رفتن به مطلب

65% از نوابغ درونگرا هستند


ارسال های توصیه شده

9afa4aa9d8aec1c7009a1af0c6dfcf37.jpg

بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که تنها باشند و تنها کار کنند و بعضی برعکس، ترجیح می‌دهند در جمع زندگی کنند و با یکدیگر کار کنند و بیشتر با مردم روبه‌رو شوند. روان‌شناسان به آن افرادی که جزو دسته اول هستند، درون‌گرا و به آن دسته از افرادی که در دسته دوم هستند، برون‌گرا می‌گویند. بیشتر ما با افرادی که سبک فکری آنها با سبک فکری ما هم‌سویی دارد، راحت‌تر و خودمانی‌تر هستیم. روان‌شناسان می‌گویند نویسنده‌ها، نقاشان و باغبانان معمولاً درون‌گرا هستند و فروشنده‌ها، خدمه کشتی و هواپیما و پذیرایی هتل‌ها معمولا برون‌گرا هستند.

افراد درون‌گرا با امور درونی سر و کار دارند. می‌توان گفت آنها افرادی هستند که به درون توجه می‌کنند. درون‌گرایی، ویژگی افرادی است که تودار هستند و به درون‌‌نگری، وظیفه‌مداری، کناره‌گیری از دیگران و گاهی ناآگاهی اجتماعی گرایش دارند. آنها تمایل دارند که به تنهایی کار کنند و برتری آنها ضرورتا استفاده از هوش در مورد اشیا و عقاید، جدای از دیگران است. تیپ‌های احساسی، درون‌گرا هستند و تفکر همراه با قضاوت‌شان نشان می‌دهد. که آرام و جدی باشند و برای کسب موفقیت، به طور دقیق بر امور مربوطه متمرکز شوند. آنها متقاعد شده‌اند که عمل‌گرا، نظم‌پذیر، واقع‌گرا و قابل اطمینان باشند و به حقیقت امر توجه کنند و در محیط بیرونی زندگی خود بیشتر با تفکر عمل کنند. اما در محیط زندگی با احساسات عمل کنند افراد برونگرا بیشتر به محیط بیرون گرایش دارند و مردم‌دار هستند. غالبا دارای حساسیت اجتماعی هستند و از آنچه برای دیگران اتفاق می‌افتد، آگاهی دارند. آنها تا جایی که ممکن است دوست دارند با دیگران کار کنند. افراد برون‌گرا چون دوست دارند به صورت گروهی کار کنند احتمالا وقتی با یکدیگر کار می‌کنند، بهتر یاد می‌گیرند. افراد برون‌گرا مایل‌اند برون‌گرا و مردم‌مدار باشند.

افراد درون‌گرا و برون‌گرا به طور متوسط در دو انتهای مخالف یک خط قرار دارند. افراد درون‌گرا چون ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند، ممکن است در فعالیت‌های گروهی دچار اضطراب شوند. البته این به آن معنا نیست که افراد درون‌گرا به هیچ‌وجه نباید کار گروهی انجام دهند و یا افراد برون‌گرا نباید به تنهایی فعالیت کنند. آنچه مسلم است، این است که افراد باید یاد بگیرند که در موقعیت‌های مختلف انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.

● ازدواج درون‌گراها و برون‌گراها

شخصیت، مجموعه‌ای از خصوصیات سرشتی و اکتسابی ماست. برای مثال، یک فردی را می‌بینید که خیلی منزوی و درون‌گراست. بعد فرد دیگری را می‌بینید که خیلی شاد و برون‌گراست. گفته می‌شود که این دو نفر نمی‌توانند با هم ازدواج کنند. چون هر کدام ساز خودش را می‌زند. یک کسی که از نظر ویژگی‌های شخصیتی، حد وسط باشد بسیار مناسب است.

آیا درون‌گرایان می‌توانند با هم ازدواج کنند؟ شاید بد نباشد! چون هر دو ساکت یک گوشه‌ای می‌نشینند و ممکن است خودشان راضی باشند. ولی آدم احساس می‌کند که چه خانه ساکت و سردی! برون‌گرایان چه‌طورند؟ این‌قدر حرف دارند که هیچ‌کدام حاضر به ساکت شدن نیستند. ولی مردم متعادل و عادی چه‌طور؟ آد‌م‌هایی که حد وسط این دوتا ویژگی هستند.

از ویژگی‌های مهم شخصیتی که تاثیر قابل توجه در این زمینه دارند می‌توان به درون‌گرایی و برون‌گرایی اشاره کرد. افراد درون‌گرا تمایل زیادی به گذراندن اوقات خود به تنهایی دارند، در حالی که برای افراد برون‌گرا تحمل چنین شرایطی بسیار سخت و آزاردهنده است. افراد درون‌گرا سرگرمی‌هایی چون مطالعه و تفکر دارند، در حالی که افراد برون‌گرا در شرایط جمعی و سرگرم‌کننده لذت می‌برند؛ مثل بازی‌های دسته جمعی.

چنین ویژگی‌هایی به تعداد زیادی وجود دارند که البته گاه همسان بودن ویژگی‌های طرفین و گاه ناهم‌سانی آنها می‌تواند فاکتوری برای ازدواج موفق باشد. برای مثال، ازدواج فرد درون‌گرا با فرد درون‌گرا موفقیت‌آمیز خواهد بود اگرزندگی آنها زیاد حالت سردی به خود نگیرد و اگر فرد برون‌گرا با فرد برون‌گرا ازدواج کند در صورتی که زندگی آنها بیش از حد حالت شلوغی و بی‌نظمی پیدا نکند آنها زندگی خوبی خواهند داشت ولی اگر فرد درون‌گرا با فرد برون‌گرا ازدواج کند و آنها به ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر آشنا باشند، زندگی پر باری خواهند داشت.

