رفتن به مطلب

پشت صحنه «پایان نامه» بر ملا شد


ارسال های توصیه شده

[]پس از آن كه فیلم ضعیف «پایان نامه» به كارگردانی حامد كلاهداری به مدد برخورداری از ارتباطات خاص به شكلی وسیع اكران شد و علی رغم فروش نه چندان بالا با وجود در نظر گرفتن انواع مشوق های میلیونی و تخفیف های پنجاه درصدی و تیزرهای متعدد تلویزیونی، حتی نتوانست به فروش بسیاری از فیلم های كمدی كم مایه و زرد هم نزدیك شود، حضور عوامل این فیلم در برنامه هفت، آخرین فرصت برای تبلیغ فیلمی بود كه تلاش می شد حفظ آبرو شود و چند هفته ای بتواند روی پرده سینماها باقی بماند. اما در این برنامه بر روی مواردی دست گذاشته شد كه باعث كنار رفتن برخی پرده ها شد.

 

به گزارش سرویس فرهنگی هنری «آینده»؛ جشنواره فیلم فجر بیست و نهم، با هیات داوران و نحوه برگزاری اش فرصت مناسبی برای ارائه آثاری بود كه مورد توجه و دلخواه شمقدری و حلقه دوستانش بود. او كه حالا دیگر نمی تواند منكر روابط حسنه اش با اسفندیار رحیم مشایی شود، پایان نامه كه از فیلمنامه ضعیف و ساختار پراشكال و روایت غیر قابل دفاعی برخوردار بود را در بخش مسابقه قرار دارد؛ بخشی كه اسب حیوان نجیبی است، اثر عبدالرضا كاهانی و مرهم ساخته علیرضا داوودنژاد كه بعدها مورد ستایش منتقدان قرار گرفتند، نتوانستند به آن راه یابند و در تقلیدی ناقص از كن، در بخش نوعی نگاه قرار گرفتند و همین امر نشان می داد نوع داوری ها به چه سبك و سیاقی بوده است. 030%281%29.jpg

 

با این حال راه دادن این فیلم به جمع فیلم های قابل تامل جشنواره فجر باعث نشد مخاطبان بتوانند آنچه در این فیلم گفته شده و بخشی از آن به استهزا كشاندن بخشی از مردم است را نادیده بگیرند و مخاطبان این فیلم كه بخش قابل توجهی از آنها منتقدان بودند، در همان اكران نخست به هو كردن فیلم پرداختند تا هشدارهایی در خصوص عوارض اكران عمومی این فیلم داده شود و اینكه ممكن است برخی اشخاص درصدد رفتارهای ملتهب و از سر احساس در سالن های اكران كننده این فیلم برآیند. اما مردم غیرقابل پیش بینی ایران این بار نیز متفاوت عمل كردند و همان مردمی كه برای شركت در قرعه كشی خودرو در بانك ها، میلیون ها حساب قرض الحسنه افتتاح می كنند، با وجود نصب ماشین ها مقابل سینماها، از رفتن به سینماها پرهیز كردند.

IMAGE634332813612031250.jpg

 

بلیت های پنجاه درصد تخفیف كه در خانه ها ریخته شد، تیزرهای تمام نشدنی كه تلویزیون برای این فیلم پخش كرد، هزینه كردن از حزب اللهی و ضد فتنه خواندن فیلم به قصد به سینما كشاندن جریان های ارزشی و تمام آنچه می شد به عنوان ابزار مورد استفاده قرار داد، در اختیار این فیلم قرار گرفت و در نهایت عوامل این فیلم مدعی بودند از این فیلم حمایتی نشده است! جالب آنكه روح الله شمقدری، برادر جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد كه با پایان نامه مطرح شد، در برنامه هفت كه آخرین فرصت برای تبلیغ این فیلم بود، عنوان كرد فارابی قرار است تا 90 درصد هزینه ساخت فیلم را متقبل شود و البته هنوز همه این مبلغ را پرداخت نكرده است و البته لابد پرداخت 90 درصد هزینه ساخت یك فیلم هیچ نوع حمایتی نیست و جزو رویه ای است كه شامل همه فیلم ها از جمله فیلم ارزشی چمران به كارگردانی ابراهیم حاتمی كیا، می شود!

