morvaridtalaee 2591 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 تیر، ۱۳۹۰ شرایط بعد از طلاق در اسلام و قرآن و مردانی که بمیرند و زنانشان زنده مانند ، آن زنان باید از شوهر کردن خوداری کنندتا مدت چهار ماه رو ده روز بگذرد ، پس از انقضاء این مدت بر شما گناهی نیست و آنان در حق خویش کار شایسته کنند(از زینت کردن و شوهر نمودن) و خداوند از کردارتان آگاه است آیه 234 سوره بقره و زن هایی که طلاق داده شدند از شوهر نمودن خوداری کنند تا سه پاکی برآنان بگذرد آیه 228 سوره بقره برام جالب بود قرآن به این روشنی حکم داده و ما عمل نمی کنیم ...از همه هتر ما از شیوه ی طلاق در کشور های غرب استفاده می کنیم بعد از طلاق خانم مستقیم می ره خونه پدر مادرش در صورتی که قران گفته خانم بعد از طلاق باید خونه ی مردش بمونه به مدت سه ماه شاید عشق مردش تو این مدت برگرده جالبه نه!!!!!!! من تنها دعایی که برای استحکام خانواده می تونم بکنم اینکه : خدایا به حق بزرگی و عظمتت عشق بین زن و مرد رو بعد از ازدواج زیاد کن و خدایا به زن و شوهر هایی که فرزند ندارن فرزند صالح عنایت فرما آمین یا رب العالمین 6 لینک به دیدگاه
EOS 14528 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 تیر، ۱۳۹۰ این قرآن گرامی چرا فقط زن رو محدود می کنه چرا مرد هیچ محدودیتی نداره در ضمن در مورد طلاق : مگه مرد و زن بعد از طلاق به هم نامحرم نمی شن مگه نمی گن جایی که دو تا نامحرم با هم باشن شیطان هم هست و حتما گناهی هم صورت می گیره پس بلاخره این رو باور کنیم یا اون رو ؟ 4 لینک به دیدگاه
Hodaa37 2744 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 تیر، ۱۳۹۰ بعد از طلاق خانم معمولا يا بيرون ميشه از اون خونه و يا فرار ميكنه و پناه ميبره خونه ي پدرش 3 لینک به دیدگاه
EOS 14528 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 تیر، ۱۳۹۰ بعد از طلاق خانم معمولا يا بيرون ميشه از اون خونه و يا فرار ميكنه و پناه ميبره خونه ي پدرش همین رو بگو آخه ..... طرفین اگه دل خوشی از اون زندگی داشته باشن که دیگه از هم طلاق نمی گیرن ! 1 لینک به دیدگاه
shahdokht.parsa 50877 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 تیر، ۱۳۹۰ محدود چهار ماه و ده روز برای اینه که احیانا زن باردار نیاشه........ مردها که کنتور نمیندازند هیچ وقت 3 لینک به دیدگاه
EOS 14528 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 تیر، ۱۳۹۰ بله فکر می کنم بهش می گن "عده" که البته با پیشرفت علم امروز فکر نمی کنم نیازی به این مدت صبر باشه اما منظورش از زینت کردن چیه ؟ آیا این هم ربطی به بارداری و .... داره ؟! من شیفته این همه عدل و مساوات خدا بین آفریده هاش هستم ! من همیشه این سوال برام بوده و هست که چرا مرد می تونه چندین زن اختیار کنه اما زن نمی تونه چرا به رابطه زن با مرد دیگه ای می گن خیانت اما به رابطه مرد با هزار تا زن دیگه می تونن یه توجیجی سر هم کنن و............. عجب دین کاملی ! 2 لینک به دیدگاه
Javid Maleki 11668 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 تیر، ۱۳۹۰ این قرآن گرامی چرا فقط زن رو محدود می کنه چرا مرد هیچ محدودیتی نداره در ضمن در مورد طلاق : مگه مرد و زن بعد از طلاق به هم نامحرم نمی شن مگه نمی گن جایی که دو تا نامحرم با هم باشن شیطان هم هست و حتما گناهی هم صورت می گیره پس بلاخره این رو باور کنیم یا اون رو ؟ خب اينم نشون ميده كه اون بالا بالا هم پارتي بازي رواجه.... در همين اسلام ميگه اگه كسي از كسي طلاق گرفت تا چهل روز بر همديگه حلالن!!!!!!!!!!:jawdrop: خب آخه يكي نيست بگه اگه تو اين چهل روز يه اتفاقي افتاد و ساخت و ساز بچه شكل گرفت تكليف چيه؟؟!:banel_smiley_52: 3 لینک به دیدگاه
EOS 14528 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 تیر، ۱۳۹۰ خب اينم نشون ميده كه اون بالا بالا هم پارتي بازي رواجه.... در همين اسلام ميگه اگه كسي از كسي طلاق گرفت تا چهل روز بر همديگه حلالن!!!!!!!!!!:jawdrop: خب آخه يكي نيست بگه اگه تو اين چهل روز يه اتفاقي افتاد و ساخت و ساز بچه شكل گرفت تكليف چيه؟؟!:banel_smiley_52: جدی می گی ؟ من در این مورد اطلاعی ندارم ! اگه اسلام واقعی اینه که ..... :icon_pf (34): من یه مدت زیاد در مورد اسلام و قرآن کنکاش می کردم اما کم کم به این نتیجه رسیدم که اسلام نه تنها دین کاملی نیست که ........ همین قرآن مقدس توی سوره حجاب می گه اگر زن از مردش اطاعت نکرد مرد اجازه داره که زنش رو تنبیه و مجازات کنه :w00: اگه قرآن کتاب خداست خدا هم یه مرد هوس بازه ! 1 لینک به دیدگاه
EOS 14528 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 تیر، ۱۳۹۰ در صورتی که قران گفته خانم بعد از طلاق باید خونه ی مردش بمونه به مدت سه ماه شاید عشق مردش تو این مدت برگرده جالبه نه!!!!!!! در همين اسلام ميگه اگه كسي از كسي طلاق گرفت تا چهل روز بر همديگه حلالن!!!!!!!!!! خیـــــــــــــــــــــــلی برام مهمه که منبع این گفته ها رو بدونم ممنون می شم بگین این ها کجای قرآن گفته شده ؟ 3 لینک به دیدگاه
