلام کنن تا با کمک هم یه روند صحیح از طراحی فرم رو با هم دنبال کنیم .

این روند شامل :

1-شناخت اصول ترکیب

2- ایده سازی برای ترکیب

3-روشهای مختلف ترکیب

اگه دوستان هم نظراتشون رو بیان کنن خیلی خوبه می تونیم با هم به یه سر فصل خوب برسیم وبعد شروع کنیم

لینک به دیدگاه

به نام خدا

با اینکه کسی اظهار علاقه نکرده ولی من موضوع رو شروع می کنم .امیدوارم با همراهی شما بتونیم به خودمون کمک کنیم . وبقیه دوستانی که بعدا از این انجمن ومباحث بازدید می کنن

 

اکثر معمارها در زمان شروع طراحی به دو روش کار می کنن .

 

۱-اونهایی که برای شروع اول میرن سراغ دیاگرامها وروابط منطقی فضا وبعد میرن سراغ بلان ودر نهایت میرن سراغ فرم

2-اول فرم کلی کارشونو طراحی می کنن بعد بلان و در انتها می رن سراغ جاگذاری عملکردها

 

حالا به نظر شما کدوم روش درسته ؟البته دلیل تون رو هم بگید

لینک به دیدگاه

بهترین روش از نظر من و البته با برخی از اساتیدم که باهاشون طرح داشتم تلفیق این دوهست.

 

اصطلاح دیگه ما از کل به جزء رفتن (یا همون از فرم به پلان رفتن ) و یا از جزء به کل رفتن ( یا از پلان و دیاگرام به فرم رسیدن) هست

 

از نظر من برای ایجاد یک معماری که هم بتونی به صورت فرمال کار کنی و هم پاسخگوی نیازهای طرحت باشی لازمه که روندی از کل به جزء و برعکس از جزء به کل داشته باشی.

 

حالا یعنی چی؟

 

این به این معناست که گاه در طرح ابتدا ما برای طرحمون ایده و فرمی رو مد نظر داریم میتونیم این فرم رو نگهداریم و بعد با نگاهی به برنامه فیزیکی طرح و روابط فضایی (که همون جزئیات هست) این فرم رو تاحد امکان برای پاسخگویی به نیازهامون تغییر میدیم. و انقد این روند رفت و برگشت رو ادامه میدیم تا هم در کل و هم در جزء کارمون به یک ثبات برسیم.:a030:

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

منم با مهسا جون موافقم ؛ اینکه بشه هر دو ترتیب با هم تلفیق بشه خیلی بهتره ، :a030:

من تو طراحی هایی که تابحال داشتیم ، اکثر کارهام اینطور بوده که اول روابط فضاها و دیاگراما رو مشخص میکنم بعد که پلان آماده شد ، برای خوب شدن حجم کار کمی تو پلان تغییر میدم ؛ولی خب اینطوری که کار کردم همیشه روابط فضاها تو پلانام خوب بوده ؛ اما ساختمونام فرم های خوبی نداشتن متاسفانهicon_pf%20(34).gif (البته بستگی به طرح هم داره ؛ طرح موزه رو میشه اول کل بعد جزء ، اما بعضی طرح ها رو نمیشه )

 

به نظرم اینطور که زمانی که داره طراحی فرم انجام میشه به پلان و روابط فضاها توجه بشه خیلی خوبه یعنی اگه مثلا لابی داریم ، توی فرممون همون شاخص رو بزاریم ...:ws37:

لینک به دیدگاه
بهترین روش از نظر من و البته با برخی از اساتیدم که باهاشون طرح داشتم تلفیق این دوهست.

 

اصطلاح دیگه ما از کل به جزء رفتن (یا همون از فرم به پلان رفتن ) و یا از جزء به کل رفتن ( یا از پلان و دیاگرام به فرم رسیدن) هست

 

از نظر من برای ایجاد یک معماری که هم بتونی به صورت فرمال کار کنی و هم پاسخگوی نیازهای طرحت باشی لازمه که روندی از کل به جزء و برعکس از جزء به کل داشته باشی.

 

حالا یعنی چی؟

 

این به این معناست که گاه در طرح ابتدا ما برای طرحمون ایده و فرمی رو مد نظر داریم میتونیم این فرم رو نگهداریم و بعد با نگاهی به برنامه فیزیکی طرح و روابط فضایی (که همون جزئیات هست) این فرم رو تاحد امکان برای پاسخگویی به نیازهامون تغییر میدیم. و انقد این روند رفت و برگشت رو ادامه میدیم تا هم در کل و هم در جزء کارمون به یک ثبات برسیم.:a030:

مهسا جان حق با شماست اما این ربطی به آموزش نداره یه چیز ذاتی یعنی قابل کنترل نیست من خودم همیشه کارمو از پلان طراحی می کنم وبعد می رم سراغ فرم چند بارهم سعی کردم برعکس کار کنم ولی زیاد جالب از آب در نیومد هیچوقت تو برخورد با عملکردها وکلا تقسیم بندی پلان وبرخورد با گوشه های تیز پلانم مشکل نداشتم ولی همیشه تو طراحی فرم دچار بجران میشم تا به نتیجه برسم در عوض دوستی دارم که فرمهای خیلی خوبی طراحی می کنه ولی تو پلان جون میکنه بیچاره ولی آخرم نمی تونه پلانشو درست کنه

لینک به دیدگاه
منم با مهسا جون موافقم ؛ اینکه بشه هر دو ترتیب با هم تلفیق بشه خیلی بهتره ، :a030:

من تو طراحی هایی که تابحال داشتیم ، اکثر کارهام اینطور بوده که اول روابط فضاها و دیاگراما رو مشخص میکنم بعد که پلان آماده شد ، برای خوب شدن حجم کار کمی تو پلان تغییر میدم ؛ولی خب اینطوری که کار کردم همیشه روابط فضاها تو پلانام خوب بوده ؛ اما ساختمونام فرم های خوبی نداشتن متاسفانهicon_pf%20(34).gif (البته بستگی به طرح هم داره ؛ طرح موزه رو میشه اول کل بعد جزء ، اما بعضی طرح ها رو نمیشه )

 

به نظرم اینطور که زمانی که داره طراحی فرم انجام میشه به پلان و روابط فضاها توجه بشه خیلی خوبه یعنی اگه مثلا لابی داریم ، توی فرممون همون شاخص رو بزاریم ...:ws37:

ونوس جان خیلی لطف کردی تو بحث شرکت کردی :icon_gol::w16:

منهم باهات همدردم ولی من تو پاسخ مهسا موضوع روشرح دادم که این یه چیز ذاتی اختیاری نیست اکثر معمار های بزرگم به همین دلیله که گروهی کار می کنن حالا یکی مدیریتش قوی تره یا شایدم دیکتاتوره کارا رو به نام خودش ثبت میکنه و الا خودت یه نگاه به کارهایی که به نام هر کدومشون تو سال ثبت میشه بکن اگه 24 ساعته هم کار بکنن بازم نمی تونن حتی پلان هاشم بکشن

لینک به دیدگاه

البته دوستان بحث بحثه طراحی فرمه، اینکه شما اول کدومو طراحی می کنید بماند.

من می تونم راجع به طراحی فرم پلان هرچی که بلدم و از استاد بزر گوارم خانم فاطمه رهبری یاد گرفتم رو خدمتتون عرضه کنم امیدوارم دوستان هم لطف کنن در زمینه فرم کلی بنا یا پلان فرقی نمی کنه .هر آموزشی که بلدن بزارن .امیدوارم با کمک هم بتونیم این تایپیک رو فعال کنیم

از همتون ممنونم .مخلصیم:a030:

لینک به دیدگاه
البته دوستان بحث بحثه طراحی فرمه، اینکه شما اول کدومو طراحی می کنید بماند.

من می تونم راجع به طراحی فرم پلان هرچی که بلدم و از استاد بزر گوارم خانم فاطمه رهبری یاد گرفتم رو خدمتتون عرضه کنم امیدوارم دوستان هم لطف کنن در زمینه فرم کلی بنا یا پلان فرقی نمی کنه .هر آموزشی که بلدن بزارن .امیدوارم با کمک هم بتونیم این تایپیک رو فعال کنیم

از همتون ممنونم .مخلصیم:a030:

 

طراحی فرم نیاز به خلاقیت داره. باید انقدر تلاش و تمرین کنی تا بتونی فرمال طراحی کنی.

 

سعی کنید برای تمرین طراحی فرمال به در اولین قدم برای باز شدن ذهنتون به کارها و آثار معماران دیگه نگاهی بندازید. البته نه تقلید فقط سعی کنید برای آشنا شدن دستتون حرکات فرمال اونها رو دنبال کنید.

اینطوری ذهنتون آماده میشه که چطور میشه احجام رو با هم قاطی کرد و در هم فرو برد به نحوی که نشه از هم جداشون کرد.

 

تو مرحله بعد باید سعی کرد احجام و فرمهایی بدون محدودیت ایجاد کرد. دست رو باید انقد تمرین داد که حتی در اوقات بیکاری هم ترسیم کردن و تمرین رو رها نکنه. در کنار اون میتونید با استفاده از ماکت هم این احجام رو بسازید . احجام مختلف رو در هم فرو کنی ، کنار هم بذارید ، قسمتی رو برش بدید و ....

پیش رفتن با ماکت به نظرم بهترین گزینه اس چون خیلی از احجام هستن که با دست نمیتونی نمایشش بدی و لازمه که واسه نشون دادنش از ماکت استفاده کنی.(خصوصا واسه افرادی چون من که نمیتونن اسکیس بزنن این بهترین کاره)

 

این کارها میتونن در پرورش خلاقیتتون موثر باشن. ( البته اینا نظر من بود.):a030:

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...