● ازدواج معکوس

شاید این پرسش به ذهن‌تان برسد که اگر یک دختر درون‌گرا با یک پسر برون‌گرا و یا برعکس ازدواج کنند، آیا با هم سازگار خواهند بود؟

دختر و پسری که قصد تشکیل زندگی مشترک دارند باید خودشان را به دیگری بشناسانند. اما مشکل ازآنجا آغاز می‌شود که عده‌ای از آنان آموزش ندیده‌اند و نمی‌دانند که چگونه به این شناخت برسند. عده‌ای دیگر هم فکر می‌کنند در آینده بهتر یکدیگر را خواهند شناخت، پس لزومی ندارد که در آغاز زندگی مشترک، برخی مسایل عنوان شود. در صورتی که زوج‌های جوان از همان روزهای اول باید یکدیگر را خوب بشناسند، ضمن اینکه طرف مقابل را نیز به طور کامل با ویژگی‌ها و خصوصیات شخصی خود آشنا کنند. از همین رو بهتر است افراد با تفاوت‌های دو شخصیت درون‌گرا و برون‌گرا، به‌طور نسبی آشنایی داشته باشند.

● ۱۴ ویژگی برون گراها و ۷ ویژگی درون گراها

برون‌گراها این‌گونه‌اند:

۱) علاقه‌مند به وقایع پیرامون خود.

۲) روراست و معمولا پرحرف.

۳) عقیده خود را با عقاید دیگران مقایسه می‌کنند.

۴) اهل پیشقدم شدن در کارها.

۵) به سهولت دوستان جدیدی یافته و با یک گروه خود را وفق می‌دهند.

۶) افکار خود را راحت بیان می‌کنند.

۷) علاقه‌مند به افراد جدید.

۸) بزرگ‌ترین وحشت آنها آن است که نکند پس از یک فاجعه هولناک آخرین بازمانده بشر روی زمین باشند! (ترس از قطع ارتباط با دنیای خارج و مردم)؛ یعنی تنهایی برای آنها بسیار آزار دهنده است.

۹) از تعامل و ارتباط برقرار کردن با دیگران انرژی می‌گیرند.

۱۰) خوش مشرب بوده اما زیاد احساساتی نیستند.

۱۱) ریسک پذیرند، سریع تصمیم می‌گیرند، اجتماعی هستند، درک آنها آسان است، شخصیت آنها در خلوت و حضور دیگران معمولا یکسان است و معاشرتی هستند.

۱۲) پس از آنکه حرف خود را زدند به گفته خود می‌اندیشند. علاقه‌مند به کار گروهی هستند. نقل هر مجلس هستند. موسیقی با صدای بلند و فعالیت‌های هیجان‌انگیز را بیشتر دوست دارند.

۱۳) رنگ‌های روشن را بیشتر دوست دارند. بیشتر از اعمال دیگران خشمگین می‌شوند تا اعمال خودشان. اطلاعات شخصی خود را به سادگی با دیگران قسمت می‌کنند. رویکرد سریع‌الوصول را بیشتر ترجیح می‌دهند. تنها از روی تجارب زندگی خود درس می‌گیرند و نه عبرت گرفتن از دیگران.

۱۴) ۵۷ تا ۶۰ درصد از جمعیت زمین را تشکیل می‌دهند.

البته خصوصیات فوق هیچ ارتباطی با اعتماد به نفس داشتن فرد برونگرا ندارد، یک برون‌گرا ممکن است اعتمادبه نفس پایینی داشته باشد.

● درون‌گراها این‌گونه‌اند:

۱) علاقه‌مند به احساسات و افکار خودشان، نیازمند به داشتن قلمرو شخصی، کم‌حرف، ساکت و متفکر.

۲) دوستان زیادی ندارند. در ارتباط برقرار کردن با افراد جدید مشکل دارند. علاقه‌مند به سکوت و تمرکز. از دید و بازدید‌های غیرمنتظره و ناگهانی بیزارند.

۳) کارایی آنها در تنهایی بیشتر است و ترس آنها این است که فردیت خود را از دست بدهند. از فعالیت‌های انفرادی انرژی می‌گیرند. ۶۵ درصد نوابغ را درون‌گرایان تشکیل می‌دهند.

۴) در بین انبوه مردم بودن آنها را خسته می‌کند. معمولا کم‌رو هستند. درک‌شان مشکل است. اهل ایده و عقاید نو هستند.

۵) شخصیتی متمایز در خلوت خود و در حضور دیگران دارند. مشتاق و احساساتی هستند. معمولا احساسات‌شان را بیان نمی‌کنند. در جمع ناآشنا ساکت اما در جمع دوستان خود راحت هستند. تمرکزشان زیاد است. برای تصمیم گیری به زمان نیاز دارند. پیش از حرف زدن می‌اندیشند.

۶) از در میان گذاشتن اطلاعات شخصی خود با دیگران خودداری می‌کنند. مایل به رویکردی آهسته اما دقیق‌اند. اهل عبرت گرفتن از دیگران‌اند و پس از آموختن روش زندگی، دیگرگونه زندگی می‌کنند.

۷) ۲۵ تا ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

این خصوصیات هیچ ارتباطی با کمرویی درون‌گرایان ندارد. ممکن است آنها خیلی هم با اعتمادبه نفس باشند. آنها از قوانین خشک بیزارند و خواهان آزادی.

روزنامه سلامت (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...