peyman sadeghian 30244 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 تیر، ۱۳۹۰ شک نیست که طلاق از نظر اسلام، عملی ناپسند و مبغوض است تا حدی که آن را زشت ترین مباح و " ابعض الحلال " خوانده است. در عین حال شارع مقدس حکم به تحریم طلاق نکرده. به مرد اختیار داده است که زنش را طلاق بدهد. اسلام تدابیری اندیشیده است که دلسردی و بی مهری بین زوجین پیش نیاید و مرد از روی شوق و رغبت پروانه وار به دور شمع وجود همسرش بچرخد اما اگر موجبات نارضائی و جدائی فراهم شد و مرد خواست همسرش را طلاق بدهد، اسلام این کار را بسیار زشت می داند ولی مانع آن هم نمی شود، زیرا دیگر چاره ای نیست. خداوند در سوره طلاق می فرماید:« يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَ لا يَخْرُجْنَ إِلاَّ أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً (سوره طلاق،1):اى پيامبر! هر زمان خواستيد زنان را طلاق دهيد در زمان عده طلاق گوئيد (زمانى كه از عادت ماهانه پاك شده و با همسرشان نزديكى نكرده باشند) و حساب عده را نگه داريد، و از خدايى كه پروردگار شما است بپرهيزيد، نه شما آنها را از خانه هايشان بيرون كنيد، و نه آنها (در دوران عده) بيرون روند، مگر اينكه كار زشت آشكارى انجام دهند، اين حدود الهى است، و هر كس از حدود الهى تجاوز كند به خويشتن ستم كرده، تو نمى دانى شايد خداوند بعد از اين، وضع تازه (و وسيله اصلاحى) فراهم كند. مهمترين بحث اين سوره همان بحث طلاق است كه از نخستين آيه آن شروع مى شود، روى سخن را به پيامبر اسلام ص به عنوان پيشواى بزرگ مسلمانان كرده سپس يك حكم عمومى را با صيغه جمع بيان مى كند و مى فرمايد:اى پيامبر هنگامى كه خواستيد زنان را طلاق دهيد آنها را در زمان عده طلاق دهيد.اين نخستين حكم از احكام پنجگانه اى است كه در اين آيه آمده است، و چنان كه مفسران از آن استفاده كرده اند منظور اين است كه صيغه طلاق در زمانى اجرا شود كه زن از عادت ماهيانه پاك شده، و با همسرش نزديكى نكرده باشد، زيرا طبق آيه 228 سوره بقره عده طلاق بايد به مقدار" ثَلاثَةَ قُرُوءٍ" (سه بار پاك شدن) بوده باشد، و در اينجا تاكيد مى كند كه طلاق بايد با آغاز عده همراه گردد، و اين تنها در صورتى ممكن است كه طلاق در حال پاكى بدون آميزش تحقق يابد چه اينكه اگر طلاق در حال حيض واقع شود آغاز زمان عده از آغاز طلاق جدا مى شود و شروع عده بعد از پاك شدن خواهد بود.و هم چنين اگر در حال طهارتى باشد كه با همسرش نزديكى كرده باز جدايى مسلم است زيرا چنين پاكى به خاطر آميزش دليلى بر نبودن نطفه در رحم نيست .به هر حال اين نخستين شرط طلاق است. در روايات متعددى از پيامبر گرامى اسلام ص نقل شده است كه" هر گاه كسى همسرش را در عادت ماهيانه طلاق دهد بايد اعتناء به آن طلاق نكند، و بازگردد تا زن پاك شود سپس اگر مى خواهد او را طلاق دهد اقدام كند" « صحيح مسلم جلد 2 صفحه 1903 ».همين معنى در روايات اهل بيت ع نيز به طور مكرر آمده، حتى به عنوان تفسير آيه ذكر شده است « وسائل الشيعه" جلد 15 صفحه 348». سپس به دومين حكم كه مساله نگهداشتن حساب عده است پرداخته مى فرمايد:" حساب عده را نگه داريد" (وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ).دقيقا ملاحظه كنيد كه سه بار زن، ايام پاكى خود را به پايان رساند و عادت ماهيانه ببيند، هنگامى كه سومين دوران پاكى پايان يافت، و وارد عادت ماهيانه سوم شد، ايام عده سر آمده و پايان يافته است.اگر در اين امر دقت نشود ممكن است، دوران عده بيش از مقدار لازم محسوب گردد، و ضرر و زيانى متوجه زن شود، چرا كه او را از ازدواج مجدد بازمى دارد، و اگر كمتر باشد، هدف اصلى از عده كه حفظ حريم ازدواج اول، و مساله عدم انعقاد نطفه است رعايت نشده." احصوا" از ماده" احصاء" به معنى شمارش است و در اصل از" حصى" به معنى ريگ گرفته شده، زيرا بسيارى از مردم در زمانهاى قديم كه به خواندن و نوشتن آشنا نبودند، حساب موضوعات مختلف را با ريگها نگه مى داشتند. قابل توجه اينكه: مخاطب به نگهدارى حساب عده، مردان هستند، اين به خاطر آن است كه مساله" حق نفقه و مسكن" بر عهده آنها است، و هم چنين" حق رجوع" نيز از آن آنان است، و گرنه زنان نيز موظفند كه براى روشن شدن تكليفشان حساب عده را دقيقا نگه دارند.بعد از اين دستور، همه مردم را به تقوى و پرهيزگارى دعوت كرده مى فرمايد:" از خدايى كه پروردگار شما است بپرهيزيد" (وَ اتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ) او پروردگار و مربى شما است، و دستوراتش، ضامن سعادت شما مى باشد، بنا بر اين فرمانهاى او را به كار بنديد و از عصيان و نافرمانيش بپرهيزيد، مخصوصا در امر طلاق و نگهدارى حساب عده دقت به خرج دهيد. بعد به" سومين" و" چهارمين" كه يكى مربوط به شوهران است و ديگرى مربوط به زنان، مى فرمايد:" شما آنها را از خانه هايشان، خارج نسازيد، و آنها نيز از خانه ها در دوران عده خارج نشوند" (لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَ لا يَخْرُجْنَ).گرچه بسيارى از بيخبران، اين حكم اسلامى را به هنگام طلاق اصلا اجرا نمى كنند، و به محض جارى شدن صيغه طلاق، هم مرد به خود اجازه مى دهد كه زن را بيرون كند، و هم زن خود را آزاد مى پندارد كه از خانه شوهر خارج شود و به خانه بستگان بازگردد، ولى اين حكم اسلامى فلسفه بسيار مهمى دارد، زيرا علاوه بر حفظ احترام زن، غالبا زمينه را براى بازگشت شوهر از طلاق، و تحكيم پيوند زناشويى، فراهم مى سازد.پشت پا زدن به اين حكم مهم اسلامى كه در متن قرآن مجيد آمده است سبب مى شود كه بسيارى از طلاقها به جدايى دائم منتهى شود، در حالى كه اگر اين حكم اجرا مى شد، غالبا به آشتى و بازگشت مجدد منتهى مى گشت. ولى از آنجا كه گاهى شرائطى فراهم مى شود كه نگهدارى زن بعد از طلاق در خانه طاقت فرسا است، به دنبال آن پنجمين حكم را به صورت استثناء اضافه كرده، مى گويد:" مگر اينكه آنها كار زشت آشكارى را انجام دهند" (إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ).مثلا آن قدر، ناسازگارى، بد خلقى، و بدزبانى با همسر و كسان او كند كه ادامه حضور او در منزل، باعث مشكلات بيشتر گردد.اين معنى در روايات متعددى كه از ائمه اهل بيت ع نقل شده است ديده مى شود « تفسير نور الثقلين" جلد 5 صفحه 350 و 351 حديث 17، 18، 19 و 20».