Untitled-4%2815%29.jpg

 

در برنامه هفت اما یك پرسش جالب از سوی جیرانی مطرح شد كه كمتر مورد توجه اهالی رسانه و افكارعمومی قرار گرفت و آن در خصوص موسسه "مرآت هنر"، سازنده و صاحب این فیلم بود. اما روح الله شمقدری كه پس از برنامه هفت به كنایه به عنوان برادر رئیس (!) نیز خوانده می شود، به عنوان نماینده حقوقی و تابلوی كار درباره اینكه این موسسه از چه اشخاصی تشكیل شده، با طفره رفتن از موضوع، عنوان كرد اینجا جای مطرح كردن این مسائل نیست (نقل به مضمون) و همین امر باعث شد حساسیت ها نسبت به عقبه این فیلم افزایش یابد و در نهایت پیگیری ها برای مشخص شدن ماهیت موسسه تولیدكننده این فیلم با كمك سنگین دولتی، با نكات جالبی همراه شود.

3%28230%29.jpg

 

بر اساس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
موسسه مرآت هنر به شماره ثبت 14030 در خرداد 83 تغییر موضوع داشته و در یكی از بندهای موضوع اساسنامه، "تولید و عرضه محصولات سمعی و بصری ازقبیل نوارهای كاست و فیلمهای ویدئویی و كامپیوتری در زمینه های فرهنگی، ادبی، علمی، اجتماعی، هنری و معارف اسلامی برای كودكان نوجوانان و بزرگسالان" آورده شد و عملاً زمینه ساخت فیلم توسط این موسسه فراهم می شود.

1%28321%29.jpg

 

تا سال 88 جز تغییر نشانی مرآت هنر در سال 86، اتفاق دیگری در این موسسه رخ نمی دهد، اما

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و فعالیت های این موسسه وارد فاز تازه ای شد كه شكست پایان نامه بخشی از این فاز بود. جالب آنكه این اعضاء هیچ گاه بیان نكرده بودند در عقبه این فیلم هستند و وقتی شورجه از پایان نامه حمایت می كرد، تصور این بود كه به عنوان یك چهره مستقل در حال حمایت است، حال آنكه موسسه شان این فیلم را ساخته است.

5%28148%29.jpg

 

از كنار اینها كه بگذریم چنین پرسشی مطرح است كه چرا این حمایت های نود درصدی و یا كمتر از این، تنها شامل حال فیلم هایی می شود كه چهره هایی هم نام معاون و مدیركل حوزه سینمای وزارت ارشاد و رفیق شان آقای شورجه در موسسه تولیدكننده شان حضور دارد و امثال مجیدی باید از طریق بنیاد مستضعفان فیلم ارزشمند حضرت رسول (ص) را بسازند و یا امثال حاتمی كیا از نوع برخورد تهیه كنندگان دولتی و عدم حمایت این بخش به نقطه جوش برسند و عنوان كنند، قصد ندارند چمران را با پول اینها بسازند؟ داستان چیست؟

_MG_7025%281%29.jpg

 

آیا اگر این كارگردانان نیز در رفاقت هایشان تجدیدنظر كنند و برخی عقایدشان را نادیده بگیرند و حاضر شوند با بعضی ها نشست و برخاست داشته باشند، مشمول این بودجه ها كه برای ساخت آثار فاخر در نظر گرفته شده، خواهند شد یا ترجیح داده می شوند و پس از گزارش یك جشن كه گفته می شود بخشی از حمایت دولتی را داشته، شانسی برای حمایت از ابراهیم وجود دارد؟ پاسخ هرچه باشد فعلاً بیان نمی‏‌شود، چون فعلاً عزیزان سرشان به دفاع از اثر فاخری چون پایان نامه گرم است!

لینک به دیدگاه
بلیت های پنجاه درصد تخفیف كه در خانه ها ریخته شد

از یه محلی داشتیم رد میشدیم همینجور از این بلیت ها بود که ریخته بودند ... روی ماشینها و کف خیابونو و ..

بعد رفتم مغازه یه چی بگیرم بخورم یارو مغازه داره حدود 50 تا از این بلیت ها داد بهم:ws6: هر کدوم برای 4 نفر 50 درصد تخفیف...گفت اشانتیونه:ws52:

لینک به دیدگاه

فیلم پایان نامه فیلم کاملا سفارشی بود مثل اخراجی 3 بلیط هاشو کوپنی به خانواده معظم بسیجی ها دادند .

من فقط به خانم اوتادی موندم که تا دیروز تو کاف شاپ های خ تربیت تهران نمی شد جمع کرد الان برای من ذوب در ... شده.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...