البته منظور هر مخالفت و ناسازگارى جزئى نيست، زيرا در مفهوم كلمه" فاحشه" كار زشت مهم افتاده است، بخصوص اينكه با وصف" مبينه" نيز توصيف شده است.اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از فاحشه" عمل منافى با عفت" است و در روايتى از امام صادق ع نيز نقل شده، و منظور از خارج ساختن در اين صورت بيرون بردن براى اجراى حد و سپس بازگشت به خانه است.جمع ميان هر دو معنى نيز ممكن است. و باز به دنبال بيان اين احكام به عنوان تاكيد مى افزايد:" اين حدود و مرزهاى الهى است، هر كس از حدود الهى تجاوز كند به خويشتن ستم كرده است.چرا كه اين قوانين و مقررات الهى ضامن مصالح خود مكلفين است، و تجاوز از آن خواه از ناحيه مرد باشد يا زن لطمه به سعادت خود آنان مى زند.و در پايان آيه ضمن اشاره لطيفى به فلسفه عده، و عدم خروج زنان از خانه و اقامتگاه اصلى، مى فرمايد:" تو نمى دانى شايد خداوند بعد از اين ماجرا وضع تازه و وسيله اصلاحى فراهم سازد" (لا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً).با گذشتن زمان، طوفان خشم و غضب كه غالبا موجب تصميمهاى ناگهانى در امر طلاق و جدايى مى شود فرو مى نشيند، و حضور دائمى زن در خانه در كنار مرد در مدت عده، و يادآورى عواقب شوم طلاق، مخصوصا در آنجا كه پاى فرزندانى در كار است، و اظهار محبت هر يك نسبت به ديگرى، زمينه ساز رجوع مى گردد، و ابرهاى تيره و تار دشمنى و كدورت را غالبا از آسمان زندگى آنها دور مى سازد. جالب اينكه در حديثى از امام باقر(ع) مى خوانيم:«المطلقة تكتحل و تختضب و تطيب و تلبس ما شاءت من الثياب، لان اللَّه عز و جل يقول لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً لعلها ان تقع فى نفسه فيراجعها»." زن مطلقه در دوران عده اش مى تواند آرايش كند، سرمه در چشم نمايد، و موهاى خود را رنگين، و خود را معطر، و هر لباسى كه مورد علاقه او است بپوشد، زيرا خداوند مى فرمايد: شايد خدا بعد از اين ماجرا وضع تازه اى فراهم سازد، و ممكن است از همين راه زن بار ديگر قلب مرد را تسخير كرده و مرد رجوع كند. تصميم بر جدايى و طلاق غالبا تحت تاثير هيجانهاى زودگذر است كه با گذشت زمان و معاشرت مستمر مرد و زن در يك مدت نسبتا طولانى (مدت عده) و انديشه در پايان كار، صحنه به كلى دگرگون مى شود، و بسيارى از جداييها به آشتى منتهى مى گردد اما به شرط اينكه دستورهاى اسلامى فوق يعنى ماندن زن در مدت عده در خانه همسر سابق دقيقا اجرا شود. به هرحال سوره طلاق مشتمل بر بيان كلياتى از احكام طلاق است، و به دنبال آن مقدارى اندرز و تهديد و بشارت، و اين سوره به شهادت سياقش در مدينه نازل شده.در آغاز سوره نخست خطاب را متوجه رسول خدا (ص) مى كند، چون او است كه به سوى امت فرستاده شده و پيشواى امت است، پس مى شود مطالب مربوط به همه امت را به شخص او خطاب كرد، و اين گونه خطابها در استعمال شايع است، خطابى است مخصوص بزرگ قوم، و مقدم بر همه آنان، ولى منظور عموم پيروان و زيردستان او است، پس ديگر وجه و دليلى ندارد كه مثل بعضى از مفسرين بگوييم تقدير آيه« يا ايها النبى قل لامتك اذا طلقتم النساء»است، يعنى اى پيامبر به امتت بگو كه وقتى زنان را طلاق داديد چنين و چنان كنيد.و معناى اينكه فرموده:" و چون زنان را طلاق داديد با عده طلاق دهيد" اين است كه چون خواستيد طلاق بدهيد و نزديك شد اين كار را انجام دهيد چنين و چنان كنيد، چون معنا ندارد كه بعد از طلاق دادن دوباره طلاق دهند.مراد از" طلاق دادن براى عده" طلاق دادن براى زمان عده است، به طورى كه زمان عده را از روز وقوع طلاق حساب كنند، و اين بدين صورت مى شود كه طلاق در طهرى واقع شود كه در آن طهر عمل جنسى انجام نشده باشد، از آن تاريخ حساب عده را نگه مى دارد تا سه بار حيض ديدن و پاك شدن، كه بعد از آن مى تواند شوهر كند.« وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ» يعنى عدد حيض ها و پاك شدنها را كه معيار عده است بشماريد وحسابش را داشته باشيد. و منظور از اين دستور نگه دارى زن است، چون زن در اين مدت حق نفقه و سكنى را دارد، و همسرش بايد مخارجش را بدهد، و نمى تواند از خانه بيرونش كند، البته حقى هم شوهر به او دارد، و آن اين است كه مى تواند به طلاق خود رجوع نموده، زندگى با او را از سر گيرد. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ» ظاهر سياق اين است كه جمله" بيرونشان نكنيد"، بدل باشد از جمله" از خدا پروردگارتان بترسيد" و خاصيت اين بدل آوردن تاكيد نهى در جمله" بيرونشان نكنيد" است، و منظور از" من بيوتهن- از خانه هايشان" همان خانه هايى است كه زنان قبل از طلاق در آن سكنى داشتند، و به همين جهت فرموده:" خانه هايشان" با اينكه خانه مال شوهر است.و جمله« وَ لا يَخْرُجْنَ»نهى از بيرون رفتن خود زنان از خانه است، هم چنان كه جمله قبلى نهى شوهران بود از بيرون كردن آنان.مگر آنكه گناهى ظاهر و فاش از قبيل زنا و يا ناسزا و يا اذيت اهل خانه مرتكب شوند، هم چنان كه در روايات وارده از ائمه اهل بيت (ع) وارد شده كه" فاحشه" عبارت از گناهان مذكور است.هر كس از احكامى كه براى طلاق ذكر شده كه حدود خدا است تجاوز كند، چنين و چنان مى شود، آرى تمامى احكام الهى حدود اعمال بندگان است، و كسى كه از آن احكام تجاوز كند در حقيقت از حدود خدا تجاوز كرده و آن را رعايت ننموده، و كسى كه چنين كند يعنى نافرمانى پروردگار خود كند، به خود ستم كرده است. « لا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً»يعنى تو نمى دانى، چه بسا خداى تعالى بعد از اين امرى پديد آورد، يعنى امرى كه وضع اين زن و شوهر را عوض كند، و رأى شوهر در طلاق همسرش عوض شده، به آشتى با وى متمايل گردد، چون زمام دلها به دست خداست، ممكن است محبت همسرش در دلش پيدا شود، و به زندگى قبلى خود برگردد.« فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ ... وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ» مراد از" بلوغ أجل زنان" اين است كه به آخر زمان عده نزديك و مشرف شوند، نه اينكه به كلى عده شان سر آيد، چون اگر عده سر بيايد ديگر جمله" فامسكوهن" معنا نخواهد داشت، زيرا منظور از اين جمله همان رجوع است كه بعد از عده ديگر رجوعى نيست و منظور از جمله" فارقوهن" اين است كه در اين چند روزه آخر عده رجوع نكند، تا عده سر آيد و جدايى به كلى حاصل گردد. و مراد از اينكه فرمود:" امساك و نگهدارى زن به طور معروف باشد"، اين است كه اگر شوهر خواست برگردد، و از جدايى با زن صرف نظر كند، بايد كه از آن به بعد با او نيكوكارى نموده، حقوقى را كه خدا براى زن بر مرد واجب كرده رعايت نمايد. و مراد از" مفارقت به نحو معروف" هم اين است كه حقوق شرعيه زن را احترام بگذارد. پس تقدير كلام چنين مى شود" فامسكوهن بمعروف من الشرع او فارقوهن بمعروف من الشرع". « وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ» يعنى دو نفر مرد عادل از خودتان شاهد بر طلاق بگيريد. «وَ أَقِيمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ» و سپس مى فرمايد: اين امر به تقوا و پرهيز از خدا، و اقامه شهادت براى خدا، و اين نهى از تعدى در باره حدود الهى چنين و چنان است. منبعhttp://www.tahoorkotob.com/ 2 لینک به دیدگاه
peyman sadeghian 30244 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 تیر، ۱۳۹۰ طلاق از ریشهی "طلق" بوده که در لغت به معنای رهایی از بند و حصر آمده و در اصطلاح فقه اسلامی برای رهایی زن از بند نكاح به كار میرود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام طلاق صیغهای است كه به وسیلهی آن عقد نكاح[دائم] از بین میرود؛ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و چهار ركن دارد كه عبارتند از: صیغهی طلاق که به عربی صحیح خوانده میشود، طلاق دهنده، مطلَّقه و شاهد بودن دو مرد عادل. از آنجا كه در طلاق، قبول و رضایت زن شرط نبوده، در زمرهی ایقاعات قرار گرفته؛ برخلاف نكاح كه جزء عقود بوده و رضایت و قبول طرفین جزو شرایط آن است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام احكام طلاق در قرآن الف. احکام قبل از آمیزش که به دو صورت متصور است: 1. طلاق بعد از تعیین مهریه: «وَ إِنطَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَنتَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْفَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِیضَةً فَنِصْفُ مَافَرَضْتُمْ...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «و اگر آنان را، پیش از آن كه با آنها تماس بگیرید و (آمیزش جنسى كنید) طلاق دهید، در حالى كه مهرى براى آنها تعیین كردهاید، (لازم است) نصف آنچه را تعیین كردهاید (به آنها بدهید)...» یعنی هر مردی که قبل از نزدیكی و بعد از تعیین مهریه، همسرش را طلاق دهد، واجب است كه نصف مهریه را به او بپردازد؛ مگر اینكه خود زن یا ولی او (در صورت صغیر بودن زن) آن مهر را به شوهر ببخشد. و نیز اگر زن قبل از طلاق، مهریه خود را دریافت نموده باشد، باید بعد از طلاق، نصف آن را برگرداند؛ مگر اینکه شوهر حق خود را به ایشان ببخشد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2. طلاق قبل از تعیین مهریه: «لَّاجُنَاحَ عَلَیكمُْ إِنطَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْتَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُواْ لَهُنَّ فَرِیضَةً وَ مَتِّعُوهُنَّ عَلىَالمُْوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلىَالْمُقْترِِ قَدَرُهُ...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «اگر زنان را قبل از آمیزش جنسى یا تعیین مهر، (به عللى) طلاق دهید، گناهى بر شما نیست. (و در این موقع،) آنها را (با هدیهاى مناسب)، بهرهمند سازید! آن كس كه توانایى دارد، به اندازهی تواناییش، و آن كس كه تنگدست است، به اندازهی خودش،...» منظور از "فرض" در این جا مهریه است. یعنی اگر قبل از تعیین مهر و آمیزش جنسى، طلاق صورت گیرد، مهر واجب نبوده و "هدیه" جایگزین "مهر" مىشود. خداوند در قرآن کریم از مردان خواسته كه هدیهای به قدر وسع مالی خود با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی زن، به همسر مطلقهی خویش بدهند؛ و مقدار آن طوری باشد كه عرف مردم آن را بپسندند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و در آیهی دیگری تعیین مهریه را ذکر نکرده و به طور مطلق تقدیم هدیه را بیان نموده است: «اى كسانى كه ایمان آوردهاید! هنگامى كه با زنان با ایمان ازدواج كردید و قبل از همبستر شدن طلاق دادید، عدّهاى براى شما بر آنها نیست كه بخواهید حساب آن را نگاه دارید؛ آنها را با هدیهی مناسبى بهرهمند سازید و بهطرز شایستهای رهایشان کنید.» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در این جا تعیین مهریه یا عدم آن، قبل از طلاق مشخص نگردیده؛ اما براساس آیات قبل در صورت تعیین مهریه، نصف آن و در صورت عدم تعیین، به مقدار وسع مالی مردان، دادن هدیه به زنان به عوض مهریه لازم میگردد. و چون عمل زناشویی انجام نگرفته، نگه داشتن عده (مدتی كه زن حق ازدواج مجدد ندارد) بر زنان مطلّقه واجب نگردیده است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ب. احکام بعد از آمیزش: برای زنان مطلقه بعد از آمیزش با همسر خویش، در هنگام طلاق احكامی در نظر گرفته شده كه اهم آن، نگهداشتن عدّه، قبل از ازدواج مجدد است: «وَالْمُطَلَّقَاتُ یترََبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوء...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «زنان مطلقه، باید به مدت سه مرتبه عادت ماهانه دیدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! [عده نگه دارند] ...» منظور از "قروء" دوران پاكی بانوان از عادت ماهیانه است؛ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام یعنی زنان باید به مدت سه پاكی از حیض، از نكاح مجدد خودداری نمایند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و خطاب به پیامبر عظیمالشأن میفرماید: «یأَیهَُّا النَّبىُِّ إِذَاطَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتهِِنَّ وَ أَحْصُواْ الْعِدَّةَ...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «اى پیامبر! هر زمان خواستید زنان را طلاق دهید، در زمان عدّه، آنها را طلاق گویید و حساب عدّه را نگه دارید...» منظور از عده(انتظار)، سه دوره از پاكی میباشد؛ بنابراین مقصود كلام خداوند در آیه اینست كه مردان باید زنان خود را در زمان عدّهی آنان، یعنی در زمان پاكی آنها طلاق بدهند و زنان نیز بعد از سه دوره حیض و پاكی میتوانند، دوباره ازدواج نمایند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام البته زنان باردار وظیفهی ویژهای نیز دارند و آن عدم كتمان حمل است: «...وَ لَایحَِلُّ لَهُنَّ أَن یكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فىِ أَرْحَامِهِنَّ إِنكُنَّ یؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الاَْخِرِ...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «...اگر به خدا و روز رستاخیز، ایمان دارند، براى آنها حلال نیست كه آنچه را خدا در رحمهایشان آفریده، كتمان كنند...» از آنجا كه حكم عدهی زنان آبستن تا هنگام وضع حمل آنها بوده برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و بعد از آن مردان حق رجوع مجدد دارند، برخی از زنان به خاطر ترس از رجوع مجدد مردان، وضعیت خود را به لحاظ باردار بودن كتمان میكنند؛ لذا آیهی شریفه آنها را از این عمل خلاف شرع نهی مینماید. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آیات شریفه در این میان به یک نکتهی اساسی و اخلاقی دیگری نیز اشاره نموده و میفرماید: «...وَ بُعُولَتهُُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فىِ ذَلِكَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلَاحًا...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «...و همسرانشان، براى بازگرداندن آنها در این مدت، (از دیگران) سزاوارترند، در صورتى كه (براستى) خواهان اصلاح باشند...» انواع طلاق قرآن دو نوع طلاق را جایز دانسته و احکام آن را به وضوح بیان کرده است: 1. طلاق رجعی: اگر شخصى زن خود را طلاق رجعى داد، پس از آن اختیار دارد در زمان عدّهی زن، بدون عقد جدید به همسرش رجوع کند و دوباره او را عیال خود گرداند: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكُ بمَِعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحُ بِإِحْسَانٍ...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است (و در هر مرتبه،) باید به طور شایسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نماید)، یا با نیكى او را رها سازد (و از او جدا شود)...» طلاق رجعی، طلاقی است كه در آن مرد حق رجوع دارد؛ خواه رجوع بكند یا نكند. رجوع مرد با الفاظی مانند: "رجوع كردم و برگشتم" و افعالی مانند: نزدیكی، بوسیدن و لمس کردن از روی شهوت واقع میشود و مناسب است كه رجوع، مقید به قصد رجوع باشد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با توجه به آیهی شریفه مردان میتوانند دو بار زنان خود را طلاق دهند و در این مدت مخیّرند، همسر خود را در زمان عدّه نزد خود نگه داشته، یا او را با دادن حق نفقه و مسكن تا انقضاء این مدت، به حال خود رها نمایند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام از آنجا كه نگهداشتن زنان در خانه و یا رها ساختن آنها میتواند با اذیت و آزار رساندن به آنان همراه باشد، لذا در آیهی شریفه، قید "احسان و معروف" را آورده تا كارها به نیكوترین وجه انجام گیرد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2. طلاق بائن: طلاقى است كه برای شوهر حق رجوع نیست و برای رجوع نیاز به عقد مجدد دارد؛ مانند: طلاق خُلع، مبارات و زنى كه سه طلاقه شده است: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام الف. طلاق خُلع و مبارات: بدین صورت است كه زن، به واسطه كراهت و نفرتی كه از شوهر خود دارد، مالی را به شوهر خود بخشیده و در قبال آن از او طلاق میگیرد: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «...وَ لَایحَِلُّ لَكُمْ أَنتَأْخُذُواْ مِمَّا ءَاتَیتُمُوهُنَّ شَیا إِلَّا أَنیخََافَا أَلَّایقِیمَا حُدُودَاللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّایقِیمَا حُدُودَاللَّهِ فَلَاجُنَاحَ عَلَیهِْمَا فِیمَاافْتَدَتْ بِه...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «...و براى شما حلال نیست كه چیزى از آنچه به آنها دادهاید، پس بگیرید؛ مگر اینكه دو همسر، بترسند كه حدود الهى را برپا ندارند؛ اگر بترسید كه حدود الهى را رعایت نكنند، مانعى براى آنها نیست كه زن، فدیه و عوضى بپردازد (و طلاق بگیرد)...» اگر زن تمایلی به ادامه زندگی با شوهر را نداشته باشد و با رعایت نكردن حقوق او، موجب اتلاف حق شوهر و در نتیجه زیرپا گذاشته شدن حقوق زناشویی هردوی آنها شود، در این صورت مهریه خود را برای خلاص شدن از زندگی با این شخص به وی بخشیده و از ایشان درخواست طلاق میدهد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اما اگر این نفرت طرفینی باشد؛ یعنی شوهر نیز علاقهای به زن خود نداشته باشد، با توافق از هم طلاق میگیرند؛ که درفقه به آن طلاق "مبارات" میگویند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ب. سه طلاقه: بعد از بیان طلاق رجعی و طلاق خُلع، خدای متعال نوع دیگری از طلاق بائن را مطرح نموده و میفرماید: «فَإِن طَلَّقَهَا فَلَاتحَِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتىَ تَنكِحَ زَوْجًا غَیرَْهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَاجُنَاحَ عَلَیهِْمَا أَنیتَرَاجَعَا إِنظَنَّا أَنیقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار دیگر) او را طلاق داد، از آن به بعد، زن بر او حلال نخواهد بود؛ مگر اینكه همسر دیگرى انتخاب كند (و با او، آمیزش جنسى نماید. در این صورت،) اگر (همسر دوم) او را طلاق گفت، گناهى ندارد كه بازگشت كنند (و با همسر اول، دوباره ازدواج نماید) در صورتى كه امید داشته باشند كه حدود الهى را محترم میشمرند...» این آیه در حقیقت حكم تبصرهای را دارد كه به حكم سابق ملحق میشود؛ یعنی پس از اینكه مرد دو بار زنش را طلاق داد و رجوع كرد، اگر برای بار سوم او را طلاق دهد، دیگر حق رجوع مجدد ندارد؛ مگر اینكه زن، همسر دیگری را انتخاب نماید که در اصطلاح فقهی به آن مُحلّل گویند؛ مشروط بر اینكه امید رعایت حدود الهی را داشته باشند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شرط دیگری که ذكر آن لازم است ازدواج زن سه طلاقه با همسر دوم است که ازدواج با "مُحلّل" نیز باید به صورت عقد دائم بوده و بین آنها مباشرت انجام گیرد؛ در این صورت اگر از شوهر دوم خود طلاق گرفت، شوهر اول میتواند پس از جاری كردن عقد مجدد، دوباره با زن سابق خود ازدواج نماید. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حقوق زنان مطلّقه در قرآن «...وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِى عَلَیهِْنَّ بِالمَْعْرُوفِ...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «...و براى آنان، همانند وظایفى كه بر دوش آنهاست، حقوق شایستهاى قرار داده شده...» از آنجا كه در دین مقدس اسلام، حق یكجانبه نبوده و وظائفی در قبال طرفین بنا نهاده شده؛ در پیوند زناشویی نیز همینگونه است؛ یعنی همانطوری كه برای زنان وظائفی در قبال مردان وجود دارد، حقوقی نیز برای آنها در نظر گرفته شده برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام كه اهم آن بدین قرار است: 1. پرداخت مُتعه: به زنان مطلقهای كه با آنان آمیزش صورت نگرفته و مهریهای تعیین نشده، واجب است هنگام طلاق، هدیهای مناسب با شؤونات اجتماعی به آنها داده شود: «...وَ مَتِّعُوهُنَّ عَلىَالمُْوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلىَالْمُقْترِِ قَدَرُهُ مَتَاعاً بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلىَالمُْحْسِنِینَ» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «آنها را (با هدیهاى مناسب،) بهرهمند سازید! آن كس كه توانایى دارد، به اندازه تواناییش، و آن كس كه تنگدست است، به اندازه خودش، هدیهاى شایسته (كه مناسب حال دهنده و گیرنده باشد) بدهد! و این بر نیكوكاران، الزامى است...» از آنجا كه این هدیه اثر قابل توجهی دارد در جلوگیری از حس انتقامجویی و رهایی زن از عقدههایی كه ممكن است بر اثر گسستن پیوند زناشویی حاصل شود، آن را به عنوان حقی بر نیكوكاران قرار داده و روحیهی نیکوکاری مردان را تحریک نموده است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مؤید این كلام آیهی دیگری از همین سوره است كه میفرماید: «وَ لِلْمُطَلَّقَاتِ مَتَاعُ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلىَالْمُتَّقِین» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «و براى زنان مطلقه، هدیه مناسبى لازم است (كه از طرف شوهر، پرداخت گردد). این، حقى است بر مردان پرهیزكار.» "مطلّقات" مطلق است و همهی زنان مطلقه را شامل میشود؛ لیكن طبق قرائن و مقیدات آیاتی كه بیان شد، "متاع" در آیهی شریفه خارج از هرگونه مهریه است و مراد از آن هدیهی ازدواج برای زنانی است كه بدون مهریه هستند؛ و قید "حَقًّا عَلىَالْمُتَّقِین" دلالت بر وجوب آن "متاع" میکند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2. تهیه مسكن: از جمله نفقهی زن، تهیه مسکن برای وی هست که این حق تا سرآمد عدّه در صورت طلاق تداوم دارد: «أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَیثُ سَكَنتُم مِّن وُجْدِكُمْ وَ لَاتُضَارُّوهُنَّ لِتُضَیقُواْ عَلَیهِْنَّ...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «آنها [=زنان مطلّقه] را هر جا خودتان سكونت دارید و در توانایى شماست، سكونت دهید و به آنها زیان نرسانید تا كار را بر آنان تنگ كنید (و مجبور به ترك منزل شوند)...» واژهی "وُجد" به معنی توانایی و تمكن است که در اینجا کنایه از "نفقه" بوده و مفهومش این است كه مردان به اندازهی توانائیشان، بخشی از مسکنشان را مکانی را برای همسران مطلقهی خود در زمان عدّه به عنوان سكونت آنها تهیه نمایند؛ بدون اینکه آنها را در تنگنا قرار داده و ضرری برایشان برسانند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام البته در آیهی دیگری استثنایی بر این حق بیان شده است: «...لَاتخُْرِجُوهُنَّ مِن بُیوتِهِنَّ وَ لَایخَْرُجْنَ إِلَّا أَنیأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَینَةٍ...» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «...نه شما آنها را از خانههایشان بیرون كنید و نه آنها (در دوران عدّه) بیرون روند، مگر آنكه كار زشت آشكارى انجام دهند...» 3. نفقهی زنان باردار: از آنجا كه تحمل شرایط سخت بارداری و گذراندن دوران منحصر به فرد امتیازات ویژهای را در اسلام برای زنان به ارمغان میآورد، خدای متعال حتی در زمان طلاق نیز، حقوق خاصی را برای آنها در نظر گرفته است: «...وَ إِن كُنَّ أُوْلَاتِ حَمْلٍ فَأَنفِقُواْ عَلَیهِْنَّ حَتىَ یضَعْنَ حَمْلَهُنَّ فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكمُْ فََاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَأْتَمِرُواْ بَینَكمُ بمَِعْرُوفٍ وَإِن تَعَاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْرَى» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «و اگر باردار باشند، نفقهی آنها را بپردازید تا وضع حمل كنند و اگر براى شما (فرزند را) شیر مىدهند، پاداش آنها را بپردازید و (دربارهی فرزندان، كار را) با مشاورهی شایسته انجام دهید و اگر به توافق نرسیدید، آن دیگرى شیردادن آن بچه را بر عهده مىگیرد.» زنان باردار، مادامی كه وضع حمل نكردهاند، در حال عده بوده و نفقه و مسكن آنها بر شوهرشان واجب است. و در حكم بعدی در مورد حقوق "زنان شیرده" مىفرماید: اگر حاضر شدند بعد از جدایى، فرزندان را شیر دهند، اجرتى متناسب با مقدار و زمان شیر دادن بر حسب عرف و عادت، اجر و پاداش آنها را، شوهران بپردازند. و از آنجا كه اختلافات دو همسر با ضربه زدن بر منافع كودكان، آنها را از نظر جسمی و ظاهری گرفتار خسران كرده و از نظر عاطفی، از محبت و شفقت لازم محروم میكند، پدر و مادر موظفند خدا را در نظر گرفته و منافع نوزاد بىدفاع را فداى اختلافات و اغراض خویش نكنند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . راغب اصفهانی، حسینبنمحمد؛ المفردات فی غریبالقرآن، دمشق بیروت، دارالعلم الدارالشامیة، چاپ اول، 1412ق، ص523. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . ازدواج موقت طلاق ندارد و هر زمان مدتش تمام شود یا مرد مدت را به او ببخشد، زن از قید همسری رها میشود. ر.ك. توضیح المسائل مراجع، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سیدمحمدحسن، قم، جامعهى مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوازدهم، 1385ش، ج2، ص523. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . دادمرزی، سیدمهدی؛ فقه استدلالی، ترجمه تحریرالروضه فی شرح اللمعه، تهران، موسسه فرهنگی طه، چاپ چهارم، 1380ش، ص485 و 486. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/237. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . حسینى جرجانى ،سیدامیر ابوالفتوح؛ آیات الأحكام(جرجانى)، تهران، نوید، چاپ اول، 1404ق، ج2، ص337 و طباطبایى(علامه)، سیدمحمدحسین؛ المیزان فى تفسیرالقرآن، قم، جامعهى مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم، 1417ق، ج2، ص245. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/236. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . مكارم شیرازى، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الإسلامیة، 1374ش، چاپ اول، ج2، ص199. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . احزاب/49. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . قطبالدین راوندى، سعید؛ فقهالقرآن فى شرح آیاتالأحكام، قم، كتابخانه آیة الله مرعشى نجفى، 1405ق، ج2، ص148 و قرطبى، محمدبناحمد؛ الجامع لأحكامالقرآن، تهران، ناصر خسرو، 1364ش، ج14، ص202. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره /228. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . المیزان فی تفسیرالقرآن، ج2، ص230 و فقهالقرآن فی شرح آیاتالاحكام راوندی، ج2، ص156. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . المیزان فی تفسیر القرآن ،ج 2، ص230. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . طلاق/1. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . طبرسى، فضلبنحسن؛ تفسیر جوامع الجامع، تهران، دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم، 1377ش، ج4، ص308 و فاضل مقداد، جمالالدین مقدادبنعبدالله؛ كنز العرفان فی فقه القرآن، تهران، مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى، 1419 ق، ج2، ص251. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/228. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . طلاق/4. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . كاشانى، ملافتحالله؛ تفسیر منهجالصادقین فى الزامالمخالفین، تهران، كتابفروشى محمدحسن علمى، 1336ش، ج12، ص12. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/228. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . آیات الأحكام جرجانی، ج2، ص456. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/229. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 18. فقه استدلالی، پیشین، ص490. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . طبرسى، فضلبنحسن؛ مجمع البیان فى تفسیرالقرآن، تهران، ناصر خسرو، 1372ش، چاپ سوم، ج2،ص579. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بانوى اصفهانى ،سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران، نهضت زنان مسلمان، 1361ش، ج2، ص327. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . آیات الأحكام جرجانی، ج2، ص414؛ طلاق زن غیرمدخوله، طلاق دختر صغیر، زنى كه سه دفعه یا نه دفعه طلاق گفته شود و طلاق زنى كه یائسه باشد، از جمله طلاقهای "بائن"هستند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . فقه استدلالي، پیشین، ص 495. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/229. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 23. صادقى تهرانى، محمد؛ الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآ ن، قم انتشارات فرهنگ اسلامى، چ دوم ، 1365 ش، ج4، ص57. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . فقه استدلالي، پیشین، ص 495. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 24. بقره/230. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . المیزان فی تفسیر القرآن، ج2،ص235 و تفسیر جوامع الجامع، ج 1، ص126. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . مقدس اردبيلى، احمدبنمحمد؛ زبدة البيان فى أحكام القرآن، تهران، كتابفروشى مرتضوى، چاپ اول، ص602 و قمى مشهدى، محمد بن محمدرضا؛ تفسیر كنزالدقائق و بحرالغرائب، تهران، وزارت ارشاد اسلامى، 1368ش، ج2، ص347. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/228. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . تفسیر نمونه، ج2، ص156 و مجمع البیان فی تفسیرالقرآن، ج2، ص575. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/236. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . تفسیر نمونه، ج2، ص200. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/241. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . الفرقان فی تفسیرالقرآن، ج 4، ص142. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . طلاق/6. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . زمخشری، محمود؛ الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، دارالکتاب العربی، 1407ق، چاپ سوم، ج 4، ص 558. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . طلاق/1. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . طلاق/6. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . تفسیر نمونه، ج24، ص 248. 3 لینک به دیدگاه
shahdokht.parsa 50877 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 تیر، ۱۳۹۰ 1.[/url] طلاق بعد از تعیین مهریه: «وَ إِنطَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَنتَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْفَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِیضَةً فَنِصْفُ مَافَرَضْتُمْ. ..» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام «و اگر آنان را، پیش از آن كه با آنها تماس بگیرید و (آمیزش جنسى كنید) طلاق دهید، در حالى كه مهرى براى آنها تعیین كردهاید، (لازم است) نصف آنچه را تعیین كردهاید (به آنها بدهید)...» واقعا ولی من دیدم اگر طرف دختر باشه مهریه اش نصف پرداخت میشه ولی اگر طبق گفته بالایی باشه باید مهریه کامل پرداخت بشه 3 لینک به دیدگاه
peyman sadeghian 30244 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 تیر، ۱۳۹۰ واقعا ولی من دیدم اگر طرف دختر باشه مهریه اش نصف پرداخت میشه ولی اگر طبق گفته بالایی باشه باید مهریه کامل پرداخت بشه بله اینم منبعش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/237. همیشه دوستان میان تحقیق نکرده مطلب رو نقد میکنند چون موضوع حساس بود خودم جواب دادم اگه کمه بازم تحقیق هست ارائه میدم 4 لینک به دیدگاه
EOS 14528 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 تیر، ۱۳۹۰ بله اینم منبعش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/237. همیشه دوستان میان تحقیق نکرده مطلب رو نقد میکنند چون موضوع حساس بود خودم جواب دادم اگه کمه بازم تحقیق هست ارائه میدم ممنون از مطالبی که ارائه کردی من چیزی رو که استارتر گفته بود جای دیگه عنوان کردم چنان جبهه گرفتن و ردش کردن که تازه اون زمان یادم افتاد من اصلا به منبع مطلب نگاه نکرده بودم:icon_pf (34): 2 لینک به دیدگاه
shahdokht.parsa 50877 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 تیر، ۱۳۹۰ بله اینم منبعش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بقره/237. همیشه دوستان میان تحقیق نکرده مطلب رو نقد میکنند چون موضوع حساس بود خودم جواب دادم اگه کمه بازم تحقیق هست ارائه میدم ولی جدی الان قانون برعکس این هست.... نمی دونم چرا ولی اگر طرف دختر باشه مهریه اش نصف میشه.. یک نمونه شو از نزدیک دیدم و در جریانش بودم......... یکی این وسط قوانین و عوض کرده... منبع اجرا شده در جامعه دارید؟ 3 لینک به دیدگاه
morvaridtalaee 2591 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 تیر، ۱۳۹۰ این قرآن گرامی چرا فقط زن رو محدود می کنه چرا مرد هیچ محدودیتی نداره در ضمن در مورد طلاق : مگه مرد و زن بعد از طلاق به هم نامحرم نمی شن مگه نمی گن جایی که دو تا نامحرم با هم باشن شیطان هم هست و حتما گناهی هم صورت می گیره پس بلاخره این رو باور کنیم یا اون رو ؟ سلام اسلام گفته دو نفر دختر و پسر به هم نامحرم هستن ولی بعد طلاق نه ...برالی اینکه ممکنه محبت و عشق طرفین دوباره ایجاد بشه و دوباره عقدشون که باطل شده دوباره بینشون جاری بشه اسلام کامله و هیچ محدودیتی نداره 2 لینک به دیدگاه
morvaridtalaee 2591 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 تیر، ۱۳۹۰ سلام من اعتراض دارم به داداش پیمان در مورد بحث طلاق ...طلاق رو اسلام در موارد خاص قرار داده نه برای گریز از مشکلات چرا وقتی برای حل مشکلات راه حلی به ذهن نمی رسه پای طلاق رو به میان میاورید؟ مگه با بستن دفتر زندگی هم میشه مشکالات زندگی رو حل کرد؟ 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده